Tävlingskalendern
Vad tycker ni om 2010 tävlingskalender och upplägg ??
Vad är det som påverkar alla inställda lopp/tävlingsdagar??
Hur vänder vi trenden ?!?!?

Jag vet inte riktigt, mne tror de är mkt att man skriver propparna fel.
De är många proppar som stänger loppen me pengar och tilllägg med pengar osv.
De är många ponnyer som varit med länge och har mycket pengar på sig och då kanske man inte vill ha jätte mycke tillägg på sin ponny och då anmäler man inte.
Tycker man ska skriva propparna som de va förr ;)

stc som driver ponnytravet mot sin död, på med prispengar i alla lopp.
# 2 jag tycker det är rysligt dumt uttryckt att "STC driver ponnytravet mot sin död", så mycket som de satsar/skjuter till för att denna verksamhet skall kunna fungera!
Se bara på kat.A där "alla" sa att det inte skulle bli några starter utan prispengar….."det skulle bli kat.A.s död", det har varit intressant att se att så många har anmält och startat i just kat.A utan prispengar!

#3 jo men många har slutat iom det och jag Tror att det kommer gå sämre och sämre med att få nya till ponnytravet.
(även fast jag såklart hoppas på att det blir bättre!)
jag tror nog tyvärr att #2 har delvis rätt..det blir färre och färre a-ponnyer, att ta bort prispengarna kommer inte att vara avgörande, men det kommer knappast att förbättra läget heller..och efter ett par år kommer detta att påverka även russen, då det inte kommer några kuskar från shettisarna.
Anna Manberger, www.stuterila.se

håller med #5
det handlar inte om speciellt mycket pengar, så varför ska man ta bort det lilla man tidligare fått?
En annan utväg är bensin pengar, något måste det ju finnas tycker jag iallfall…

Stc verkar ju tro att det blir så allvarligt att köra med prispengar. Men det är fortfarande en hobby som är dyr, det är inte billigt att ha häst. Och om man då ska resa på trav samtidigt så kostar bensin.
Har man tur på en travdag så kan man gå jämt ut då, kanske lite plus, men alla andra dagarna som hästarna inte tävlar då?
Tycker att man kan ha prispenagr får att ha kvar sporten, för man håller på för att det är kul, inte får att köra in en massa pengar.
Jag tycker att man borde ha lika många penninglopp som intervallhcp och rekordhcp… För samtidigt som det finns hästar som varit med längre och då tjänat mer pengar, så finns de dom som inte längre springer sina rekord, där penninghcp gynnar dem. Så, lika mycket av varje :)

Har varit blandat med lopp, unghästarna har kunnat tävla varje vecka om jag har velat, medan våra äldre bara har gjort 3 resp 4 lopp i år.
för mkt stängda lopp.. så har det iaf varit här i värmland på insprängda lopp tycker jag.. mer än hälften har ju blivit inställda och de som har gått har det varit dåligt med häst.. tycker tvärtom att de borde bli mindre pengalopp, de loppen e oftast väldigt ojämna.. frihandikap tycker jag är det bästa :)
# rekordhandikapp, intervallhandikapp och fri handikapp är tillräckligt " varierande proppar". Man vill veta vad man anmäler till. Gamla hästar med snabba rekord ( som de inte kan springa längre ) gynnas inte heller av peninghandikapp.
Kolla våra hästar t.ex
Vi har L.A Geronimo som tjänat 3925:- och sprungit 2.32 sedan Emmeros Henny som tjänat exakt samma men sprungit 2.58 - alla kan förstå att det finns ju ingen chans att anmäla ut Henny i penninghandikapp..tyvärr . Så resultatet blir att dagar med penning handikapp åker vi inte på eftersom jag har fyra barn som vill tävla allihop. I rekord handikapp har alla samma chans, sen kan man ändra distanser och grundlag så det ibland gynnar hästar som gillar stå på start och ibland gynnar hästar som springer bäst bakifrån
Det tycker jag är det största problemet med ponnytravet- att man vill att klubbarna ska skriva ut fantasiproppar baserade på pengar- samtidigt som det är fult att ha pengar i pris..konstigt, återigen en härmning av STC proppar/handikapp
som blir en försämring för de aktiva
Olika hästar gynnas av olika proppar, det kommer vi aldrig komma ifrån. Men att ta bort penninghandicap helt tycker jag är fel. Men om STC får sin vilja igenom så lär det väl bli så, för vad ska man annars sätta distansen efter? Monopolpengar? I alla tider har barn och ungdomar mellan 8-25 år tävlat på samma villkor, så varför ändra det nu?
På grundfrågan om hur vi skall vända trenden………
Jag tror att det är av yttersta vikt att det anordnas fler tävlingstillfällen för alla nya och de som inte kört så länge för att deras intresse skall växa till att vilja börja/fortsätta tävla i riktiga lopp!
Fler klubbtävlingar, gärna tillsammans med travskolorna där många av eleverna tidigt kan fångas upp. Inbjudningstävlingar …osv……
Det tar lite tid, men det är ju av högsta värde att vi hjälper nya blivande kuskar att komma fram, för att det skall bli många som i framtiden fyller loppen.
Många är de som höjer rösterna för att det är för svårt för de nya/unga att börja köra ponnytrav.
Då är det väl lika viktigt att se till att de får grundrutin i lopp på nivå som passar dem!?

