Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1825 ggr
Dolores
0

Nytt Veckobrev från SPTF

För info….

Finns även på

www.sptf.nu

StuteriLA
0

Att ST lätt skulle kunna starta upp tävlingsverksamhet på egen hand med deras villkor? Jag menar inget kritiskt nu, men vad är skillnaden? och vad skulle vara negativt enligt SPTF med det? Är det inte det SPTF strävar efter? Deras personal, deras proppar, handikapp och inga prispengar…om vi ändå ska ha identiskt TR och samma personal, varför kämpa emot det?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

ryttarn
0

Det finns en mycket viktig passus i Arnes "veckobrev" och det är vikten av att travskolor och klubbar samarbetar nära när det gäller rekrytering och att ge kuskar utan möjlighet att ha egen häst att tävla. Kan vi inte få detta att fungera kommer ponnytravet sakta men säkert dö sotdöden….

Sedan tror jag inte det är bra att ST/sälskapen tar över proppskrivandet. För att skriva proppar krävs det att man finns nära ponnytravet, både lokalt och mera "globalt". Att skriva proppar utan att själv vara nära involverad i ponnytravet tror jag inte fungerar. Risken är att det blir väldigt ojämn kvalité på propparna beroende på hur sälskapen hanterar proppskrivandet.

Däremot tror jag det är väldigt bra om ST/Sälskapen tar över den övriga tävlingsadministrationen. Anmälningar, funktionärer osv. Detta skulle kanske tom sätta lite mer press på ST och ATG att utveckla de saknade komponenterna till att vi kan få central webanmälan och webstatestik. Tror inte att anmälningsmotagarna på sälskapen kommer acceptera den hantering vi har idag…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

#2 "Tror inte att anmälningsmotagarna på sälskapen kommer acceptera den hantering vi har idag"…..

Förstår inte riktigt vad du menar. Telefonamälan gjordes för inte allt för länge sedan även vid stortravet. Hos oss hjälper sällskapet gärna till att ta emot anmälningarna det är bara det att de ibland behöver lite hjälp då de inte är riktigt inne i ponnysarnas regler.(Fler starter per dag och antalet starter per helg osv.) Det brukar vi hjälpa dem med bara.

StuteriLA
0

#2 jag tror inte alls att ponnytravet kommer att dö sotdöden för att ponnytravskolorna inte får tillräckligt med kuskar.

( obs! med travskolekuskar menar jag barn till föräldrar som inte är intresserade av hästar ..det finns ju säkert massor av olika kategorier av travskolekuskar )

Däremot tror jag på sotdöden om vi inte lyckas rekrytera och behålla de kuskar och syskon som har / kan ha egna ponnyer. Ponnytravet har väl byggt på dessa kuskar och föräldrar i 50 år, inte på travskolekuskar utan föräldrar som kör de till tävlingar..etc, ska ponnytravet bygga på dessa kuskar tror jag vi är illa ute.

Många av dagens kuskar är nog barn till proffs, amatörer,skötare och andra aktiva och intresserade inom stortravet…föräldrar som har nån anknytning till stortravet idag.

Tror jag…nån kanske vet?

Sedan vad det gäller propp-skrivandet tror jag du har alldeles rätt, problemet är väl att vi bara om vi bara får in travskolekuskar, STC personal sköter tävlingsadminstrationen så försvinner alla dessa eldsjälar som idag har kunskap och intresse av att lägga sin fritid på att klura ut proppar som passar oss aktiva.

Kris_J
0

Vi måste sluta anpassa ponnytravet efter spelsäkerhet…..

Webbanmälan verkar fungera för Hd, varför inte för andra banor?

Veritas odium paretFörvånad

StuteriLA
0

ja, även Jägersro kör med webbanmälan

ryttarn
0

#5 o #6 Vi provade med webanmälan på VPTS för några år sedan. Tyvärr är det väldigt dyrt om man skall ha en riktigt säker lösning, att bara generera ett mail via ett webformulär, vilket vi gjorde, är på tok för osäkert. Man måste ha en riktigt tillförlitlig lösning.

#4 Tyvärr tror jag du har fel, vi måste se till att få med alla kuskar. Idag har vi en urusel rekrytering.

När vi började med hästar hade vi inte möjlighet att ha egna. Vi tävlade med ridskolehästar (höll på med hoppning då). Hade den möjligheten inte funnits hade vi aldrig halkat in på travet heller. Jag tror att travskolorna är viktiga för att bredda rekryteringsunderlaget. Att förlita sig till att barn till proffs och B tränare skall räcka är tämligen naivt. Det är ju i princip det vi gör idag vilket innebär att vi hela tiden ser sjunkande antal licenser.

