vem betalar?
Hur har ni det? Betalar ni mycket av era hästar själva? Har ni sådan tur att ha föräldrar som är intresserade och hjälper er att köra till och från tävlingar/ träningar, till stallet osv.
Själv sitter jag i den tråkiga sitsen att ingen av mina föräldrar är spec intresserade av hästar, men förhoppningsvis blir det en häst på foder iaf, har ni något tips på att få dom mer engagerade?
Tävlande, allmänt hållande av häst och ev. extra utrustning betalas av mamma, pappa, mormor och morfar. Numera är det även pappa och morfar som skjutsar till tävlingar.
Men jag har köpt min shettis, min rockard och ena sulky för egna slantar, samt köpt ytterligare en sulky för inkörda prispengar.
Men utan mamma, pappa, mormor och morfar skulle det inte gått att ha häst!

hehe ja! själv så har man föräldrar som också är tokintresserade och betalar allt som har med hästarna att göra. Jag har typ betalat om det varit så att jag vill ha nå nya underlägg eller så! världens bästa föräldrar

ooho vilket lyx!

Sen några år tillbaka betalar jag allting själv så som hö,spån bensin till tävlingarna osv. Har även köpt min häst för egna pengar och all annan utrustning.
Däremor får jag inte åka själv påtävlingar utan måste ha med mig någon ifall det händer något efter vägen.

Det är väldigt olika, jag betalar en del själv, men mina föräldrar är absolut inte snåla och de betalar det mesta igentligen vilket jag är SÅ tacksam över, annars skulle jag nog inte ha råd med mina hästar på långa vägar.
Mamma betalar mina medlemsavgifter/licensavgifter till både ponnytravet & ridningen, dress osv.
Pappa betalar allmänt hållande av hästarna, typ skoning, försäkring, och hela faderullan.
Stjuss till & från tävlingar brukar de turas om med.
Jag har köpt tre hästar för mina egna pengar, så betalar jag min egen utrustning + hästens, och tävlingsavgifterna, osv. Nu ska jag även försöka börja betala hälften av försäkringarna för åtminstonde två hästar var tanken.

När jag har haft ponnyer på foder så betalde mamma och pappa stallhyran i början, när jag var mindre. Men när jag sen fick mitt barn och studiebidrag själv så fick jag betala allt själv, mat, stallplats, utrustning, startavgifter mm. Har köpt min sulky själv, för inkörda pengar. Men om jag ska över på fastlandet och tävla så brukar vi dela på kostnaderna.

#0 Få med dina föräldrar på travet, visa att det är kul! =D

Vi "livnär" oss ju på travhästar.. ingen av mina föräldrar har riktigt jobb för att de tränar travhästar hela tiden typ.. Så jag får ganska så mkt. i månadspeng så jag brukar köpa typ, nått täcke som jag tycker är snyggt eller sånnt.. Sist jag köpte ett tävke själv var det ett fleectäcke för nästan 800:- och det har jag inte använt än.. de va så fint på han så det får han ha på tävlingar ist ;) haha! Men resten betalar mina föräldrar.. hehe.. Men om det går bra på tävling och vi åkt långt så ger jag typ en hundring till dem.. hehe.. men jag hjäpler till med alla våra andra hästar hela tiden så det lönar sig endå.. man blir kvitt med dem ;) haha! Så de betalar det mesta.. ;D

Måste bara säga att jag och Linn varit OTROLIGT bortskämda. Från att vi var 8 år tills i år (ca 10 år!) har mamma o pappa ställt upp och betalat nästan allt! Undantag en sulky, nån häst o så. Men det är ju inte det stora. det stora är ju den dagliga kostnaden för mat, strö, bensin (då vi bor 8 km från stallet och är ensamma i stallet =in OCH utsläpp). Snacka om TUR att mamma e såpass intresserad som hon är för våra ponnysar.
Så, #0, lura i dina föräldrar att trav är kul. När man väl kommer in i det så är det en perfekt "familjesport". Få föräldrar umgås nog med sina barn lika mkt som en ponnyförälder :D:D.

Alltså jag har två underbara föräldrar som betalar min stall hyra och hjälper till med betalning av skoning när man inte har råd.. när man e en fattig student..! på tävlingar köra jag in själv men mor o far betalar bensin, kör ju deras bil:P o ibland betalar även amma staravgiften:P
Mamma och pappa betalade för hästarna när jag bodde hemma. Visserligen fick jag köpa utrustning och så själv men dom stog för allt annat, foder skor och så. Hjälpte till på tävlingar gjorde dom också, ovärderligt=)
Nu betalar jag allt själv, utom försäkring och vaccin till Hannibal för han ägs av hela familjen.

