Snabblistor monté
Monté SM närmar sig med stormsteg. Och som ni kanske vet så blir det tufft att komma med i år, med de nya reglerna om endast 10 hästar bakom bilen i monté.
Är det någon som har koll på vilka hätar som travat så snabbt för att kvalificera sig till startfältet?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Nio stycken har underskridit 2 minuter hittills i år:
Thyra Tyrann 48,7
Fergus 51,1
Pralinus 52,7
Skräcken 54,1
Petro 54,3
Ture II 58,2
Tejas Monita 59,4
Dars Foxtrot 59,7
Grann 59,9

när är montè SM och vart? och hur många i startsfältet? :-)
Monté SM går 9 september på Gävle och det kommer bara att bli 10 hästar som får komma med, då alla går i första ledet.
#2 Monté- SM går i Gävle 9 september och i.o.m. de nya reglerna som stortravet inför och som ponnytravet följer (tyvärr i detta fall) så får bara 10 stycken starta i monté efter bil.

okej! :) Tack !:D

I dag gick Allgunnens Åhellen 1.52,? och Ijor gick 1.57,6
fergus gick 50,1 och inte 51,1!

#7 När då?
Undrar precis som nr. 8 - när då?
Nej, Fe´rgus gick 51,1 :)
Ganska stolt att han är med bland de snabbaste iår :)

#10 Ja det ska du vara, han har stor chans att vinna monté-SM i år :o)
#11, Iiih sluta, jag blir alldeles nervös. Men tanke på hur han är, men är han lugn och inte allt för stressad tror jag att det finns snabba tider i benen. Han gick ju 51 sist med galopp och tog det lugnt och fint in i mål efter det :)
8&9, hehe mitt fel. ;)

Ernst Rivaldo gick 1.48,1 och Jarmo 1.53,5 i monté idag. Då de är svenskfödda platsar de på denna lista.

Ernst Rivaldo 48,1
Thyra Tyrann 48,7
Fergus 51,1
Pralinus 52,7
Allgunnens Åhellen 52,?
Jarmo 53,5
Skräcken 54,1
Petro 54,3
Ijor 57,6
Ture II 58,2
------------------------------
Tejas Monita 59,4
Dars Foxtrot 59,7
Grann 59,9

Maretto gick 1.57,0 på Jägersro
Tejas Monita gick 1.55,7 på Romme.
Är det ens någon idé att ha monté-SM längre. Merparten av de ryttare som har kvalat in dessa hästar är väl runt 160 cm långa eller mer. Då Malena fått ridförbud borde det rimligtvis vara samma sak för åtminstonde halva startfältet då jag tror mig veta vilka som är tänkta att rida dessa hästar.
Regler ska väl gälla lika för alla?

#17 men hon har väl bara fått starförbud på den hästen ?

Jag kan faktiskt tycka att de kan få ridförbud på just en häst tex , alla hästar är olika höga , byggda mmm
Nu vet jag inte hur lång Malena är eller hur hög hästen är , då jag inte ens har läst några resultat om det mm
Annars så ska Malena lägga in en protest om det för de kan inte ge ridförbud alltid på alla hästar utan det ska vara just det ekipaget om man säger så .

Ernst Rivaldo 48,1
Thyra Tyrann 48,7
Fergus 51,1
Pralinus 52,7
Allgunnens Åhellen 52,?
Jarmo 53,5
Skräcken 54,1
Petro 54,3
Tejas Monita 55,7
Maretto 57,0
------------------------------
Ijor 57,6
Ture II 58,2
Dars Foxtrot 59,7
Grann 59,9
Abdulla 01,?
Cocos 02,2
Super busen 03,?

#19 Men är inte ridförbud samma sak som körförbud, det var ju en "hel hög" med körförbud för kuskar som utfärdades på Romme såg jag. Då gäller det för kusken och inte för ekipaget.
Om banorna nu ska börja sätta ridförbud för vissa men inte för andra, så är det nog läge att införa någon maxhöjd för ryttare (tex max 40 cm högre än hästens mankhöjd)….
#19 Jag håler med dig! Bara för att hon fått ridförbud på just Tejas Monita behöver det ju inte betyda att alla ryttare över 160 cm långa ser oharmoniska ut med just sina ponnysar. Malena kan säkert utan problem rida en större häst.
Domare dömer olika och det kan vi nog aldrig komma ifrån. Detta gäller även hur man dömmer andra förseelser, tex felaktig Nedtagning av galopperande häst det kommer vi nog alltid få leva med.
#17 Ann, deppa inte ihop för detta. Var glad att Malena kunnat rida sin ponny i så många år som hon gjort, många växer ur sina russ redan i tidiga tonåren. Ni hittar säkert en duktig ryttare som skulle bli superglad av att få chansen att rida Monita.

