dax att tänka klokt
Nu är det dax att sätta ner foten som förälder.
Har man blivit förstor att rida säg då de till ditt barn,de har jag fått gjort och själv fått uppleva.
Man växer de naturens gång, man får inte göra som man vill de finns lagar i allt.
De tramsas om en lag som inte STC eller SPTF har gjort utan jordbruksverket.
vetrenären har lagar att jobba efter och även domare samt alla funktionerer.
kom även ihåg att funktionärer är idielt arbetande för att dom som tävlar i trav och monte ska få tävla.
Finns inte funktionärerna då kan NI glömma travet.
Var nu vänlig och fundera på vad som bör skrivas i denna saijt, va rädda om varann och era hästar man ska leva lägge tillsammans.
Jag har själv ridit både trav och ponnygalopp och kört,har barn som blivit för stora att rida som nu bara får köra ponny och rida stora.
varit med i ponnytravet sedan maj 1980.
Om ni inte gillar reglerna och djurskydd,dax och fundera.
Det är så här enkelt det är, bra inlägg!
Allting har sin tid 
Håller med er till 100 procent.
#0 Väldigt intresserad av hänvisning till jordbruksverkets regler gällande montéryttare, kan du länka?
Veritas odium paretFörvånad
#3 Jag tror inte hon menar om just montéryttare. Hon menar nog djurskyddslagen.
Så tolkar jag det i alla fall.
Men du tycker kanske att montéridningen ska gå utanför den lagen?
#3 Va,vad menar du?
Jag uppfattade att h*n menade att jordbruksverket satt viktreglerna i monté genom någon lag, vilket jag tyckte verkade konstigt…
Veritas odium paretFörvånad
#5 Då uppfattar vi olika…
Gå in på jordbruksverkets hemsida och läs djurskyddslagen.
Det står där vad man bör och inte bör utsätta djuren för. Även om det inte står en exakt viktgräns.
"De ska inte utsättas för onödigt lidande"

säg en ridskola som sätter upp en ryttare som är 1.68-1.70 och väger 65kg på en b-ponny…
Jordbruksverket har bestämt dessa riktlinjer och jag tycker inte att dom ska behöva ifrågasättas. Man får väl använda huvet nån gång också och inte bara förlita sig på regler. Är man för stor så är man, oavsett hur duktig man är.
Mycket bra grundinlägg…..
!
# så trevligt med en vuxen "normaltänkande" människa! vikter o längder hit o dit, men nog ser vi väl de flesta av oss vad som är okej i storlek att rida? Har precis sålt vår ena shettis för att jag bedömmer att dottern inte kan ridträna honom nästa år, hon klarar både vikt och ev. längd, men som du skriver det är dax att gå vidare!!!
Hade dessa monté ryttare tävlat hoppning på samma hästar, så hade de för länge sen suttit på C, D-ponnysar, utan att ge några pekpinnar åt nåt håll!!!
Kram till er alla…..!
Ja jag menar LAGEN, dom ska väll inte behöva skriva varje aktivitet för sig de är för djuren dom finns till, och våra vetrenärer står under dom och ska inte ifråga sättas av våra barn.Vi måste köra tävlingar med vetrenärer och börjar vi klaga på dem då fårvi till slut ingen som ställer upp.
Va tacksamma att dom kommer många på sina lediga dagar och kommer dom inte då får inte tävlingarna köras!
#10 Nu ställer inte veterinärerna upp på sin lediga dag, de blir anställda för den dagen att jobba. men jag håller med i det du skriver.
veterinärerna skulle begå tjänste fel om de inte sa ifrån när de ser en häst de tycker e halt eller om en häst utsätts för onödigt lidande. Det kan vara allt från illa sittande utrustning till för hård drivning och då även förstora ryttare i monté.
har även hört veterinärer blivit idiotförklarade när de tagit ur hästar ur loppen för hälta. vad gör veterinärerna där om de inte vore där för hästarnas bästa??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
# 11 Jodå, vi har vår gamla banveterinär på Visbytravet J-E Ringmar i friskt minne, han lyssnade sig till om hästarna var halta, han fick ta emot mycket skäll! Men han hade till 100% rätt! Veterinärerna är ju statens förlängda arm när det gäler djurskyddet!
#12 Vi har oxå våra banveterinärer, men de blir anställda av jordbruksverket så det jag menar är att de inte har en ledig dag den dag de jobbar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
# 13 Alla banveterinärer har under många år lytt under Jordbruksverket, även Visbytravets! Nej, det ingår ju i deras arbete…..