Info Guldstoet 2010
Information & hålltider för Guldstoet 2010 finns ute på Kalmarponnytravare's hemsida.
Lycka till alla startande. :)

Är det på allvar som Guldstoet kat B startar kl 22.00?! Eller står det fel bara?
Vilket skämt.. 22.00 ?
Jag hoppas verkligen Kalmar ändrar tiden på loppet.. Annars kanske många stryker..
22.00!!!
vilken rolig resa hemn det kommer bli!
Varför inte köra båda ponyloppen innan om de nu inte får gå mellan loppen???
Pinsamt av SPTF att sanktionera detta. Det viktigaste loppet för året för stona och det skall gå som ett evakueringslopp på Kalmar mitt i natten i september.
Respektlöst mot kuskar, hästar och tränare som lägger ned massor av tid för att få fram fina och snabba ston - och sedan bli behandlade så här.
Förhoppningsvis är detta sista gången Kalmar Ponnytravare får äran att arrangera ett mästerskapslopp.
Och ansvariga - kom nu inte med en massa undanflykter eller s.k. "förklaringar".
Summa summarum: Sätt ned foten Florqvist - och få till en ändring - snabbt!
Hur blir det med den så trevliga samordnade prisutdelningen, med den goda smörgåstårtan, som Kalmar Ponnytravare brukar ordna. Ska denna ske mitt i natten och ska A-Kuskarna stanna kvar så länge för att vänta på priserna?? Synd på detta så trevliga och välordnade mästerskapslopp på Kalmar.
altså det kanske finns någon anledning till varför dom måste köra det så sent? och det är väll inget fel med att köra de så sent. hästarna kommer nog inte gå sämre direkt
va glada att loppet körs över huvudtaget..?

# 6 Anledningen att det inte är så bra att loppet går 22.00 för mig iaf är att jag har 5 timmars resa hem… Inte så kul att vara hemma runt 4 på morgonen och lasta ur hästar och fixa…
Varför ska vi hela tiden köra lopp på nåder och bara vara glada att vi får vara med? För min del hade loppet heldre kunnat ligga på en vanlig ponnytravdag än att gå kl 22 på stortravet.. hur mycket publik kommer vara kvar då? Tror det hade varit mer publik på en ponnydag…
Det är klart att hästarna går sämre klockan 22.00
Du har ingen häst med i startfältet så jag förstår inte varför du yttrar dig..
#8 Självklart måste man väl få yttra sig även om man inte har en starthäst.

#6 Du har inte förstått att detta är ett mästerskapslopp?
Jag håller med Ylva, det är en större heder för oss som lägger ner extremt mycket tid och energi på att träna dessa elithästar, att köra det i samband med en vanlig ponnytravdag….
Håller också med Ylva… Känns inte jättekul att komma hem tidigt morgonen efter, hela dagen efter (lördagen) blir även den förstöd pga man lär behöva sova ikapp… Jag börjar dessutom jobba kl 6.00 på lördag morgon. Visst, det är mitt problem, men det känns inte direkt lockande just nu….
#5 smörgåstårtan och kat. A:s prisutdelning är kl 19.00. Så då får vi B-ponnykuskar sitta med då och sedan ha vår egen prisutdelning kl 22.20
Håller absolut med om att det är skamligt att köra loppet kl 22 !! MEN……….
#10- Tror säkert att många av oss som sitter med vanliga "lallar"hästar lägger ner precis lika mycket tid på våra ponnier som ni gör med era elithästar !!! Och jag kan garantera dig att min lilla vanliga ponny INTE är i släpet o på väg hem 1 tim efter att den har startat !! Det tar sin lilla tid att varva ner,duscha,stretcha,bandagera ponnyn !

Är det någon som pratat direkt med kalmartravet eller sptf ang detta?