Tycker faktiskt att det är de tävlande som kanske får tänka om lite , tyvärr tycker jag en trend har börjat bli att de är inte lönt att starta för *jag* kommer ändå inte att vinna , för där kommer säkert den och den gå ut.
Tycker kuskarna/tränarna få börja anmäla ut och inte vara rädda för att bli oplacerade eller få andra placeringar än segerar.
Loppen är inte körda förrens alla har gått i mål.
Sen att det är mindre Kat A ponnyer tror jag har göra med generatinsbyte var många som blev för gamla för Kat A ponnyer i år av de aktiva kuskarna.
Tycker att propparna är bra som de är och tycker nog att klubbarna försöker göra så bra proppar som möjligt och är man inte nöjd med sin klubbs proppar varför inte erbjuda sin hjälp och lämna förslag på hur ni vill att propparna ska vara mm
#16 där håller jag med dig helt! jag har hört väldigt många som inte vill anmäla ut pga att man räknar med att den och den kommer starta. varför inte bara se det som att man tävlar mot sig själv? satsa på att sänka ponnyns rekord osv. och som du oxå säger, är man inte nöjd med klubbens proppar så varför inte erbjuda att hjälpa till?:)
allt kan inte läggas på stc.:)
#14 tvärtom, STC och SPTF vill ha huvudsakligen penninglopp baserade på just " monopolpengar" eller straffpoäng som jag har valt att kalla det. Penninghandikapp är inte fel i sig, men det kräver otrolig kunskap om ponnyerna i " upptagningsområdet " ..för att det ska bli jämna lopp.
Vad #16 och #17 än säger så måste man komma ihåg att det ändå är tävling.
Mina barn tävlar på olika nivå med olika förutsättningar. De är jätteglada om deras ponnyer gör, en för dagen, bra prestation och de får en rosett.
MEN de vill inte att förutsättningar på pappret visar att deras ponny är klart långsammast och även om ponnyn görs livs prestation så kan de inte komma annat än sist för ponnyerna på samma volt är 30 sekunder snabbare!!!
…jag blir helt trött när jag läser såna åsikter som att man ska köra 40 mil till en bana för att delta i ett lopp man är helt chanslös att vinna eller placera sig i. Jämna lopp där många har chansen måste vara målet.
Bara en kan ju vinna och jag tror inte många barn blir besvikna att de inte vinner, alla vet att det är jättesvårt att va den som kommer allra först över mållinjen, men man är ju med för att tävla för att det finns en liten chans, ett hopp till rosett iaf..dessa ojämna lopp med ponnyer som kommer 100 m efter är INTE roliga för nån, inte ens ett barn, jag kan inte förstå att man fortsätter hävda det. Vilket barn tycker det? Mina barn gråter när de kommer 100m efter de andra i mål, de kanske är nåt fel på dom då??? Dom borde bara vara glada åt att fått delta?
# 15 visst vore det bra med fler tävlingstillfällen och det är inget fel att anordna klubbtävlingar etc..men jag förstår inte riktigt det här resonemanget " riktiga lopp"? Vad är det för fel på de riktiga loppen? Varför kan de inte få rutin i dessa? Det finns ju bygdelopp, inte mig emot om man lägger in fler sådana, men det är viktigt att de barn som tränat sin ponny sedan de var 6 år och längtat efter den dag de får ta licens och har chansen att få vara med i riktiga lopp.

