Ej tävlingsmässigt skick
Nu undrar jag…
Två ponnyer startar i ett lopp…. De placerar sig hyfsat och inga problem.
Båda ponnyerna startar senare under dagen en gång till, båda placerar sig bra. Det står sedan i resultatlistan att de belagts med startförbud för att ha varit i "ej tävlingsmässigt skick". Varför blev inte ponnyerna i så fall strukna FÖRE loppet?
Om någon förstår eller t.om vet vilken tävling jag menar… Kan ni förklara för mig hur det går till?
Då rapportering av hästar har tagits bort är det möjligt att en ponny i ena loppet går rent och i nästa inte. Oftast är den bara lite överforserad men som reglementet är i dag skall den då belastas med "icke tävlingsmässigt skick".
#1 OK. Men då rapporteringarna fanns kvar så måste man ju bli rapporterad minst två gånger INNAN man fick startförbud… Eller minns jag fel?
#2 Det stämmer men då STC tog detta beslut menade man att det inom stortravet inte finns några som travar orent utan att vara skadade, så därför behövdes inte dessa rapporteringar och annars ska hästen ändå inte få starta.
#3 Suck…."Stortravet"… Suck 

#4 tycker i princip att det är en mycket bra regel. Genom detta stävjar man orent trav oc överforserade hästar, vilket framförallt på A-ponny, är ett stort problem.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#5 Det tycker inte jag… Rapporteringar för orent trav är bättre… Och SEN startförbud.

vet helt klart vilken tävling du menar…
Kan svara för den ena ponnyn. Han är i tävlingsmässigt skick enligt mig men som tidigare skrevs så fick han väl det här istället för en rapportering antar jag.. Han gick två ok lopp, men blev väl kanske lite för överladdad framförallt över upploppet i det andra loppet så han skuttade en del bak, kusken försökte då ta ner tempot lite för att få honom att trava på som vanligt igen men är inte alla gånger så lätt med en pigg ponny.. Hästen travar rent och fint i övrigt och har inga problem med leder eller muskulatur, men som sagt benen hann väl inte riktigt med så mycket som huvudet ville..