Jag anser att det är mycket viktigt att vi får till en så bred rekryteringsbas som möjligt. Barn som börjar på travskolan, tar sin license och sedan får möjlighet att tävla med travskolans hästar kommer säkerligen, precis som vi, så småningom att bitas av vår trevliga sport och skaffa egna hästar. Men detta kräver aktivt arbete både från ponnytravklubbarna, travskolorna, sälskapen, ST och SPTF.

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriLA
0

inte att det ska räcka, men de är en viktig stomme. Det handlar inte heller bara om barn till a och b-tränare utan till föräldrar som har någon anknytning till stor travet .

Alla sätt är ju bra utom de dåliga..

Kajhugo
0

Varför letas bara allt negativt upp och tjatas om.

Att dagens anmälningssystem måste ses över är väl ingen nyhet, att få hjälp av ST är väl bra, nu måste vi jobba framåt och lyfta ponnytravet ett snäpp till.

Att åka på ponnytrav där startlistorna är fel flera gånger om är inte acceptabelt likaså att starten är en halvtimma försenad eller att banpersonalen går hem är inte heller okej. Jag välkomnar ST och tror på ett gott samarbete om vi kan se bra saker och inte bara klaga och säga att allt är dåligt.

savrarpstuteri
0

#9 lika klok som vanligt…. Glad!

Ourasi
0

Några grejor som jag tycker är negativt för utvecklingen av ponnytravet i Sverige.

1. Varför är det dyrare att ta en ponnylicens kontra en varmblodslicens?

2. Varför så många kurser, var tar alla kursavgiftspengar vägen?

3. Samma proppar överallt

4. Prispengar bort i kat.A. Det kommer slå bort i princip hela shettistravet, var så säkra. En vacker tanke från STC, men helt vansinnig i det verkliga livet

5. Norge har det, Finland har det, alltså bra och vettiga Web.lösningar gällande tävlingsstatistik mm. Sverige har kört ponnytrav i minst 50 år, vi har det INTE. här har SPTF och STC sovit de sista 15 åren, tyvärr.

6. Den allmänna situationen i det svenska samhället, med bl a försvårade omständigheter att hålla häst inom regelverket gör att många hoppar av och satstar på andra fritidsaktiviteter i stället.

Pontuzz
0

Heja på Kajhugo #9# Du har så otroligt rätt i det du skriver. Och alla klagar men vill inte ha någonförändring till stånd.

Dessutom skriver man att man skall vara rädd om rätten att skriva propositioner för som man säger "man känner hästarna". Låt propositionsskrivningen bli central och med varierade proppar efter hästar som finns i varje räjong.  Det är inte särskilt svårt efter som alla hästar i träning finns i statistik hos ST.

Det är dags att kliva vidare, att stå stilla är att halka bakåt och det är det vi gör nu.

ryttarn
0

#12 Tror deffinitivt inte på centralt proppskrivande. Även om det är mycket jobb med att skriva proppar finns det en klar fördel att det görs på klubbnivå.

Jerker Klang,

www.isil.se

Pontuzz
0

#13 Och vad skulle den klara fördelen vara. Kom inte och säg att man har bättre koll på hästarna i klubbarna. ST har full koll i sportsystemet.

linnri
0

tycker som #12, då blir det mer rättvist och föräldrar till aktiva barn med egna ponnyer kan inte sitta och skriva proppar för sina egna barn, som vi alla vet förekommer i de flesta klubbar.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Pontuzz
0

#15 Det är kanske anledningen varför man från klubbarna absolut vill skriva proppar själva.

ChristinaH
0

1. I Boden kostar en ponnylicens 1000 kr. Då ingår 15 provlopp samt teoripass på 30-45 min varje provlopp + provskrivningen. En storhästlicens kostar 2000 kr + 6% moms. Montélicensen kostar också 2000 kr + 6% moms.

2. Kurserna är ju till för att barn/ungdomar ska kunna få en bra utbildning för att äga, träna och köra. Kursavg. går troligen till travskolan, då det på de flesta platser i landet är just travskolan som anordnar kurser.

3. Kan jag inte svara på, då jag inte läst proppar på andra banor än de vi själva åker till.

4. Det är jag inte så säker på. Det finns en liten grupp inom ponnytravet som förlorar massor på att prispengarna försvinner. Sen finns vi andra som vinner lite pengar och där det inte kommer att märkas på samma sätt. Men en viss minskning kommer säkert att synas, men jag tror på en ökning sen igen :)

5. En webblösning har stått högt på SPTFs önskelista läääänge. Jag hoppas verkligen att vi snart får se den. Det skulle bli mindre samtal o mail till kansliet, då man direkt kan kolla på webben på ponnyn man har frågor om.

6. Jag tror snarare på att kostnaderna att hålla på är största orsaken till att man väljer andra idrotter. Bensinpriset är nog största anledningen.

