Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 3352 ggr
hermitage
0

halvrunda skor

mitt russ när hon springer är det nästan som hon galoppera med bakbenen för att hon inte får plats att springa har läst att man kan testa halvrunda min fråga är slits dom snabbt?? och kan man då ha halvrunda fram och vanliga skor bak??tror ni det skulle funka??

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

johanna9
0

har du järnskor så slits dom inte så mkt fortare än andra. sen kan man ha tåöppen oxå så kommer dom bort med steget snabbare.

ja man kan ha halvrunda fram o vanliga bak.

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har halvrunda fram på mitt ena russ som inte heller fick plats förut! Nu springer hon klockrent och har gott om plats för sig! Dock slits dom lite fortare med inte mycket! Inte så att jag har behövt byta skor oftare iaf..

Tycker att du ska prova halvrunda på din häst! Och klart man kan ha vanliga skor bak ändå :)

linnri
0

halvrunda skor slits mer, precis som #2 säger.
men det är helt klart värt det. ger ju en snabbare överrullning m.m och har fukat klockrent på Sunrise, som sänkte sitt rekord 12 sekunder när jag tyngde henne ordentligt samt använde mig av halvrunda skorna.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

hermitage
0

okej ska testa det på henne:)

MagganS-B
0

Halvrunda fram och lite tyngre vanliga bak, lite kortare tå bak om hon ändå slår ihop!

Polenta
0

#5 Precis vad jag tänkte säga! :) #0, Min ponny går med denna balans + boots fram .. och det fungerar jättebra på henne :)

sarahansen
0

Min förra ponny gick med halvrunda fram och vanliga lite tyngre skor bak och det hjälpte henne, men hon slog på sig så mycket på benen så det gjorde att hon inte kunde trava rent iallafall. Men tycker du ska prova det!

hermitage
0

tror ni hovslagarn ha såna skor eller måste man köpa sjäälv??

Polenta
0

#8 Det är olika mellan olika hovslagare, men mina två hovslagare är olika, den ena köper JAG skor och den andra så köper han skor. Dock brukar jag oftast göra det :)

hermitage
0

var kan man köpa sånna??hovlsagarn hade inga sånna

hermitage
0

är det sånna som  lillahästenistav.se KW halvrund

rebeccanisse
0

Börjes har halvrunda skor. Men är inte Orra lite rullig bak? Jag hade nog inte satt halvrunda fram om min häst är lite rullig bak, då känns det ju som om det blir rulligt överallt.

Jag har aldrig gillat halvrunda för det blir liksom "rulligt" runt om hela hoven, jag brukar fila ner skon lite fram och jag vill att de ska komma undan lite snabbare.  Om de hoppar lite med baken kan det också vara att de sitter fast någonstans, någon låsning i ryggen eller kan bäckenet vara roterat. Min ena häst är mest bara tränad lugnt men är lite hoppig bak och inte alls sönderkörd eller något, och han har problem med att bäckenet roterar, jag märker det mest när kiropaktorn/massören inte har varit där på ett tag. Dessutom är/var han inne i en växtperiod så har fått ta det ännu lugnare. det kan vara många olika faktorer som spelar in ochh det är väldigt individuellt från häst till häst. Bara för att halvrunda funkar på en häst är det inte säkert att det gör det på din, men det skadar aldrig att prova =)

hermitage
0

ringde till börjes och dom sa att dom inte hade några. hon springer som om hon inte få plats med bakbenen för frambenen är ivägen och då tar hon små steg hon gör aldrig så när hon inte har skor men hon kan inte vara utan skor då hon sliter hoven snabbt och jag har kollat upp henne  och det finns inget som är fel på henne.så då är det ingen mening att testa??

hermitage
0

#12 vet du nått annat man kan testa??Glad

giffan
0

#14 öppen tå.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Lättare skor fram kangöra att h*n hinner undan med frambenen bättre.Så var det med våra.De fick inte plats och framskorna röka av dem i ett. Sår på ballar och trasiga hovar hände också. Efter att vi lättat dem fram har inget av detta hänt igen.

bea28
0

Rafaela hade det problemet att hon lyfte frambenen för högt och inte sköt fram steget ordentligt. det ledde till att hon inte fick plats med bakbenen, och det blev i sin tur galopp så fort hon försökte ta i… vi blev tipsade om att pröva boots fram, och det funkade till viss del. Nu har vi ett par lättare skor bak och ett par ganska mycket tyngre fram, det funkar kanon, bootsen behövs inte längre och hon går helt rent :D

Lättare skor fram skulle inte funka för Rafaelas del, då hon återigen skulle börja lyfta frambenen för högt och därmed inte få plats med bakbenen…

JAg tror att man får be någon proffesionell hovslagare att titta på hästen in action, så man kan komma underfund med var problemet ligger. :)

linnri
0

är ju oftast det som både ponnyer och kallblod behöver - tyngd fram och någon form av grepp bak. ev. boots för att försöka få baksteget lite långsamare..

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

bea28
0

#18 justja, vi har greppskor bak också.

hermitage
0

tänker testa lite tungre skor fram och sen boots och se om det hjälper:)

vitan
0

Har ni släta fram och bakskor eller falsade? Min häst slår emot, ser slag på hoven bak. Blir baksteget långsammare med grepp bak?

Polenta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Grejen med halvrunda är ju att hovarna ska rulla över snabbare för att baksteget inte ska krascha ihop med framhovarna. Jag har halvrunda järnskor + sulor på min ponny för att jag vill ha den där snabbare överrullningen samt behöver jag mer tyngd än "bara" järnskorna då hon är rullig, därför har vi sulor som dessutom är lite stötdämpande. Jag har även ett par lättare boots och ett par tyngre 150-180g ca som jag hänger på vid behov.

Jag har inte sagt att halvrunda är lösningen för alla ponnyer, men det skadar inte att testa då denna ponny verkar vara lik min, med detta menar jag att det har fungerat på Min ponny och iom likheten skadar det inte att testa. Men vill man ha snabbare överrullning finns de ju en del andra förslag som många redan har skrivit; öppen tå, bakvända, tvärtå, halvrunda + tvärtå osv även aluminium men risken att hon blir för lätt är stor då.

#0 Vill du verkligen få hjälp med din ponny tycker jag att du ska kontakta en travtränare i din närhet och fråga om denne kan provköra ponnyn och ge några förslag på nybalansering. Här på Bergsåker har vi t.ex Alf Jonsson, Bergharn och många mindre tränare som gärna hjälper till.

Polenta
0

#21 Jag har släta runt om, dock skulle jag ha falsade bak men det blev ett litet misstag mellan hovis och mig men det fungerar bra. Ja baksteget blir långsammare med grepp då det bromsar steget lite och därmed blir det långsammare.