Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: foder-utfodring
Läst 3012 ggr
jessssica
0

De nya doping-/karensbestämmelserna

Vet inte om tråden vart uppe tidigare då jag ej vart här inne på ett tag?

Men jag undrar vad ni tycker om de nya bestämmelserna som blev att gälla från 1 augusti i år?
Jag tänker på att tillexempel foderjäst och nypon numer klassas som doping. Vet inte exakt hur lång karenstid de har då jag ej har propphäftet framför mej.

Jag ger inte foderjäst till mina hästar, men jag vet att många gör det/har gjort det. Det innehåller bl.a. b-vitamin och L-carnetin. Hjärtmuskeln innehåller mycket L-carnetin och brist av det kan göra stora skador på hjärtat.
Nu kan man inte fodra med det längre till sina travhästar o ponnyer.

Flera olika slags örter blev det också karenstid på från 1 augusti. T.ex nypon. Det växer vildnypon i väldigt många av de större hagar o betesmarker, och hästar gillar det!

Varför räknas nypon som doping? Det är väl en helt naturlig växt..? Nu sägs ju nypon hjälpa mot led-/muskelömhet. Men den är ju fortfarande naturlig och växer vilt i hagarna.
Då kan dom ju sätta karenstid på t.ex. björk, brännesla m.m. som också har läkande egenskaper.

FridaMariedahl
0

Dags att sluta ge nypon då! Tråkigt, jag har gett det till min ponny för hon har problem med magen och sen hon har börjat äta nypon har det förbättrats. Får väl hitta någonting annat Rynkar på näsan

VeronicaP
0

#0 Det är ju bara rekommenderad karens 96 timmar på tex nypon och vad jag har förstått så har de inte riktigt klart för sig hur de ska lösa problemet med de växter som faktistk växer vilt i hagarna .

Kanske inte så smart att sätta en doping regel innan man vet hur man ska gå tillväga ?

jessssica
0

#1 Min ena ponny har också fått det och mått bra av det… "/

#2 Okej.
Nej det vore ju bättre om de fastslår en regel så att man har helt klart för sej hur den gäller. Svårt när de själva inte vet.