Micklo Nick 2.00,5 på Romme igår =)

#21 de brukar stå ridförbud på den häste tex sune sunesson har fått ridförbud på hästen sune ..
Personligen tycker jag inte att personer som är över 170 cm långa ska rida monté på ponny, oavsett hur hög ponnyn är eller vilken kroppsbyggnad den har…
Malena är 162 cm och Monita 126,5 cm.
Vi har lämnat in en protest till SPTF som ska behandla den under nästa möte.
#24 Ja, just det . Så brukar det stå men nu stod det bara ridförbud. Men jag har nu pratat med Arne Florkvist som säger precis som du att ridförbudet endast gäller Malena och Monita, som det ser ut nu i alla fall. Och hon kan få rida andra hästar istället.
#22 Visst är det bra att hon kunnat rida så länge men då hon inte vuxit en centimeter på 8 år så känns förbudet lite knasigt. Ingen har ens knystat tidigare om att hon ev. skulle kunnat vara för stor. Och hon är ju inte större än många andra som rider lika stora ponnyer.
Någon ny ryttare blir nog svårt då hon inte gärna springer för någon annan. Vi har verkligen testat. Men vi ska göra ett försök på Valla så får vi se hur det går.
#21 En maxskillnad vore bra för då skulle det åtminstonde vara lika för alla. Gillar inte när folk behandlas olika.
Så här ser det ut idag.
Ernst Rivaldo 1.48,1
Thyra Tyrann 1.48,7
Fergus 1.51,1
Lexius 1.52,0
Allgunnens Åhellen 1.52,3
Pralinus 1.52,7
Jarmo 1.53,5
Skräcken 1.54,1
Petro 1.54,3
Tejas Monita 1.55,0
--------------------------------------
SuperBusen 1.55,5
Skärmnäs Pigall 1.55,8

Hoppas många anmäler!
Det är ett jämt fält vi ser ovanför oss! =D
# 28 Det är två montélopp kvar innan anmälan går ut.
Listan finns på sptf nu :)
Vad trist att loppet inte blev fullt, och flera av dom snabbaste är inte ens med !

thyra tyrann var änmäld. men tyvärr har hon inte blivit vacinerad så den hann gå ut innan starten skulle gå…. ja är grymt ledsen
Tänkte anmäla Fe´rgus men han var dålig sist, Tror att det berodde på bettet men inte säker så jag anmälde inte.

finns om någon vill ha ryttare.
lycka till alla annars!

stämmer listorna?! :D

ja de gör dom, dom är klar markerade, :) ylva försökte med att thyra skulle bli vacinerad idag men dom va tvungna att deffa listorna :(
vart är Lexius? och Ramona mustang?

lexius fick startförbud i sundsvall open, (hälta)
ramona mustang ahr inte kvalat in i år.
Gumino joggar hem Monte sm kat b

länk till listorna? :)
//Mickan
En travande Tejas Monita vinner som dock går med ny ryttare, Gumino i all ära, men endast ett lopp i kroppen, 20sek över rekordet? Nej jag tror på stoseger!

det är ett jämt startfält. Monita har gått bra under sadel, men har ny ryttare.. Pralinus har även han gått på en bra tid i år. Men han har också ny ryttare. Super Busen är en häst som kan överraska. Ja tror på honom! Gumino har gått ett lopp, men kan säkert fortare. Skärmnäs Pigall kan nog också försöka sig på spetsen. men vinnaren blir nog Gumino.
1 Gumino
2 Super Busen
3 Tejas Monita
outsiders Skärmnäs Pigall och Pralinus
#42 gumino gick på lilla Östanåkra 1.56 och kommer gå minst 1.46 på storbana tror jag. det är väldigt stor skillnad på en 500 meters bana och en storbana…
min tippning,
1 Gumino
2 Pralinus
3 Superbusen
4 Petro

Det är ju de som är så viktigt att man kommer ihåg att vaccinera sina hästar i tid så alla papper är färdiga hela tiden :D
#42 Hi-hi! Är du inte lite partisk nu , Marika?
Julia är en jätteduktig ryttare men då vi vet att Monita är jätteknepig att rida hoppas jag att du inte har för höga förhoppningar. Julia ska få provrida henne i helgen och vi kan bara hålla tummarna för att Monita vill springa med henne. Galopperna är ett problem, ett annat är att Monita inte gärna springer med andra än Malena på ryggen. Men det får vi hoppas att hon vill med Julia. Vi håller tummarna.
Håller en tumme på pigge jag….
Gumino vinner, han reds på säkerhet på Östanåkra men på snabba Gävlebanan blir det en överlägsen vinst ! Tvåa Monita om hon håller benen i styr och trea Pralinus är min tippning !

#46 någon som missat vaccination?
Jag saknar Thyra i loppet?!!
#50 Det är Thyra som missat vaccinationen…

Och Lexius då?! =S
#52 Fick startförbud på bergsåker i söndags…
Tråkigt att inte Thyra o Lexius kunde vara med ! Lexius fick 10 dagars anmförbud för hälta på Bergsåker . Han är verkligen fantastisk som kan springa 1,40 halt, hur fort hade han inte gått ohalt !?