Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 7654 ggr
bea28
0

Raymondcheck

Jag funderar på att skaffa en raymondcheck till mitt russ. använder ni det? varför/varför inte? berätta gärna lite, jag kan nämligen inget om det… Glad

chriztinee
0

Jag har raymon till mitt russ . Dels för att han är lite tung fram och sen för att han springer och slänger med huvudet (sidled) och gärna springer med huvudet snett åt vänster .

Från början hade jag huvudstång på högersida men han blev bara irriterad på den och koncentrerade sej mer på den lilla jäkeln än på att springa framåt .

Raymond fungerar jättebra på honom . Jag tycker att han springer på ett helt annat sätt nu . Men alla ponnys är ju olika och passar olika bra med olika utrustning .

Karsk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en raymond på karsk och det är för att han är så tung fram.

Det fungerar jätte bra på karsk och han är inte lika tung längre som när jag inte hade raymond på han..

Jag tycker att du ska pröva på dion häst, men det kanske inte funkar som att alla är olika.

marika-J
0

Grann har gått med både vanlig och "vanlig" raymon.. Om man enbart kollar på resultat har raymondet fungerat bättre på honom. Sen sitter ju det på ett annat sätt framförbettet, med ett vanligt käk lyfter man ju better mer (enligt mig) som inte han gillar.. Jag bara provade det för sköjjs skull i början och då blev han travsäkrare och efter det använder jag det bara.

maiijjha
3

#2 Det där är en Kanadensisk check ingen raymond

Tusen
0

Vi hade raymondcheck på Glöder då han tävlade men aldrig hemma. Han gick och gungade med huvudet i sidled vilket gjorde att han tappade traven och började galoppera. Med raymondchecken stabiliserades hans huvud mer och han kunde trava på bättre. Hemma tränade han utan för målet var att han skulle vara utan den så smånging om. Tyvärr kom vi aldrig så långt.

divansson
0

Har haft en på mitt russ ett bra tag nu, det för att han inte kan gå med kindstropp eller käkbett. Han bråkar då. Sen även för att han inte ska kunna dra ihop huvudet och kväva sig själv, med raymonden så slipper vi halsbygeln.  Ska dock prova med annan käk nu, då han lärt sig att han kan ligga i den rejält, han bölar ner huvudet och bara går över i galopp..

madde89
0

Både prima och sherdil går med raymond. Sherdil för att ha ska kunna gå högre upp checkad utan  att det drar han i munnen då han är väldigt känslig i  munnen och bullar i hop halsen mkt. Prima för att hon är framtung och springer annars på bogarna vilket då innebär risk för galopp. Jonna hade haft det på henne så jag börjde att köra med det efter som det fungerarde bra. Vi  har även en tömlftrare på henne. Fungerar bra ,

Tusen
1

Herregud vad grejer ni har på era hästar.Förvånad Inte hjälper en raymondcheck till för att kunna ha en högre check. Det kan man ju fixa med vanlig hakcheck. Vet ni verkligen vad raymondchecken har för effekt eller sätter ni på den bara för att ni sett någon andra ha det?Obestämd

MartinaFrick
0

Ett av mina russ har det, funkar super på honom då han verkligen lägger sig i den. Han är annars väldigt "framtung" men med raymonden blir han lättare att hålla i trav.

bea28
2

#8 då frågar jag dig då, vad har raymondchecken för effekt på hästen? det är liksom det jag försöker luska ut här ;)

chriztinee
3

#8 "Herregud vad grejer ni har på era hästar" .

Jag har läst alla inlägg här och jag hittar inte ett enda inlägg där dom skriver om något annat än raymond . Har man BARA en raymond på sin häst är väl inte de "herregud vad med grejor" . De är EN sak .

Fast det kanske bara är jag som är dålig på att läsa , för som sagt va , jag hittar ingen text där någon beskriver något annat än just en raymond .

Zeleno
0

#11 ett inlägg med ensak till, tömlyftare..

Tusen
0

#11 kolla bilderna också. Tillsammans (bild + text)blir det en del tycker i alla fall jag.

#10 Raymondchecken stabiliserar dels huvudet om hästen gungar eller ev går lite snett med huvudet. Den kan också göra så att en häst lättare lägger sig i checken. Har svårt att tro att den har motsatt effekt, dvs att de blir lättare att hålla upp. Det är nog mer en känsla i så fall. Att ha raymondcheck för att kunna ha högre check är helt fel. Då hjälper en vanlig check bättre.

jenniferaronsson
0

#13 raymond kan visst ha motsatt effekt! Min shettis ville inte springa alls med det ;s

Teja-Bea
0

Precis som #13 säger så är raimondcheckens huvudsyfte att stabilisera en häst som ruskar, rör på huvudet under loppet.

