DERBYT 2010
Imorgon är anmälan, gott folk! Glöm inte att anmäla!
De 12 snabbaste Kat.B
Hwitstjärna 1.53,7
Razmus Raid 1.55,7
Gervalds Vitsippa 1.57,9
Zhakira Zojvide 1.59,1
Rafaela Ernst 1.59,5
Marquis Leaf 2.00,2
Rondo Dar 2.01,5
Ljungens Copiad 2.03,0
Rågsvedens Wontolla 2.05,8
Lissi Ess 2.07,3
Björksta Eddie 2.07,6
Uma Dar 2.08,5
Jidde Japp 2.08,6
_2006 är en otroligt fin årskull med många kanoner som i unga år presterat grymma tider och även en hel del stjärnor som håller på att tända till. Under 2006 skulle jag nog påstå att Zabine-dottern Zhakira Zojvide har imponerat och utvecklats mest, tätt följd av Mareld-sonen Marquis LEAF, och de båda är nu med i toppen av snabblistan.
Men i Derbyt tror jag på en repris från Kriteriet 2009 att det kommer att stå mellan Hwitstjärna och Razmus Raid, möjligtvis kan Gervalds Vitsippa också vara med och slåss om segern. Den här gången har Hwitstjärna några sekunders försprång på Razmus Raid, som i sin tur är två sekunder snabbare än Gervalds Vitsippa. Men i ett Derbyt är det som gjort att pressa ner tiderna och jag blir inte förvånad om segraren går under 1.52,0. Som ägare, tränare och kusk åt Razmus Raid tror jag att loppet kommer bli optimalt för "Musse", och känner jag honom rätt kommer han inte att ge sig först han står avselad och avduschad efter loppets slut._
även fast startlistan inte har kommit och ej klar så kan jag säga redan nu att jag tror stenhårt på razmus raid. han har visat sån enorm kapacitet och vinnar skalle så jag tror han grejar detta. En sån som razmus har dom förutsättningarna att kunna bli lika snabb som sin far. Lycka till amandah :)

#0 Zhakira tackar för komplimangen.
Derbyt är för mig det största av allt. Det går bara ett vinna en gång för ponnyn. Elitloppet allt Åbergs kan man ju ha flera chanser.
Det är inför ett smockat Jägersro med publik ända ut på galoppbanan. Och 2006 års kull är ett getingbo utan dess like! Jag tippar inget innan listorna kommer men jag välkomnar er alla till en fest på Jägersro och 4 derby av bästa kvalité!
Jag hoppas alla kommer!
Efter mycket om och men tar även vi oss till Jägersro - 160 mil från hemstaden Boden. Jag och Razmus Raid gör vårt sista framträdande tillsammans, sen fortsätter han sin karriär (som jag förutspår kommer bli grym) i annan regi och jag avslutar min.
Startspåren kan bli avgörande, men jag har fortfarande mina favoriter… Men loppet har alla förutsättningar att bli grymt spännande och det kommer bli ett otroligt roligt sista lopp att köra!
PUTTAR UPP - anmälan alldeles snaaaaart!
Här kommer den preliminära listan från Kanal75

Bra spår för Razmus Raid.

Tråkigt när inte loppet är fullt :(((
Är ju fina hästar anmälda men tycker att Derby loppen borde vara fulla , varför anmäler folk inte ut ???
Tycker det är dåligt …

#7 Yapp lite flyt men jag tippar ändå på Hwitstjärna för så fin som hon var i Halmstad så :D

jo de gör jag oxå. men jag tror razmus kan mkt mer än vad han gått.. :)

Saknar Rafaela :( men hoppas såklart på Hwitstjärna,Zhakira och copiad Lycka till allihopa.

Jag tror på Razmus Raid då han verkar ha en jäkla skalle och det skulle ju vara det ultimata nu när det är deras sista lopp tillsammans att sluta med en Derbyseger. 
Åh, skönt att vi inte fick bakspår som jag drömde att vi skulle få! Hade dock gärna bytt spår med Hwitstjärna, Razmus ääälskar att göra grovjobb och slita i dödens. Han presterar bäst under press, och jag hoppar på en riktig fartfest här! Vi ska i alla fall göra allt för att få upp tempot… ;)

Kat B: Hoppas och tror på Hwitstjärna, men Razmus Raid har fått det bästa spåret och det är det som kan avgöra vem som står som segrare!
Tippar såhär:
1:a Hwitstjärna
2:a Razmus Raid
3:a Gervalds Vitsippa eller Zhakira Zojvide
Kat A: Självklar vinnare!
1:a Antonio
2:a Månstorps Larizza
3:a L.A. Prima-Donna
Lycka till alla!!! :)

Hoppas på Razmus Raid, jag tror han kommer visa var skåpet ska stå! :)
Jag tror det kommer vara en kamp loppet igenom mellan Razmus Raid och Hwitstjärna! Håller tummen lite extra för Amandah och Musse som gör sitt sista framträdande tillsammans 
Jag tror att Razmus Raid vinner! Han kan gå hur fort som helst, han slog Fe´rgus på upploppet i Umeå i 50 tempo. Med press går han som tåget. Lycka till Amandah!