#18 Fast vi har haft hästar som har placerat sig kanon bra som eg inte skulle haft en chans på pappret så nej jag kan inte hålla med dig heller om jag ska vara ärlig , tror faktistk det bara är så inom travet för inom ridsporten där kan man vara 100 startande i en klass och ingen som inte vill starta för att de inte har chans att vinna där inte ..
# 18 ingenstans har jag skrivit att det är "fel" på de riktiga loppen dvs de med full status.
Tvärtom tycker jag att man självklart skall anordna dem, vilket jag också är med och gör.
Så fort man pratar om att hjälpa fram de nya så de lär sej och kan komma att våga ta för sej och tävla vidare så verkar det som om man är emot riktiga tävlingar? Märkligt……mitt tänk gynnar ju på lång sikt de riktiga tävlingarna som förhoppningsvis lär få fler startande.
Jag tror att det är ett stort steg för många att ta, att gå ut i de riktiga loppen/tävlingarna och att vi ute i klubbbarna behöver anordna fler tävlingar - med mål att få lopp alltifrån låg nivå upp till så lika riktiga tävlingar - som möjligt där de nya skall kunna känna sig för och skaffa sej rutin/intresse för att vilja/våga gå vidare till de riktiga tävlingarna. Självklart behöver väl var och en där också skaffa sej rutin.
Klubbtävling, inbjudningstävling, bygdetrav bra alternativ allihopa. De har bara lite olika arrangörskrav på sej.
Vi lever nog i lite olika verkligheter, jag känner inte igen argumentet att man inte skulle våga ta steget att köra i riktiga lopp direkt efter man avlagt sin licens. Men jag har väl stött på "fel" personer.
Det vore intressant att veta hur det skulle emottagas om man tog bort penningpriserna för alla under 18-år oavsett kategori.
Proppar där det på förhand förefaller helt uppåtväggarna fel för den egna ponnyn anmäler vi inte till. Sedan att alla lopp skall köras är en annan "femma", men det måste på pappret kännas som att det finns en rimlig chans till någon form av framgång för att jag skall motiveras till en anmälan. Anmäler inte till pengalopp som inte är stängda. Kommer ej heller att anmäla till lopp utan prispengar i dagsläget. Det är en principsak, kan tyckas fånig, men det bjuder jag på.
Personligen uppfattar jag de pengalösa loppen i kat-a som särbehandling, varför inte införa detsamma i i kat-b i syfte att alla skall behandlas lika?
Nej jag startar inte mina ponnyer för att tjäna pengar, glöm det, då hade jag satsat på ett helt annat sätt!
Oj, det blev en del förvirrat tyckande. Hoppas någon förstår vad jag menar.
Veritas odium paretFörvånad
# 21 Det är bara att titta i statistikerna så ser man att flera licenstagare inte kommer till start samt att tappet på kuskar efter att de kört endast ett eller ett par år är stort.
Mitt förslag är även riktad mot sådana som ännu inte tagit licens, det kan skapa intresse för de ännu icke licensierade att väcka intresse för ponnytravtävlingar
!
#22 De licenstagare som inte kommer till start som jag stött på har alla varit statsbor, med liten eller ingen möjlighet att hålla en egen ponny, de hade gärna kört lopp om man hade servat dem med ponny till 100%. Det vill säga inga föräldrar som varit villiga att skjutsat telningen några mil ut på landet för att träningsköra…
Jag betvivlar inte det du skriver om statistiken. Men undrar om det alltid är tävlingskonkurensen som är "boven". Jag har träffat på en del föräldrar som gärna slipper att köra sina barn någonstans för att tävla, hemmabanan är nog. De har inte fortsatt tävla efter en eller två säsonger.
Säkert finns det ett flertal olika faktorer som spelar in och det skiljer nog en del mellan olika banor vad man har för inställning till tävlandet i sig.
Det som jag tyckt varit så roligt med ponnytravet har varit att "proffs" såväl som "gladaste amatören" har kunnat starta i samma lopp. Det har varit blodigt allvar för den ene och en kul syssla med bästa vännen ponnyn för en annan. Ska man stycka upp ponnytravet tror jag basen blir för smal och man utarmar den redan lilla skaran av funktionärer som finns.
Självklart skall man inte vara rädd för nyordningar det menar jag inte.
Veritas odium paretFörvånad
På ren svenska… Att påstå att ungarna är "rädda" för att "ta steget" och köra riktiga ponnylopp är skitsnack! Visst, finns väl alltid undantagsfall men det gör det i alla sporter - de som inte kan åka skridskor lämpar sig inte att spela hockey heller. De som kör ponnytrav tycker i överlag att det är kul! Jag tyckte då det var det roligaste som fanns när jag var 10 år, även fast jag kom sist och min ponny var fet och dessutom försökte vända på banan hela tiden.
Jag är mer med #23, den bittra sanningen är att det är svårt att ha häst, folk som bor i stan har inte den möjligheten och ointresserade föräldrar hjälper verkligen inte! Kan ju säga att det är direkt dödande för sporten här uppe i Boden, där vi har 16 mil till närmsta grannbana och ytterligare 16 mil till nästa… Och ja, alla föräldrar är inte villiga att skänka så mycket tid som ponnytravet faktiskt kräver åt sina barn, många har ju syskon som också ska tas omhand!
Istället för att gå på den linjen att man ska "syssla med en massa jippon" - det är bra för att få upp intresset för ponnytrav men hjälper ju inte problemet att folk helt enkelt inte kan ha häst. En rejäl satsning på travskolor - allmänna tävlingsverksameter tror jag skulle ge ett uppsving. Travskolorna ska kunna hålla med ponnyer som ska kunna tävla, kanske att man åker ett gäng och tävlar. På så sätt får folk som inte har möjlighet att ha egen häst chansen att tävla. Man kan ha ett skötarsystem så kuskarna hjälper till att träna ponnyer - travbanorna ligger väl oftast inte heeeeeeelt "out of town"!?
här i årjäng e de en del som tar licens och ingen av dom har egen häst, eller har möjlighet att ha egen häst så dom får tävla travskolans häst nån gång per år.. de lär väl inte bara vara här som de e så.. tror inte de e för att dom e "rädda" för att köra lopp!

Som ny kusk tycker både jag och speciellt min yngre syster att klubbdagar/tävlingar, läger och träningstillfällen har hjälpt oss ut på banorna.
Min syster var verkligen helt grön inom travet och de var lättare för henne att dels lära sig och känna sig trygg på tex klubbtävlingar tillsammans med de som stöttat och hjälpt henne till licensen.
Vi var inte rädda för att ut och tävla, men stöd och hjälp från klubben har verkligen underlättat, att veta att de finns någon att fråga om man undrar något osv gör väldigt mycket! Att känna gemenskapen i klubben gör de roligare att ta sig ut på banan, enligt oss!

