Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2669 ggr
LLennartsson
0

Åldersgräns på kat A

Ja.. Jag tycker det är rätt tråkigt att lämna dessa små krabaten och går upp till russen.

Men jag och min syster Sanna pratade om att. vfr inte tar bort åldersgränsen och lägga en maxvikt istället för åldersgränsen.

Man hinner ju bara tävla 7 år på shettisarna och sen går man helt plötsligt över till russen…
På russen är det ju liksom 13 år som man kan tävla där..

Nån som håller med mej ?

Stall Bråna

Belindaa
0

varför en maxvikt? Ännu mer hets kring vikt?
Dessutom tror jag ingen shettis mår dåligt av att dra en större person i en sulky. Jippolopp med shettisar för män körs ju utan problem :)
Tänk dessutom om det kommer en kusk - kanske ovanligt stor för sin ålder (inget fel med det!), men under 15 år och nekas köra på grund av vikten? I och för sig beror det ju helt på vad man sätter en i så fall viktgräns :)
Visst är det tråkigt att lämna shettisarna, det tycker jag med. Men jag vet inte vad jag skulle föreslå istället. Tycker inte heller det känns rätt med att få köra shettis ända tills man är 25 år..

Emmelie93
0

Jag tycker att man borde få köra shettis tills man e 18 :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

LLennartsson
0

#2. Håller med dej :)

Stall Bråna

[KajsaL]
0

men har det inte varit snack om att dom ska ändra åldersgränsen till 16?

Emmelie93
0

vi får be någon fyndig att skriva in till SPTF som en motion att man kan få köra shettis till man e 18 ;)

~Stuteri Stenbydal~

Emmelie93
0

#4 jo de har de gjort nu i 1&½ år nu utan reultat :/

~Stuteri Stenbydal~

Denna kommentar har tagits bort.
Emmelie93
0

~Stuteri Stenbydal~

Emmelie93
0

~Stuteri Stenbydal~

Emmelie93
0

Oj vad många inlägg sorry^^

~Stuteri Stenbydal~

[KajsaL]
0

#6 okej "/

hahaha xd

Linn95
0

Det tycker jag ocksåFlört

NathhhalieL
0

nej, ingen vikt. bra som det är, 7 år är väl ganska mycket att få köra ändå?

och hur skulle de se ut om en 8 åring som nyss tagit sin licens får möta massa 25 åringar som har kört i en herrans massa år och även sitter och kör storhäst? nej, tror inte de va :P

amandahandersson
0

Det är väl bra som det är, tycker då jag. Viktgräns skulle ju vara värdelöst, då skulle ju vissa kunna köra shettis forever! Och särskilt på shettisar, som kan dra typ… ja, hur mycket som helst!

Visst, det är kul att köra shettis. Men ibland måste man gå vidare! Däremot kanske man måste höja till 16, för att shettistravet överhuvudtaget ska överleva. Men jag tyckte att det räckte när jag var 15 år, i alla fall.

Linn95
0

man kan väl höja till 16 tycker jagGlad

savrarpstuteri
0

Den arbetsgrupp som av SPTF tillsattes -09, för att lägga en ny tävlingsstruktur, föreslog höjd åldersgräns till 16 år för att få köra kat.A ponnyer.
Bla för att kompensera kat.A för de åren då kuskar under 12 år inte får tävla om prispengar.

Det förslaget röstades ned av klubbarna med rungande kraft!

[[AcsJulia]]
0

Tyvärr måste jag göra folk besvikna med faktumet att folk faktiskt inte vill att en liten unge på 8 ska möta någon som rent tekniskt sett skulle kunna ha kört V65 förra helgen! ._. Det ger inte barnen en rättvis chans, och jag vet vad jag snackar om med tanke på att jag kör mitt sista shettisår fullt med ånger och stress men inser att min tid är över och jag måste ge plats åt yngre kuskar…

Kratern
0

#17 För det första hoppas jag verkligen inte att man ska få ha F-licens parallellt med ponnytravlicens! Och naturligtvis inte högre heller.

Då har man ju redan gått över till "stortravet" och visat att man vill fortsätta på den nivån.

Jag tycker inte att en "unge" på 12 år ska behöva möta nämnda "kusk" heller.

Ponnytravet ska vara för dem som inte tar trav på blodigt allvar, utan tävlar för att det är kul.

Sen tror jag inte att "vi" behöver bekymra oss så mycket ang. A-ponnytravet. Det kommer nog med all säkerhet att försvinna med den "utveckling" som är idag.Rynkar på näsan

ChristinaH
0

Viktgränser för kat. A i sulky är svårmotiverad. Dom har inga problem att dra ett par hundra kilo.

