Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 4064 ggr
giffan
0

Förslag på proppar

Tycker det är alldeles för många som klagar på propparna. Man ser hela tiden "fanns inga proppar på hela månaden för min häst"

Hur vill ni att en bra propp ska se ut? Skriv gärna förslag och gärna en motivering till varför proppen ska se ut just så.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

Personligen gillar jag fri hcp väldigt mycket. Blir ofta täta och spännande lopp.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Inget större fan av fri handicap. De är fruktansvärt svåra att göra rättvisa och spännande hela loppet igenom.
Däremot gillar jag intervallhandicap. Då kan även hästar som startar långt bak hinna fram om de springer bra och intervallerna är väl uträknade.

Nu så här på hösten är loppen för de halvsnabba hästarna och även de riktigt snabba hästarna lika med noll. Hittar i princip ingen prop varken i september eller oktober som passar hästar under 1.48 i rekord i mellansverige. Gäller även för de lite snabbare shettisarna.

Fast å andra sidan har jag inte klagat. Det kan ju inte passa jämt men i år verkar det bli en tidig vintervila för våra i alla fall.

thilda-
0

jag skulle vilja ha mer 2.05 och sämre lopp i regionen värmland :D

ryttarn
0

#5 Då är vi i "opposition", tycker ofta att intervallhandicap blir riktigt dåliga. Bara att vända på startlistan så har man resultatlistan….. Fri handikapp är givetvis beroende av hur duktig handicappern är och hur bra han eller hon är på att holla koll på formen på olika hästar.

Jerker Klang,

www.isil.se

NathalieForsman
0

Jag har sett många pengalopp neröver som är stängda på tid, ngt jag skulle vilja ha mer här uppe i norrland då min ponny har närmare 19 000kr och record 2,05,0 han har inte någon chans att starta i pengalopp och tycker dem är extremt tråkiga då de andra bara drar iväg, han tappar gnistan. Så därför startar han inte i pengalopp, men om dem loppen skulle vara stängda på tid skulle de finnas så många fler lopp. :)

Teja-Bea
0

Jag tycker att rekordhandikap, eller en låg intervallhandikap är de lopp som oftast blir mest rättvisa. Och oftast är de lopp som fylls med anmälningar! Via färdigskriven intervall eller fri handikap från en bra handikaper.

Indervaller på 2-3 sekunder/20m eller där de hästar som står på de första 60m står helt åt helvete till är sjukt orättvisa tycker jag!!! Skrikandes Och såna har vi tyvärr sett en hel del av i år… Prcis som #4 säger; bara att vända på startlistan så har vi resultaten…

Visst är det trevligt att gynna bakhästarna lite. Men det missgynner fortfarande framhästarna. Jag förespråkar ett lopp som gynnar alla lika mkt. Rättvisa?!

En penningprop kan funka om den är stängd på en tidsindervall. Men man kan fortfarande hamna på tillägg från en häst med bättre rekrod. = orättvist.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

HagalyckansCornelius
0

Jag skulle vilja ha mer "ojämna" proppar t.ex 3.03 3.07 För en av mina ponnyer har 3.00 i rekord och det finns oftast bara 3.00 och 3.10 och i 3.00 är det hästar med som sprungit långt under 3.00 och hästen måste vara istort sett toppform för att ha en chans att få en placering och i 3.10 får han en massa tillägg .

Och det finns sällan hästar som har rekord PRECIS 3.10 3.00 2.50 osv..

Därför skulle det vara mycket bättre om det var ojämnare proppar…

Tusen
0

#4 Som jag skrev: om "intervallerna är väl uträknade".

Jag vet att vi i EPS ibland skrivit ut proppar med stora intervaller men det är oftast i monté (där de snabbaste hästarna ghar svårt att springa lika fort i monté som de gör i auto framför sulky) och sedan i speciella lopp som KM och t.ex maidenlopp. Men i dessa lopp är jag av den överlygelsen att bästa häst ska vinna. Att t.ex bli klubbmästare när hästen är en medelgod häst tycker i alla all inte jag är rätt. En klubbmästare ska väl vara den som är bäst i klubben?

Men det finns andra propar vi gjort med mindre intervaller. Och ett sådant vann ju du, Bea, med Petro från bara 40 m tillägg, och utan att behöva sänka tiden heller.Skrattande.  Så visst går det bra att göra jämna intervallhandicap lopp också.

jessssica
0

Jag gillar lopp som är stängda. T.ex. 2.05 o sämre grundlag 2.15.
Lika i pengaloppen, även om de kan bli orättvisa, men då har man iaf något hum, Ex. 2.08 o sämre tillägg 20m vid vunna 2000 40m v.v 3500 60m v.v 5000 80m v.v 6500. Då vet man iaf att ingen gått snabbare än 2.08. Sen kan man ju om man har otur (tur) att det är en 2.08 ponny på första volten ändå…

StuteriLA
0

jag tycker vanliga rek.handikapp är bäst-

Örebro hade ju bra proppar nu, förutom att snabbaste shettisloppet hade 2.50 i grundlag-

men eftersom alla mina barn vill tävla när vi lägger en hel dag på ponnytrav , så resulterade det i att vi blev tvungna att anmäla t.ex  Eksl.Spirituell rek 2.33, till den proppen- lite väl långt tillägg då. Hade önskat att den proppen åtminstående hade gått över 1640 då..så de hinner få upp farten, hehe.

Annars tycker jag att rek.handikapp lopp med varierande grundlag och distanser är bäst och rättvisast.

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

marika-J
0

#10 håller med dig till 100%!

Rekordhandicap-loppen tycker jag personligen är de mest rättvisa, alla gånger. Tycker det har varit bra spridda proppar under hela året, men just i oktober hittade jag bara pengahcp lopp här i mellansverig..

Belindaa
0

Jag tycker rekordhcp är klaaaart mycket rättvisare! Eller kanske rättare sagt  att jag tycker att hästarna ska distanseras efter tid.
Hur i hela friden ska man kunna döma vad en häst har för rekord efter pengar och få jämna, spännande och roliga lopp!?
Visst, pengahcp - jättekul om man har en häst som aldrig är startad, springer snabbt och inte har mycket pengar till en början…men sen då?

Pontuzz
0

Om ponnytravet skall bli taget på allvar som en sport måste vi komma ifrån rekord och inervallhandikapplopp.

Tillägg efter pengar eller segrar är ett måste. Och alla lopp efter rekordhandikapp måste bort eftersom man fortfarande bara har rekorden i huvudet och gärna kör för nästa lopp ( ej kör för bästa möjliga placering om dt går för fort i loppet.)

Eftersom man kan stänga loppen efter rekord behöver ju inte de som har ganska mycket pengar på sina hästar i förhållande till rekordet känna sig utestängda.

Central proppskrivnng skulle vara bra så att vi slipper snacket om att en del skriver ut lopp till egna hästar.

Alla pratar om rättvisa - men vad är det? Vi håller ju på med tävling!

MartinaFrick
0

**

MarcusJohansson
0

#13 du är fruktansvärt ute och reser!

Det är ett klassiskt "storhästtänk" där vad ponnytravet gjort i alla år förlöjligas som oseriöst! Tyvärr är det åsikter som dina som hotar ponnysporten då viktiga fakta glöms bort. Visst förekommer mygelkörning, där har du rätt, men problemet med detta är många hundra gånger mindre än om någon styrande person skulle följa din synvinkel och strypa hela sporten genom ett stopp av rekordlopp. Dessutom är det konstigt att många påstår att det är så spännande med stortrav där det finns så mycket taktik. Detta är också taktik, en sport i sporten.

Anledningen att pengaproppar inte används på samma sätt inom ponnytrav som stortrav är att du har en enormt annan spridning av "klasser" är i stortrav. Du måste komma ihåg att när propparna ska skrivas måste så många som möjligt kunna känna sig nöjda, för att det ska bli bra lopp. Använder du pengahandikapp ska alltså du, rättvist, sammanföra ponny 1, som springer 2.30 och ponny 2, som springer 2.10 och ponny 3, som springer 1.45-tempo.