#24 Kan inte mer än att hålla med i allt du säger!
Då jag jobbat för travskolan så ha jag märkt att många tar licensen, men dem ha inga föreldrar som stötar dem/har tid att stötta dem eller pengar för det. Så enkelt är det, känner många som verkligen vill tävla men kan inte/får inte/ ha ingen möjlighet till det. Vilket är tråkigt men det är inte alla som har ekonomin/tiden för att hålla på med trav :/
Jag tror att en satsning för travskolerna och klubbarna skulle hjälpa, att dem två verksamheterna jobbar tillsammans för att värva och framför allt HJÄLPA de nya :) Som att tex. ha klubb/travskole hästar till dem som inte har någon möjlighet sj för att ha ponny, kan köra dem ist. :) Nu är det banor som börjat med det och det märks att det är uppskattat! Sen finns det så mkt mer man kan göra som att ha gemensamma träningar mellan klubben och travskolan på tex. "ponny timmen" (som det kallas för på Dannero) för att bygga en gemenskap osv :) Då känner de "nya" sig säkrare med stödet från alla :)
Vi har hållt på rätt länge med ponnytrav nu, närmare 13 år och under den tiden har det hänt en hel del förändringar. Inte alla har blivit till det bättre tyvärr.
Tycker fortfarande att behöva betala en licenskurs på mellan 1500 och 2500 kr är alldeles för mycket för en sport som vill locka nya aktiva. Grönt kort är gratis att ta på de flesta ridskolor i landet ev en mindre avgift kan ibland tas ut. Där har ponnytravet något att lära från ridsporten. Barn under 13 år FÅR inte ta egen licens (grönt kort) utan då är det föräldrarn asom går kursen och får det gröna kortet. Så skulle det vara i ponnytravet också då man faktiskt inte kan begära att ett barn ska kunna allt som även vuxna har svårt att förstå. Bättre vore då att de yngre barnen hade välutbildade föräldrar som kunde lära sitt barn mer även på hemmaplan. Ponnyttrav går ut på så mycket mer än att bara kunna volta.
Tycker heller inte att det blivit fler aktiva sedan travskolorna satte igång. Förr vågade man låna ut sin ponny utan att den skulle straffas för att få en dålig rad, Den som tillhördde loppet fick alltid företräde. Montén hade egna rekord och man skilde på autotider och volttider i trav resp monté. Allt hölls isär och även då gick det med dåtidens usla system att hålla isär detta. Nu när systemet är bätttre borde det vara ännu lättare tycker man.
Att påstå att man lär sig mer på 10 veckor än på intensivkurser är inte sant. Barnen glömmer emellan lektionerna. Dessutom kan man under en intensiv period nöta in kunskaperna på ett bättre sätt. Har flera bevis på detta då jag jobbat som bl.a. simlärare där man hade både intensivkurser och terminskurser med träff en gång i veckan. De som gick intensivkurserna lärde sig bättre och snabbare än de andra.
Det finns många bra saker som kommit med ponnytravet på senare år, men dessa områden tycker i alla fall jag har blivit sämre än förr.
Allt var inte bättre förr men allt är heller inte bättre nu.
STC satsar så mycket ekonomiskt på ponnytravskolorna och då skall de ta större ansvar på att de som tar licens även kommer ut till start. Kör travskolorna själva licenskurser så skall de också låna ut hästar till eleverna så de kan få starta i riktiga tävlingar, och då till ett vettigt pris.
Förr kördes licenskurser endast i klubbarna, då kom de flesta ut och tävlade också, numera så skall det "tävlas" om hur många nya licenskuskar man har, men vad skall man ha licens till om man ändå inte startar.
Självklart vill alla kuskar köra riktiga lopp, "låtsaslopp" kan man köra på klubbtävlingar, träningsdagar och bygdetrav.