Mamma och pappa betalar, hästen och mat box, bensinpengar till tävlingarna licensavgifter etc. men jag betalar nya selunderlägg och sånt extra, min startavgift + box till varje löp jag kör.
Har kommit in i den ålder nu när det tycker att jag ska börja betala lite själv, har inte ens en egen häst(!), så det är inte ens dyrt, 200:- som ska ut i månaden för att jag tränar 1(!) ponny, de andra 2 betalar jag inte ens för..får tävla som tack. De är hopplösa, men ändå snälla.

Mamma å Pappa betalar allt med mina hästar å vad dom kostar å köpa å sånt betalar inget själv

Pappa betalar , mamma kör ;D haha , de betalar all utrustning & så , men ifall vi vill ha något extra eller så får vi oftast betala det själva .. :)
En sak som vi "minderåriga"och även äldre, har gemensamt är i alla fall att vi inte skulle komma någon vart utan våra kära föräldrar =)

#15 , hah det kan man ju luuuungt säga ;)
Eftersom vi är en "hästfamilj" betalar och hjälper jag min ponnybarn ganska mycket. Däremot får de hjälpa oss med de stora hästarna ibland. (inte ofta) Vid eventuella vinstpengar behäller jag alltid startavgiften och ev lite bensinpengar, de har båda betalat hälften på sina dresser men jag betalar allt tilll hästarna. Jag tycker det är viktigt att de vet att det inte bara är inkomster på hästarna utan att de kostar ganska mycket att ha. Jag själv kunde inte köpa min första egna häst fören i vuxen ålder men nu har det ju blivit destå fler….Mina föräldra hade aldrig någon ekonomisk möjlighet att hjälpa mig med någon egen ponny. Mina barn får dock försaka mycket annat, jag är nästan aldrig hemma när de vakanar på morgonen och vi äter middag på de mest konstiga tider. Hästarna tar mycket av min vakan tid och jag är jätteglad att de delar min stora passion för hästar.
Ett tips till dig…Försök att få med dina föräldrar på trav så att de upptäcker att det är kul. På vår travbana har vi vuxen/föräldrakurser och det kanske kan vara något. Oftast är föräldrar rädda och ointressserade för det som de inte vet något om. Det är pinsamt att inte förstå eller kunna något.
Lyckas du inte övertala dina föräldrar kanske det finns någon annan du kan hjälpa så länge. Lycka till!!!!!
Jag betalar för Arnold, då jag äger honom..bl.a skoning, startavgift, kiropraktor o allt sånt som kan tänkas sig behövas till honom..sen får jag prispengarna som han tjänar in…sen betalar jag utrustningen till mina tre också…
Eftersom vi har lastbil och pappa är den enda som kan köra den..så hänger hela familjen med och alla är travintresserade…Stallet ligger 20m bort så där behövs ingen skjuts sen så har man ju körkort så då kan man ju köra själv ändå isåfall hehe..

Jo, alla här verkar ha det bra! fast egentligen borde jag inte klaga. just nu har jag hand om ett russ på 14 år som är ostartat, ägaren har blivit lite av min extra mamma eftersom hon alltid stöttar mig, kör mig och hjälper mig, och inte ett öre behöver jag betala heller, fast å andra sidan hjälper jag henne mycket med sina hästar också. Nu hoppas jag bara att det blir ett russ på foder också eftersom jag har längtat efter något "eget" sen jag började med hästar ( ca 8 år gammal), hoppas på mammas och pappas stöd, vilket jag nog får. men jag kommer alltid tacka min extra mamma för att hon alltid ställer upp och finns där.
och NI glöm inte att tala om för era föräldrar att ni är tacksamma för deras hjälp, ofta är det lättare att skälla än att tacka.. !

Mamma betalar ALLT! stall hyra för 3 hästar. utrusning. Skjutsning. startavgift. Har inte betalat nåt.
MAmma kastar ut casch åt mig :D får näääästan allt de jag pekar på :D

Mamma och pappa betalar ALLT som har med hästar och göra för mig och mina två syskon. Utrustning, tävlingar, foder och allt annat.. :)
Min pappa betalar och har betalat allt som jag har köpt till Pärre. Stallhyra, bensin, skjutsar mig till tävlingar och stallet osv, ja allt! Världens bästa pappa :)
Vilka föräldrar vi har=) världens bästa mammor och pappor!

