Hur stora är ni som rider Monte?
Hur stora är ni som rider Monte?
Det finns mängder med såna här trådar redan, leta lite så hittar du nog dem…
jag är 1.67 och skulle kunna rida monte om jag inte hade så dåligt i ryggen och i knäna.

jag är en och 1,67 m och väger 45 kg :) brukar inte rida jätte mycke, men de finns inte så många monté lopp här uppe heller hehe :P

jag är 165 och väger 46kg:p
Rider väl inte så mycket monté men är 1.57 och väger typ 38-39kg.

153 väger 48kg

Putt
suddig xD

jag är 160 och väger 59kg. ska väl rida min Björksta Delit någon gång här.

Rider inte monté men vill helt klart börja.
herregud ni är så smala! (Y)
1,63 väger 53 känner mig feet jämfört mot er! hahah

ofta jag väger way mer än dig (alla andra som rider monté) känner mig som värsta fettot :<
#18 jag känner mig också som ett fetto när man ser vad alla andra väger
Tsss, jag har högre matchvikt än dom flesta här. Men tycker inte att det är verken vikt eller längd som gör dig till en bra ryttare.

håller med #20 fullt ut!!

Jag är 12år och är 138cm lång och väger ca 30kg

jag är fjorton år och är 1,65 och väger 39kg :D:D:D:D

ops jag mena att jag är 1.56 :P

jag tycker också att det är bättre att man är kort
gaah jag dör av er vikt xD lagom avis ;) själv är jag typ 1.59 och väger 54 :P
http://carolineforsner.blogg.se/

Jag är 14 år och är 165 och väger 48 kg just nu.
My har börjat träna sig för att börja tävla monte nästa år
Hon är nu 114 lång och väger 19 kilo Hon blir 8 år i Januari
#31 Du är knubbis Jenny ;)
#33 Yes, men det är du med :) Det är för att vi äter på MC DONALDS varje dag tillsammans! ho ho

Jag är 12 år, 141 cm lång och väger 32 kg tror jag ;P
Tävlar både kat. A och B :)

Vad anser ni vara för stort för ponny? Längs resp. vikt ?

#36 beror helt på hur ponnyn ser ut tkr jag.
#36 sen beror det även väldigt mkt på ryttaren, är det en duktig ryttare kan den balansera upp sin längd om den är lite lång eller vikt.. ryttaren har stor betydelse.

känner mig också ganska tjock när man får höra alla andras vikter. men håller med Bella. vikten har faktikst ingen alls betydelse. det går ju bra för oss iaf :)
Upp till vilken ålder får man tävla i monte med ponny då?
Sorry om jag snor din tråd lite 

#40 25 år för B-ponny, 15-år för A-ponny, eller har jag inte hängt med i nya regler? ;)

#41 de är som du säger 8-15 a ponny 10-25 b ponny.
Okej tack för svaren, vad dumt att jag inte kollade upp det innan. Jobbade lite extra på ponnytravskolan på Åby när jag jobbade med storhäst. Har trott att jag var för gammal hela tiden och nu är jag redan 24… Jag är såpass kort och väger inte så mycket så det hade varit kul att testa ponnytrav "på riktigt".. Stora hästar är enormt roligt men kul att testa något annat liksom :)
#42 det är väl 12-25 för b-ponny?
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

#44 för monté är det 10-25 men annars 12-25
:)

#45 precis

Vad är det för utrustning som gäller? Måste man ha säkerhetsstigbyglar eller kan man rida i aluminium stigbyglar? :)
Sorry om jag snor din tråd lite 
Aluminium stigbyglar är godkända nu väll.
Jag red med sånna på Tingsryd och 2 till i mitt lopp gjorde också det och ingen sa något om att dom inte skulle vara godkända. ;)
Dom blev väll godkända iår tror jag, för dom va väll inte godkända förra året om jag minns rätt.
Jag rider med sånna aluminium stigbyglar som finns på börjes.
Dom ända stigbyglarna som inte är godkända är väll sånna med gummisnoddar på utsidan på stigbygeln..
#49 då ska här införskaffas ett par sådanna stigbyglar! ;)

