Träna under tävlingsdag!
Nån som vet om man måste ha nåt vaccinintyg ( Om A2:an ) om man ska träna på banan under tävlingsdag?
Stall Bråna
Putt…
Stall Bråna
Jag vet inte men ska kolla.
Om det ska vara någon mening med vacineringen så borde ju alla hästar som vistas på en bana vara vacinerad. men det är ingen som kollar de hästar som inte är anmälda till lopp.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
det borde inte vara krav på att de hästar som tränar på banan under tävlingsdag ska vara vaccinerade, med tanke på att många 2 åringar körs med Ej vojlock under tävlingsdagarna, och många av dessa är inte vaccinerade.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#4 Fast det borde de vara om man börjar vaccinera i tid. Annars är ju hela poängen med vacinering borta.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#5 - säg det till dom som har 1 & 2 åringar i träning på sin anläggning inne på banan. inte till mig. paratar nu inte om ponnyer, men det är faktiskt väldigt vanligt inom stora travet att dom vaccinerar just före dom ska springa premielopp / kvala.

Låter konstigt..? Trodde det var krav på att hästar inom banområdet måste vara vaccinerade? :o
Hela allting kan ju bli förstört om det kommer hästar till banan som inte är vaccinerade och hur kul vore det om ens egen häst vart smittad bara för det.. och vilken risk att ha en sån i stallet tillsammans med sina tävlingshästar, inte smart.
Tycker ändå det är upp till var och en. Är din häst vaccinerad borde den ju klara sig bra. Det är väl därför den vaccineras eller…? Sen är det samtidigt konstigt att man inte vaccinerar unghästarna för A2- viruset är ju mest agresivt mot yngre hästar. Äldre brukar ju klara sig bra även utan vaccin.
Det borde vara så att det är krav, men tror inte att det är det.
Var faktiskt så att för något år sedan när det gick A2 på vår bana, så blev stallet jag var i smittat. Den häst som blev värst drabbad var vaccinerad, medans de hästar som inte var vaccinerade inte blev illa tilltagna alls.
Nu säger jag ju inte att man inte ska vaccinera, för mina pållar är då vaccinerade - skulle aldrig strunta i det.
#8 de e väl inte bara för att skydda sig själv, det är väl lika mkt att man inte ska smitta andra.
Tycker det borde vara lag på att vara vacc om man ska vistas på banan bland andra hästar, som andra säger hela vitsen försvinner ju annars
:)
Ska man ha vaccinations intyget eller inte?
Stall Bråna
#10 Lag blir nog svårt eftersom det inte är något som är farligt för människan. Inte ens då är det alltid lag. Och viusst är det så men om du har dina vaccinerade skall du ju inte behöva bli smittad. Är vaccinet sedan så dåligt att hästen blir smittad i alla fall kanske man ska fundera på att utveckla vaccinet så det blir bättre.

# 0 För att träna på banan krävs inte vaccinationsintyg. Du får gå till inskrivningen, betala 100 kr i banavgift och få en vojlock med EJ på. Box kan du få i mån av plats.