Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 3974 ggr
mariajalrup
0

Balansering för att stärka svag sida?

Har grunnat på om man med hjälp av tåvikter på något sätt kan få en häst att "styrketräna" en svagare sida. Har en häst som är grundligt genomgången på klinik och där man inte har kunnat hitta ngt på vare sig röntgen eller UL. Han är snedmusklad bak och tar inte för sig/böjer inte lika mycket på ena bak. Han har annars ganska rörliga haser, stor aktion bak. med rejäla vinklar.

Nu är detta en ridhäst men jag vet att vi förr använde tåvikter på en av våra russtravare för att komma tillrätta med en rörelsestörning som påminner lite om denna. Minns inte riktigt principerna för balansering med tåvikter så om någon här kan friska upp minnet i ämnet vore jag väldigt tacksam!

hovis
0

Vet att d kan se sneda ut med lite muskler ibak, på korset. Men ahr du haft någon eqiterapeft (sorry stavnningen) Si - leden kan klämma. Det gjorde den på min travare. Han såg väldigt "låg" ut o omusklad i muskelaturen. Men fick en tjej att titta på honom fören annan grej, laser,  och sa att han hade SI- leden i kläm. Hon rättade till den och han blev genast bra igen. Man såg resultatet med en gång. Att han hade "muskelatur" där.

Han sprang också snett i vagnen för mig. allt detta för att han varit hos en tränare. Där jag fick hem honom med dubbelsidig gaffelbands skada. Men nu efter 1 ½ år så verkar han helt återställd. reagerar inget på benen el muskelaturen. Hur pigg o fin somhelst.

Lycka till!

hovis
0

Vet att d kan se sneda ut med lite muskler ibak, på korset. Men ahr du haft någon eqiterapeft (sorry stavnningen) Si - leden kan klämma. Det gjorde den på min travare. Han såg väldigt "låg" ut o omusklad i muskelaturen. Men fick en tjej att titta på honom fören annan grej, laser,  och sa att han hade SI- leden i kläm. Hon rättade till den och han blev genast bra igen. Man såg resultatet med en gång. Att han hade "muskelatur" där.

Han sprang också snett i vagnen för mig. allt detta för att han varit hos en tränare. Där jag fick hem honom med dubbelsidig gaffelbands skada. Men nu efter 1 ½ år så verkar han helt återställd. reagerar inget på benen el muskelaturen. Hur pigg o fin somhelst.

Lycka till!

Tusen
0

Man kan sätta på ett lite tyngre oots på det bakbenet som han inte tar ut steget på ordentligt. Annars är väl bästa sättet, oavsett användningsområde, att rida/arbeta på volter. Tåvikter används oftast till att få ett längre framsteg. Som övriig tyngdbelastning har jag aldrig hört talas om att något haft det till. Mn det kanske funkar det med.

mariajalrup
0

Ja jag har tänkt att ta ut en kiropraktor eller equiterapeut för genomgång innan jag gör ngt annat, min hovis hade ett par olika som han kunde rek.

Jag är lite orolig för kiropraktik på häst, denna hästen går lite som ett S genom hela kroppen om du förstår hur jag menar, frågan är vad som händer med nacken/halsen om man "rättar till" i korset. Lite okänd mark för mig men jag ska absolut ha ut en yrkeskunnig för att få deras syn på det.

Tack för din story och tips!Glad

hovis
0

Var först hos en kotknackare som var känd och hade behandlat mkt brahästar sas. Men han sa tillmig att sätta på en ridsko, som e såmkt tyngre , än en travsko e. Så att han skulle gå o jobbamed muskelaturen bak. Men det hjälpte ju inte ( 8 v ), Sedan tog jag då kontakt med den tjejen med lasre bl a och hon sa att det var SI.leden som låg ikläm. Och mkt riktigt så blev han omedelbart rätt i bak. helt otroligt.

Mkt att din häst e som ett S kan ju vara att han avlastar sig själv. De gör ju oftast det om de då har ont någonstans. :(

Därför ser pållen / o är sned. Verkar somom det kommer bakifrån då.

Som sagt lycka till.

Polenta
0

Jag måste bara varna för en sak, det är många runt om i Sverige som påstår sig vara utbildade equiterapueter fast de egentligen inte är det, många kommer dit och kollar på hästen en kort sekund och påstår sedan att det är SI-leden som är problemet. Om du tar ut en equiterapeut så skaffa fram referenser om personer så att du verkligen vet vad det är för person och att den kan sin sak.