Något många glömmer bort är att barnkullarna är något mindre på många platser i vårt avlånga land. Samt att börjar man med hästar så faller sig ridning mer naturligt, trav är inte lika vanligt i gemene mans hem. Där tror jag att STC och ATG skulle kunna hjälpa till med marknadsföringen.
#28 - kunde inte skrivit det bättre själv.
När det finns så mycket bra synpunkter från aktiva, och många, kanske de flesta? är eniga, så kan jag inte förstå att det beslutas så mycket som vi aktiva uppenbarligen tycker är försämringar.
Hur det än är så behövs ju de aktiva för att det ska bli några lopp..
Alla förändringar är ju inte av ondo men man borde koncentrera sig på att förändra det som fungerar dåligt…
och faktum är att det som iaf jag tycker är dåligt är förändringar och den hysteriska anpassningen till STC reglemente.
Den dagen en 16-åring får licensen på stor häst automatiskt- liksom för russ efter kört shettis- då är det viktigt att reglementena är identiska. Fram tills dess ( som aldrig kommer att ske ) låt ponnytravet vara en variant, en anpassad sulkysport för barn och ungdommar.
#21 intressant, varför inte?
Varför ska vi ha pengarna kvar för russen? Det är fortfarande barn / ungdommar som kör..fortfarande föräldrar som kan hetsa till seger,( vilket är det löjligaste argumentet som lagts fram. ( hetsiga föräldrar som pressar sina barn finns inom alla barnsporter- det har inget med pengar att göra )
jag undrar om det skulle bli större protester från SPTF gentemot STC då?
Får en uppfattning, som kan vara helt fel, att det inte finns många shettisfolk i styrelsen.?.bland de som faktiskt beslutar och att man inte kanske bryr sig om / tänker på att om shettisar försvinner så försvinner även russen på sikt, fast det drabbar ju inte de som tävlar just nu..det tar ju några år.
Jag tycker vi väljer in Kris_J och Tusen till SPTF´s styrelse..
Jag tycker nog att själva planeringen hur loppen ligger ser bra ut, iallafall här i närheten där vi bor. Sen är ju frågan om vissa lopp/tävlingsdagar blivit inställda för att de proppmässigt krockar med andra banor.
Alla proppar passar inte alla, men överlag tycker jag nog det har varit mindre inställda lopp i år än förra året iaf.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
På tal om prispengar, så är det faktiskt viktigt för oss norrbottningar.
I år har jag gjort 6 starter (varav 4 av dem under samma helg, ett dubbeltrav) och kört 283 mil för dem. Och mer lär det bli - på måndag kör vi 40 mil enkel väg till för att vara med i ett insprängt lopp.
Om ni talar om mindre anmälda söderut, ska ni se hur det ser ut här i norr - särskilt i Boden…. Vår senaste heldag blev inställd och förra året fick vi också ställa in en heldag… Vi kan helt enkelt inte tävla på vår egna hemmabana, och vi har 16 mil till närmsta grannbana. Ni kan ju förstå skillnaden - hur många banor har man söderut inom en radie på 16 mil (norr, söder, öst, väst)?
Prispengarna betalar definitivt inte alla utgifter - verkligen inte!!! Men man får i alla fall en bensinslant, eller hur? Jag är nästan för höjda prispengar eller resebidrag, för det är så j*vla dyrt här uppe.

Många säger att travskolorna måste se till att låna ut hästar så att kuskarna har någon häst att köra vilket de självklart ska göra till en viss gräns Men då uppstår ett problem till.. Det är självklart mycket enklare för både barn och föräldrar att barnen kör travskolans hästar istället för att köpa en egen! Vad händer då? Jo loppen ska fyllas av 7 travskole hästar och 3 privata från varje bana..
Jag tror att man måste göra det enklare för ponnykuskar att skaffa egen häst. Ungdomsstall på banan, hjälp med in/utsläpp, allt runt i kring osv.. Det är Då vi får en bredd på sporten så vi håller på att tappa idag!
#35 Vi har Gävle 14 mil, Solvalla 5 mil och så Örebro typ 22 mil..alltså två banor inom 16 mil ( vi bor i Rimbo ) överlag är det långt mellan travbanorna,…
#37, jag har fyra banor på 40 mil (hemmabanan Boden, Skellefteå, 16 mil, Umåker, 30 mil, Solänget 40 mil), så nog har ni det nog bättre alltid! Det jag menar är att prispengarna är väldigt viktiga för oss norrbottningar, som faktiskt får åka de avstånden. Jag har lärt mig att tycka "60 mil är en baggis", så vi åker glatt 60 mil för att tävla. Det är både mer häst och fler banor söderut, så enkelt är det.
Resebidrag är någonting jag kommer att försöka ta upp med STC, för det är viktigt för ponnytravets överlevnad här uppe - nästa år räknas A-ponny kuskarna på en hand.
Vi har många banor inom 25 mils radie, ca 13 banor. Men barnen vill inte åka och tävla om de ser att de inte har en chans, speciellt i penga lopp då hästarna lyckats få in en del pengar men inte är så snabba. Det finns lixom ingen mening med att köra för att komma runt och ev sänka rekordet för att få det ännu tuffare i rekord loppen sen. Ibland kan det diffa med 10s eller ännu mera. Och i värsta fall står man då tillägg på de hästarna med.
~ Anneli ~