#12 Jag förstår inte vad du menar? Jag skrev att det var en större heder att köra Guldstoet på en vanlig ponnytravdag, får jag inte tycka det eller?
Det är ju ni som anmält era hästar till det loppet så då får ni ju vara med,kanske bara är då dem har tid att köra loppet. om ni är lediga eller jobbar dagen efter spelar ingen roll för dem kan ju inte veta det… det är ju också alltid olika visa har långt att åka visa är redan på plats så är det ju alltid. går loppet 22.00 så är det så ! det är ju ett mästerskaps lopp så ha kul ist!!! tror inte det spelar någon roll för hästarna för isf går ju elitloppet föt tidigt på morgonen……..
kan förstå att det inte blir rolig resa hem för vissa med så är det ju !!
Väldigt dåligt av SPTF / Kalmar Ponnytrav att inte gå ut med i propositionen att Guldstoet kat B i år skulle gå som midnattstrav , för inte sjutton är det något man räknar med när man anmäler !

# 15
Visst är det vi som anmält till loppet, men vi visste inte att det var under de här förutsättningarna. Jag anser att det är nedvärderande mot oss att vi ska köra efter att tävlingarna är slut varför väljer man ens att då lägga loppet som insprängt? Jag gissar på att Ingen ur stortravs plubliken kommer att vara kvar för att titta och det här är det loppet då vi ska visa upp sveriges bästa ston.
Jag kan bara tycka att i och med att det är ovanlig placering av ett insprängt lopp så kunde man ha gått ut med informationen betydligt tidigare än man gjorde i det här fallet. Nu kom infon om att loppet går kl 22 tre dagar innan starten. Hade jag vetat det hade jag kanske valt att planera en övernattning och åka hem på lördagen istället.
Ha! Prisutdelning 22.20!!!! Skall hästarna kastas in i boxarna efter loppet eller? Alla har ju inte hästskötare med sig som kan ta hand om ponnyn efter loppet så kusken kan springa iväg och ta emot ev. pris.
Vill man inte ha med ponnytravare bland stortravet så lägger man mästerskapsloppen på en vanlig ponnytravdag. Fungerar utmärkt!
Jag har ingen häst med men tycker detta är skamligt att lägga loppet 22:00… Håller med förgående, helt och hållet..!! Varför lägga loppet som insprängt när man kör loppet så pass sent och ingen människa är där? 
Tycker att detta är ett dåligt arrangemang.. Och tycker absolut att informationen NÄR loppet skulle köras kom ut på tok för sent! Hellre köra loppet innan tävlingarna kommer igång än 22:00.. Hallå? Tänk på hästar, kuskar, tränare, föräldrar! Ponnytravet är dyrt och vi lägger ner så mycket tid på detta - allihoppa oavsett om man har en mäskerskapshäst i stallet eller en "vanlig häst"! Vi har jobb vid sidan av och lägger ner massor av energi som man egentligen kanske inte har för att man tycker det är så himla kul! Och så blir man behandlad på det är viset?? Tycker det är riktigt skamligt och näst inpå diskriminerande!!!
Jag har egentligen ingenting med detta att göra, men om det har fungerat så bra i alla år, varför finns det då just i år en anledning till att lägga loppet så sent? Varför ändra nåt som var bra tidigare.
Och som mänga säger, lägga det på en vanlig ponnytravdag kanske inte vore så dumt, många som har flera ponnyer och tar med dem och startar också kanske.. värt att spåna vidare på!

De e helt sjukt loppet är 22.00 och prisutdelningen endast 20 minuter efter loppet! Jag menar spänningen och allt släpps ju och ingen publik lär vara kvar… Det är väldigt tråkigt om loppet inte ändras så det kan gå tidigare… Tänker på er som har en lång resa hem plus dem som ska tävla och sedan är inte våra ponnytrav hästar vana att tävla vid sådant sent tillfälle! Lär bli ett ganska oengagerat lopp…

Det är STC som sagt emot att loppet inte kan gå tidigare, inte Kalmar ponnytravare. Därför är det inte deras fel. Vi har inget att säga till om när loppet läggs på en vanlig travdag. Tycker också att man kan ha det på en vanlig ponnytrav dag. Självklart förstår jag er med lång resa, men tycker att Kalmar ska fortsätta att arrangera Guld stoet men man kanske ska planera bättre och tänka på de som åker långt…