#49 Tror också att det är så!
#49 Kan du lägga ut en bild på de du menar? Om dem är godkända så har jag ju gjort världens tabbe som gick och köpte andra lätta stigbyglar för 550kr när sånna du menar finns för 85kr på börjes! ha ha
Här är en bild. :)
Jag köpte domma stigbyglarna för typ ett år sen, men då var dom ej godkända tydligen, så var också nära på att köpa sånna dära svindyra stigbyglar till detta året.. x)
Okej, tack! Haha jag lyckas alltid göra en tabbe!

Ok tack för alla svar :D Då ska jag skaffa dom stigbyglarna ;) :D Dom är mkt lättare än säkerhetsstigbyglar.

# 54, jar har hela tiden trott att man inte får använda såna och haft såna som väger skit mkt ist. Som ni säger, stigbyglarna är det som väger mest av utrustningen! Om man har sådana alltså.
Så man får ha sånna stigbyglar nu då? såfall ska man ju införskaffa sig ett sådant par ;)
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

på bild #54 är de bestämt nu att man får ha sonna stigbyglar?
#59 Ja man får använda sånna stigbylgar nu :)
Ja, dom stigbyglarna är godkända nu.
Dom ända som inte är godkända är sånna med gummisnoddar på utsidan på stigbyglen!

#60 tack för svaret:)

precis som #61 säger, i år får man tävla med aluminium men förra året vare stopp då var det bara säkerhets stigbyglar som gällde ! :)

Är 165 cm
#64 Haha tack Carro :)
Fin bild
Jag är 1.40 och väger ungefär 30 kg och tolv år
Jag är 1.60 väger typ 38kg :P
aldrig startat mitt russ i monté men kommer göra det.
han är 128,5 cm i mkh och jag är 158,5 cm lång och väger 46-47 kg :P
asså jag blir ju avis på era vikter!!! likspm min brorsa är 7år och väger 26kg! Och han e inte tjock han har bara muskler!!

alla tjejer,
MUSKLER VÄGER MER ÄN FETT!
seriöst, jag är runt 1.70 har ridit ponnymonté endå utan att ha sett överdrivet stor ut, men snälla tjejer.
bara för att man kanske väger 60 - 63 kg eller mer behöver inte betyda att man är överviktig!
och jag är start emot att man ska behöva banta för att få rida sin egen ponny, trots att alla russ inte är vikt bärande.
va stolt över er längd och era vikter, de måste ni :)

jag är 1.58 skulle jag tro, och väger runt 48 kg.
håller med #71 ! MUSKLER VÄGER MER ÄN FETT! Jag tycker jag väger mycket, men nu har jag insett att jag har muskler som väger. Min kompisar väger lite och är smal, men jag har sett på dom att dom har inga muskler. När man rider så bygger man ju muskler och blir starkare!

jag var gabska säker på man bara får rida b-ponny mellan 10-18??

jag är 163cm och väger ca 59-60kg med full utrustning.
Jag är ca.163 och väger 41-42 kg

jag ska ta min licens i år och är 1,65 och vögr ca 50-55 det går alltid där imellan :P
men jag tycker man ska vara nöjd med sin vikt! :B och inte känna sig fet m.m alla är vackra på sitt vis iavsett länd och vikt ;)
tar faktist min licens nu ! ;) går rikitgt bra å kul äre å ! ;) (Y)
men ifl så är jag 157cm och väger 42kg. men sen så vet ja inte hur mkt ja kommer att väga me all utrustning,
#71 o #72 Ledsen att behöva säga det men fett väger lika mycket som muskler. Det är som att säga att bomull väger mer än bly.
Nej, så är det inte, för 1 kg muskler väger lika mycket som 1 kg fett, och 1 kg bly väger lika mycket som 1 kg bomull.
Däremot väger samma volym olika mycket.