Det är en realistisk omöjlighet.

Ponnytravet idag spänner över en tidsintervall av 2 minuter. "Stortrav" däremot spänner över, och då har jag tagit i så det smäller, 20 sekunder. Hur ska du få jämna lopp med ett exempel som jag tog här ovan?   

Det måste tillslut bli ett slut på påståendet om att vi är oseriösa i propparna. Jag har själv varit med och skrivit ut propparna för Jägersro, och du, vi har haft ett suveränt år med otrolig bra med deltagare. Ju fler som kan tävla desto bättre lopp blir det!

Faktum är att propparna inom ponnytravet mår bäst av lokala proppskrivare som vet har det ser ut i den lokala klassindelningen. Sedan har vi framgångsrikt blandat olika former av handicap för att skapa en variation och så stor spridning som möjligt på propparna. Detta har gett effekt och vi har allt fler glada nya aktiva.

Mina tips är

1. Lära sig vilka "klasser" som är störst och jobba med proppar som skapa jämna lopp bland dessa.

2. Testa lite olika typer av proppar men se till att så många som möjligt kan känna att denna proppen passar mig bra! 

3. Minns att det handlar inte om spel, pengar eller dödlig allvar, det handlar om tävlingslust, spänning och glädje! Gör det spännande helt enkelt! En pengapropp med en given vinnare är inte spännande. Alla vet hur det slutar ändå.

4. Blanda hejdlöst! Intervall, frihandicap, pengahandicap, handicap per segrar, rekord. Alla ponnyer ska ju få en chans!

Inom stortravet slåss hästar ut på mycket kort tid. Det är bara de riktigt suveräna som klarar sig en längre tid. Inom ponnytravet vill kanske inte Tilda 10 år sälja sin älskade ponny hon fått at mamma och pappa.  Ska inte hon få tävla? Kanske skulle stortravet, med sina hemska vikande siffror för aktiva ta en titt på oss. Förändring är aldrig enkel men alltid i slutändan bra.

Och det skulle inte skada med lite flera aktiva amatörer eller tränare inom den lilla travsporten, varm, kall eller ponnyblodig.

giffan
0

#15 Otroligt  bra skrivet!!!!

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#13 Det du föreslår är garanterat bästa sättet att döda ponnytravet. Var länge sedan jag läste ett inlägg som visade på så total okunskap om ponnytravet. Man kan fråga vem som skall ta vem seriöst?

#14 Mycket bra inlägg Martina, skriver under till 100%

Jerker Klang,

www.isil.se

MarcusJohansson
0

#17 Vill bara göra klart att det var jag som skrev det. Martinas profil var inloggad så jag gjorde ett snabbt byte. Vill inte att hon ska behöva stå för mina åsikter även om jag tror hon håller med.

ryttarn
0

#18 ok, skriver under på det i allafall :D

Jerker Klang,

www.isil.se

Pontuzz
0

# 15  Du läser ganska slarvigt.

Jag har inte sagt att man skall blanda hästar med rekord 2.20- 1.45 i samma lopp tvärtom sa jag att loppen borde vara sängda efter tid (rekord).

Tyvärr ser vi idag lopp där dessa ponnyer blandas och det är i intervallhandicapplopp och där de bakersta ponnyerna kan ha upp till 200- 300 m gottgörelse jämfört med en rekordhandikapp.

Kan däremot hålla med dig om att en större blandning av propositionerna är ett måste för att så många som möjligt skall bli nöjda. Inte för att sporten skall bli bättre för då är det som jag skrev i mitt första inlägg som gäller.

Men när man ser lopp utskrivna med tillägg efter pengar exvis 20 m tillägg för varje 500 kr utan någon begränsning då blr jag mörkrädd. den proppskrivaren har dålig koll på hur förhållandet rekord pengar ser ut.

Teja-Bea
0

#13 Om ponnytravet skall bli taget på allvar som en sport måste en kraftig attitydförändring ske!!!

Precis som #17 skriver så är dina åsikter precis sådana som förstör för ponnytravet!

Marcus: Klockrent!!

juliapettersson
0

Jag håller inte med påståendet att kuskar håller in sina hästar i lopp för att spara rekordet. Förr var det ganska vanligt, ja, men de senaste åren tycker jag att det nästan har försvunnit.

Tusen
0

#22 Håller med. Idag är det jättesvårt att spara sin ponny, det kan möjligen ske någon enstaka gång men nu för tiden är det så himla många bra och vältränade ponnysar så inga lopp vinns numera lätt. Tycker det är ganska ofta som även nybörjarhästar får gå ganska fort för att vinna/placera sig.

MarcusJohansson
0

#20 Men Pontuzz (vet inte vad du heter så det får duga)

Pengaproppar med rekordlåsning är ju i princip ett rekordlopp. Då hjälper du inte bort problemet med att hålla på rekordet.

Det enda som hjälper för det är att se till att så många som möjligt har så bra möjligheter för att ha bra hästar. Ju flera bra ponnyer det finns i ett lopp desto svårare är det att spara tid.

Sedan missförstod du nog mitt exempel. Låt mig ta ett exempel från stortrav:

Ett 15 hästar lopp med proppen högst 250.000

För att jämföra stortrav och ponnytrav i pengar brukar jag ta bort eller lägga till 2 nollor. Det betyder att proppen blir högst 2500. Efter att jag bläddrat i ett program några minuter hittar jag 15 russ som skulle kunnat anmäla. Rekord skillnaden spänner mellan 2.35,0 till 2.14,6.  Vem vinner?

Pengaproppar är kanonbra i början av hästarnas karriärer och för de allra snabbaste. Men de flesta ponnyer är mitt i mellan dessa två och går inte in.

20 m för varje vunna 500 har vi faktisk haft. Det blev helt ok lopp faktiskt. Jag tycker det är värre när det är typ Lägst 2000.

Jag tycker propparna kan bli bättre ute i landet och pengaproppar kan i vissa fall ge ponnyer som aldrig får en chans annars en möjlighet att vinna. Men det gäller som sagt att ha en mångfalld.

Speciellt om man vill få fram flera aktiva som en dag kanske är den som kör, tränar eller äger en V75-vinnare.

Pontuzz
0

Hej Marcus.

Ja du får gärna kalla mig Pontus eftersom det är vad jag heter.

Det var ett bra exempel som du drar fram låt os bara fortsätta tankeleken.

För det första tycker jag att den ponny som har rekodet 2.14,6 är värd att vinna.  Men om vi nu tänker att vi har dessa 15 ponnyer skall tävla inbördes. låt oss för tankelekens skull köra med förutsättningen att

Förstapris är 800Kr andrapris 400Kr och tredjepris 300Kr och fjärdepris 250Kr och femtepris 200Kr.

Propositionen är max 2500Kr tillägg 20m vid 1000Kr, 40m vid 1500Kr, 60m vid 2100 Kr

Ingen av ponnyerna sänker sina rekord men går exakt sina rekord i loppen.

Frågorna är då följande Hur ser det ut efter 1, 2 och 3 lopp.

Hur ser det ut efter 3:e loppet?

Hur har startdistanserna ändrats ?

och hur många ponnyer har gått ur klassen?

Hur många ponnyer finns kvar?

Kör leken och det skulle vara roligt att höra hur resultatet blivit.

Hälsningar Pontus

palomia
0

# 15, 24 Märks att du är insatt, jätte bra skrivet och hoppas det är många som tar det till sig.Skrattande

#24 Du får gärna tala om varifrån du kommer. Vilken bakgrund har du inom ponnytravet??? Det framstår som att du snarare vill få bort ponnytravet så trovärdigheten är inte stor när du skriver om seriositet… Inger alltid ett större förtoende om man vet vem man diskuterar med.

Kima
0

Är egentligen inte så insatt men kan bara säga att jag har en ponny med rekord 1.59.6 som har tjänat ca 28.000. Skulle jag anmäla ut honom i ett penga lopp skulle han förmodligen stå på samma volt som hästar som har SÄMST 1.50 i rekord. Rättvist?? Hm Jämt i mål? Skulle inte tro det!!

stallnysater
0

intressant tråd….
Detta är frågor till DU/NI som är proppansvarig i sin klubb…
Hur gör ni för att tillgodo se alla hästar i eran klubb?
Går det att skriva proppar så att alla i klubben blir nöjda till varje tävling?

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

stubbersbogard
0

Bra inlägg Marcus!

Personligen tror jag unte att vi endast kan ha penninghandicap inom den närmaste framtiden (om vi överhuvud taget kan ha det). Alltför många hästar missgynnas av det, tänker då på de lite äldre hästarna som kanske inte sprungit så jätte fort med tjänat pengar. De måste också få en plats inom ponnytravet.

Vi har en häst med rekordet 2.16,6 och tjänat 1 200:- och en med rekordet 1.58,2 och tjänat 6 675:- det är klart att de står bra till i penninghandicap, men man kan inte bara se på sig själv och vad man själv gynnas bäst av.

Sedan måste vi komma ihåg att enligt min åsikt har aveln gått framåt mycket de senaste åren vilket vi kan se att yngre hästar springer fortare och fortare för varje år. Likadant anser jag att många - många barn / ungdomar har blivit så duktiga på att sköta om och träna sina hästar. Detta leder också till att hästarna springer fortare och så kommer framtiden att se ut tror jag. Med det vill jag ha sagt att när en häst åker upp i klasserna så kommer det in en ny.

Dubbeltravet på Romme var utskrivet efter intervall och rekordhandicap och det var otroligt mycket hästar anmälda.

#28 en mycket intressant fråga. Personligen anser jag att din egen hemma klubb måste vara egoistisk och skriva ut proppositioner så "brett" det bara för att så många spm möjligt av klubbens medlemmar skall komma ut till start, därför anser jag att man skall skriva ut 16 propppar varje tävling. Svårighetern kan bli att de med de allra snabbaste varje gång för tyvärr så blir inte de loppen av då man inte får ihop tillräckligt med anmälda.

//Stefan

Tusen
0

Klart att man ska skriva passande proppar till klubbens egna hästar i första hand. Varför skriva proppar till andra. Dock får man försöka göra propparna sådana att även andravill starta.

T.ex. Har klubben ingen ponny i SM-klass, varför ska man då skriva proppar till dessa? Eller om man saknar ponnysar i t.ex. nybörjarklassen eller i 2-minutersklasssen,Gäller samma då. Klubben har skyldighet att tillfredställa så många som möjligt i den egna klubben, tycker jag. Sen kan man inte räkna med att alla klubbhästar kan starta varje tävlingsdag.

MarcusJohansson
0

#25 Jag får be om ursäkt. Jag missade att skriva ut distans och startform, vilket som du också säger är nödvändigt.

I den propp jag tog från stortravet är det en Autostart. Jag kan dock garantera att det inte finns bråkdelen av en chans att proppen högst 2500 kr Auto skulle gå igång. Dessutom var det en medeldistans.

Vi försöker i stället gör en voltpropp av det för att det ska vara ett seriöst försök att få i hop det och då hoppas jag att vi kan se problemen med proppen.

Du gick på 20 m vid 1000, 40 m 1500 och 60 m vid 2100. Efter att ha konsulterar programet igen skulle fältet se ut så här OM 12 ponnyer skulle anmäla.

start Ponny 1: 2.43,1 Ponny2: 2.27,9 ponny3:2.49,8 Ponny4:2.36,0

20m Ponny5: 2.33,8 Ponny6: 2.31,4 Ponny7:2,14.6

40m ponny8:2.22,1 Ponny9: 2,17.3

60m  ponny10: 2,15,2 Ponny11: 2.29,0 Ponny 12: 2,22.2 _____________________________

Fältet ser inte bra ut. På 20 meter står en ponny med 2,14.6. På start står en 27-häst tillsammans med 40 och 30 ponnyer.

Då hamnar vi i det problemet som klubbarna alltid har, hur ska loppet gå igång. Jag menar nu "tvångsanmälde" jag dessa 12 men troligen skulle minst halva fältet inte anmäla. Om loppet skulle gå igång skulle det bli ett femhästarlopp. Och då får klubben in 500 kr i anmälningsavgift medan kostnaden för att hålla loppet ligger på 1375 kr. Att köra loppet kostar alltså klubben 875 kr. Utan inköp av ev. hederspriser.

Efter ett par sådana tävlingsdagar ligger klubbens ekonomi inte så bra på det. 

Vi kan givetvis fortsätta att fila på proppen med att ge den lite flera volter och göra det med jämt men faktum är att om vi tar den sämsta hästen i loppet Ponny3: 2,49,8 och sätter en rekord grundlag på 2,49.0 skulle 2,14,6 ponnyn stå mycket långt bak. Och inte som nu 20 meter.

För att få det seriöst som du vill kan vi inte tvinga ihop dessa ponnyer, då de passar inte i samma klass! Däremot är pengaproppar bra som "nolleproppar".

Det är en skillnad mellan propparna som passar stortravare och ponnytravare. Det är ju bara så och det är inte tvunget en dålig sak.

Men Pontus det vore intressant att se din "drömpropp" eftersom du antagligen inte refererar till den typen vi experimenterat med innan.

Du tar upp en intressant diskussion där. Jag anser, och det är den linjen vi i våran klubb har varit överens om, att man ska skriva proppar efter målet att få fulla lopp. Vi tänker inte så mycket på klubbtillhörigheter utan försöker skriva proppar som många står bra i! Det brukar automatisk leda till att hemmaekipagen får bra lopp. Vi tittar mycket på var som funkar hos våra grannar, vilka "klasser" det finns många hästar i, i våran närmiljö, sådana saker.

Propparna påverkar ju hästarna också. Vi började exempelvis skriva ut monté nästan varje tävlingsdag och efter en säsong hade vi ett ökande antal anmälningar och ponnyskolan märkte av ett växande intresse för "ridtrav". Det hänger lite ihop helt enkelt. 

Skriver du ut många "långsamma proppar"(Under en längre tid) kommer de aktiva leta efter hästar med sämre rekord, för de vill ju stå bra inne i loppen.   

Något jag reagerat på är att många gånger så har många banor en dålig täckning mellan propparna.  Att ha 10 sekunder mellan propparna är till exempel för mycket många gånger. Sedan så ska ju distanserna räknas in. En lång distans ger bakhästarna mer fördel än en kort. Har du en 2.00,0 prop -kortdistans, kan det vara vettigt med en 2.08,0 långdistans. Då får du flera hästar som kan anmäla ut i två lopp. Då lockas fler till tävlingarna.

Kratern
0

#31  Då får du flera hästar som kan anmäla ut i två lopp. Då lockas fler till tävlingarna. 

Där har vi ett till "problem"

Många vill att vi ska ha det så lika stortravet som möjligt, men INGEN har någonsin sagt att vi ska ha lika där… DVS att man får bara starta en gång per dag (om det inte är försök och final)

Hur kan det komma sig? Att ingen vill eftersträva stotravet med den regeln…?

MarcusJohansson
0

#32 En bra fråga! Om än jag skulle anse att det är rent löje att stoppa dubbelstartandet. En ponny tar aldrig ut sig som en storhäst. Det visar sig också i att många ponnyer går bättre, dagens andra start.  

Skulle dock inte förvåna mig om någon skulle få för sig att det var skadligt för hästen att starta dubbelt. Även om det skulle vara rent trams.

Kratern
0

#33 Nåja, det var ju frågan om att ha samma regler som för stortravet… Flört

MarcusJohansson
0

#34 Sant sant. Men en sak när ämnet redan är uppe. Varför ska vi anpassa oss till stortrav som det ändå går så dåligt för?

Jag ska kanske förklara mitt påstående där. Jag läste igenom derbykvalprogramet från jägersro. Där var i princip inte med än en handfull "okända" namn som deltog i kvalen. Runt 4 amatörer och kanske 3 småtränare. I övrigt kändes namnen igen allt för väl. Lutfi Kolgjini, Stig H Johansson, Olle Goop, Björn Goop, Erik Adielsson, Johnny Takter osv. Tillväxten är ju noll!

Det slutar fler än det börjar och det blir inte bra i slutändan om sporten blir för liten.

Därför håller jag med en fly förbannad amatör som visserligen lite oriktigt skällde ut Jägersros sportchef i våras på Gentlemannadagen.

Varför är det alltid alla de små tränarna och aktiva som ska stå tillbaka och aldrig få ut något av kakan. Det är bara de stora som gäller!

Som jag sagt innan, stortravet kanske skulle fundera på att det kanske skulle vara nyttigt om de också var villiga att testa något nytt. Flera typer av proppar tror jag bara är till nytta för ponnytravet då flera för chansen att vinna. Men det är inte bara ponnytravare som borde tänka på mångfallden.

Kratern
0

#35 Missförstå mig rätt. Jag är nämligen STOR motståndare till att ponnytravet ska bli som stortravet. Jag var ironisk i mitt inlägg.

Många skriver nämligen att vi ska ha pengahandicap hit och dit för att följa stortravets regler. Det fungerar ju inte…. Bara att inse.

Jag protesterade "hejvilt" när det började talas om pengahandicap… Se hur det blev…

Belindaa
0

Håller också med #36. Det fungerar inte med pengahandicap, det blir inte jämna och roliga lopp alls! Bara att inse, ja.

MarcusJohansson
0

#36 Bara för att vara extra tydlig så förstod jag det på ironin men jag stäler mig ändå frågan varför det alltid är vi som har fel. Som om stortravet hade alla svaren. Det är ju tydlig att så är det inte.

Här är ett proppförslag för er att fundera på.

Kat B: 2.55 intervall  2 sekunder per 20 meter.

Tusen
0

#38 Bör stängas nedåt i tiden om bakhästarna inte ska tjäna alltför mycket. Sen är distansen oerhört viktig i ett intervallhcp lopp. Kort distans - längre intevall, längre distans - kortare intervaller. Hästarna på de främre volterna tjänar inget eller kan to.m. förlora på intervallet beroende på distansen.

Kan man inte räkna på intervaller när man skriver proppar ska man nog låta bli eller be om hjälp. Intervallerna, distansen och grundtiden är väldigt avgörande hur loppet ska se ut.

Förra året skervs ett shettislopp med heltokiga intervaller där samtliga bakhästar förlorade mot vanlig grundlagslopp. De hästar som startade längst bak i det loppet hade behövt springa 10 sekunder fortare än sitt rekord om de främre hästarna hade sprungit på sitt rekord. Var det så proppskrivarna vile ha det? Har svårt att tro det.Glad

Pontuzz
0

# 31 # Hej Marcus!

u kom inte fram till hur det skulle se ut efter ett två och tre lopp med samma propp och samma hästar.

Skall därför hjälpa dig lite på traven. Eterom jag misstänker att din hemmabana är Jägersro så ha jag tagit ponnyerna från din förmodade hemmabana senaste heldagen 1 augusti. Det är ju mycket lättare om man har ponnyer rekord och prissummor som är kontrollerbara.

så här har jag om vad som skulle hända under tre lopp.

Lopp 1

Distans

Ponny

Rekord

Prissumma

Totaltid

Placering

Ny prissumma

1640m

Laponia

2.29,9

300

245,8

Breezer

2.34,1

300

252,7

Kålmans skrollan

2.33,8

500

252,2

Zarah

2.29,7

825

245,5

Ronja Ernst

2.27,7

600

242,2

1660

Ekslätts Just Me

2.26,6

1100

243,4

Lill Gumman

2.23,4

1050

238,0

4

1300

Lacerta

2.21,7

1050

235,2

2

1450

Dezideria

2.24,7

1100

240,2

1680

Nicola

2.29,1

1750

250,5

Orden

2.27,9

1850

248,7

Hega

2.27,3

1875

247,5

Zevilla

2.22,2

1850

238,9

5

2050

Lill Tjelvar

2.19,9

1600

235,0

1

2400

Lego

2.21,5

1700

237,7

3

2000

1700

Skotts Dooley

2.22,5

2125

242,3

Efter lopp 1 flyttas 3 hästar bakåt

Lopp 2

Distans

Ponny

Rekord

Prissumma

Totaltid

Placering

Ny prissumma

1640m

Laponia

2.29,9

300

245,8

Breezer

2.34,1

300

252,7

Kålmans skrollan

2.33,8

500

252,2

Zarah

2.29,7

825

245,5

Ronja Ernst

2.27,7

600

242,2

1660

Ekslätts Just Me

2.26,6

1100

243,4

Lill Gumman

2.23,4

1300

238,0

3

1600

Lacerta

2.21,7

1450

235,2

1

2250

Dezideria

2.24,7

1100

240,2

4

1350

1680

Nicola

2.29,1

1750

250,5

Orden

2.27,9

1850

248,7

Hega

2.27,3

1875

247,5

1700

Skotts Dooley

2.22,5

2125

242,3

Zevilla

2.22,2

2050

241,7

Lill Tjelvar

2.19,9

2400

237,8

2

2800

Lego

2.21,5

2000

240,6

5

2200

Efter lopp 2 flyttas 2  ponnyer bakåt och 1 lämnar klassen

Lopp 3

Distans

Ponny

Rekord

Prissumma

Totaltid

Placering

Ny prissumma

1640m

Laponia

2.29,9

300

245,8

Breezer

2.34,1

300

252,7

Kålmans skrollan

2.33,8

500

252,2

Zarah

2.29,7

825

245,5

Ronja Ernst

2.27,7

600

242,2

1660

Ekslätts Just Me

2.26,6

1100

243,4

Dezideria

2.24,7

1350

240,2

1

2150

1680

Nicola

2.29,1

1750

250,5

Orden

2.27,9

1850

248,7

Hega

2.27,3

1875

247,5

Lill Gumman

2.23,4

1600

241,6

4

1850

1700

Skotts Dooley

2.22,5

2125

242,3

Zevilla

2.22,2

2050

241,7

5

2250

Lego

2.21,5

2200

240,6

2

2600

Lacerta

2.21,7

2250

240,9

3

2550

Efter lopp 3 flyttas 1 ponny bakåt och 2 lämnar klassen

Totalt har 3 ponnyer gått ur klassen  Legoo, Lacerta och Lill Tjelvar

Dezideria har flyttats bakåt 60 m och Lill Gumman och Zevilla har flyttats bakåt 20 m

Observera att i detta exemplet har det varit olika segrare i de olika loppen

Efter Lopp 3

Distans

Ponny

Rekord

Prissumma

1640m

Laponia

2.29,9

300

Breezer

2.34,1

300

Kålmans skrollan

2.33,8

500

Zarah

2.29,7

825

Ronja Ernst

2.27,7

600

1660

Ekslätts Just Me

2.26,6

1100

1680

Nicola

2.29,1

1750

Orden

2.27,9

1850

Hega

2.27,3

1875

Lill Gumman

2.23,4

1850

1700

Skotts Dooley

2.22,5

2125

Zevilla

2.22,2

2250

Dezideria

2.24,7

2150

palomia
0

#40 Om det varit så enkelt… Dom andra hästarna som kommer in i klassen då???

I exemplet finns det förmodligen lika många till som skulle kunna anmäla men med både långsammare och snabbare rekord… Peninghandikapp kommer aldrig bli rättvisa det får vi nog inse.

Kajhugo
0

Oavsett handikapp så vill jag inte anmäla ut till för för många meter på tillägg så jag skulle vilka ha tätare anmälnings möjligheter.På tidshandikap, var 8 sekund kanske, när det gäller pengar så tror jag att det är viktigt att inte ha för stora intervaller, det skiljer en hel del mellan 4 och 10 tusen och jag vill inte heller i pengalopp jaga in för många meter. Att låta hästar med 20 och 30 tusen på samma volt tycker inte jag är okej och sedan ha 31-40 tusen 20 meter bakom.

Pontuzz
0

#42#

Hej KajHugo!

Du är helt rätt ute när det gäller pengalopp. De flesta ponnyer har betydligt mindre pengar pegar på sig än vad man tror  så exemplet du skriver är verkligen inte OK. en "minutersruss har i genomsnitt 10.000 kr på sig.

Och till #27# Kima vill jag bara gratulera till den fina ponny du har den är nämligen bland de 5 vinstrikaste ponnyerna med rekord 1.55 och långsammare 2009 enl SPTFs statistik. Så du skall verkligen se den som en undantagsponny.

Pontuzz
0

#41# I det programmet den tävlingsdagen fanns ytterligare 2(två) ponnyer som hade platsat i denna proppen och de två var ostartade. Du kan gärna kolla själv uppgifterna finns påSPTFs hemsida under tävling och startlistor.

Tusen
0

#43 Det finns massor med undantags ponnier i så fall.

Sen är det väl så att olika proppar passar olika hästar. Vår (dåvarande) lilla 3 åring fick lov att springa på 2.17 i sitt försat lopp för att vinna. Hon mötte en äldre ostartad ponny som pressade henne hela vägen in i mål. Då var jag glad över att det finns penninglopp att starta i. Nu har hon fått ihop lite pengar då hon startat i flera årgångslopp och tycker att hennes pengar inte kan mäta sig mot andra då är jag glad för att det finns rekordhandicap. Vårt äldre sto har vi startat sparsamt i årgångsloppen och sedan inte startat i lopp med mycket prispengar. Hon står fortfarande bra till i penninglopp, men tycker ändå att det är bra med rekordhandicapslopp för henne.

Självklart finns det vinnare och förlorare i alla typer av proppar, men det enda sättet att göra det så rättvist som möjligt för alla är väl att skriva ut proppar med olika typer av handicaper (intervaller). Det finns mängder av sätt att handicapa hästarna efter och om nu någon får fördel vid en typ så har någon annan fördel vid nästa.

Visst är det roligt med jämna lopp men då ponnysar har en förmåga att gå väldigt ojämnt (ibland sänker de 10 sekunder, nästa så springer de långt över rekordet) ,så kommer vi aldrig att få så att alla lopp blir helt jämna ända in i mål. Och då det är så lite pengar i ponnytravet så gör små skuillnader i prissummor stora skillnader på travbanan mellan hästarna.

palomia
0

#44 Behöver inte kolla startlistorna men jag roade mig med att använda samma hästar du ovan angivit (efter lopp 3) och räknat om till rekordhandikapp och det blev ett skrämmande resultat. Inte till det bättre iaf.

Räknat på 1640 rek.handikapp 2.30

Laponia + 1m

Breezer - 44 m

K.Skrollan -41 m

Zarah + 3 m

Ronja Ernst + 25 m

Eksl. Just Me + 18m

Nicola - 30 m

Orden - 17 m

Hega - 10 m

Lill Gumman + 35 m

Skotts Dooley + 26 m

Zevilla + 30 m

Dezideria +-0

Lite tråkigt att gå ut med dom förutsättningarna eller??

Pontuzz
0

Det blev lite mycket siffror så jag placerade ut ponnyerna på olika volter istället.

Efter Lopp 3

Distans

Ponny

Rekord

Prissumma

Distans med rekhcp

1640m

Laponia

2.29,9

300

1640

Breezer

2.34,1

300

1640

Kålmans skrollan

2.33,8

500

1640

Zarah

2.29,7

825

1640

Ronja Ernst

2.27,7

600

1660

+20

1660

Ekslätts Just Me

2.26,6

1100

1680

+20

1680

Nicola

2.29,1

1750

1640

-40

Orden

2.27,9

1850

1660

-20

Hega

2.27,3

1875

1680

Lill Gumman

2.23,4

1850

1720

+40

1700

Skotts Dooley

2.22,5

2125

1720

+20

Zevilla

2.22,2

2250

1720

+20

Dezideria

2.24,7

2150

1700

13 ponnyer startar  6 står på samma distans, 5 har 1 volts diff och 2 har 2 volters diff.  

Detta tycker jag är helt ok. Jag har ju sett fler Intervallhcplopp där sista ponnyerna haft 200m gottgörelse och ibland till och med mer. Då tycker jag detta är betydligt bättre.

Kima
0

Tack så mycket, det var roligt att höra.. MEN jag skulle fortfarande inte anmäla ut honom i pengahandicapp under några som helst omständigheter..

Därför tycker jag att det är bäst om det är blandat.. Tyvärr är det ju så att man får kolla vilka propositioner som drar hästar och köra efter dom. Tror att det hade blivit ytterst lite startande om man hade blivit tvingad att skriva ut vissa propositioner. Ponnytrav är ponnytrav och vi kör inte alls med samma förutsättningar som stortrav!

Pontuzz
0

Tyvärr har jag en känsla att man skrver ut mer och mer lopp efter tid. Rekord och intervallhandikapper och det är förödande för ponnytravet. Och många proppar efter pengar är tokigt skrivna och då säger man att det är bara tidslopp som fungerar.

Kima
0

På vilket sätt är rekord handikapp förödande för ponnytravet??

palomia
0

#49 Fortfarande ingen beskrivning skapad och undrar fortfarande vilken bakgrund inom ponnytravet du har???? Skulle vara intressant att veta eftersom du är en sådan ambassadör för peninghandikapp. Uppenbarligen har du dåliga erfarenheter gällande rekordhandikapp och undrar som #50 vad som är förödande med det??

Kratern
0

#13 "Om ponnytravet skall bli taget på allvar som en sport måste vi komma ifrån rekord och inervallhandikapplopp."

Jag vill att du utvecklar det påståendet lite. Vad är det som ska bli taget på allvar. Det är väl en barn/ungdomssport…eller…?

Du kanske tycker att det ska vara på blodigt allvar?

Dessutom är du helt ute och cyklar.

Jag kan hålla med om att intervallhandicapen inte är bra. Då är det bättre med rekordhandicap och gottgörelse (5 senaste starterna)

Förresten.. jag heter Inger Torgersson och kommer från Östersund. Du då?

MarcusJohansson
0

Nå pontus. Jag köper din teori i den bemärkerlse att det kommer försvinna hästar men det tillkommer också hästar. De som inte är "bra" nog kommer aldrig ges en ärlig chans. De kan också få en placering och tjäna en hundring då och då och för varje gång blir det värre!

Förstår du vad jag syftar på? De sämre hästarne fyller en stor funktion som lärohästar och får de ingen chans alls kommer nyrekryteringen dö. Det är bara så.

Sedan kommer min främsta poäng. Vem kommer anmäla? Nu "tvingad" vi ut dessa hästar för att testa hur det skulle se ut. Men i praktiken så kommer ingen anmäla. Det är huvud problemet. De hjälper inte om vi tar bort alla andra altenativ vilket en del föreslagit, för det leder bara till att aktiva slutar och börjar med något annat.

En 2.05-propp kommer vara mer populär än en pengapropp för samma klass och än har jag inte sett någon som lyckats med en bra prop i den klassen.

Sedan vill jag bara säga till mina "lagkamrater" att passa på att höra vad Pontus menar. Vi kanske kan lära lite av varandra också. Även om jag tror du Pontus ska lägga ner det många gånger motbevisade snacket om "förödande" rekordproppar.

Emmelie93
0

Jag skulle vilja ha proppar till de "dåliga" hästarna…

Tex. kat A 3.50-3.40

Tex. Kat B 2.55-2.45

Min ponny har rek. 2.46 och den "sämsta" proppen jag har hittat är 2.40…

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Pontuzz
0

Skall naturligtvis svara varför jag tycker att tidshandikapp inte är bra.

Tack Marcus för din kommentar att vi skall lyssna och har möjlighet att lära av den som många tycker har tokiga idéer. (inte ordagrant citerat).

Tiderna i loppen och därmed rekorden är beroende på flera olika saker.

Banan som vi tävlar på kan vara i varierande skick och vi vet att det påverkar hur fort ponnyerna kan springa. Ibland har vi tur att få tävla ihop med stora travet och då är travbanorna ofta väl preparerade och det blir då riktigt snabba tider. Ibland på ponnydagar/ heldagar är det lite si och så med både vattning och sladdning mellan loppen och av erfarenhet vet jag att ponnyerna går lite långsammare sådana dagar.