Har följt debatten i denna tråd och blir djupt beklämd. Om det är så som #22 säger(har ingen anledning att tvivla på det) så arbetar ju ST tvärtemot sina egna intentioner och riktlinjer. Nu är det väll knappast STs styrelse utan sälskapet, eller? Men ändå, man blir bekymrad när man hört alla vällovliga ord från ST om hur man värnar ponnytravet och att man ser det som en viktig plantskola för att öka det framtida travintresset, både som yrkespersoner, ammatörer eller bara allmänt travintreserade.
När något som detta händer känner man att det börjar bli dax för ST att ta sälskapen i örat(om det nu var sälskapet som var boven här). För detta beteende visar man enbart förakt för ponnytravet.
I SPTFs riktlinjer för mästerskapslopp står följande:
"att loppet/loppen bör köras som insprängda lopp när arrangemanget anordnas tillsammans med travsällskap på ordinarie travdag. Med insprängt lopp avses i detta sammanhang lopp som körs sedan något eller några ordinarie travlopp körts och publik finns på plats"
Detta kan man ju inte med bästa vilja i världen påstå att man lever upp till här.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#15 Elitloppet är inget mästerskap, och inte sanktionerat av SPTF, dvs SPTF kan inte ställa några krav på vilken tidpunkt på dygnet det ska köras. Jag har själv kört några Elitlopp väldigt tidigt på morgonen och har upplevt det som en fantastisk känsla och stämning, då det redan då är mycket publik på plats!

#22, 23 Jag tror faktiskt inte det är ST(C) utan gissar att det snarare är ATG som styrt tiderna. Kalmar kör V65 på fredag kväll, och ATG använder piska & morot för att förmå banorna att köra efter tajta förbestämda tidsscheman. "Saxbana" lanserades för några år sedan för att kunna få in fler lopp i live-sändningarna. Passar man som arrangör inte tiderna gentemot saxbanan så får man känna på piskan = mindre pengar. Jag gissar att det är för att inte riskera att sinkas (t ex av omstart eller olyckstillbud) som Kalmar inte vill/får lägga ett ponnylopp mellan de ordinarie loppen?
Jag tycker det är nonchalant mot Guldsto-deltagarna att lägga loppet klockan 22. Så kan det bli när spel och pengar styr, inte sport - eller?
I samråd mellan Kalmartravet, ponnytravklubben och alla startande ekipage i kat. B har vi kommit övernens om en ny starttid för Guldstet kat B, som startar 16.10.
Nya hålltider:
14.30 Banan öppnar för värmniing.
15.00 Inskrivningen öppnar vid vojlocksutlämningen
16.10 Guldstoet kat.B
16.30 Guldstoet kat A
18.00 Gemensam prisutdelning i amatörklubbens stugamed smörgåstårta helt enligt tradition 
Tävlingsledare; Sten Bondesson 0705-238680
Insatsen betalas kontant i inskrivningen, 0709-108456
Prispengar utbetalas kontant vid prisutdelningen.
Vi har pga bl.a fredaxflex, fasta tider för premielopp, lopp innan start fått lägga loppen på detta sätt. Under kvällen körs 12 ordinarie lopp, premie och kval och ponnylopp, dvs 16 lopp. Den lärdom vi i klubben drar av detta är att vi inte kan köra insprängda ponnylopp vid denna typ av stortravdagar. Vi kommer till nästa år att samverka än mer med stortravet för att hitta bra lösningar för ev. insprängda lopp eller mästerskap.
Till sist vill vi hälsa er välkomna till Kalmar och som vi hoppas bra och spännande ponnylopp.
Eva Aronsson/ordförande
Tack Kalmar! Bra jobbat! Mycket ödmjukt och stort av er att lyssna på de aktiva.

Sjönt med klubbar som lyssnar på de aktiva och inte sätter prestige i tagna beslut.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Håller med 25# Men det var bra att dom löste det så snabbt :)