Jag föredrar att inte säga så mkt till de som kollar på min ponny, utan de får gå igenom henne och sedan säger de vad som är fel, jag själv har ju haft mina misstankar om vilket ben lr så det handlar om och utefter det så skaffar jag mig en uppfattning om personen kunde sin sak eller inte.

Det känns som att det nästan har blivit en modefluga det här med att alla hästar har problem med SI-leden, så jag är lite vaksam med det faktiskt.

Tusen
0

#5 Det är också ett mycket bra tips.Skrattande

mariajalrup
0

Ja jag är väldigt på min vakt när det gäller det här med eqiuterapeuter, kiropraktiker m fl för det finns tyvärr många som är helt oseriösa och bara är ute efter att tjäna snabba pengar. Jag har inget emot att betala men då ska det inte vara till någon som gått ett par veckors kurs.

För några år sen var det på mode att säga att alla hästar var "sneda i korset", det kanske motsvarar det där med SI-leden nu då:)

Fast sen å andra sidan, är det någon som verkligen vet vad de pratar om och har en gedigen erfarenhet och utbildning så kan det vara guld värt att få en genomgång och ev behandling. Har själv arbetat med tjänstehund förr och vi hade en hel konstaterade diagnoser som gällde just SI-leden. Där jobbade man mycket med rehabträning, simning, stärka muskulaturen runtom plus att vi besparade dem från en del moment som att hoppa in och ut ur bilarna ( de fick ramper istället ). Någon fick tyvärr tas ur tjänst men fungerade utmärkt som "hemmahund".

Att simma hästar är ju inte lika lätt tyvärr men någon form av rehab/styrketräning borde ju kunna funka på häst också tycker man.

hovis
0

Min equi. har utbildning inom laser-akupunktur-massör mm mm. Och hade jag inte sett ett sådant resultat hade jag aldrig nämnt det här eller så. ;-)

Men visst ska man vara försiktig. Man såg hur min häst njut och slappnade av efter han blivit "tillrättarlagd". han slickade sig om munnen och var totalt avslappnad i kroppen.  Samt tittade jag både innan och efter hennes behandling att det var en enorm positiv skillnad. Och han har blivit MKT bättre och jag känner igen honom i steget mm. Har både mamma opappan och sett honom födas. Så jag har verkligen följt honom från början i sin utveckling. Samt sett de negativa förändringarna efter han varit hos en proffstränare.   :(

mariajalrup
0

Jag har fått ett namn på en equiterapeuten, kollade själv efter henne i registret nu och det ser lovande ut - har också utbildning inom laser och akupunktur. Utbildningen är 5 terminer lång så det får man väl säga är en seriös utbildning. Ska ringa och höra vad det kostar och hur hon har med tider.

Är det ngn annan här som har använt vikter som en rehabmetod, och fått något resultat av det? Bra eller dåligt.

Och "Tusen": kan man använda tåvikter bak och få samma effekt som med viktboots, som du beskrev? Eller blir det fel belastning när vikten sitter endast på tån? Jag har aldrig använt viktboots - vad finns det för olika "tyngdklasser" på dem?

Polenta
0

#10 Du kan även sätta en tyngre sula på det benet du vill stärka, tycker jag personligen är bättre då man slipper trassla med boots av och på osv. Det dumma då är att om man vill byta vikt till lättare t ex så får du ju rycka av skon också.

Tåvikterna ändrar hur hoven rörs, du sätter tåvikterna på utsidan av t ex en framhov för att justera hur hoven pendlar i svävningsmomentet på samma sätt som du sätter tåvikterna på framsidan av hoven för att ändra rörelserna av hoven framåt. Kommer ej ihåg exakt hur det är med vikterna på sidan av hovarna och vilken effekt det ger på hovens rörelser.

Har du boots (som ju täcker runt hela hoven) påverkas hela hoven och benet, ju tyngre boots desto jobbigare att lyfta, den kan bli stabilare i traven, bygga mer muskler och hovarna lyfts högre och något mer långsammare, om jag inte minns helt fel :$

mariajalrup
0

Tack för jättebra info! Det är intressant att få lära sig mer på området:)

Tusen
0

#10 Egentligen behöver du inte använda viktboot helller. Det finns olika vikter på vanliga boot också och eftersom jag tycker att man ska vara försiktig med all ombalansering så duger gott ett par vanliga, lite tyngre gummiboots. De hjälper mer än man kan ana.

CeciliaRosenqvist
0

Hade det varit min häst hade jag satt sula på det benet den jobbar mindre med! Alltså samma ben som den är minde musklad på! Funkar bäst!