#8 Tycker också det är tråkigt att det inte anmäls till så fina lopp. Hela 5 av 9 är dessutom långväga hästar… Synd att dom inte kör 2140 m när det är mästerskapslopp tycker att man skall kunna visa att man har allt liksom.
Hur som helst skall det bli jättespännande då vi kommer se loppet på plats. 
Lycka till allihop!
Bra spridning på fadershingstar…
#18, distansen är 2140 m (Kat.B), vad jag kan se i både propositionen och startlistan i alla fall.

#19 Så rätt…
Såg på kat.A och det har varit tal om att ändra till 1640.

Heja Gotland! Jag hoppas på en gotländsk kat B vinnare i år ^^
#8 jag hade jättegärna anmält ut, derbyt har varit mitt stora mål hela året, men nu blev det inte av eftersom att Rafaela skadade sig. :/
Lycka till alla ni som är med i loppen! :)
Razmus vinner på nytt Svenskt rekord!
Hejja Amandah o Musse! :)
synd att inte mitt russ Tindra Dar hade hunnit gjort några fler starter ! för hon har vunnit dom två sista och sänkt 6 sekunder i 3 av 3 starter.. kan mycke fortare men hon är halt nu också , bara otur..

Jag tror på Razmus Raid, HEJA NORRLAAAAAAAND!!
Jag sitter och spånar lite..
Hwitstjärna gick 54 på Solvalla sist och det trots att hon hade en o annan jättegalopp + att hon fick jaga i vida spår.. Den damen blir nog en nöt att knäcka om hon behagar vara på humör då man såg att det finns bra med kapacitet i den hästen.
Razmus Raid har jag inte fått äran att se live så låter resultaten tala för sig, jag är inte alls förvånad när jag hörde att han travat 1.50 tidigt i våras, men han har inte det som rekord, har det körts sparsamt kanske.. vad vet jag men säkert finns det en hel del kapacitet i denna häst också.
Gervalds Vitsippa hade ingen tur med spårlottningen men kommer säkert ta rygg på någon framför och smyga med bakom, hon tränar säkert även med Hwitstjärna hemma så nog är även hon formtoppad till detta lopp.
Av detta att dömma tror jag det kommer handla om de tre hästana som var på pallen i kriteriet, dock med annorlunda ordningsföljd..
Hwitstjärna - Razmus Raid - Gervalds Vitsippa
Men även Rondo Dar, Ljungens Copiad och Marquis Leaf kommer trava under 2-minuter om dom håller sig i trav.
Vilken tid går Kat.B-loppet?
Skulle behöva veta så fort som möjligt så jag kan boka biljetter från Malmö.
Hwitstjärna tar nog hem detta.

Start för Kat A är 12.30 och Kat B är 13.23
Det är som vanligt med att program och tävlingsinfo skickas ut till alla startande, va? :)
Jag tror på Razmus Raid med Amandah Andersson. Denna häst har så mycket mer att ge, så mycket mer att visa. GO MUSSE, GO!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Heja Musse!! :)
Mina tippningar:
Kat A:
Antonio
L.A. Prima-Donna
Oliver II
Kat B:
Razmus Raid
Hwitstjärna
Gervalds Vitsippa

Heja gotland inkl. gotlandsuppfödda Zhakira & Marquis!
(En extra tumme för "våran" Marquis)
Årets upplaga av 4-åringar är mycket bra. Jämnt startfält bäddar för ett rafflande lopp och en kamp mellan flera.
Tror naturligtvis på de tre snabbaste, dock ett frågetecken på Razmus Raid då hans bakaktion inte riktigt stämt i år. Men skalle verkar han då ha.
Lycka till alla!
testar
Hoppas min egen Marquis gör ett riktigt bra lopp.

Razmus Raid vinner detta :)
"SEGRANDE EKIPAGE I SVENSKT PONNYTRAVDERBY 2010 - KAT A LEDER DEFILERINGEN TILL KRAFFT DERBYSTOET!"
"SEGRANDE EKIPAGE I SVENSKT PONNYTRAV DERBY 2010 - KAT B LEDER DEFILERINGEN TILL KRAFFT SVENSKT TRAVDERBY!"
Det finns ingen annan travbana i hela Sverige som är så otroligt duktiga med att uppmärksamma ponnytravet som Jägersro! 
#39 Vinnaren i Sprintermästren och Ponnychampionatet får även de äran att defilera "stor"- loppen senare, åtminstånde var det så när vi startade där för 2 år sedan.
Även Kalmarsundspokalen är ett sådant lopp, det finns säkert ännu fler

#39 inte i år på sprintermästaren , tyvärr.. hade gärna sett hwitstjärna som första häst där, men nej, det var någon stackars häst dom klätt ut till gepard :P

#40 Japp så även i år :)
Någon som kommer finnas på plats som kan fota vinnaren i kat A som jag sedan skulle kunna få kort av till tidningen Shetlandsponnyn???
#44 jag kommer finnas på plats & försöka få så bra fotografier på Alla som är med i derbyt så att ifall nån vill köpa tavla (som vinnartavla), ska det gå att göra! även enskilda bilder ska gå och köpa 
Även Bergsåker uppmärksammar oss ponnykuskar. Där leder segraren i Kat B defileringen till Open trot, och segraren i kat A leder defileringen till Kallblods SM.
#45 Kanon, du får gärna maila mig bilder sedan på nedanstående adress omdet är OK att använda demi Shetlandsponnyn?!
#47 så länge man ser min logga på bilden (som jag sätter dit) 
#48 Självklart!!