Gnistan tillbaka !
Jag vet av en russvalack som behöver få gnistan tillbaka ..
Han är, 10 i år, kastrerades för 1-2 år sedan .. så han är ganska
nybliven valack. I somras tog han en seger, men tjejen som äger honom tror att han inte tycker det r roligt längre …
Har rekord runt 2.11 tror jag. Jag har funderat lite, och även ägaren till hästen .. och vi tror att ridträning skulle kunna få honom att "tända till" igen … Vad tror ni ? Även annan utrustning i loppen …
Han har tävlats med helstängt, raymond .. vad jag kan minnas, tussar har han säkert också.
En sak jag funderat på … kanske vore öppet huvudlag, rycktussar nått ? Norsk ? Förslag tack .. ! Huva ?

En häst som tröttnat brukar kunna tända till av att träna med långsamma hästar, som den känner sig bättre än.Rida mycket galopprejs och sånt som han tycker är kul!
Jag gjorde så med min förra shettis i en hel vinter vilket resulterade i rekord från 3.40 till 2.40 på en säsong.
Jag red enbart då, och bromsade aldrig. Ville han springa fort så fick han!

Tror precis som #1 att ridning gör susen. Mycket galopperande och "busande". De flesta hästar brukar tända till om man envisas med att bara ha kul…. Mycket stölleprov altså, o inget man som förälder egentligen vill rekomendera eller se på, men kul har dom….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag tror precis samma som bexo. En ponny behöver mycket varierande träning! Göra saker som är kul! Jag har själv en herre som inte alltid gör sitt bästa på banan, för att hålla hans intresse vid liv så varierar jag hans träning väldigt mycket! Jag rider lika mycket som jag kör! rider ut och galopperar i skogen och på stubbåkern vilket han älskar!
Och tvinga honom inte att springa perfekt hemma, jag låter honom gå i sin takt, och bryr mig inte så mycket om att han går lite orent hemma, då jag vet att han alltid skärper sig på banan! Det är också viktigt att travbanan blir någonting posetivt och kul! Så därför ska man nog undvika att köra på banjobb allt för ofta,
Och när man väl är nere på banan, att man kör med sällskap vilket dem ofta tycker är roligare, att inte sitta själv och nöta, lägg i stället ner träningen om du får sitta och piska fram honom.
Det finns ju många hästar som fått nytändningar! :) det ser man ofta i resultaten! Det har funnits hästar som gått väldigt långsamt i många och och helt plötsligt får ett ryck och börjar gå riktigt fort!
Många hästar som inte är några direkt är nåra stjärnor som unghästar, men som sen vid 6-7 års ålder börjar gå! Det är dem hästarna jag personligen tror går längst!

Håller med om att galopp träna honom och leka mycket =) Sen kan man även låta hästen få gå med ett sto om man har möjlighet då kan dem oxå tända till :) Det gjorde våran förra häst när han fick ett shettis sto som kompis. =)

Säger precis som de andra här, mycket lek och mycket variation ska nog göra susen.

tycker nog som #1.. ridning .. men kanske ska ut och gå, typ bara i grimmskaft på lite nya vägar i skogen elelr så.. så han får se nya saker och sånnt.. Kanske köpa nån leksak eller nått att ha i hagen, och rida lite, kanske full galopp efter en stor häst.. min ponny börjar piggna till nu och han kör jag varannan dag och riden varannan dag.. elelr nästan i alla fall.. så ofta som jag kan.. ut och bara "flängkör" han, det piggar upp de flesta.. Men pröva nya saker.. aa, visst.. Norskt huvudlag blir de ofta peppade av..

Vår Filur har alltid varit lite trög, men efter en hel vår med bara ridning och massa galopprejs med snabbare hästar var han som en ny häst! Tillomed steget var klart förbättrat. Så efetr det fick Zamir också gå galopprejs, och snacka om LYCKLIGA hästar efter det!
Testa ridträning med galopprejs, korta snabba intervaller när man kör. Om man tränar ensam kan man börja träna ihop med andra om det finns möjlighet. Träna inte för ofta, träna ordentligt varje gång istället. Jag har alltid tränat max varannan dag, helst och oftast bara 2-3 gånger i veckan för att det inte ska bli tjatigt.
Det behöver ju inte vara ett träningsproblem heller, det kan vara ett miljöproblem. Har hästen sällskap i hagen som den trivs med? Får den vara ute mycket eller blir det mycket tid i boxen? Vad den får för foder spelar också in.
Det viktigaste är att man är lyhörd för vad den enskilda hästen tycker är roligt och vad den trivs med, vad som gör den pigg, glad och i toppform!