Dessutom finns det väl några små ponnybanor nere i södra delarna av landet och jag kan tänka mig att dom banorna är lite långsammare än vad 1000m banorna är.

Vädret kan betyda en hel del. Är det regn rusk och hård blåst går det betydligt långsammare jämfört med en varm sommardag med perfekta förhållanden

Konkurrenterna i loppet. För att vinna gäller det bara att vara före tvåan i mål. Så det är ju tvåan som bestämmer hur fort vinnaren skall springa. Är det så att två väldigt väl förberedda ponnyer möter varandra i början av sin karriär och båda kör för seger kan det gå väldigt fort ( se tidigare inlägg med debuttid på 2.17). Om någon ger sig och inte pressar kan rekorden för båda bli betydligt långsammare.

Kusken har också stor betydelse. En erfaren kusk som lärt sig köra kan ofta utnyttja både sin ponny och taktiken i loppet för att få ut maximalt inte bara i det enskilda loppet utan även för kommande lopp.  Det är inte lätt för en oerfaren kusk att lyckas direkt med en ponny som tävlat med bra resultat tidigare. ( Kanske därför det är svårt med andrahandsmaknaden  på ponnytravare). Och ofta pressar den oerfarne kusken sin ponny att gå max oavsett chans till placering och jobbigt att komma igen i kommande lopp i alla fall på ett bra tag.

Oavsett under vilka förhållandet rekordet är satt räknas rekord som rekord.

Du kan sätta nytt rekord med din ponny även om den blir oplacerad och den får därigenom ytterligare handikapp.

Har man proppar med tillägg efter pengar eller segrar blir tilläggen efter resultat inte efter rekord.

Vi har kanske ytterligare saker i ponnytravet som inte diskuteras men som skulle göra stor skillnad mot vad det är idag.

Bara en sista kommentar för nu… För att få till en diskusion måste man våga vara och tänka annorlunda… och dessutom säga det.

Kratern
0

banan oavsett förhållanden på banan så blir det ju lika för alla startande. Är banan långsam den dagen så bör ju då alla hästar i loppet gå långsammare.

vädret samma där

konkurrenterna du skriver att en kusk "ger sig". Det är mot reglerna så det ser jag som osannolikt då…

kusken erfarenheten ser jag som en fördel/ett handicap även i pengahandicap i så fall. Och samma där… du måste fortfarande köra för bästa möjliga placering (se ovan).

"Har man proppar med tillägg efter pengar eller segrar blir tilläggen efter resultat inte efter rekord."

Exakt! Och det är ju det som är problemet… Loppen blir inte rättvisa. Vi håller på med ponnytrav. Det går inte att taktikköra ett lopp då tiderna skiljer så mycket mellan varje ponny. Hade vi lika många ponnytravare (inom samma tidsintervaller) som det finns varmblod kanske man kunde börja fundera på saken.

Pontuzz
0

#56#

Du har missat en viktig liten detalj i ditt svar. Hur ponnyerna handikappas i lopp är inte på förhållandet på tävlingsdagen utan på tidigare meriter som kommit till under skilda förutsättningar.

Vad tycer du är rättvisa?

Kan du acceptera att man kör autolopp där snabbaste ponnyn vinner?

Teja-Bea
0

#55 att väder och övriga förhållanden påverkar rekorden avhjälps i ett nafs med fri handikap =) Så de argumenten håller tyvärr inte.

(Däremot skulle jag åter vilja handikappa montéloppen efter presterade montétider!) 

#57 Du kan inte jämföra ett autolopp med ett voltlopp med penninghcp!

I autoloppet skiljer det i regel inte mer än 5 sekunder mellan snabbaste/långsammaste häst och de startar på samma distans, på samma villkor.

I ett penninghcp-lopp kan det skilja 30sek mellan snabbaste/långsammaste häst och de långsammare kan dessutom få starta på tillägg från de snabbare.

självklart är snabbaste häst värd att vinna, men på vilka premisser? Borde inte alla få samma chans?

Pontuzz
0

För att få en bättre  överensstämmelse mellan rekord och insprungna pengar måste vi köra lopp med tillägg efter pengar.

Och du håller ju med om att de snabbare hästarna är värda att vinna mer än de långsamma.

Vitsen med att köra efter pengar är att vi får ponnyerna att klättra i klasserna och att tävla mot likvärdiga. se mitt inlägg #40#

Tusen
0

#59 Tyvärr verkar du vara väldigt dåligt insatt i ponnytravet. Precis så som du diskuterar resonerar de flesta som kommer till ponnytravet via stortravet. Efter några år låter det annorlunda. Kan nämna en hel del exempel om du skulle vilja det. Men visst behövs penninglopp , men inte enbart. Autolopp kör vi ju redan i ponnytrav och den dagen det skiljer 10 s mellan snabbaste och långsammaste ponnyn kanske vi kan he enbart penninglopp (fast nu ska ju prispengarna bort så det är kanske inget attt diskutera om egentligen).

Att tvåan bestämmer hur fort segraren ska köra gäller väl i alla lopp oavsett vilken handicapsmetod man använder. Gäller inte det i stortravet också??!!

Klättrar i klasser gör man ju även inom rekorden eller hur?

Det du glömmer mest är ändå att de flesta kuskar älskar sina ponnyer som individer och byter inte ut dessa bara för att de inte springer lika fort eller vinner lika mycket som de gjort förr. Det gör man inom stortravet där man dessutom utan större skrupler slaktar hästar som inte springer in pengar. Tänk på att detta är barn och ungdommar som tävlar. De har i allmänhet en hel annan relation till sina ponnyer än vad stortravs-ägare har till sina hästar.

juliapettersson
0

"Problemet" med nybörjare som tar över redan startade hästar och får svårt att köra dem på deras rekord tycker inte jag är ett problem, nästan tvärtom. Bättre att börja från botten och jobba sig uppåt. Nästan så att det är sämre för barn att börja med en högkapabel, ostartad häst som vinner, då blir man nog lätt för bortskämd, tror jag.

Kratern
0

#57 Och du har också missat en viktig detalj…

Läs inlägg #52 och svara på de frågorna…

even
0

Tycker att det bästa vore om man gick efter de fem senaste starterna, då skulla all ha en chans, nu kanska vissa hästar går fort några enstaka gånger och sedan kommer de inte i de tiderna nå mer, då tyckar jag även de ska ha en chans.

Kratern
0

#63 Håller med dig till 100% där… Den mest rättvisa "proppen"!

stallnysater
0

#63 Håller med till 100% jag oxå.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Tusen
0

#63 Så fungerar ju fri jandicap.

I Norge gör man så men där förekommer det att det smygkörs så man ligger bättre till i ett annat lopp. Jag tror helt enkelt att vi får finna oss i att det inte alltid kan gynna alla hästar jämt. Hur vi än vrider och vänder på propparna så är det alltid någon som är missnöjd och någon som vinner stort på proppen. Om vi som skriver proppar blandar friskt så kommer det också bli så att fler blir nöjda, åtminstonde med några lopp per år.

Smygkörning och planering, strategier och taktik. Det är det som är en del av ponnytravet också, precis som med stortravet.

amandahandersson
0

Efter att ha haft ponnyer som både gått uselt och galet bra ut i penninghandicap så kan jag konstatera att rekordhandicap är det bästa.

Visst, man startar utspritt i rekordloppen, men det är där man har störst chans att få till jämna lopp och utveckla sin ponny. Min ponny har vunnit flera (penning)lopp buuuusenkelt, han har lunkat i mål med över 100 meter ner till 2:an flera gånger. Hur kul blir det i längen, hur mycket utvecklas ponnyn? Till slut började till och med han som ung och pigg ponyn tycka det blev tråkigt.