155 lång och väger ca 45. :>
Jag har inte Tävlat monté en pågrund av att jag inte har något russ att rida :/ Men om de är någon som vill ha en måntéryttare till sitt russ så finns jag ;) Jag brukar tävla på Gåvle , Solvalla och ibland Romme :D
12 år
Jag är 153 cm
Väger 35/36
Jag rider inte monte men vill testa. Är ca 162 cm lång och väger ca 60 kg. Har någon ett russ kring umeå- övik- skellefteå trakten som är ganska stort så skulle jag vilja testa att rida ett monte provlopp. Mejla till sita96@live.se om du vill att jag ska rida ditt russ i provlopp.
1.68cm lång och väger ca 47-50kg :)
Är ca 168 cm lång och väger 50-51kg
Har inte tävlat något än men ska börja med licensen till hösten och rider monté hemma för skojs skull (:

1.58 väger ca50

162 o en ½ , 49-50 kg. x) Hoppas att ja finner något bra montélöp till min lilla plupp :P

allt prat om hur mycket/lite man väger har tyvärr fått tillföljden att någon försökte fuska med vikten på dubbeltravet i östersund.. :/ det är jättetråkigt att ngt sådant ska hända inom ponnytrav, då priserna är så små osv, är det värt att fuska för några ynkliga kilon eller ska man heltenkelt bara inse att tiden som monté ryttare var över??
vad har ni andra för tankar kring de här?
eller är det bara jag som tycker att det är fel?

#91 Det är hemskt! Jag har sett en tjej fuska här nere i Stockholmsområdet förra året, dock sa jag aldrig någonting vilket jag ångrar.
#91 "Fuskade"? Hur då? Det går väl knappast att göra i dagens läge?

Försökt undanhålla utrustning vid vägning efter loppet..