Testa att låta hästen gå på lösdrift.
Byt ut snabbjobben till galoppjobb, korta intervaller.
Lufsa runt i skogen, och inte på bana.
Plocka av ALL extrautrustning och kör. Kontrollera sedan vad som verkligen behövs och vad som är överflödigt.
Lägg travträningen på hyllan ett tag. Ridträning är som sagt bra. Kör i lugnt i skogen, träna lite lätt dressyr, tömkörning, det finns massor av alternativ! Försök hitta vad just den hästen tycker om.

rida, köra, ut o gå.. busa o vara bästis med ponnyn;)

Okej tack så mkt för tipsen :) Grejen är ju de, att det finns ingen som kan ridträna honom, p.g.a storleken … :/ Han är smäckert litet russ och dom flesta ryttare/kuskar är lite större …
Men vi har också funderat på om inte ridträning kan få honom att piggna till. Men, det blir ju sm sagt lite krånligt ..

#13 Snacka med nån bra ridunge på närmase ridskolan då.

lina,springa o hoppa över bomar,ut o gå,ridning

Men det går ju bra att löshoppa också.. sen arbeta hästen från marken också, tex tömkör lite? det är alltid lika spännande brukar de tycka.. ;) då kan man passa på att longera också, hehe ;)
Hej!
Jag skulle först plocka bort all extra utrustning, bort med vagnen. Det är där det tråkiga är. OM det inte är ÄGAREN som är skit tråkig…. Samma träningssling, i samma tempo, utan kompis mm mm. Det kan ju få vem som helst att tycka att det är tråkigt.
På med longeringslina, sadel, tömkör, ja gör vad som helst (men helst med en hästkompis) som den inte gör i vanliga fall. Kör mellan koner och i gångar. Då får hästen tänka, dessutom.
Det är som någon här skrev, banjobba så lite som möjligt. Det tröttnar dom fort på, och speciellt om dom oftast springer själva eller oftast kommer sist i mål. Ska man springa ihop med andra på banan så ska man också "dela" på första platsen. Så ingen häst hela tiden behöver känna sig dålig och sist.
Lycka till! 
Mitt russ försöktes som travhäst som 3 åring, men han gick inte. Han gick 2 år som ridhäst, bara massa mys på härliga skogsstigar, galopp och trav för sadel. Inte en enda gång på två år framför vagn!
Han tände till ordentligt två år senare, men vad jag förstått så kanske man inte ska låta det gå två år för den här hästen.
Som så många andra säjer - ridträna, hitta på roliga saker (det finns agility, fast då är det främst shettisar men nog går det att göra något liknande med russ?), longera, tömkör, ta av extra utrustningen och bara chilla! Tänk inte "travträna" utan mer "motivationsträna".
Lycka till :)

Okej .. tack så mkt för alla tips ! :)

Jag hade börjat rida honom, galoppera under sadel, rida i skogen och rida långa skrittrundor…Omväxling är jätte bra..Jag gjorde så med min och nu går han jätte bra, han galopptränas 1-2 ggr i veckan och har även hoppat lite små hinder..Han har tänt till ordentligt..Jag rekomenderar det stort..:) Det funkade verkligen..
Det är Skottlight på bilden..:D

Hm, men jag vet inte vad de mer finns för sport .. iom att han är så pass liten och vi så stora .. iofs är jag smal, så jag skulle väl kunna rida honom men det ser nog ganska roligt ut ..

#21, klassisk körning, precision för två exempel. Precision har de russ jag kört hittills tyckt varit skitkul!

Omväxlande träning och släpp honom i en hage med unghingstar!
Det gör susen!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus