Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1606 ggr
even
0

Trippel

Någon som har tips på balans eller någonting till en häst som det bara blir trippel till med fram bena han vevar på men kommer ingenstans, kör man långsamt är det ingenting men så fort man ska köra på så blir det trippel, någon som haft/har samma problem?

Tusen
0

Vad menar du med att du får trippel på hästensben.Har aldrig hört uttrycket förrut.

even
0

Lyfter högt och får inget steg blir stående på stället känns det som.

Tusen
0

Med hjälp av tåvikter kan du ev få din ponny att kasta fram benen något. Då får din ponny ett längre steg med frambenen. (Är fortfarande inte riktigt säker på vad dumenar men gissar)

even
0

Jag kanske har beskrivit lite dåligt men det är det närmast jag kan komma:)

Tusen
0

Eller så är det jag som fattar trögt.SkrattandeFlörtOskyldig

trordu mitt tips kanstämma in på ditt problem?

even
0

Vi har kört med boots på slutet men det kanske inte blir samma effekt som med vikter? :)

linnri
0

kan säga att tåvikter är så mkt bättre om man vill få ut steget. det kombinerat med en bra sko så blir det susen. tex öppen tå! :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Mixie
0

GladMed boots lyfter dom mer uppåt å vikter mer framåt, enkelt talat

//Mickan

even
0

öppen tå vad menas med det? är det att dem har skon bak och fram

linnri
0

just precis. finns speciella skor, annars så är det bara kapa av tåkappan på en vanlig sko! :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

even
0

Tack för tipsen, nu ska det testas:)

divansson
0

Längre tår lägre trakter fungerar också annars :)

amandahandersson
0

Av den erfarenhet jag har så tycker jag inte att du ska köra på tåvikter, bak-och framvänd framsko.. Det gjorde jag på Zolero, som inte fick plats med baksteget och hade för litet framsteg. Dessa grejer lyfter framsteget och gör det större, och vad jag förstått har din häst redan nog stort framsteg och lyfter det nästan för mycket.

Mitt andra russ, Razmus Raid, har gigantiskt framsteg och han har samma tendenser som din häst. När han blir het trampar han nästan bara luft ibland. Skulle aldrig slå på honom tåvikter, utan jag håller på att exprimentera med tyngre boots och tyngre skor. Testa med lägre trakter (som #12 skriver), det bromsar in framsteget något. Sen ska du tynga honom fram, tyngre boots + tyngre sko kan vara bra. Tycker inte att du ska tynga tån, då det kan resultera i högt framsteg vilket verkar vara problemet.

AK47Kalashnikov
0

#0 Du skriver att din häst "vevar"? Vevar den då "utåt sidorna" (sk. biljadera), eller har den bara ett högt steg??

even
0

#14 Han har ett högt fram steg,

Geminii
0

Av egen erfarenhet så gör bootsen att hästen lyfter mer och att tåvikterna gör att hästen länger steget. Gemini är testad med diverse grejer. Tung skoning fram, tunga boots fram och tåvikter. Denna balans funkade inte alls på honom då han blev extremt "stampig" och såg ut som en symaskin.

Vi har enbart kört honom med lika skoning runtom och lätta boots fram samt viktfästen, inga extravikter. Denna balans har varit i särklass bäst på honom. Men balans är så individuellt så jag tycker att du ska testa olika balanser. Flera tips i den här tråden har låtit intressanta :)