Man kör väl ändå för att det är roligt, inte för att man hela tiden ska vinna, man lär sig alltid något i loppen. 13 banor inom 25 mils radie och man vill inte tävla? En annan skiter i motstånd, vill åka för att det är roligt men beninsen kostar pengar.
Prispengar är väldigt bra bensinpengar.
Klart man kör för att vinna, hela tiden!
Fast sen gör man ju inte det såklart- det är ju alltid nån annan som vinner.
Men varje gång hoppas man ju..sen är det kul ändå, fast man inte vinner…man kanske kört ett bra lopp, eller fått en rosett eller bara att ponnyn var pigg och glad. Eller att man kom före nån medtävlande som man vanligtvis brukar förlora mot…
/ Wilma 9 år
#40 Jo det är klart man kör för att det är kul. Men man vill ju gärna få någon form av credit för att man har kämpat. Det man får om man ger sig ut i lopp där övriga är 10s snabbare är en rejäl rekord sänkning, villket iof är kul. Men man står ju tuffare till sen oxå. Vill man ha sin ponny i många år är det ju bättre att den sänker sig sakta och växer in i sina tider.
Vi har en ponny som sänkte sig i ett penning lopp för många herrans år sedan. han har aldrig gått sitt rekord efter det, och frågan är om han någon gång kommer göra det, eller sänka det.
#41 Ja Wilma, mina barn ser det oxå så. Självklart kör man för att vinna! men som sagt, för det mesta så vinner någon annan, men har man iaf fått ett bra lopp så man känner att man inte är hopplöst sisst i loppet så kan man ju vara nöjd iaf. Men visst är det roligare att köra ut till ett lopp om man vet att alla har lika chans.
~ Anneli ~

Att skriva ut passande proppar till mängden häst inom 20 mils radie är en konst, vilka proppar anmäldes det ut mycket häst i sist? Hur var det på närliggande bana på deras tävlingsdag? Vad har hemma hästarna för rekord? Vilka peng prop. anmäls det till? Det är klart fler anmälda till proppar som är max 2000, 20m vv 350:- tex än till max 45 000 insp 20m vv 5000:-.
Jag med ett russ som har gått 2.35 och sprungit in 150:- anmäler absolut inte till mantorps propp 2.20 sämre 20m vv 1000:-. Som tränare känner jag att det är min skyldighet mot hästen att ge den ett så schyst lopp som möjligt. Det ska inte behöva vara pissigt, träligt, jobbigt och as tråkigt enbart för att få följa med flocken. Sen en sån som min häst som dessutom är väldigt hög i rang och älskar att ligga först blir knäckt av att hamna efter på en gång. Men visst, det går inte att få ett perfekt lopp, men jag tror mer på kvalitet än kvantitet och sparar hellre på hästen och stärker hans självförtroende.
Sen så var det mycket häst på linde nu i söndags, kanske även det är en faktor till att det inte blev mycket anmält nu till Mantorp?

#43 håller med dig !
Att tävlingar blir inställda beror nog inte alltid på att propparna är dåliga. Ofta är det nog mer att man inte vill ta ut sina hästar på alla tävlingar. Så är det i alla fall för oss. Även om det finns bra proppar så tycker vi inte att våra hästar ska starta hela tiden. De behöver vila emellanåt fårn tävlandet. Ibland blir det nog bara så att om två närliggande banor har tävlingar tätt inpå varandra så väljer man den ena tävlingen och avstår från den andra. Alla har ju inte mängdre med topptränade hästar som bara väntar på att få komma ut och tävla.
Jag tycker att det i år har varit ovanligt bra proppar över hela landet. Men som sagt det är inte humant att starta på alla tävlingar. Däremot är det nog så att dubbeltraven oftast hamnar i slutete av juni - början av augusti och dessa begränar ju också antalet starter. Både enligt reglementet samt hästens välbefinnande.
#33 Håller med dig till 100% där. Och du själv då? Kan du tänka dig en plats?
Sen vill jag tillägga en sak…. det är inte bara STC som tar död på ponnytravet. Vissa klubbar går ju in för att ta livet av sig själva…
#46 Självklart…det hade varit kul.

#40 Frågan är alltid vad som är roligt. Det är nog stor skillnad på vad man tycker är roligt när man kör sina första tio lopp gämfört med när man startat mer än 100 lopp.
Lika lite som jag tar ut min häst med rekord 2.33 i ett 1.55 o sämre startar jag i ett penga hcp med lika orimliga vinstmöjligheter. För att vi skall ta ut en häst i ett lopp skall det, utifrån proppen, finnas en teoretisk vinstchans. Att man sedan inte vinner är secundärt om hästen och kusken gjort ett bra jobb, ibland finns det andra som är snabbare, även om man gjort sitt bästa.
Det finns alldeles för många lopp för att man skulle åka på alla bara för att det är kul…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#49 Det finns alldeles för många lopp för att man skulle åka på alla bara för att det är kul…..
Det är en sanning med modifikation.
Det kanske finns väldigt många lopp för er i Värmland (nära till andra banor), men här i Norrland är det inte så….
Jag håller med om att man inte anmäler till ett lopp där man inte har en "sportslig"… men om vi återgår till enbart rekordhandicap så har alla en "sportslig".
Och om man inte längre kan köra bara för att det är roligt när man kört 100 lopp…. Borde man inte söka sig en annan hobby då?