#16 Tycker att det kan vara något att fundera över, om inte ålder ska höjas till 16 år på kat. A. Då kan man, där det finns fler aktiva, skriva ut kat. A lopp för kuskar mellan 13-16 år och lopp för kuskar mellan 8-12 år. Men det krävs ett bra underlag för att få till lopp där både kuskar och deras ponnyer kan deltaga.

Vi ska till Finlad på lördag där ska våran flicka som är 18 år köra shettis. Det är flera år sedan hon körde shettis, så hon tycker det ska bli jätte skoj.

#18 Redan idag finns flera med dubbla licenser. I och med att F-licens är från 16 - 25 år så är det inte konstigt att köra både ponny o stor häst.  Ser inget fel i det. Däremot hade det inte gjort nåt om man hade så stort underlag att man kunde skriva ut lopp för kuskar mellan 12-16 år och 17-25 år, oavsett dubbla licenser eller inte. Det är stor skillnad bara i ögats utveckling, mellan en 12 åring och en 18 åring. Vi får jobba på att öka underlaget med positiv reklamföring, så kommer vi snart att ha ett större underlag, där man kan skriva ut lopp för dom som vill leka lite och för dom som vill tävla på mer allvar.

Jaaaakoob
0

Jag tror dom försöker få mer folk att köra russ så att man går över till större hästar så dom får upp lite folk till stortravet!

Kratern
0

#20 Japp….

Ponnytrav ska tydligen inte vara något annat än rekrytering.Obestämd

Varför kan man inte förstå att det finns (hoppas jag) barn/ungdomar som tävlar ponnytrav för att de älskar hästar? Man kanske inte har tänkt sig hästintresset som ett framtida yrke….

Inna
0

Naturligtvis skall vi låta alla som vill tävla vara med och tävla oavsett ålder.

Men man skall tävla mot likvärdiga.

Jag förstår de som inte vill ändra på dagens åldersgränser för det är ju så idag att 8åringar tävlar mot 15 åringar och den åldersskillnaden är utvecklingsmässigt mycket större än skillnaden mellan en 14 åring och en 18 åring.

Det skulle dessutom ge ett större unerlag för att köra kat-A lopp med prispengar framöver.

EmmiieNilsson
0

jag tycker att det bra som det är. för jag tycker fortfarande om att köra shettis, men man måste gå vidare. man kan inte gå och grubbla på det i åratal. och sen tycker jag att det är taskigt mot dom som slutade köra shettis när dom var 15år, om dom ska höja åldersgränsen. det är faktiskt ganska orättvist. men alla kanske inte tycker det. och alla som kör gör det för att det är roligt, men ponnytravet börjar likna mer och mer stortravet. det tycker jag är lite tråkigt, det kan väl vara samma regler som förr då det var mer ponnytravet för sej själv och stortravet för sej själv.

det var min åsikt.

Inna
1

När vi bevisligen har en minskning av antalet tävlande i kat-A måste vi ju göra förändringar. Att skylla på kommande förändringar med att prispengarna skall bort för kuskar 12 år och yngre är en dålig bortförklaring. Se istället på vem som har kört in pengar i kat A. Det är ett fåtal stall/familjer som tagit största delen av prispengarna.

Höj åldern.

Att inte göra någonting är att ta död på shettistravarna.

arosenqvist
1

jag tycker att man ska höja till 18, för nu har vi äntligen kommit igång med Kajsa och det här är det sista året vilket är väldigt tråkigt! jag önskade verkligen att dom höjde åldern till 18! det är tragiskt när man precis har fått igång sin häst så att den är bra och går bra tider! när dom väl höjer åldern på russen så kan dom väl höja åldern på shettisarna också!!

min åsikt iaf!

Belindaa
0

#25 höjer åldern på russen? Det var väll ett tag sen åldersgränsen för kuskar, 25 år, var satt känns det då som ;)

SLennartsson
0

Som LLennartsson (min syster skriver) så diskuterade vi detta.

Jag anar givetvis att detta är så gott som omöjligt, men önskan har väl alla.

Jag anser att om man skulle höja åldern hade man ju kunnat dela upp det lite mer för åldern. Kanske det skulle vara svårt. Men jag håller med vad ovanstående att det är synd om dom yngre som i så fall skulle komma tävla emot äldre och mer erfarna.

Jag är kluven, men detta är en önskan jag har iaf.
Jag fyller 20 år om en vecka, så min tid är ju definitivt ute, så detta skriver eller tycker jag inte för att dra fördel själv.

arosenqvist
0

ja, men jag menade att när dom väl  kunde höja åldern på kuskarna till russen så kan dom  väl höja nu på kuskarna  till shettisarna  ;)

Tusen
0

#28 När menar du att man höjde åldern på russkuskarna? Mig veteligen sänkte man kuskåldern för russ för många år sedan. Förr fick manliga kuskar köra tills de blev 25 år och kvinnliga fick köra hur länge som helst.