Rekordloppen är där du har chans att utveckla din ponny, trycka ner gasen och ge dina konkurrenter en match. Min ponny gjorde sitt livs lopp i sitt senaste rekordlopp, där han vann med ett huvud och det var tre hästar på mållinjen - och samtliga startade med flera 100 meters tillägg! Och bäst av allt med rekordhandicap tycker jag är den bästa ponnyn vinner, det vill säga den som presterat bäst. Det är väl rättvisast? Sen kör ju många ponnytrav för att det är kul, och jag tycker det är roligare att komma 2:a när ponnyn gjort ett kanonlopp än att vinna med 100 meter och ponnyn mest gått och sovit..

Intervallhandicap är jag inget störrre fan av, tyvärr. Varför ska söligare/snabbare gynnas i ett lopp, samma som penning…

juliapettersson
0

#67, word!

Pontuzz
0

Är det inte dags att fråga sig

Varför är det dåligt med startande i autoloppen Jag tänker främst på Sprintermästaren och kat-B derbyt? 

Är det så att man är rädd att sänka rekordet utan att ha chans till en bra placering?

amandahandersson
0

#69, jag startade inte min 4-åriga kat.B-ponny i Sprintermästaren och jag kan ju bara svara för mig själv. Han tillhör kulltoppen och jag tvivlar inte en sekund på att han varit med och stridit om segern i Sprintermästaren, MEN för min del är det inte rimligt att åka 130 mil enkel väg till Sprintermästaren OCH sedan 160 mil enkel väg till Derbyt. Ekonomin höll inte och mina föräldrar kunde inte ta ledigt för att köra så långa resor. Så man ska inte alltid måla fan på väggen, dude, utan det kan finnas sånna orsaker också.

Och just det, är det något lopp där jag brukar kunna sitta och finåka utan att sänka rekordet så har det varit i penningloppen. Som sagt, det har varit paradsegrar då min ponny lunkat runt, medan han egentligen kan gå hur mycket fortare som helst. I rekordloppen har han varit tvungen och prestera, och det är då där hans rekordsänkningar har kommit. Penningloppen är fortfarande relativt enkla för honom, medan rekordloppen kräver en bra prestation för att han ska vinna.

linnri
0

#69, Derbyt. Alla kanske inte har möjlighet att åka ner till Jägersro.
Det är nog det som är den störtsta anledningen, och inte det att de tror att ponnyn ska sänka rekordet utan att få placering. Det är ju roligt att ens bara få vara med i derbyt om man har en ponny som är bland de 12 snabbaste. 

Är väl minst lika roligt att se sin ponny högt uppe på snabblistan, så är då min syn på saken.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Tusen
0

I vårt fall har det genom åren varit så att vi inte velat ha så mycket pengar på våra hästar. Mycket prispengar straffar sig hårt i penningloppen om man placerar sig i lopp med mycket vinstpengar. De senaste åren har vi struntat i det då min dotter snart ska sluta tävla och gärna vill ha ut sin uppfödning i årgångsloppen. Tyvärr har då denna häst istället inte fått fler än 4 travsegrar och en montéseger. Hon är idag 5 år och sprungit på 1.58.

Hennes mamma har över 30 segrar och inte mer än 35 000 kr insprunget med ett rekord på 1.46. Så visst har det betydelse.

Sen kan naturligtvis det också vara ofördelaktigt att gå ut i ett autolopp, sänka tiden och sedan stå illa till i både penninglopp och voltlopp efter rekord. Tycker det var bättre förr då man hade separata rekord. Då vågade man gå ut i autolopp och komma sist men få ett formbesked i alla fall.

Pontuzz
0

Jag ser i resultatlistorna efter helgen att det åtminstone på två platser körts lopp där tidtagningen inte fungerat utan det har noterats it.

Detta sätter ju tidshandicapningen ur spel.  Det kan ju varit ponnyer som egentligen gått nya rekord och som slipper den belastningen i kommande lopp.  Det kan ju också vara så att man försöker komma med i derby eller kriteriet och missar den chansen.

Med tillägg efter pengar så hade man ju åtminstone tagit bort den första missen (ev nya rekord som inte noterats).

palomia
0

#73 Det handlade om 2 lopp(Förvånad!) sammanlagt varav ett frihandikapp men på dig lät det som två hela tävlingsdagar.

Pontuzz
0

#74 men du måste hålla med om att varje lopp med it sätter tidshandikappning ur spel.  Det var inte dom enda loppen under året.

Teja-Bea
0

#75 bara för att man vid ett fåtal tillfällen/år inte får ut resultattiden så sätter det väl ändå inte hela systemet "ur spel"?!

ryttarn
0

#75 Då kan vi ju oxå säga att olika förstapriser sätter pengahcpsystemet ur spel.

Som exempel kan man ju ta VPTS banorna som har 850:- i förstapris, men ST loppen som körs samtidigt "bara" har 600:-. Så våran häst som van ST loppet "belastades" med 250:- mindre än de hästar som vann övriga lopp.

Sedan kan man ju även titta på skillnaderna mellan lopp på heldagar och insprängda lopp……

Alla hcp system har sina för och nackdelar, därför är det väll bra att vi har en mångfald istället för enfald?

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#75 Nä jag håller inte med, däremot tycker jag som  #76,77… Visby kör dessutom om 2-2500:- på sommaren.

Leaf
0

Fler 2.00 proppar framför allt på Halmstad.  :D

Pontuzz
0

Återigen en tävlingshelg med två lopp med it. Här fick visserligen segrarna rekord noterade men övriga 22 fick det inte.

Och vad gäller prissummornas storlek så väljer man ju själv vilka lopp man vill delta i.

Kratern
0

#80 Och vad gäller prissummornas storlek så väljer man ju själv vilka lopp man vill delta i.

Och det gynnar ett högre deltagande menar du?

Mille
0

#80 och också lopp utan prispengar, där segraren och de prisplacerade inte belastas med någon prissumma till nästa start precis som de oplacerade.

Kratern
0

#80 Dessutom gick ju inte segrarna nya rekord, så det kanske inte är så stor sannolikhet att de följande gjorde heller.

I det lopp som det skulle kunna skett var ju 2:an 3:an och 4:an diskade så sannolikheten att 5:an i mål gick nytt rekord ser jag som minimal.

Ett lopp för varje kategori som får it med mycket liten sannolikhet för rekordsänkningar är en droppe i havet..

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vaför envist hävda att det ena är bättre än det andra. Om man försöker variera propparna så får vi fler olika segrare. Är inte det roligt? Att alla har chansen någon gång.

Vi startade med en ponny som endast hade en enda seger i karriären (hon hade tävlat i många år tidigare). I och med den segern kunde hon inte starta i maidenlopp och hon var nästan alltid placerad och ofta tvåa. Därmed stod hon illa till i penninglopp och även om hon var duktig så ville vi så gärna få till den där segern. I ett lopp (på Solvalla), handicapat efter antal segrar lyckades hon till slut komma i mål som etta på ett nytt fint rekord. En rejäl säkning gjorde hon också. Detta lyckades hon med trots att hon inte var någon förhandsfavorit. Detta kom att bli min yngsta dotters första russseger. Dottern hade då tävlat russ i trav i 7 år. Så den segern satt hårt inna för både ponny och kusk.  Så även om det kanske sr underligt ut på startlistan så kan det även i sånna lopp koras nya segrare.

Pontuzz
0

Även denna helgen var det ett antal lopp som kördes med bristfällig tidtagning.

Vad sägs om Östersund där endast segrarna fick tid noterat. Och det gick fort, i 8 lopp var det rekrdsänkningar på segraren som mest 6,6 sek i ett av loppen så man kan nog anta att det var ett antal ponnyer som inte fick nya rekord noterade.

Även i Halmstad var det två lopp utan fungerande tidtagnig.

Dax att byta handikappsystem i ponntravet.

palomia
0

#85 Nä!!!!!Rynkar på näsan

Du som tycker om att ha koll på tid kontra pengar, skulle du vilja ta fram hur många peninglopp som blivit inställda i jämförelse med rek.handikapp????

Tusen
0

#85 Jag måste fråga dig om du själv tävlar i ponnytrav?

De flesta kuskar som tävlar vill inte ha enbart penningproppar (jag tror t.o.m att jag kan säga 98% av alla aktiva). Vissa vill inte ha det alls medan vissa kan tycka att det är okej med blandning av olika proppar.

