Tillåten betsling
Får jag sätta tyglarna i den nedre ringen på Pessoabett när jag rider monté på ponny? Med varmblod är det väl bara den stora ringen som är tillåten?

Det är samma regler för ponny och stor häst.
Japp det får du göra! Enda grejen jag tycker so många gör fel när dom rider med pessoa… Man ska aldrig rida med 1 tygel som i detta fall du frågar om längst ner. Jag rider alltid med dubbektyglar om jag har pessoa en i stora ringen och en i ringen längst ner. För ringen längst ner är bara till för när hästarna pullar(blir heta) så därför är det bra med dubbeltyglar då räcker du att du tar i den nedre ibland men håller den mesta kraften i det största ..
När jag red så hade jag pessoa på min ponny.. Hade dock pelhamdelta mellan stora ringen och en av de andra..

Allmänna bestämmelser Monté:
''Pessoabett och Pelhamstång får användas. Maximalt avstånd mellan bett- ring och hävstångsring får vara 8 cm. Dubbla tyglar fastsatta i bettet samt stegtyglar får användas. I övrigt gäller utrustningsbestämmelser enligt i reglementet av STC upprättad för- teckning, vilken publiceras i STC:s månadspropositioner.''
Utrustningsbestämmelser i travlopp i Sverige:
''I Sverige får även Pessoa- och Pelhamsbett användas i sulkytrav om ej hävstångseffekten utnyttjas.''