#50 Klart man kör för att det är roligt, men vad som är roligt förändras både med ålder och utveckling.
Sedan håller jag inte med om att alla hästar alltid har samma chans i ett rekordhcp lopp, det är en konst att anmäla till dom oxå. Vissa hästar vill stå start, vissa vill ha långa tillägg osv.
Jag är ingen stor anhängare av pengahcp men anser att mångfald är bättre än enfald. Har man en häst med väldigt snabb utveckling passar oftast penga hcp väldigt bra, medan en "gammal" trotjänare missgynnas.
Jerker Klang,
Ja, bor man söderut och har flera banor inom hyfsat avstånd måste man ju i alla fall hitta något lopp som passar. Valfriheten måste vara grymt mycket större…
Och nej, som snart 18-årig kusk kan jag säga: jag kör inte bara för att det är roligt, jag tränar inte bara för att det är roligt - jag tränar för att jag älskar det och kör loppen för att se resultaten av träningen. Klart att jag kan vara missnöjd om hästen underpresterat, klart att det är jävligt surt om någon medtävlare förstört eller om min insats som kusk varit sämre i ett lopp. Och när hästen galopperar bort ett lopp som man bara skulle vunnit är det inte kul!
#51 Precis som du säger… "en gammal trotjänare" missgynnas.
Kan du ge exempel på vilka som missgynnas i ett lopp med rekordhandicap?
Det är ju inte fråga om vart ponnyn "vill stå". Frågan är ju om ponnyn har en sportslig chans…
#53, ja, de som missgynnas brukar man ju säga är de ponnyer som av olika anledningar inte går sitt rekord - antingen kan det vara att den har ny kusk, haft tävlingsuppehåll, eller helt enkelt är ur form. Jag själv tycker inte att det är så att de "missgynnas", utan i må bästa ponny vinna, är ju enbart rättvist!

Det är väldigt lätt att skylla på propparna och det gör folk varje år oavsett vilka proppar som skrivs, så har det varit under alla år jag har hållt på i alla fall. Alltid är någon missgynnad.
Jag tror det handlar om att det kanske är ett litet "generationsskifte" på gång i ponnytravet, många av de som tävlat mycket med många ponnyer samtidigt håller på att gå över till stortravet på allvar.

#53 Kan ju ta våran TT som exempel, hon har rekord 1.58,8. Att starta henne i ett rekordhcp som innebär att hon står på någon av de två första volterna är ingen idé, hon vill jaga. Skall helst ha 60 - 100 meters tillägg. Skulle jag anmäla henne till ett rekord hcp på 2.00 så har hon inte en sportslig chans, för hon presterar inte bra och tycker inte det är roligt.
En unghäst som gjort ett kanonlopp i något av sina första lopp och sängt rekordet ordentligt mår säkerligen mycket bättre av att starta i ett pengahcp istället för att möta tufft motstånd i rekordhcp där hxn pressas till att sänka rekordet ännu mer.
Anser fortfarande att mångfald är att föredra. Låt det finnas både fri-, rekord- och pengahcp så finns det lopp för alla.
#52 Kan bara hålla med dig till 100% i det du skriver om träning o tävling….
Jerker Klang,
#54 o #56 Inom rekordhandicap finns det ju faktiskt möjlighet till varianter (t.ex rekord fem senaste starterna osv.)
Inom pengahandicap går det inte att göra det rättvist.

Oavsett hur klubbarna skriver ut sina proppar så är de ju folk som går på och klagar.
Nått som jag tycker är dåligt är att det inte har kommit så att man kan anmäla över datan, som för stora hästarna menar jag nu. Dubbelanmälan vore extremt passande nu !

# 58
Japp det hade varit förnämligt då hade man sluppit stå med skägget i brevlådan ibland :)
Hoppas att detta går att lösa rent tekniskt till kommande år så kanske vi slipper så många inställda lopp/tävlingsdagar..

#57 Absolut rättvisa går aldrig att uppnå. Ett penga hcp som är rätt utformat är lika rättvist/orättvist som ett rekordhcp. Problemet är att folk har dålig kunskap till hur man skall anmäla. Anmälan till rekordhcp är vi så vana vid så man knapt behöver fundera över hur man skall anmäla, menuj vad man anmälde tokigt i början…..
Jerker Klang,
#60 Jag är ju så himla korkad så jag förstår inte hur man kan utforma ett pengahandicap så att det blir rättvist för två (A) ponnyer som gått 2.48. Den ena har 1500:- i prispengar och den andra 7800:-. Hur ska man kunna "fixa" ett lopp (prop.) där båda har en sportslig chans?
Med rekordhandicap går det (oavsett om den ene VILL stå på tillägg)

#61 Den ena ska kanske anmäla till penga hcp men kanske inte den andra, precis som att du inte skulle anmäla dom till ett Gl 2.30……
Precis som det inte är idealiskt för alla att starta i alla rekordhcp så är det inte idealiskt för alla att starta i alla pengahcp.
Men vill man inte förstå kan det ju förstås vara lite knepigt……
Som tidigare sagts, bättre med mångfald……
Jerker Klang,
#62 Som tidigare sagts, bättre med mångfald……
Och hur många lopp får arrangören ha varje tävlingsdag? Kanske lika bra att ta bort A-ponnyloppen helt så det går att göra en variation som räcker till för att göra rättvisa lopp för en hel tävlingsdag?
Jag tror att du också förstår att det är näst intill omöjligt att lyckas få det rättvist med pengahandcap.
Naturligtvis kan det finnas FÖRDELAR för en ponny som gått ner i tiderna snabbt utan att dra på sig pengar. Men jag pratar inte om att vissa ska kunna ha fördelar…. Jag pratar om att ALLA ska kunna ha en sportslig chans.
"Men vill man inte förstå kan det ju förstås vara lite knepigt……"
Precis som alla andra så ska du också hålla dig till skrivreglerna och inte insinuera saker.

