Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 1774 ggr
tindradar
0

avundsjuka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har två ston som går i samma hage, ett russ och en shettis, och russet är ju skadat just nu och har inte tränats på 1 vecka ungefär och alltid när ja tar ut och ska träna någon annan häst och inte henne blir hon typ avundsjuk och blir jätte tjurig och ställer sig iför när man ska ut med den andra hästen.. men idag var de mycke värre, började med att hon högg efter shettisen och sen sparkade shettisen tillbaka en gång och då gick russet på som bara den och dom började slå mot varann en bra stund! shettisen gick därifrån men russet kom efter och skulle sparka.. de är nästan som om hon är svundsjuk, att hon också vill tränas men konstigt om de går såhär långt dom som är så tajta annars liksom.. har ni också hästar som gjort såhär någon gång ? kanske bäst att inte ha dom tillsammans då ? .. vart ju inge värre skador förutom att shettisen fich en smäll på kotan och sår efter sömm..

HagalyckansCornelius
0

Jag har varit med om samma sak, och nu har jag varit tvungen att ha dom i olika hagar!

tindradar
0

okej.. hände de fler gånger för dig eftersom du delade på dom?

Belindaa
0

Kanske beror på överenergi?

stallnysater
0

Vi har en av våra russ som gör utfall mot våra shettisar…
Men han gör det aldrig mot det andra russet…
Enda förklaringen vi har är att han vågar inte ge sig på det andra russet för det är högst i rang… Däremot så vill han ju klättra i rang… Och på det viset så ger han sig på de mindre… Han gör det MER om han går i hagen tillsammans med russet… Är inte det andra russet i hagen så gör han det bara vid tillfällen där han ska visa att han bestämmer över någon av shettisarna…
Numera så släpper vi sällan ihop alla 4, utan har dom i 2 olika hagar… Men visst händer det att vi släpper ihop alla, men då får man räkna med utfall från russet… Men shettisarna är så trötta på honom att de sparkar mot honom och då går han aldrig för nära dom…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

marika-J
0

Jag har lite liknande problem, Äldsta ponnyn Grann har varit högst i rang och fått bestämma i hela sitt liv och försöker, så fort han får chansen, att sätta Dumle "på plats".. Som tex när man ska hämta dem för att köra eller ta in dem, då jagar han honom  med öronen slickade bakåt och kan hugga och ibland sparka efter honom, men under dagtid då dom går för sig själva har han ingen tendens till detta, han vill visa vem som bestämmer helt enkelt. (tror jag)

bea28
0

jag känner igen det där problemet… ett par gånger när jag skulle ta ut Bolsan (som har högst rang i flocken) ur hagen började vårat andra sto, ragata, att kicka mot henne, och det i ett bra tag.

Jag tror att raggan  försöker ta tillfället i akt att bli högst i rangordningen, vid det enda tillfälle bolsan är underlägsen någon annan (dvs mig. är det bara hästar i hagen är bolsan kung.)

Det enda som gjorde att dom två slutade slå mot varandra var att antingen släppa lös bolsan fort som f--, så att dom kunde göra upp det själva, eller att helt enkelt stoppa det innan det ens hänt.

Är jag själv ryter jag åt ragata ordentligt och tar ett markerat steg emot henne, ifall hon skulle börja närma sig. Gör jag det brukar hon strunta i sitt "maktövertagsförsök" och gå iväg, men det är kanske för att hon vet att när jag befinner mig i hagen är det jag som bestämmer och ingen annan ;)

Ett enklare (och betydligt säkrare än det ovan) tips är att vara två när ni hämtar shettisen. Då kan en person hålla i russet, och shettisen får vara i fred.

Gå däremot aldrig emellan och försök att stoppa dom ifall dom redan börjat sparka! Jag försökte mig på det en gång, det slutade med att jag åkte i backen med två hästar kickandes ovanför mig. Som tur var slutade det inte illa då, men jag har nog sällan varit så rädd i en hage med hästar.

tindradar
0

#6  okej, ja de låter ju som du säger att de har med rangordningen att göra, shettisen är ju högst i rang och när jag håller henne passar väl russet på. men jag är nästan helt säker på att de har med att hon är "avundsjuk" på att inte hon får tränas och inte lika mycke uppmärksamhet , hon älskar ju att bli ompysslad och att träna så kanske henns beteende ändras när jag får börja träna igång igen :)

giffan
0

Om de i övrigt fungerar bra ihop och inte bråkar. Alltså om det endast uppstår när du ska ta in dem. Då skulle jag låta dem gå ihop och ta in båda även om jag körde bara den ena. Pyssla lite med russet och ev gå en liten promenad så känner den sig inte utanför.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus