Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 3870 ggr
tindradar
2010-09-18 16:34
0

hälta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! mitt 4 åriga russ sto har varit borta från travet sen augusti pga. hälta. vi var och kolla upp henne och hon vart lite sprutad i bla. knän och bog och lite mer, och sen var det nått vid korset som hade hoppat lite fel . men hon är inte bra än och de har gått mer än nästan 3 veckor efter behandligen.. och när jag kör henne så springer hon snett med rumpan (till höger) och hon typ "hoppar" jätte mycke med bakdelen + att hon trampar nästan av sig skorna. vad borde jag göra ? eftersom den som behandlade henne sist sa att de var muskelärt också ,

Polenta
2010-09-18 18:16
0

Tillbaka till veterinären, kolla upp henne igen, fler behandlingar kan behövas!

Ta ut en utbildad massör/equiterapeut som kollar igenom hästen kombinerat med veterinärvård.

Är ponnyn kollad i munnen?

Jag har haft jättestora problem med min ponny, det har tagit mig 4 år att få ordning på henne hyfsat. Hon har sänkt rekordet med över 10 sekunder denna säsong och travat bra mycket bättre vad hon gjort tidigare.

Du kanske även behöver balansera om ponnyn för att den lättare ska få plats att komma undan för att inte slå på sig eller knacka skor.

Ponnyn går snett i vagnen, försöker troligtvis undankomma någon smärta som ni förhoppningsvis åtgärdade hos veterinären. Har ponnyn gått snett länge kan det ta tid att räta upp den, det kan man hjälpa till ite med att antingen sätta en murphy eller Mack Lobellare (can't see back) på ena sidan av huvudet om den går snett med huvudet vill säga. Använd en sidostång på sulkyn för att räta upp rumpan på ponnyn. Detta ska enbart göras om ponnyn är frisk!

Det som händer när ponnyn går snett med huvudet är att det blir "fel" i rörelsemönstret, den kan därfår springa och skydda sig för att inte slå på sig och därför skutta eller ta hjälpsteg. Anledningen att de går snett beror oftast pga smärta någonstans.

Det kan ta tid att räta upp en sned häst. Tålamod, veterinärvård kombinerat med equiterapeut i första hand. När ponnyn väl går rakt igen men fortfarande skuttar fram KAN det vara att den inte får plats och då behövs en ombalansering.

CeciliaRosenqvist
2010-09-18 19:03
0

Vilken  veterinär har du varit till?

Hur mycket hälta var det på ponnyn, Vissa måste återbehandlas efter 10 dar… Därför ska man oftast åka på ett återbesök 10 dar efter o böja igenom den igen innan man börjar träna så all hälta är borta.. När hältan är borta så om det sitter muskulärt får man fortsätta ha massör o equieterapeut med jämna mellanrum….

tindradar
2010-09-19 20:34
0

#2 var till katarina lekander

Linden95
2010-09-19 21:03
0

Om du funderar på att det kan vara muskulärt eller att det sitter i skelettet på hästen, ex kotorna, så tycker jag att du skall kontakta Stefan Andreasson. Han kan vara svår att få tag på, så man får ibland jaga honom. Men han är riktigt riktigt bra! Har behandlat våran häst, och han blev som ny! Han har dessutom behandlat en av travskolans, och jag bara gapade när jag såg resultatet av det han gjorde.

Rekomenderar honom helt klart!

CeciliaRosenqvist
2010-09-19 22:58
0

#3 om jag var du skulle jag åka till en annan veterinär.. Jag säger inte att hon är dålig men vi behandla våran ponny där 3 gånger minst o halt på samma ställe hela tiden o blev ej bättre!

Hon är mer duktig på kroppen än på leder på hästarna!

tindradar
2010-09-21 23:45
0

#4 okej, ska kolla upp de :)

#5 jo för jag tror ju inte att hon hittade felet eftersom de fortfarande är samma problem på hästen + att hon brukar ju spruta lite var som helst , men de kan ju va bra de me men ska nog prova någon annan så får vi se

CeciliaRosenqvist
2010-09-22 00:36
0

#6 det gör du nog rätt i! Lycka till!

tindradar
2010-09-22 20:44
0

tack, :) känns lite trist eftersom hon inte kunde starta nått som 3 åring och sen bara gjort 3 starter i år men bla. 2 segrar.. och ett rekord på 2.15 redan så  känns lite surt . men vil ju hellre ha henne frisk..

tindradar
2010-09-26 12:10
0

kan ju berätta att i torsdags kom en tjej och körde både laser och masserade tindra, körde henne igår och hon var fortfarande lika .. men blir bättre ju mer man kör henne, så de är väl muskelärt tror jag..