#63 Jag har inte insinuerat någonting, bara funderat högt utan personlig adressering.
Men jag tycker nog du har både skyglappar, huva och bomul. Jag har försökt förklara att alla inte ser saken på samma sätt som du gör, det finns faktiskt andra synsätt. Penga hcp är inte alltid rättvist men det är inte rekordhcp heller, Ska man ha absolut rättvisa skall man nog ägna sig åt något annat än sport överhuvud taget, oavsett om det handlar om hästar, båtar, bilar eller vad det än är.
Det minst orättvisa hcp systemet, tror jag, ändå är frihcp. Det kräver dock lite mer arbete för arrangören då hanteringen med prellistor tar en hel del tid.Dessutom tycker jag många är rädda för att anmäla i tron att någon annan skall få mer fördel än en själv, vilket jag tycker är ganska fånigt.
Förstår fortfarande inte varför du är så negativt inställd till allt annat än rekordhcp. Om vi har möjligheter att skriva proppar på olika sätt kan vi oxå få till bra lopp tror jag. Men det kräver både att proppskrivare lär sig skriva proppar och det kräver inte minst av tränare att lära sig anmäla.
För vår del innom VPTS har vi valt att enbart ha rekordhcp eller rekordbaserat auto på heldagarna, Däremot har vi penga- och frihcp på insprängda lopp.
Jerker Klang,
#64 Som du själv säger;
"Vill man inte förstå så kan det ju förstås vara lite knepigt"
Jag har försökt så bra jag kan att förklara varför jag inte tycker om pengahandicap…. Fri handicap har jag inte sagt något om.
Precis som inte jag skulle ha läst mig till att alla inte ser saken på samma sätt som varken du eller jag gör…..
Jag framför MIN åsikt och du din. Andra framför sin….
Du tror väl inte att alla tycker som dig….? Även om du gärna skulle se att det var så…..
Och du….. "ingen personlig adressering" …. Du svarade faktiskt på mitt inlägg = Adresserat till #61. Fäller du ut dom så fäller jag ut dom…
#56 Glöm inte intervallhandicap som är ytterligare en variant. Tyvärr utnyttjas inte just den varianten så ofta vilket jag tycker är synd. Man ser den mest i montélopp men varför är det så få som använder det i vanliga travlopp?
EPS gör det rätt ofta och många gånger är det de loppen som blir mest jämna. 

#66 Personligen är jag lite skeptisk till intervallhcp, har startat i det ett antal gånger och min erfarenhet är att det oftast(inte alltid) blir omvänd startlista i mål. Givetvis beror det på hur man skriver intervallerna, men ofta är det ganska svårt att få till dom bra. Tycker då att frihcp är ett väldigt mycket bättre alternativ.
Jerker Klang,
#67 Och då undrar jag varför det ska vara så svårt att få till fri handicap lopp. Inga kanppt som skriver ut dem. är det bara för att det är svårare att göra listorna? Jag tror att det är för att det är så några som vågar anmäla till dem. Och sen vet inte alla hur de fungerar när man gör loppen.
~ Anneli ~
# 68 Bra fråga!
Vi i JVP har "vågat" skriva ut några och fler kommer det till att bli
!
Här är det ju lätt för de som anmält att kolla de preliminära startlistorna -som skall läggas ut innan det definitivsanmäles- och dessutom ha rätt till att stryka sej om man tycker ponnyn står "fel" eller att motståndarna står "fel".
Jag tror mycket på fri handicap och att den propp typen kommer att växa
!
I SPTF:s senaste nyhetsbrev står det ju att de undersöker om hur man skall kunna få bättre kunskap om proppskrivning osv ute i klubbarna….
Det vore väl jättebra om det kunde bli informationsträffar/kurser i det?
För några år sedan bjöd "min" klubb ner dåvarande SPTF kanslisten Ylva Lagervall till oss för att bla lära oss skriva proppar av olika slag.
Vi bjöd in närliggande klubbar också, och detta möte blev mycket uppskattat och ett par av de klubbarna (särskilt den ena) har sen verkligen använt mångfald i proppskrivning.
Jag har varit på en proppskrivar utbildning. och ärligt, det va det mest värdelösa jag varit med om!
Inget prat om hur man skulle skriva proppar egentligen, utan bara pengar pengar pengar…
Så när man kom därifrån så va man inte klokare. Mest arg faktiskt.
Sen tror jag att ett problem kan ligga i att man ska skicka in propparna så långt i förväg och när man då inte kan höra sig för klubbar runt om hur övriga kommer lägga sina proppar, så kan det bli att det blir många långsamma eller många snabba proppar tätt efter varandra, då blir det automatiskt dåligt anmält tror jag. Eller om flera banor kör auto dagar nära varandra. Om man kunde ha kontakt mellan klubbarna så slipper man sådanna krockar iaf.
~ Anneli ~