Ourasi
0

1. Skönt för er, så är det tyvärr inte överallt

2. Skolor och utbildning i all ära, det verkar enligt antalet nya licenser som att det är en parameter som INTE lockar nya intressenter till vår sport. Kurser och avgifter finansierar idag anställda/timanställda runt om i Sverige. Det har blivit en inkomstkälla för en hel del människor.

3. Propparna har nog minst betydelse i denna fråga.

4. Vi får som tur är snabbt svar på denna fråga, faktiskt redan nästa år.

5. Sorgligt kan man bara säga om denna fråga. Medan svenskt ungdomstrav har prioriterat kurser de senaste 10 åren har man "glömt" bl a web-lösningar för de aktiva.

6. Bensinpriset är en stor bov naturligtvis.

Pontuzz
0

Låt ST (STC) ta över tävlingsverksamheten helt och hållet. Och gör SPTF till en intresseorganisation som tar tillvara ponnytravets intressen.

Som det är nu är SPTF

Tävlingsorganisation, hästägarförening och tränarförening och allt. En totat ohållbar situation.

Vi vill alla ha snabba start och resultatlistor och statistik  men det funkar ju inte idag.

Väntar fortfarande på Ryttarns svar om proppskrivning.

ryttarn
0

#14 Sportsystemet säger väldigt lite om hästarna i de olika klubbarna. Visst, du kan läsa de senaste resultaten osv men du har ingen aning om vilka hästar som tex fortfarande är i träning.

Propparna skall vara inne till SPTF ca 2 månader innan aktuell månad. Det gör tex att vi skriver propparna för Maj i Mars. Har du inte kontakt med kuskarna i klubben har du ingen aning om annat än vad hästarna gjorde förra säsongen, Du vet heller inte vilka nya hästar som är på ingång och kan vara aktuella för start. Sedan går det inte att skriva proppar för specifika hästar men man får en känsla för ungefär hur många som finns i de olika klasserna. Detta går aldrig att utläsa ur sportsystemet.

#15 Hur menar du att man, drygt två månader i förväg, skulle kunna skriva proppar till sina egna hästar? Tycker det visar på ett stort mått av okunskap vad gäller proppskrivande. Jag tror att de alra flesta proppskrivare ute i klubbarna försöker efter bästa förmåga hitta en bra mix utifrån hästarna i den egna klubben.

Jerker Klang,

www.isil.se

linnri
0

#20, så pass mycket ponnylopp är det inte under de där 2 månaderna att ponnyn förbättrar sig så pass att proppen absolut inte passar längre. Framför allt inte när många tävlingsdagar/insprängda lopp m.m. blir inställda, vilket är det stora problemet. Säger inte att de som skriver dem är sånna som sitter och hoppas på att vissa lopp blir inställda m.m. Men, du kan fråga måna fler än mig i denna fråga, och många kommer att svara precis likadant.

Sen eftersom att du verkar veta det mesta, vad det än handlar om. Så orkar jag inte föra en diskussion med dig. Du viker dig aldrig för din åsikt, och det accepterar jag. Men, det gör inte jag heller -  så för att slippa skapa osämja så ska jag inte yttra mig mer i denna tråd.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

ryttarn
0

#21 Antalet lopp är ju lite beroende på vart man bor. Kan förstå din tanke utifrån Boden. Här i mellansverige kan en häst ha gjort uppemot 10 starter under två månader. Efterssom jag sitter i VPTS proppkomité vet jag ganska väl hur arbetet där fungerar. Har svårt att tänka mig att det fungerar värst annorlunda på andra ställen. De som vanligtvis påstår att propparna skrivs för vissa hästar har aldrig suttit med och skrivit proppar, det är min erfarenhet……

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
0

#21 Håller med. Givetvis skriver klubbarna proppar för sina hemmahästar, problemet är när klubbarna inte uppdatera sig inför proppskrivandet vilket kan resultera i inga proppar åt vissa hemmahästar medan andra alltid har lopp. Vissa klubbar har heller inte koll på pengaintervallet kontra tid vilket försvårar stängda pengahandikapp vid tid.

#3 Ang. telefon anmälan på storhäst så ringde man till sekis och de matade in anmälan direkt i systemet. Våra anmälningar till ponnytravet skrivs i vissa klubbar bara ner på papper för att sedan matas in i systemet, en väldig skillnad och ett dubbelarbete. Eller skickas via mail eller fax som skrivs ut och skrivs in i systemet lika där ett dubbelarbete. Samt att det ibland har försvunnit en anmälan på vägen… ( Har dock aldrig drabbat mig, men då dagens listor ständigt ändras måste ju så vara fallet om inga efteranmälningar godtags).

Jag tror och hoppas på ST.