Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettmont
Läst 1293 ggr
blippochblipp
0

Tillåten betsling

Får jag sätta tyglarna i den nedre ringen på Pessoabett när jag rider monté på ponny? Med varmblod är det väl bara den stora ringen som är tillåten?

StuteriSolo
0

Det är samma regler för ponny och stor häst.

CeciliaRosenqvist
0

Japp det får du göra!  Enda grejen jag tycker so många gör fel när dom rider med pessoa… Man ska aldrig rida med 1 tygel som i detta fall du frågar om längst ner. Jag rider alltid med dubbektyglar om jag har pessoa en i stora ringen och en i ringen längst ner. För ringen längst ner är bara till för när hästarna pullar(blir  heta) så därför är det bra med dubbeltyglar då räcker du att du tar i den nedre ibland men håller den mesta kraften i det största ..

[cancan]
0

När jag red så hade jag pessoa på min ponny.. Hade dock pelhamdelta mellan stora ringen och en av de andra..

Carl-Henrik
0

Allmänna bestämmelser Monté:

''Pessoabett och Pelhamstång får användas. Maximalt avstånd mellan bett- ring och hävstångsring får vara 8 cm. Dubbla tyglar fastsatta i bettet samt stegtyglar får användas. I övrigt gäller utrustningsbestämmelser enligt i reglementet av STC upprättad för- teckning, vilken publiceras i STC:s månadspropositioner.''

Utrustningsbestämmelser i travlopp i Sverige:

''I Sverige får även Pessoa- och Pelhamsbett användas i sulkytrav om ej hävstångseffekten utnyttjas.''