Vi delar på det, mamma & jag. Jag äger ju bara 1 häst medans hon har 3 och så har vi ju stall på gården och så kör mamma till tävlingar etc.

mamma o pappa betalar försäkringar, mat, strö o hela det, men hästarna/vagnarna/utrustning/startavgifter/v får jag köpa själv för pengar jag kör in eller jobbat ihop på sommarjobb eller något sådant… det bästa med det är väll att man lär sig väldigt mycket värde av pengar…

Men visst är det bra när man slipper betala allt själv då? ;) haha! kanske en dålig fråga va? ;)
Jag tänker med gott samvete betala allt själv när jag får egen inkomst ;) Men ja… När mamma gnäller å säjer att jag bara vill ha, säjer jag "nog fan skulle jag betalat - om jag haft pengar!".
500 spänn månaden är vad jag får.. Det är iaf mat till en shettis, om änns det ^^
Ni som betalar själv! Hur får ni era pengar? Jobbar ni eller?
Jag betalar till viss del, mamma och pappa betlar en del av månadshyran eftersom den går på 2.500 kr. Pappa och jag betalar startavgift. Sedan om jag vill köpa något nytt till Pozzi tex. sulky så köper jag det själv.
#28 Jag får inga pengar från mamma eller pappa mitt barnbidrag går till mat och kläder. Pengar till hästarna får jag fixa själv. Jobbar 1 dag i veckan och får ca 200 kr. Sedan jobbar jag i stallet där jag har min häst, varje gång jag kör hans hästar eller åker med honom in till banan får jag 50 kr. Det blir visserligen inte mycket pengar men man får samla på sig under vintern för att ha råd att tävla på sommaren.

Jag har som många andra här inne väldigt snälla föräldrar! De betalar det mesta med hästarna, jag köper vissa täcken och små saker själv. Pappa och mamma skjutsra fortfarande till tävlingarna fast ja har eget körkort. Pappa åker mer än gärna med hästarna, det är så att jag får bromsa ibland för att det blir för intensivt tävlande.

Blev visst två..

#28 jag jobbar, får månadspeng, men den räcker inte långt.. jobbar varje tisdag och lörda och tjänar en slant, som räcker en bit iaf..

Min mamma betalar allt som har med stallet (hyra/foder/torv mm) att göra för min ponny & häst :)
Vill jag köpa någon ny utrsutning elr nåt till dem får jag göra de för egna pengar.
Men i ärlighetens namn tror jag mamma vart lite intresserad av varmblodet för hon köper massa saker hela tiden som jag kan ha till henne ;)
Mamma & pappa turas om lite att köra till tävlingar, då står de för kostnaderna, men vi kan inte tävla så ofta :/
Jag gör lite olika, vi har hästarna hemma, så dom hjälps vi åt att fixar, både våra egna och de inhyrda. Men foder och spån står mamma och pappa för. Dom står även för alla andra kostnader för mina 2 ridponnier, skoningar, veterinärbesök mm.
Dock har jag köpt hästarna själv för egna pengar.
Travponnyn har jag köpt själv och där är det bestämt att allt som han behöver, ska jag betala själv (utom foder och spån). Alla vet.besök, vaccinationer, utrustning mm.
Har tur, pappa skjutsar till tävlingar då jag ej har körkort än, så han betalar bensinen.
Utrustning är lite olika vem som betalar. om jag behöver salvor och sånt, som även mamma kan använda till sin häst, så betalar hon. eller, hon betalar snarare det mesta utrustningen. :p hehe. men tycker hon jag vill ha något som hon inte behöver också, får jag betala det själv. som tex. sulkyn..
Jag jobbar för att ha råd. Går i skolan, men på helgerna jobbar jag i olika stallar och vissa nätter jobbar jag på tidningstjänst,för att kunna ha råd , måste man ju jobba. :p

Ni som betalar allt själva: Vad har ni i månadspeng o så egentligen???????!!!!!!
Själv har jagg världens bästa föräldrar som betalar allt. Förutom om jag ska ha typ ett underlägg till selen eller annat smått.

Jag jobbar extra på granngården och på svensk morgon distribution. Jag har även hästen hemma så jag behöver inte betala någon stall hyra eller så men det blir knapert med pengar men hästen går först sen får man se vad man får över till annat. Så himla dyrt/månad blir det faktiskt inte.

Hästarna jag har är en födelsedagspresenter så dom är inget ja betalar.. Hästarna står hemma hos mormor å morfar så ingen stallhyra betalar vi.. Maten hjälps vi åt och betala skoning hjälper ja åt så gott ja kan.. Utrustning betalar ja helt själv…Körning till banan brukar morfar göra eftersom ja inte vill åka med min mamma i till banan för hon inte kan köra transport..