Raimond kan även hjälpa till att sträcka ut halsen på en häst som gärna vill dra ihop sig.

Jag har fått känslan av att om hästen trivs med raimond så lägger den huvudet bättre i checken, än i vanlig kindstropp.

Jag funderar på det en del berättar om att de har raimond för att hästen är framtung. Min direkta tanke är att hästen nog skulle bli ännu tyngre av en järnställning fram på huvet, än utan! Berätta gärna hur er häst blivit lättare fram tack vare raimond! =)

#0 vad har du för problem med din häst? Varför kom du att tänka på just raimond som åtgärd?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

_Jag_
0

Jag har varmblod, hon har nyligen fått på sig en raymond då hon vart framtung och tappat travet med bakbenen i högre tempon. Med raymonden kör hon inte ner huvudet riktigt lika mycket, vilket gör att hon kommer snabbare undan med frambenen, då får hon plats att trava bättra och tappar inte traven med sina bakben. Hon går dessutom med halvstängt och gamascher, Om det nu är  hysteriskt mycket saker…

Neppe gick med raymond käk för att han helt enkelt gick bättre med den, trivdes bättre med att gå med en kort raymond än en kort vanligkäk. Blev också kvickare i sitt framsteg. Han gick även med benskydd fram, Väldigt mycket saker.

Så av dom två hästar jag testat raymond på har det fungerat bra. Dom har blivit kvickare i fram, lättare. Det är ju inte så att Raymond käken väger mycket, och dom blir tyngre  därför, Tungan ute Jag tycker bara att dom kommer upp bättre och då blir dom något lättare enligt mig. Sen tycker jag raymonden har gett ettt bättre stöd när dom blir trötta. dom vilar nästan huvudet i den, ist för att ha check bett som tvingar dom att hålla upp huvudet själva.

Men jag har inte testat på fler hästar och kan inte uttala mig om hur det kommer fungera p¨å någon annans häst eller inte. Olika hästar reagerar säkert olika på den typen av käk. =)

hermitage
0

var kan man köpa sån modell bild nummer 2 har

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

juliapettersson
0

Är det inte det man ska köra på då, känsla? Går hästen bra med en käk så använd det! En raymond gör ingen skada, bara ett klumpigare huvudlag…

Rosalie går alltid med raymon för att hon vill ha ett ordentligt stöd att lägga sig i. Springer inte bekvämt med kindstropp.

Belindaa
0

#13 men som #7 skriver så hjälper ju faktist raymonden så att hon kan ha en högre käk, eftersom att hästen tydligen är känslig i munnen. Huvudsyftet kanske är  att stabilisera huvudet och så, men på endel hästar hjälper det nog på andra sätt också.

MartinaFrick
0

#15 Min "framtunga" häst blir ju såklart mindre tung för mig att köra då han lägger sig i käken istället för i mina händer. Mycket bekvämare för hans mun och för hans travsteg.

Zeleno
0

Tror ni det skulle kunna funka på min häst dom inte vill lägga sig i en vanlig kindstropp? Tror ni han skulle kunna lägga sig bättre i en Raymond?:)

bea28
0

#15 min häst galopperar gärna, och vi har prövat att träna bort det utan att byta utrustning. Nu funderar vi alltså på något nytt, framförallt raymondcheck. så fort hon kommer i obalans (typ skyggar för något inne på banan, ruskar på huvudet m.m) går hon i galopp. Hon är också väldigt framtung, och är svår att hålla. Skulle ni rekommendera en raymondcheck till henne? (så här kanske jag skulle skrivit från början.. (A) )

Belindaa
0

#22 som raymonden beskrivs här verkar det väll stämma ganska bra med dina problem.
Om hon är svår att hålla, så har jag för mig (har aldrig använt det eller så, är alltså inte så "säker" på det) att tömlyftare ska vara bra :)

bea28
0

#23 tömlyftare har jag aldrig hört talas om ;) vad är det?

Karsk
0

#17 jag har köpt den på royalhästsport. Jag tycker att den är jätte bra :)

juliapettersson
0

#24, tömlyftare syns på min bild #18. Med den får man ett lyft uppåt istället för att dra ihop hästen.

bea28
0

#26 okej. såg intressant ut. får fundera lite på en sån också.

Rajmon
2

personligen är jag inte riktigt glad i tömlyftare.. Jag tycker att det borde ge ett ganska så stort tryck på hästens nacke!

Karsk
0

#26 Har funderat på att skaffa en sådan på Karsk. Tycker du dom är bra?

bea28
0

#28 jag kommer att prata med vår massör först, om det frestar på nacken eller inte… hon borde juh veta.

