Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 3266 ggr
Polenta
0

Vilka hingstar ..

Sitter och funderar på vilka hingstar som just nu är av störst intresse att finna i en fin unghästs stam (russ). Vilka hingstar hade ni sett som fader i eran framtida lovande unghäst? Gärna morfader också :)

SLennartsson
0

Micklas, då jag haft en avkomma efter honom som var helt underbar. Han var så snäll och det bästa psyke en häst kan ha.

Skotte, då han visar vilka bra avkommor han får. Snabba och fina!

En travponny skulle jag vilja ha med följande stam:
e. Skotte
ue. Micklas

Polenta
0

#1 Låter som en spännande stam :) Jag själv är jättesugen på en Micklas-fölis och jag tror att det lutar åt det (om det blir betäckning) om det inte blir ngn norrut.

PromiseMinanMorfeus
0

Har redan en av mina dröm föl :)

Ekslätts Iceland

E. Darius Roll Ue. Tyson II

johannaolofsson
0

Ett Niklas sto definitivt sedan Tyson eller Skotte som far skulle jag ha satsat på om jag skulle köpa russ.

ninam
0

#1 En sådan har jag till salu Skrattande

skott
0

Ett vagabond sto eller ett Ernst sto betäckt med Skotte längtar jag efter.

NatthaBlom
0

Mawerik e kär i Polle så du vet ;)

Polenta
0

#7 Haha asså? Har du visat honom bilder på Polle? ;P Har du inga nya bilder på lille fölisen föresten?

Inna
0

Ernst Romeo som pappa han har ju en kanonstam med Niklas II och Regatta som mor Båda väldigt säkra förärvare och som morfar Vagabond el Tyson II

Emelie89
0

#3  avelsmässigt kanske inte det är nåt som man ska sikta på då Tyson och Darius är bröder?

Emelie89
0

Men det blir säkert en fin travare! :) Lät mer fel än vad jag mena det jag skrev..menade bara att det är fin stam men blir lite väl nära släktat, finns nog många som glömmer att vissa av våra superhästar är syskon :P

NatthaBlom
0

#8 japp han har bilder på henne på hans boxvägg ;)
nja det e dåligt med såna bilder, får fixa i helgen, hon har blivit jätte fin o har fin trav!

nemesis
0

#11 han är grymt snygg redan nu men vi tvekade först att göra denna kombination då de blir riktigt nära besläktat men nu ångrar vi oss verkligen inte då han är helt bedårande och den enda hästen i världen e.Darius Roll ue.Tyson II.

.. men se tex Lufsen som har Kärlingehults Max som både morfar och farfar… han blev ju verkligen kanon..

finns många fina duktiga hästar som är närbesläktade dock är det inget att eftersträva i längden men vi har testat det nu och bättre kunde det inte bli :-)))))))

nemesis
0

Lanso Ess som pappa till mina föl är det jag önskar mig :-)) gärna med Tyson eller Polar eller Darius  som morfar…

Carpedium
0

Helst av allt skulle jag vilja betäcka Iva med Tyson, men mina döttrar tycker inte det är någon bra ide då dom båda är efter Vagabond. Jag tror att det skulle bli en supersnygg fölunge !Glad

Emelie89
0

#13 Jag kan tänka mig att han är fin! :)  Jo det brukar ju bli renodlare travare i sådanna kombinationer :P

Jag hade gärna haft en kombination med Polar, Raider, Nicklas II och Vagabond Flört 

Just nu har jag dock en med GranitRaider och Vagabond i sig så vi får se hur han blir på travovalen! Glad

Jojo är betäckt med Micklas så förhoppningsvis blir det ett Micklas föl nästa år :) Kommer nog bli en riktig snygging

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag önskar mig ett föl som har både Vagabond och Polar i stammen!! Tungan ute Jag hoppas min dröm slår in med min Båtares Dina som ska betäckas med Fantom nästa år!!

Båtares Dina 

u: Evita ue: Bond 

e: Korsnäsbrådig

Fantom

u: Ripadals Filippa   e: Polar

www.stuteripalmbaken.dinstudio.se

SLennartsson
0

#5 (ninam), Åh milda makter!
Du har inte lust att lägga upp en bild? Hur gammal? :)

Polenta
0

#12 Haha, jag förstår ;) De låter bra de, släng gärna upp några bilder när du har ;)

Polenta
0

Har var det nu med vilka färger Micklas nedärver? Är det någon som har koll på det? Har ett brunt sto vars mor är ngn slags gulaktig färg (syskon till min ponny är bruna, borkfärgade, mitt sto har fått ett fuxfärgat föl med en svart hingst.

Lämnar Micklas enbart bruna och svarta?

johanna9
0

Jag har min bebis.

E:Ernst romeo

U:Carmas Aloevera. E:Vagotte

rebeccajansson
0

Jag skulle då aldrig betäcka två halvsyskon med varandra, när det  finns sååå mycket fina avelsgodkända hingstar att välja mellan tycker att det är jättesynd att folk väljer att linjeavla när det finns hingstar som aldrig får några ston. Men det är väl så det kommer att bli i framtiden. Alla avlar vi olika o har olika avelsmål.

Har ett sto Bessy Sun rek 2.00,1 efter Rusch 456 och henne betäckte jag med min egna hingst Lego-Lasse 609 e. Tomtebos enoc G 481 Fick en kopia av mamman men tyvär fick vi avliva fölungen 1 månad gammal pga spark från en annan häst.

