Sulkyr
Vilka tillverkare och försäljare av nya sulkyr (till ponny naturligtvis! :D ) har vi här i landet? Utomlands?
Vilka har olika modeller/storlekar för shetland resp russ och vilka har bara en?
Vilka har QH-modeller och vilka har bara för remselar?
Skriv gärna även era erfarenheter av de olika varianterna! Och gärna foton!

Jag använder Hudik sulky som träningsdvagn, den är otroligt bra att träna i då den är väldigt rejäl och bra! dessutom så sitter man ganska långt i från hästen, vilket är bra om man har en häst som slår, jag har dessutom gjort om den till QH, anser att QH är väldigt smidigt och dessutom säkert, då de går snabbt att ta av vagnen om de händer något.
På tävling har jag en Grafströms sulky, har bara kört ett 5-6 tal lopp med den men är än så länge kanon nöjd!
Det är en välldigt lätt och smidig vagn, nackdelen med den är dock att den är vädligt liten, trotts att den är för B ponny,väldigt långa kuskar kan ha svårt att använda den.
Jag har en kumlavagn och en hevisulky.
Dom är bra, det jag inte gillar med kumlavagnen är fotstöden… har fått sätta fast luddar så man inte får skav..
Chevin är min favoritvagn… Dock är den väldigt liten, så jag kan bara använda den på mitt minsta russ som är 1,19..
Hemma har jag en grafströms speedcart o tränar i. Har en hastighetsmätare på den så man kan se va det går för tider, hur länge man kör och hur långt.. väldigt smidigt!
ska vara chevisulky

Hastighetsmätare? :) vart har du fått tag på en sån?
#4 finns på Clas Ohlson för ca 100 :-
Har chevi sulky funkar bra det är den som är på bilden doch något äldre
Har precis köpt en kumlavagn (vanlig). Jag gillar den, den är bra, men det finns en sak som är mindre bra och det är det som cancan sa, fotstöden! Jag ska sätta på ngt där, men har inte blivit av än, så jag får byta fotställning hela tiden :/ Detta går ju lösa som sagt, och annars är sulkyn snygg och bra!

Coolt! :) räknar den km i timmen?
#8 Japp! Det finns även trippmätare och klocka!
jag har en ROYAL OCH EN CUSTOM

Vi har en Kumla och En Grafström.
Kumlavagnar är HIMLA sköna o köra stora russ i tycker jag. Våran som är ca 129 passar jättebra i den och knappt ngt annat går på han för den delen heller.
Grafströmmaren är egentligen en Sulkett till shettisar. men när shettisen såldes kapade vi av stången o satte på större däck, vips passar den perfekt på ena russet :).
Träningskörningarna görs i en speedcart från Ladugårdsinrede.
Men till Shettis är min favorit absolut Champion.

Shettisen som jag brukar låna och köra i lopp har en tunavagn. Passar jättebra på honom. Han är av den smäckra typen.

vet nån hur mkt en ny chevi sulky kostar?

Jag tror chevi ligger runt 8.000 Men det beror nog på vart i från du köper den.
Om man beställer en Chevi från Börjes-Tingsryd. Så ligger dom kring 4.500, men då får man fixa hem vagnen själv. Men det är ju som inget större problem, då det finns både hästbussar & vanliga lastbilar som går hela tiden genom Gbg, Tngstyd.. Ja, dom går väl överallt. =)
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Champion sulkyn använder vi til både Kat A Och B fast lite olika modeller.. En mycket bra sulky till ett bra pris.. Finns hos TORMEK i Skåne.. Finns olika modeller färger mm.. Vi är mycket nöjda..

vad kostar en champion sulky o vilka färger finns dom i?
Ja har köpt sulky av sören persén en billig å enkel sulky vet inte om de är någon speciell modell?? och till den har vi köpt QH-fästen så de är vad man använder på tävlingarna

#19: Sören P - det är väl han från Gotland det? Han har väl även försäljning här på fastlandet om jag minns rätt men jag kommer inte ihåg vart. Vad tar han för en sulky?
#20: Jo de är han från Gotland.. Han åker runt å levererar sulkys på fastlandet med.. När ja köpte var det 2500 har har väl höjt de nu till 2700 med hjulskydd på tror ja de va?

#19o21: Hur kommer jag i kontakt med honom?
22: Han är svår å få tag i men ja kan ta reda på hans mobil nr min mamma har de på sin mobil så kan jag ju höra av mig till dig..
#23 Har du någon bild på din sulky,
Eller någon annan vagn du köpt via Persen han säljer ju även andra vagnar med, åtminstone gjorde han det när han bodde i Björklinge.
24: Jo han säljer sulky rockard speedcart.. till bra pris tycker ja..

"Sulkysarna i mitt liv" har varit Sören Persén, Champion & Chevi. Har även kört en lånad Royal ett antal gånger.
Sören Persén vagnen är en bra nybörjar vagn, helt okej men nackdelen är att den är tung och väldigt lång, vi skruvade isär den och kapade av skacklarna så den blev en shettisvagn.
Hade sedan en "rund" Champion, vägde minimum. Utmärkt modell för mitt ena russ som är grov & stor.
Nu har jag alltså Chevi m sidostänger. Bästa vagnen hittills, skönast att sitta i och lättast. Dock lite liten på mitt stora russ, fick böja till skacklarna lite.
Royal som jag kört i ett par gånger är ju verkligen lyx-känsla, som en Rolls Royce ungefär hehe. Tycker det är märkligt att man numera ser Royal på vart och vartannat ekipage, så dyra som de är!

min Chevisulky kostade 5000:- fast man fick lägga på lite om man villa ha selen med.. :)
Grafströms ska det vara, det är den mest "ryggsparande vagn" jag har kört.
CHAMPION SULKY…
Jag har en svart med 2smala ränder i rött och vitt
skulle nog passa stor A eller liten B?
den säljs till nån som är intresserad :P har ingen större användning av den längre….
bild går oxå att ordna=)

Jag tycker Champion e väldigt bra både till russ å shettis!!!