Karsk
0

#30 Ja man kanske skulle ha gjort det innan man skaffar en sådan

Benedicte
0

Jag har användt raymond i ett lopp med min russ Lojstas Starlight. Han ville inte legga sig ordentligt i shecken. Han hittade inte travet ordentligt. Men efter jag satt på raymond, la han sig på en gong. Så det funkade på hannom :))

Polenta
0

#23#24#26 Tömlyftare heter väl egentligen/också nacktöm eller har jag fel? :P

Karsk
0

#33 Ja jag har ocksåå hört att det heter nacktöm. Men jag tror det är samma sak.

Troj
0

Hej! Jag har problem med att min häst blir framtung(drar med bogarna med sänkt huvud. Inte tung i handen, tar inte stöd på bettet) och galopperar väldigt lätt, speciellt med bakbenen. Tror inte hon "får plats" med bakbenen utan hon får springa med kortare steg i bak och när det sedan går fortare så tappar hon traven och börjar galoppera.

När hon kördes med enbart kindstrop så drog hon sönder käken. (Spännet på bakkäket drogs sönder)

Med enbart rakt käkbett så blir hon nästan lite för lätt och stressad typ.

Har inte testat så mycket med en kombination av dessa men tror hon går bättre då.

Min fråga är dock; Borde jag testa raymond på henne?

Har ni några andra tips?

Läste att det får hästen att "lägga sig i checken" betyder det att hon kommer att dra sönder käket igen?

tacksam för svar!

Lise
0

# Om han inte får plats kan du prova med halvrunda skor fram. Vi har samma problem och ska också prova raymond.

Jag undrar om det finns raymond till ponny, eller använder ni dem som är till storhäst?

AnnaBrandell
0

Raymond är faktiskt enligt min mening den check många hästar har lättast för att lägga sig bekvämt i. Jag har kört många hästar både de som inte lägger sig ordentligt i checken och de som bular i checken tills den nästan går av, båda typer av hästar har gått bättre i en raymond. har du en bulig häst sätter du en kedja under hakan och har du en häst som är rädd att lägga sig i checken sätter du dit en vanlig kindstropp.

Fungerar även utmärkt på hästar som kväver sig då raymonen "skjuter fram" huvudet och friar luftvägarna. Sen att du slipper ha något extra i munnen på hästen är ju bara ett plus!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Winner04
0

Jag använde raymond på Winner förra året och det gjorde honom mer stabil och gav honom ett mycket bättre stöd, vilket gav mycket bättre trav. Raymond hjälpte Winner massor då han var väldigt ostabil och behövde ett extra stöd. Iår kommer vi nog köra på utan raymond då han har blivit mycket mer säker och stabil, det har han visat i snabbjobben :)

Kiimzan
0

Jag använder raymondcheck på mitt russ för att hon gärna springer lågt med huvudet och då hjälper den till att hålla uppe huvudet lite mer :)

Ylva_87
0

#36 Det finns bara i storhäst att köpa vad kan sett. Nu är det några år sedan jag letade efter en raymond. För mid slutade det med att jag specialbeställde en för storhäst var allderles förstora. Dom såg och vippade hästens nos och gav inte alls den effekten jag ville.

Tycker ofta man ser hästar med för stora raymondcheckar.Dom ska ju ligga stabilt mot hästens nosrygg så att hästen får stöd. När dom är för stora så svänger raymondchecken på nosryggen, det kan varken vara bekvämt eller ge stöd.

juliapettersson
0

#40, om de svänger så får man spänna checken uppe i nacken. Är checken spänd och hästen ligger i käken, är den helt stilla. Sen kan man sätta på ett större nosludd runtom så blir den lite tightare.

bea28
0

#35 Rafaela gör precis samma sak, vi har fått tipset att sätta på boots fram. Vi har inte hunnit pröva det än, men jag kan ju skriva hur det gick efter träningen på lördag. :P

[[AcsJulia]]
0

#13 Där har du fel! Raymondcheck är perfekt på hästar som är "tunga". För grejen med en tung häst är att det blir svårt att bära den, vilket leder till galopp. Om du då sätter på en raymondcheck lägger den ner sig i checken och vågar ta i utan att galoppera.

Däremot håller jag med om att många hänger på grejor dem inte ens vet vad dem har för effekt, det handlar inte bara om raymondcheck.

extra
0

Jag har haft raymond till min knepiga shettis då han mest bara har galopperat (Har endast kört provlopp med honom). Min pappa tyckte att jag skulle ha det på shettisen och han har över 20års erfarenhety av trav.

linnri
0

om man nu vill hänga på hela selkammaren på sin häst, så har ingen annan med det att göra. att påpeka att andra har för mkt saker på sin häst är ruggit onödigt och skapar bara irritation.
sen att ge tips om utrustning m.m. är en helt annan sak, men låt folk ha det dom vill ha om dom nu tycker att det fungerar bra. för, det är trots allt deras häst och resultat och inte ditt/erat.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~