PromiseMinanMorfeus
0

#10 Dem är inte så nära släkt egentligen??? Finns hästar som betäcks med sina halvsyskon… som tex Lufsen då. Han har blivit grymt bra trots inavel, Min är verkligen inte inavel, de skulle den vara om darius och hans mamma hade varit syskon. Jag är glad att jag betäckte henne med Darius Roll då han är själv med den stammen och han är verkligen jättefin och underbar. Darius lever inte mer och jag är väldigt glad jag hann betäcka dem med varandra!

Alla väljer själva vad dem vill betäcka med, inavel eller inte.

EKSLÄTTS ICELAND STAMTAVLA SÅ FÅR NI SE SJÄLVA.

Darius Roll 491  

Vagabond 360  

Signal 148  

Bettan 1066  

Sindy 2812  

Lymmel 263  

Tina 800  

Ekslätts Promise Me 4639  

Tyson II 536  

Vagabond 360  

Jarette 3894  

Ekslätts Wait 4 Me 4934  

Polar 415  

Ripadals Gia

crazycattiz
0

Ja Micklas lämnar "bara" bruna och svarta avkommor.

Ditt sto kan aldrig få en gul avkomma (gulbrun(bork), isabell, gulsvart) om inte hingsten hon betäcks med är gul. Det är ett anlag som inte kan bäras dolt, utan finns det så syns det :)
Det spelar ingen roll om föräldrar eller syskon har den färgen utan det är de är någon av de två individer som paras som måste ha färgen för att avkomman ska kunna få den :)

palomia
0

#24 Men jag har fått fuxar med ett brunt sto och en svartbrun/mörkbrun hingst…

crazycattiz
0

Ja det går alldeles utmärkt så länge både stoet och hingsten har anlag för fux :)

Det är gula föl (gulbrun, gulsvart och isabell) som det bara kan bli om någon av föräldrarna är gula.

Anlag till grundfärgerna Svart, Brun och fux kan finnas dolda flera generationer tillbaka :)

Millaaann
0

#26 Nja, det stämmer inte riktigt med gula föl. Min Rosalind Ernst är efter Skotte och mamma Regatta, hon är gulbrun men föräldrarna är musblack resp. brun.

Rajmon
0

#27 men skotte har väl gulanlag?

Mille
0

Precis, Skotte är gulsvart och ger därför i teorin 50% gula (gulsvart/gulbrun/isabell) föl.

crazycattiz
0

Skotte är gulsvart :)

Blacka färger finns inte hos gotlandsruss

Millaaann
0

Aha okey, visste faktiskt inte att hans färg hette så…fel av mig!

ninam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Här kommer en bild på Speek, han är född i april i år Glad

Polenta
0

#24 Okej .. tack så mkt! Så, om jag vill försöka få ett gult föl så borde jag satsa på Skotte med andra ord?

crazycattiz
0

Ja vill du ha ett gult för är det Skotte eller någon annan gul hingst som gäller. Chansen att få ett gult föl är 50% med vilken guling du än väljer :)

skott
0

#33 Skrattande

Emelie89
0

Kan tillägga att MICKLAS HAR EN GUL AVKOMMA!

Emelie89
0

Gäller fortfarande att stoet har gulanlaget..

Jag väntar spänt på att se om min Jojo får en gul eller en mörkbrun/svart med Micklas. Hon är nästan samma färg som Micklas men har en gul helbror och en gul mamma ;)

ninam
0

#36 och 37 Micklas har gula avkommor men de har fått anlaget av sin mamma. Micklas har inget gulanlag.

Om inte ditt sto är gult kan hon inte få en gul avkomma med Micklas. Det spelar ingen roll att hennes mamma och bror är gula.

palomia
0

#24 Då lämnar ju Micklas inte bara bruna och svarta…Obestämd Märkligt med alla färger. Vilken tur att det bara är att tacka och ta emot varje ny individ som lyckas komma fram oavsett färg.Oskyldig

crazycattiz
0

Micklas själv har bara anlag för svart och brunt. Han kan tex aldrig få ett fuxfärgat föl vilken färg stoet än har (inte heller isabell då det är en fux med gulanlag)
Alla hingstar kan få gula föl OM stoet är den färgen. Men det är då inte hingstens "förtjänst" och du kan inte betäcka ditt tex bruna sto med honom och förvänta dig en fux eller gul avkomma.

Man anger endast de färger som hingsten själv är med och bidrar till :)

Läs gärna den här sidan så klarnar det nog lite :D http://www.stuteriguldhagen.se/fargsidan.htm

Polenta
0

#35 Varför ska ni bo längst ner i hela Sverige? :(

skott
0

Ja säg de :( det är väl för att jag är E Roland och U Marie och sen det aldrig har varit någon som köpt mig så jag har fått gå kvar här hemma ;) hahahhahaha

Polenta
0

#42 Haha är det så? Tänkte du ha Skotte hemma nästa år?

Emelie89
0

Yepp, jag bryr mig inte om fölets färg men jag nämnde det eftersom det skrevs tidigare att han inte lämnat nå gult.

skott
0

#43 Ja ´Skotte kommer bli hemma 2011 och då tänkte jag ha 2st hingstar hemma så jag avlastar Skotte lite.

SLennartsson
0

#32, Åh vad fin! Vilken färg! Hur når man dig? :)

Polenta
0

#45 Attans! Vad kommer du ha mer för hingstar hemma då? :)

skott
0

Jag kommer ha Stig-helmer oxå Skrattande

Polenta
0

#48 Okej, ad spännande! :)

ninam
0

#46 Ja, han är häftig! Blåögd gräddvit, han har fått gulanlag från både mamma och pappa:))

Du kan nå mig via pm eller mail kumlabystuteri@hotmail.com