Om du nu tycker att det är bra med penningproppar och SPTF vill tona ner detta med pengar så kanske du är lite fel ute.

Man kan påvisa nästan vad man vill med statistik, hur det sedan utläses beror på hur man har angripit problemet och hur man tolkar det.

Pontuzz
0

Ni säger att proppar efter pengar ibland gör att en del ponnyer får väldiga fördelar men va sägs om tävlingarna här på Eskilstuna i helgen.

I lopp 1 hade sista hästen 420m gottgörelse jämfört med en rekordhandikapp.

I lopp 2 hade sista hästen 400m gottgörelse jämfört med en rekordhandikapp.

I lopp 6 hade sista hästen 380m gottgörelse jämfört med en rekordhandikapp

I lopp 15 hade sista hästen 540m gottgörelse jämfört med en rekordhandikapp

I lopp  16 hade sista hästen 300m gottgörelse jämfört med en rekordhandikapp.

I dessa lopp är det tid som är handikappgrundande

Det som jag vänder mig mot är att de som är nya i sporten och inte lärt sig att räkna på intervallerna anmäler ponnyer som står långt fram och ibland sänker de sina rekord utan minsta chans till en bra placering.

Inget ont mot de med snabba ponnyer som anmäler till dessa lopp de utnyttjar ju bara systemet till sin fördel.

ryttarn
0

#88 Vi har förstått din inställning nu så du behöver inte argumentera in absurdu.

Men det vore på sin plats att du gör en ordentlig presentation av dig på din press sida. För människor som gömmer sig bakom annonyma pseudonymer går inte att ta på allvar. Man undrar onekligen vad du har för agenda i detta……. Presenterar du dig så att du inte längre är annonym kan jag gladeligen argumentera vidare, för jag anser att mångfald är bättre än enfald, även i ponnytrav…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#88 Eftersom det är bl.a. jag som skrivit ut dessa proppar så kan jag berätta hur dessa är tänkta. Samtliga proppar är ett alternativ till autostart. Istället för att KM-loppen (1,2,15 och 16) skulle ske med autostart använder vi oss av en rejäl handicap som gynnar bakhästarna stort. Detta är fullt medvetet då vi tycker att en klubbmästare ska kämpa för att bli KM och inte bara (som sker om alla står på start9 tar ledningen direkt och joggar i mål. Om du tittar på resultatet i lopp 16 kan du se att det inte alls blev den som stod bäst till som vann. Den kom 4:a och en annan som inte alls gynnades lika mycket kom 3:a men gjorde en bra prestation. Så jämför INTE dessa lopp med anrda handicaplopp. Dessa är mycket speciella och utskrivna i första hand för klubbens medlemmar. (Tyvärr får vi inte stänga loppen för övriga-annars hade vi gjort det)

Lopp 6 är tänkt med samma bakgrund. Ett mästerskapskapslopp som (istället för autostart) gynnar den snabbaste men som inte gör att den kan jogga sig igenom loppet utan ändå måste prestera lite.

#88 Du har verkligen inte förstått hur man tänker då man gör dessa olika proppar.  Och IGEN!!!! Kör du själv ponnytrav??????????

giffan
0

#90 Varför får ni inte stänga proppen för övriga? Det får man ju på stortravet, endast för medlemmar i en viss förening osv..

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#91 Vet inte, men tydligen får man bara ha företräde för vissa. Det är vad SPTF sagt till oss. Har ju haft detta KM-lopp i många år på samma sätt. Kanske de har ändrat på reglerna. Kan du visa mig en sådan prop som stortravet har. Kan vara bra och se hur de formulerar propen eftersom den är godkänd.

giffan
0

Vet inte om länken fungerar. Men tycker att det är konstigt om man inte skulle få stänga. För man får ju stänga på ålder eller kön på kuskarna.

Minns när jag var på en kurs för att lära att skriva proppar, då poängterades det hela tiden att endast fantasin sätter gränserna…. tycker inte det gäller alltid.

här

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#93 fungerar inte…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#93 Nej de gäller inte alls alltid, tyvärr. Vi har försökt med mycket olika saker genom åren som tyvärr fått nej.Så tyvärr är det inte alltid fantasin som sätter gränser. Det finns andra gränser också, för fantasi tycker jag att vi har i vår propkommitté.Glad

Senast i år fick vi avslag då vi ville köra 4 supersprintlopp. Vi fick bara ha två.Rynkar på näsan. Och jag förstår verkligen inte varför.

giffan
0

#94 När jag klickar på den kommer jag rätt..

Eskilstuna 2010-09-21

**

Prop. 9. EkoFast - Hästägarekristallen

Alla. Körsvenskrav kat. 4.

vars ägare (företrädare) sedan årsskiftet är medlem i Mälardalens Travhästägareförening.

2140 m. Tillägg 20 m vid vunna 150.000 kr, 40 m vid 450.000 kr

Pris: 25.000-12.500-8.000-5.300-3.200-(2.000) kr.

Hederspris till segrande hästs ägare, tränare/körsven och skötare. Segrande hästs ägare (företrädare) erhåller dessutom inteckning i Hästägarekristallen vilken för att bli ständig egendom skall erövras fyra gånger.

**

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#96 Bra! Då kommer vi kanske försöka med det till nästa år då.Skrattande Mycket underligt att vi styrs så mycket inom ponnytravet. fattar egentligen inte varför.

giffan
0

#97 Nä vi sk avara så lika stortravet, men sen ska vi inte vara det iaf. Man kan ju undra ibland.

Och eskilstuna har ju iaf så ni kan fylla era KM lopp… så det är ju inte för att ni skulle få ställa in precis.

Sen det som vi skrev om tidigare (eller om det va i en annan tråd) Om stc loppen som skulle vara för lägsta klassen, det är den info vi fått från stc så därför har vi trott att det skulle vara så. Och det var så vi fick veta när våra proppar skulle skrivas. Varför ger de oklara beslut?

reglerna skrämmer bort så många.

~ Anneli ~ 

thilda-
0

nu har jag inte läst igenom hela tråden.. men jag kom faktiskt och tänka på en sak idag när jag stod och mockade…

Jag är faktiskt jätte sugen på att prova köra ett lopp där det är tex ett 2.09 och sämre men man ska köra "2.10 tempo" och fri fart sista 500 exempelvis.. nu är tiderna bara tagna ur luften o så, så ni vet :) men det skulle va fränt att prova köra.. att för en gångs skull att hålla alla i en o samma klunga och inte utspritt över hela banan :)

giffan
0

#99 Typ ett sånt lopp har vi kört på Örebro, men det va ett inoficiellt lopp. Blev jätte spännande faktiskt. Vi körde klunga efter långsammaste hästen och sen fritt 300 kvar.

Publiken tyckte det såg spännande ut, då de inte har en aning omhur fort/långsamt ponnysarna springer. Och det va bra för de yngre hästarna att få gå med sällskap.

~ Anneli ~ 

Teja-Bea
0

#99 kul idé!!

#100 hur formulerade ni eran prop? Vore intressant att se!

Hoppas man kan få godkänd för en sån prop hos SPTF, eftersom det tyvärr inte alls är "endast fantasin sätter gränserna!"

giffan
0

Vi gjorde ett inbjudningslopp av det. Och bjöd då in klubbens alla hästar och i inbjudan så talade vi om hur det var tänkt att vi skulle köra. Vi hade även en genomgång före loppet och även en döv kusk var med och körde.

Loppet var ett inofficiellt lopp och det var hästägarföreningen som ville att klubbens kuskar skulle kunna få vara med och köra. Vi hade fina priser till alla som va med i loppet och det fungerade jätte bra. Alla körde en fin klunga och bytte lite positioner.

För att få godkänt till en sådan propp borde man kunna få skriva en idela tid. och segraren är ju då den som kör närmast den tiden.

Om man skriver för alla och sen en idelatid. Eller företräda för hästar med rekord närmast idealtiden typ p22 fast med tid istället för pengar.

~ Anneli ~ 

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.