Jag undrar om du inte rör ihop det lite med montéryttarnas ålder som höjdes för både  Kat A och Kat B för några år sedan. Samtidigt som man införde viktbegränsningar på ryttarna.

BodenPerre
0

viktgräns på att köra shettis?? skulle inte vara bra alls, skulle inebära att fler ungar börjar banta för att få köra, inte okej enligt mig.

tycker att man ska höja åldern till 16-18 år.
tex kollar men i Bodenklubben så är vi 6 shettiskuskar som faller för åldern nu och då har vi 1 shettis kusk kvar. så kanske bäst att höja åldern lite för att hålla igång shettisarna tills fler har tagit licens.
sen kan ju en kusk som är 10 år vara minst lika bra som en 16 åring. 16 åringen kansske bara kör 3-5 lopp per år och med sin häst medans 10 åringen kör 30 lopp per år och även åt andra.
de är då min åsikt.

EmmiieNilsson
0

men tänk då om en 8 åring börjar köra, och den får köra mot en 16-18 åring!! Hur låter det? jag tycker att det ska vara som det är. inte höja någon ålder på shettisarna, det får vara som det är, tycker ja! men sen oandra sidan, om man går upp till russ, tykcer jag att det hade kunnat vara att 13-18 (det är mera snällt) dom kör i en grupp, med bra och mindre bra hästar! och sen 19-25 kör samma.. det kanske blir lite konstigt men det är ju mycket bättre än att höja åldersgränsen på shettis!!! För att gå från shettis till russ är inte speciellt kul, det är mer hårdare än på shettisarna, men man måste "växa & bli äldre". för att man kan inte bara sluta köra bara för att man ska gå upp till russ! jag hade shettis i 3 år, och efter 2 år började jag köra russ, bara för att jag inte skulle behöva gå direkt upp till russen, utan att få känna på hur det v ar att köra russen på tävling! men dom som är vid 18-25, dom är ju mer rutinerade än dom som precis börjar. och jag har varit i samma sits, alla skriker på en när man kör.. men man blir arg det blir man, men asså man får ta det med nypa salt..

det var min åsikt.

EmmiieNilsson
0

#0, vill bara veta vilken viktgräns ni satt o fundera på? :)

Inna
0

Viktgränser är väl inte något att tänka på särkilt inte med tanke på hur det ser ut i monteloppen. Men man måste ju veta hur många som är intresserade att fortsätta köra ponny för att kunna dela upp loppen i olika åldersgrupper på kuskarna.

iiirma
0

Jag tycker det är bra som det är. Alla började vi någongång och fick köra mot äldre, det är ju likadant för alla! Att höja åldern på A-ponnysarna till 16 skulle jag kunna tänka mej, men inte längre än så. Så "hemskt" är det inte att inte få köra shettis längre, det tyckte iaf inte jag. Trivs mkt bättre med russet.

Att dela upp lopp inom kat. A och B i olika åldergrupper tror jag bara låter bra teoretiskt. Jag tror faktiskt inte loppen skulle bli välfyllda, då det ska finnas häst i rätt proposition och dessutom en kusk som är inom rätt ålder.

Och bara för att man har licens för storhäst betyder ju inte det att man tar ponnytravet på blodigt allvar, man kan köra det också bara för att det är så kul :)

FridaKarlsson
0

tycker man ska höja åldersgränsen till 16

Jaaaakoob
0

egentligen tycker jag 25årsgränsen för russ är för hög tycker de skulle vara mer som ridningen har man fyllt 18 ska man börja på storhäst.

vi kanske skulle kunna va lite annorlunda och ha 20 men 25 tycker jag är för högt.

Kratern
0

#36 Där håller jag fullständigt med dig!Glad

Kris_J
0

Jag tycker man skulle få köra kat A till man är 18 ialla fall så länge den övre gränen för kat B är 25.

Veritas odium paretFörvånad

Malu
0

Jag tycker det är för tidigt för ungarna att börja med trav när de är 8 år, många är för små och har inte tillräcklig koll på att det faktiskt är ett djur som de har framför sig i sulkyn. 10 år tycker jag är mera rimligt men däremot kan de få köra shettis tills de är 16 år.

Visst fanns det en regel förr att hade man en gång börjat köra stor häst så fick man inte gå tillbaka o köra ponny? Det vill jag återskapa för är tufft för de som börjar köra russ vid 12 års ålder o tävla mot de som är vana o köra stor häst!