Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3036 ggr
Kris_J
0

Få a-ponnyer

Roade mig att göra en snabbtitt på hur många kat a-ponnyer som startat i år. Det var ca 400 st mot kat b som var ca 550. Nu har jag bara sett till dem som gått ut i voltlopp. Men jag tycker det är anmärkningsvärt att kat-a har gått tillbaka så mycket, för några år sedan var de nästan 700 st. Vad kan detta bero på? Är det angeläget att öka antalet startande a-ponnyer?

Veritas odium paretFörvånad

Dolores
0

Ser ut att vara en nedåtgående trend tyvärr:(

Tittade på Kat A , startande treåringar 2006 var 55 st

under 2009 45 st och 2010  26 st ..

Hur det kommer se ut 2011 ???

Hoppas att vi kan vända vindarna för våra små ekipage…

StuteriLA
0

Kategori A går ner, banorna skriver också ut färre och sämre proppar för kat. A.

Nästa år försvinner dessutom pengarna för shettisarna och även om detta inte är avgörande , så kommer det påverka. kan bara se till våran familj där alla nu kör shettis- de kuskar som har åldern inne nästa år kommer att gå över till russ i stället. Hade pengarna varit kvar , hade de väntat med russ tills de var 16. ( eftersom vi tycker om shettisar sååå mycket mer.. )

Många russkuskar tycker nog att det kvittar att shettisarna är på väg bort, men faktum är att på några års sikt kommer alltså russen också att sjunka då de flesta? ( tror jag ) russkuskarna kommer från shettisarna..

Hur är det där egentligen? Hur många 13-25 åringar kommer direkt och blir russkuskar? utan att ha tävlat shettis innan?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Lina-P
0

Det kan också bara va ett oförklarigt generationsbyte..

StuteriLA
0

Jag tycker, som jag skrivit spaltmeter om tidigare, att man måste förenkla sättet att ta licens på. Tillbaka med veckoläger som fungerat utmärkt i alla år.

Ingen har kunnat visa att säkerheten på banorna har ökat av att vi ska kopiera varenda upplägg såsom STC gör.

Jag fattar inte överhuvudtaget varför ponnytravet måste vara en kopia av stor travet- vi kan väl ha en egen sport, anpassad till barn och ungdomar, som ponnytravet varit i alla år…

Vi skulle kunna få in små a-ryttare via monten , ( som idag rider hoppning och galopp med sina ponnyer ) men ingen åker på nån kurs i 15 veckor!!! för att tävla monte några gånger per år..och sedan förhoppningsvis vill de köra också…

Om villkoret , att man kört ( eller ridit ) sin ponny minst ett år, är uppfyllt, så räcker veckolägret för att lära sig travets regler. Jag fattar inte varför man ändrat…

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

olesen
0

#4 Tycker precis som du. Har en kompis som ridit och så, hon brukar ridaträna mina russ. Hon har perfekt längd och vikt. Liten och väldigt duktig. Hon skulle välja ta monte licens bara. Hon tycker de är mkt roligare än köra. Men tyvär är de ju inte så jätte mkt monte lopp

StuteriSolo
0

Antalet barn i lämplig ålder minskar också just nu dessutom, det är först i år tror jag som födelsekurvan är på väg uppåt igen, så det är nog många olika faktorer som spelar in.

De som är födda 1991 var rekordmånga, och sedan har det minskat fram till 2009.

Men nyrekryteringen inom ponnytravet måste öka, alla goda förslag lämnas till sptf:s styrelse, kom ihåg att alla har möjlighet att lämna sådana!

Lina-P
0

# 6 De va de jag va lite inne på :)

Mille
0

#6 Tror som du, skolklasserna i min ålder (1989) och runtomkting var mycket större än de som går i låg-mellanstadiet (=kat a-ålder) är nu. Färre barn och många aktiviteter som konkurerar om deras fritid…

puckosbumbi
0

Kör själv B ponny då jag passerat åldern för A ponny för längesedan, men tog tillsammans med min lillasyster på 11 år licens nu i vintras och kan ju säga de att om vi inte fått så mcket hjälp som vi fick av våra superduktiga ledare och om jag inte suttit uppe många många kvällar och pluggat stenhårt med min lillasyster hade hon aldrig klarat licensen! Givetvis ska man kunna hantera hästen, utrustningen och ha banvett, men enligt min uppfattning är teoriprovet för hårt för en 8-12 åring. Dock är de väldigt skönt med all banträning vi fått, de är skönt när man kommer till en tävlingsdag att voltningen faktiskt sitter osv! Dock tror jag att man hade lärt sig detta minst lika bra om man fick en veckas intensiv träning. 

Måste dock säga att jag tycker att vår hemmabana gör ett bra jobb med att plocka fram proppar till a-ponny! Under de tävlingarna som varit i år har funnits proppar för monté, snabblopp och lite långsammare lopp och många av dem har faktiskt blivigt av!

amandahandersson
0

Det är faktiskt så att barnkullarna är mindre nu. Den geologiska faktorn har sagt sitt! Både 1990-1991-1992-kullen av barn var stor, "babyboom". Finns tabeller på hur barnkullarna blivit mindre…