#93 Det går väl utmärkt, det är många banor som inte har så bra koll!
#91 Jag tror inte att det fuskas för ev. pengar. Det är nog i så fall bara det att ryttaren helt enkelt bara vill tävla i monté. Som du säger så är det ju inte direkt så stora pengar att vinna så det är nog inte orsaken.
Sen har min yngsta dotter blivit diskad efter loppet en gång. Detta berodda absolut inte på fusk utan en urusel våg där det skillde 4 (!) kg på ens vikt beroende på vart man stod på vågen. Det är illa, så alla montéryttare tycker jag ska kräva riktiga vågar för det står i reglementet att vågen skall vara godkänd av STC för att få användas som våg i montélopp. En vanlig badrumsvåg är alltså inte godkänd. Inte ens om den är digital.
Kan säga att detta blev hennes sista start i ponnytrav då hon blev anklagad för fusk av vissa. Hon blev mycket tråkigt behandlad av personalen på den banan. Så ska det inte behöva vara. Även i stortravet sker det diskningar pga felaktig vikt efter loppet. Men där blir man inte anklagad för fusk utan man tycker mer det är synd eller att man har otur. Något för ponnytravet att ta lärdom av kanske.
#91 Jag tycker montén är mycket känslig med de vikter och regler som finns. För hur bra man än klarar vikten så gäller fortfarande harmoniskt ekipage. Men det är jätte svårt att trycka på då de flesta menar att klarar man bara vikten är det okej att rida.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#97 Fast inom ridsporten är de ju nästan tvärtom. Harmoniskt ekipage för dom är ju att ryttaren ska vara för liten (i mina ögon i alla fall). Nu hänger väl vikt och längd rätt väl ihop så tillvida att är du lång blir du också automatiskt tyngre.
Förr när det bara var harmoni var det värre tycker jag. Då kunde ryttaren vara liten men tung och att då säga till att de inte var lämpliga för den hästen var inte roligt.
Jag tycker längden är av mindre betydelse så länge man ser att hästen bär upp sin ryttare och klarar av att springa. Harmoni hör mer ihop med vikten än längden, för en bra ryttare kan rida vilken häst som helst utan att det påverkar hästen negativt. Alla fall i monté då skänklarna inte måste användas som hjälper liknande de är i dressyr. Länga ben har aldrig skadat en häst. Det är bara ett synintryck. Hur estetiskt något är i monté köänns inte relevant i detta sammanhang. I dressyr är det ju däremot just det som bedöms.
Man måste kunna skilja på vad som krävs i de olika grenarna.
#98 Så hur menar du då? Att klarar man vikten är man automatiskt harmonisk med sin ponny?
Jag menar att om man klarar vikten för shettis, så bör man kanske rida en stor shettis på 105-107cm men man får ju enligt vikten rida en shettis på 95 cm oxå. Då ser det inte så harmoniskt ut längre tycker jag.
Men jag har kanske för mkt ponny dressyr ögon inpräntat i mig…
Där ser jag problemet iaf.
~ Anneli ~
#99 Nej, jag menar att harmonin skall sättas mellan ponnyn och ryttarens vikt - inte längd. Man sätter inte upp en 44 kg ryttare på en shettis om shettisen är liten och späd men är shettisen kraftig och van att gå med den ryttaren så är det okej. Om wn annan ryttare då skulle väger 30 kg men är lång så ser det kanske inte så snyggt ut men om h*n är en duktig ryttare så har längden ingen betydelse.
Inte bryr sig väl Islandsryttarna om ifall benen hänger nedanför magen på hästen. Hästarna springer ändå.
Men det ser kanske inte så snyggt ut om man nu kommer från dressyrhåll. Men i vissa fall har längden faktiskt ingen betydelse.
Harmoni behöver inte betyda längd förhållanden, det är mer samspelet mellan ryttare och häst. Men det är min åsikt.
#100 Och det är det jag menar är svårt när det gäller både harmoni och vikt. Det den ena tycker är okej tycker inte den andra.
Finns säkert dem som skulle anse att en tyngre kortare ryttare skulle se mera harmonisk ut än en som är längre. Eller för den delen låt barnen rida i riktiga sadlar. väg ryttaren och låt dem sen rida i vad för sadel de vill. Då tror jag "fusket" skulle forsvinna till stor del. Har man ex glömt sina lätta stigbyglar, lånar man några och väger in med, sen kan man rida i sina vanliga, men åker dit på vägningen efter loppet. Frågan är hur mkt ponnyn led av det…
~ Anneli ~
Jag är ca 161 cm lång, väger runt 60 kg och rider ibland på mitt russ som 119 cm i manken. Han har då det inte särskilt svårt att springa med mig på ryggen och vi kanske ska vara med i ett monteprovlopp till hösten.
jag är 164 o väger mellan 50-55, det vandrar där imellan, jag ska snart debutera monté på en ponny som e 129 i mkh. men det är oklart om jag ska få starta mer än 1 lopp, pga att jag har lite långa ben, o det tydligen inte ser så fint ut. enligt min åsikt så tycker jag inte det spelar så mkt roll, så länge vikten är okej och hästen "inte lider" av det. men det är ju min åsikt..

Jag e 154cm väger in på 50kg blankt:)
Tycker att det e en hel del snack om vikter hit och dit,men ska man då jämföra med en liknande sport typ galoppen så e dem viktgränserna lägre?och ofta verkar längden ha betydelse!eftersom jag hört att en toppjockeys mått borde vara 155cm och 50kg ?Om det nu e så att en toppjockey borde vara 155cm borde ju längden ha en betydelse?det finns ju en likhet i monten och galoppen.När jag var på täbygalopp och kollade var de flesta kat a och kat b ryttarna mycket kortare en vi som rider monte,visserligen har det att göra med vikt gränserna,men det såg harmoniskt ut!Kanske borde monten ta efter lite av galoppens syn på ryttarna?
Iallafall tycker jag att kat b vikten e alldeles lagom,men att shettis vikten egentligen borde tas bort?Ja jag tycker inte barn iaf de minsta ska behöva oroa sig en hel dag för invägning,här borde bara harmoniskt gälla!
tycker att ekipagekontrollanterna e lite slarviga med den harmoniska biten.
Oj blev ett lite snurrigt inlägg:P