Kumlavagnensulkett till shettisen. Och Bullet från stall Berg till russet!! =)

Undrar bara: Hur mkt kostar en ny championsukly och var säljs som någonstans???

dom kostar runt 6000:- du får ringa och beställa dom från tillverkaren.

#34 ok, Vart tillverkar dom de nånstans då?

Vi har en äldre champion och en kumlavagn till russen, till chettisen har vi en med okänd härkomst som jag moddat skälv för bra balansering. Enligt kuskarna i familjen är kumlavagnen bekvämast, givetvis med moddade fotstöd. Efterssom vi ibland lyckas få till så att flera hästar skall ut i loppen efter varandra har vi lånat olika sulkys av en mängd olika modeller, kumla vagnen står sig mycket bra i konkurensen, dessutom är den mycket prisvärd.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
**jessssica… Jag har en champion till salu =) bilder finns i Galleriet
**

jag hade en kumla till mina shettisar men till russen har jag haft en nissevagnen en sån med fjädring tyvärr gick den lite sönder (ska lagas o has på träning) så nu har jag en royal som jag bara hunnit köra runt 8 lopp i.. jag är jättenöjd med alla tre jag har/haft men royalen är som en soffa att köra i totalbekväm!!!

Jag har en Royal ( En super light ) . Uuuuuuuuurskön :D Förlängd med 5 cm vid fotstöden så man kan vara typ 1.85 och sitta med raka ben! :)
Jag har då aldrig kört i en skönare vagn!
Inte dyrare heller då iofs men…
Perséns rockarder är för övrigt ursköna att köra i hemma :)

nån som har sören perséns nummer???

#14.. min sulkett kostade ju 5000:- med sele och huvudlag.. så sulkyn kostar vel typ lika tror jag då..

Chevi reflex kostar 9900:- till russ och 9200:- till shettis

Jag har en Eskilstuna vagn helt i alu.. mycket lätt o smidig som är omgjord till Qh.. men man bryter ju höft lederna om man ska köra mer en 5 min i den vagnen…uschusch..kommer nog få byta höftlederna vid 20 års ålder om jag ska ha den o träna i också.. men har en Champion nu till "lillpojken" som jag kanske ska göra om till qh.. har inte riktigt bestämt mig men får se.. Men den skönaste sulkyn jag någonsin har suttit i är nog endå en Royal.. men Custom är inte långt efter (har dom på varmbloden)
Deärbara å söka på persen på eniro så får du hans nr….

Är det nån här som kör i Royal Superlight? funderar nämnligen på att köpa en om det är nån som vet om de är bra..?

# 49 Jag har en till russ. Finns ingen bättre vagn! ( Som jag provat iaf ) Dock är ju royal lite korta så om man är lång har man problem att sitta med raka ben. Mina fotstöd är förlängda 5 cm från fabrik, det är bara att säga till.
Så jag sitter med spikraka ben, är 174 cm.
Du gör verkligen inget dåligt köp om du köper en sån ! ;)
Nån som vet hur Bullet sulkyn är att sitta i o så? http://www.anderssoderlund.se/ponnysulky.htm
http://picasaweb.google.com/mphotograph4/Varmningen#5464455271280366786
Från var kan jag köpa Champion sulky lika är på bilden? Och hur mycket kostar det?
#52 en såndär sulky vill ja med ha fast en svart :)

# 33 Champinon tillverkar inte sulkys längre, de slutade i fjol tror jag. Du får köpa en begagnad.
Vi har en "gammal" champion vi kör i, den är bekväm. Men jag känner mig säkrare i våra gammla hemma svetsade sulkys om jag kör en häst som är dum, och/eller slår. De min far har svetsat vet jag att de håller för "allt" (våra ponnysar har testat).
Championvagnar
Slet ingen der har en lille shetter sulky til salg ?
Slet ingen der har en lille shetter sulky til salg ?
Jag kör i en SAFTY MASTER som är tillverkad av Trotmaster… Mamma är återförsäljare åt Trotmaster, men kan även leverera Chevi och Deseprado på beställning. Bilder och pris finns på hemsidan: www.stallanmalo.se under fliken "Ponnyvagnar". :)
vores shetter er 90 cm så skal bare være en let vogn.

Vi kör shettisarna i Chevisulkys med qh. Jättesköna att köra i men fotstöden är inte dom bästa men det är bara att sätta dit nått mjukt (: Dom sitter även väldigt bra på alla shettisar vi har prövat dom på (allt från 95-105 cm)
Vi har en royalsulky (med qh) till russen, aldrig kört i den men har suttit, verkar väldigt skön. Men en sak funderar jag lite över.. den verkar lite liten för mitt russ som är 128 cm..
synes ikk de er til og finde chevis sylky til god pris?