El/laserbehandling
Har det alltid varit 96 timmars karens på el / laserbehandling?
Vad gör sånhär behandling för nytta? Är det någon som har testat?
Ja det har varit karens på det tidigare också. Det är dock inget man kan testa utan det är precis som detta med örter, något som liknar rekomendationer.
Elbehandling har vi aldrig testat på våra hästar. Däremot laserbehandling. Lasern värmer upp musklerna och kan hjälpa, precis som massage, att mjuka upp ev spänningar i musklerna. Går lite djupare än man kan göra med enbart vanlig handmassage.
Vår equiterapeut använder sig dessutom av laser för att göra hästen mjuk och var innan hon börjar sin behandling.

Skall väll tilägga att såväl laser som microströmmar anses stimulera läkandeprocesser
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Hur kan det uppdagas/kontrolleras att en häst/ponny fått tex el/laserbehandling inom 96 timmar före start?

#3 det kan kanske inte bevisas, men för hästens bästa bör man ta det lugnt några dagar efter en sådan behandling. När vår equiterapeut har behandlat våra hästar brukar de alltid få ta det lugnt i några dagar innan vi kör igång med den "riktiga" träningen igen, på rekommendation ifrån henne. Jag själv har varit vid naprapat och där använde hon el som gjorde att musklerna slappnade av, och även jag fick rådet att ta det lugnt efter det.
#3 Precis som #4 säger. Ingen direkt doping utan mer bra djurhållning. Går inte att kontrollera att hästen fått en behandling.
Jag har själv upplevt att jag blivit sämre efter laserbehandlingen, att det sen tar ett par-tre dagar innan man känner att det verkligen gjort nytta! Är nog detsamma med djur kanske…..
# 1 och 5.
Om det finns 96 timmars karens för någon form av behandling så innebär det väl inte att det är en rekommendation? utan ett förbud att använda sej av sådan behandling senare än 96 timmar före nästa start?
Det måste väll vara att det är rekommenderad karens..
Det är inget man kan se på en dopingkontroll om en häst blivit laserbehandlad.. Dock kan dom ju vara trötta och hängiga ett par dagar efteråt..

Efter ryggskott har jag blivit behandlad och jag upplevde en mkt possetiv effekt. Ingen smärta, starkare och rörligare. Sen sa de att man skulle ta det lungt men det var nog mest pga tillståndet jag var i när jag kom 
Har även behandlat mina hästar, dock utan att anmäla ut den eftersom jag trodde att karens är just karens. Mina svarar mkt bra på behandling, blir mkt framåt, pigga och känns helt enkelt fräscha.
Om jag förstår tråden så är det en rekommendation och man är en dålig hästägare om man änmäler ut sin häst? Man har ingen fördel då? Helt ok att möta en behandlad häst?
#9 Jag har själv fått behandling med laser och vet hur man känner sig flera dagar efter, så jag tror inte alls du behöver vara bekymrad om din häst får möta en häst som fått laser samma dag eller dagen efter, det finns dessutom andra läkande naturmediciner som man inte kan se på dopingprov.
För min del så är det helt ok att möta en laserbehandlad häst, det har man säkert gjort många gånger både inom ponnytravet och stortravet, tvärtom så skall man prisa de hästägare som vårdar sina hästar.

Jag tror det kan skada hästen i längden om man anstränger den för tidigt. Så 96 timmar är nog ur djurskyddsynpunkt. Vid behandlingen lösgörs endorfiner och dylikt som hjälper till som smärtlindring. Därför kan hästen anstränga sig mer än den borde. Lite som att själv få ryggont, ta en tablett och lyfta tungt ändå.

Enligt reglementet är varje tränare skyldig att föra en behandlingsjournal för varje häst som h*n har i träning. Denna behandlingsjournal kan ST/SPTF begära in för att stämma av. Visar det sig då att det förekommit oegentligheter, tex att datum på behandling i journalen inte stämmer med den behandlande veterinärens journal eller att karenstiderr inte följts osv kan tränaren bli "straffad". Har iof aldrig hört att man gjort så innom ponnytravet, men möjligheten finns….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Att sådan elbehandling kan göra underverk vid muskelskada/stelhet etc är jag väl bekant med, men elbehandling tex fredag och start tex påföljande söndag, strider inte enbart mot karenstiden utan vad jag förstår av den här tråden även mot hästen/ponnyns bästa!?
Har jag ur ovanstående inlägg fattat rätt ?
Har kollat lite…….
Karenstid är aldrig rekommenderad utan det är den tid som gäller mellan behandling - start/slakt etc………
Sen kan el/laserbehandlingar inte kontrolleras vid/genom provtagning, men funktionärer mfl har även utanför tävlingsbanorna ansvar att iakttaga och rapportera uppåt vid tex karensöverträdelse.
Sen får man ju innerligt hoppas att -som #10 skriver- sådana behandlingar sker i förebyggande/läkande syfte och att karenstiden därefter respekteras
!
(Jag har varit inne här några gånger och läst via sonens inloggning, bestämde mig för att göra en egen.)
Varför skulle man starta sin häst när den just fått el-laserbehandling? Om man är aktiv inom ponny-eller stortravet ska man väl ta hänsyn till karenstiderna? Jag har själv fått massage och man får träningsvärk någon dag efter en behandling innan man känner sig bättre.
Och vart vill trådskaparen komma med denna tråd? Jag förstår inte riktigt eftersom personen ifråga inte har kommenterat något inlägg här. Har du #0 tänkt testa behandlingen på din häst och funderar på vad resultatet blir?
Sen instämmer jag med #10 att man ska prisa de hästägare som har råd att lägga ner pengar på sin häst för att den ska må bra. Det är inte alla som har råd med det.
Eftersom det inte går att testa så kan man nog inte säga att man åker dit vid en dopingkontrol. Självklart startar man väl inte en häst som inte är frisk, oavsett om den är behandlad eller inte. Det hör till sund hästhållning. Och att man ska föra journal vet nog alla men det är nog lite si och så med det på både ponny och stortravssidan. Proffs sköter sig nog rätt bra men många amatörer struntar i att föra in allt. Tyvärr.