#28 jag får 500:- i månaden.. det är inte lite för att jag bara är 12 år endå :P de i klassen år typ 150:- i månaden ;) jag sparar till en till häst, så jag betalar bara nått täcke eller så.. men.. jaja,.. :P

Här är det väl vi som betalar allt för Amanda när hon tävlar , men vi har ju eget ställe och föder ju upp hästar själv . Fast hon fick köpa sin russ sulky själv faktiskt av sina sparade pengar och ev vinst pengar går alltid tillbaka till hästarna genom startavgifter , täcken eller annat de behöver.

Jag betalar allt själv! Men har snälla föräldrar som ställer upp om det skulle behövas!

Men det är bra att man får lära sig ta Eget ansvar också, såklart. Så det är inte alltid bra med för mkt hjälp mm.. :P

mina föräldra betalar foder,hö,strö,försäkring å skoning.och lite utrustning ibland,men annars får jag betala det som blir kvar inte spec mycket men…det värsta med dom är att dom tycker bensinen är så dyr så isåfall om vi ska åka längre får JAG lov att betala bensinen…så dom skjutsar nästa aldrig mig
vi bor i rättvik å dom tycker det är långt till romme så det är min moster som har fått lov att skjutsat mig till bollnäs å lindesgerg, så det lär väl inte bli så mycket tävlande i år heller om man inte får lifta med nån annan förståss.

Mina föräldrar betalar också allting. Skulle nog bli lite konstigt om vi skulle betala för sig strö, foder osv till ponnierna. Bensin tankar vi alltid på hemma på gården innan vi åker, så det skulle också bli lite konstigt om vi "barn" skulle lägga upp pengar för den diesel vi tar till tävlingarna.
Anmälningasvagifter, boxhyra och sådant betalar vi självklart själva, och bjuder mamma på mat på hemvägen.
Jag har aldrig fått vecko/månadspeng och har heller aldrig sett skymten av mitt barnbidrag. Men nu när jag får studiebidrag går faktiskt pengarna till mig.

Mina föräldrar har i princip betalat allt åt mig och jag har fått behålla mina prispengar, dock betalade jag min sulky o sånt själv när jag va tio.. det slutade när jag va runt 13 tror jag, mamma o pappa betalar fortfarande mycket av alla kostnader men jag betalar, anmälningsavgifter och sånt o får jag några prispenar brukar jag antingen dela med mamma/pappa eller är det mycket pengar får hon/han för bensinen o jag tar resten.. nu när jag jobbar betalar jag ju självklart mera än jag gjorde när jag gick i skolan.. jag betalar också mina licenser o medlemsavgifter, hö o utrustning, hjälper till med stallhyra o kiropraktors räkningar numer med.. det blev lite rörigt men ni fattar säkert.. oavsett är jag lyckligt lottad, mina föräldrar hjälper mig i alla lägen! Bilden är på mig o mamma, vi hade lite bråttom.. :)

3 sommarjobb, 600:- i månadspeng…då har man råd ;)..iaf efter 3 sommarjobb… ^^
när jag hade foderhäst betalde de allt vad som behövdes i matväg och verkning annars fick jag stå för resten själv. Nu är man ju själv vuxen så då betalar man ju själv.
Mina föräldrar är inga hästmänniskor o mor tycker de är livsfarliga. Tjatade mga ggr om egen häst men det gick aldrig. La lappar överallt i huset om att det fanns fina hästar i det o det stallet. De blev bara irreterade så jag la ner tjatet. Så nu har jag själv köpt mina hästar.
Hade dock turen att vara i ett avelsstall där man fick rida hur mkt man ville gratis bara man hjälpte ägaren o mata o strö och mocka. Han tom körde oss till ridlektioner ibland på hans hästar.

Jag har det också väldigt bra hemma. Jag betalar inte vagnar eller selar själv utan det har mamma gjort. Däremot har jag själv köpt Thyra för mina sparade pengar (som jag inte ens visste att jag hade :S). Nu håller jag på att spara till en sulkett som jag skall köpa själv.
Mamma betalar även försäkringar, hovslagare, anm avgift m.m. Men när det blir prispengar så åker det in på hennes konto vilket jag tycker är rättvist.

Jaha jag är den förälder som betalr allt. Hm men så är det också vårat intresse.. Brukar skoja med Lisa att när du skall utbilda dig så bli vetrinär så kan du återbetala allt vi lagt ner på dig.. Linus får bli kiropraktor eller något ??? Eller får vi lita på Fru Fortuna om en större vinst så att det blir plus någon gång.