Utrustning!
Nu när jag ska försöka få ut min lille kille i monté denna säsong så behöver jag inverstera lite i hans garderob.
Först och främmst är jag på jakt efter en monté sadel passande stor A ponny.
Vet Du någon hästsport afär eller bra internet sida som säljer trav/monté utrustning för ponny till bra pris, så får ni gärna tipsa!
kikade igenom Börjeskatalogen, där finns ju montésadlar m.m. för stor häst…. Men har inte hittat monté sadel för ponny någonstans.
Vad har ni andra för sadlar när ni tävlar i monté?

Hööks har en s.k ponnyputa. Ganska populär inom montén, kostar dessutom endast 599:-.

Är du säker på att det är ponnyputan du menar? för Ponnyputa heter den som har "klossar" på fram och bakvalvet för att man ska sitta rätt… HAHA hur många ryttare får ner rumpan i en sån? har för mig att dem är JÄTTE små?
Mendäremot ha hööks en annan ponnysadel för typ de priset som bara är en "lapp" utan bossor eller någonting.

Hmm, den heter ponnyputa på Hööks hemsida i alla fall? Den som är som en "lapp".

#4 Sån har jag med. Men jag kallar den/trodde den kallades ponnyplanka. En ponnyputa har jag också som småbarn som kusiner och hela baletten får rida i när dom är här och ska provrida, det är en sådan som linnea beskriver. med handtag och "klossar". Har iof ingen roll vad det heter eller vad man kallar det men.
#0 som de ovan säger, så funkar en ponnyplanka/ponnyputa utmärkt.
Okej. Men denna sadel finns inte med i katalogen eller? Har inte sett den. Men ska gå in på länken ovan. Tack alla för tipsen!
/Jullan
En till fråga bara till er som använder denna sadel kallad "ponnyputa/ponnyplanka". Passar denna till shetland? Verkar inte stå så mycket om strl på hemsidan….
En till fråga. Går det att fixa dit en check?

#8, den passar nog alla mindre ponnyer, eftersom den bara är som en lapp.
En check kan du sätta dit genom att fästa ett delta i sadelringarna, sedan har du en kabinhake på checken som du fäster i ringen på deltat.
Tack för all tipps! 
Jag rider med en galoppsadel ifrån www.feednrace.se Den kostade 2495:- och väger 750g. Den använder jag både på ponnyerna och varmbloden. Den har fungerat jättebra och det går alldeles utmärkt att oavsett och man rider ståendes eller sittandes. Voktigt att tänka på är bara att man använder en sadelsadelpadd (har en i teddy, väger nästan ingenting och är jättetjock) och att svanskappefästet är ett i läder. Red med ett plastfäste först, men då fick monita ont i ryggen för att det blev för hårt. man kan ringa och prata med dem när man beställer så hjäöper dem dig så att du får grejor som passar (sadlegjord och liknande)