Ponnytrav i framtiden?
HUR vill DU att ponnytravet ska se ut och fungera i framtiden? Hur tycker DU att loppen ska handicapas? Hur tror DU att det ska fungera för att ponnytravet ska fortsätta vara en ungdomssport med både bredd och topp?
Skriv fritt hur DU skulle vilja ha det om DU vore "ponnytravminister" och motivera det gärna.
Och OBS! INGA PÅHOPP!! Alla måste få göra sin röst hörd!
Prova att "gilla" varje idé och se fördelarna med den, i stället för att enbart se nackdelarna!
JAG tycker att vi ska försöka behålla ponnytravet som en barn/ungdomssport.
Kanske "gå tillbaka" lite regelmässigt. Det ska inte vara så hårda straff i en sport. Fusk hör inte hemma någonstans, men det får inte bli så att "nybörjare" knappt vågar börja tävla för det är så svårt med alla regler.
Vi har ju inte något toto-spel (99%) så varför måste vi ha samma regler som STC?
Framförallt så tror jag INTE att pengahandicap gynnar ponnytravet som sport då ponnyerna aldrig kan bli lika jämna i tiderna som stora hästar är (på samma pengar).
JAG tycker istället att vi ska ta bort prispengarna, sänka startavgifterna och kanske ha någon typ av resebidrag istället. Uppstallning har aldrig kostat något på de banor vi tävlat och ska heller inte kosta något så länge man mockar efter sig tycker jag.
Resebidraget skulle kunna utgå från hemmaklubben. Om ungdomarna hjälper till att samla in pengar till klubben så kan en viss % gå tillbaka till de tävlande i form av resebidrag. Bara ett exempel.
24 Det här är nog den viktigaste punkten att diskuter när det gäller valet av framtida styrelse. Skall vi ha det som det är tänkt i stadgar och reglemente eller skall vi ha det som Prillan skriver. Det är ju en väldigt viktig sak att bestämma sig för annars kommer även nästa styrelse att sitta i en ohållbar sits.
En annan sak som vi kanske glömmer bort är att ponnytrav är trav med ponnyer. Vore det Barn och ungdomar som är dom viktigaste ingredienserna så skall ju dom handicappas i loppen och inte hästarna.

Jag skulle vilja ha ett system där det är möjligt att skriva ut pengahandicap, rekordhandicap och även fri handicap.
Där volt och auto inte utgör nån rekordskillnad, utan snabbaste tiden gäller. Detta för att slippa hästar med 2.10 i auto och 2.30 i volt (i detta fall kat B).
Bråket om att "min häst är ju snabbare i auto, då det är flygande start" tycker jag är löjligt. Det är ju lika för alla ponnyer.
Tycker själv att det är ett lysande förslag! :)
Man slipper lopp där tex. en 2.15 ponny och en 2.30 ponny riskerar att stå på samma distans när det handikappas efter pengar. Man slipper också smygkörningar i volt och racerlopp i auto då det handikappas efter tid.
Att man vill ha kvar rekordhandicapen tror jag beror på att man vill att dom mindre rutinerade skall köra ner rekorden på sina hästar och därmed stå omöjligt till. Medan dom som taktikkör smyger med rekordet och absolut inte vill ha tillägg efter pengar.
Alltså, jag har väldigt svårt att tro att taktikandet är så utbrett som det påstås överallt. FINNS det verkligen någon om väljer en sämre placering i stället för ett bra rekord? (vilket för övrigt inte är tillåtet, eftersom man ska köra för bästa möjliga placering) Det finns ju ingen anledning att köra med gasen i botten och vinna lopp med 100 m marginal till tvåan och kanske sänka ett rekord med 10 sekunder, om man kan ge ponnyn ett lättare lopp, behålla rekordet och ÄNDÅ vinna. Jag kan inte se att det är något fel i det! Men jag har aldrig sett en kusk göra något annat än att köra för att vinna om ekipaget haft chans till det.
Taktikkörande lär väl för övrigt finnas även om det är lopp med penninghandicap, i så fall. För där får ju ponnyn mer pengar på sig = svårare motstånd om den blir högt placerad…
VAD är skillnaden?

#5 Men det finns kuskar som drar tvärnit på sin ponny sista metrarna för att vinna med så lite som möjligt för att slippa sänka rekordet, men om det vore penning kan man lika gärna vinna med 500m ned till tvåan, inget man blir "extra" straffad för sedan.
Det är skillnaden för mig iaf.
Med rekordhcp vinner dom som taktikkör bara när det är små rekordsänkningar, går det för fort smyger dom bara. Eller om motståndet är för stort redan i starlistan så stryker man sin ponny ur loppet. Kolla hur det ser ut i södra sverige. Det räcker med att en handfull kuskar gör på detta sätt så sätter det hela systemet med rekordhcp ur spel.

Håller med dej Anna. jag har inte sett en enda som hellre tar en dålig placering än ett lite bättre rekord!
Däremot, att halvt skritta på upploppet är ju inte ovanligt. MEN, varför vinna med mer än vad man behöver? Va sjutton gör det, om man ändå vinner? Man har ju kört efter bästa möjliga placering.
#4 Jag vill att rekordhandicapen ska finnas kvar för att även äldre rutinerade ponnyer med många kronor på kontot, trots långsamma rekord, ska kunna fortsätta tävla i många år till och lära upp många nya orutinerade kuskar! Detta gäller främst inom kat A. De orutinerade kuskarna måste få en chans att köra lopp utan att vara jättesist med sina rutinerade läromästarponnyer.
------------
För att besvara min egen frågeställning så önskar jag att vi även i framtiden ska kunna skriva proppar med alla typer av handicapning, så att alla kan hitta lämpliga lopp till sina ponnyer. Vissa står ju bättre till i rekordhandicap, andra i penninghandicap. Fri handicap-lopp borde kanske användas mer, frågan är hur många som anmäler till de propparna? (jag vet inte)
Jag tycker det är viktigt att ponnytravet fortsätter vara en sport för ALLA, inte bara de snabbaste ponnyerna med de skickligaste kuskarna. Förlorar vi bredden på gräsrotsnivå så kommer snart toppen också vara borta. Och vad har vi kvar av ponnytravet då?
#7 Eller om motståndet är för stort redan i starlistan så stryker man sin ponny ur loppet.
Ser ingen skillnad om det är rekord- eller penninghandicap i det fallet.
#6 OM det nu är problem med kuskar som tvärnitar sina ponnyer före mållinjen så är det KUSKARNA som är problemet, inte handicap-systemet… Och är detta ett utbrett problem så får man väl snäva till reglementet så att detta beteende ger en kännbar bestraffning för kusken.
Låt för allt i världen inte dessa enstaka rötägg förstöra för framtidens generationer med travkuskar, så att de inte kan får börja sina karriärer med rutinerade ponnyer!
Om strykningar pga motstånd anses som ett så stort problem är det väl idé att tänka över ändrade påföljder vid stykning, trots att det kommer att drabba dem som stryker helt ärligt. Tex oavsett stryknings orsak ingen start i redan anmälda lopp. Längre tid innan man får anmäla igen.
Personligen tror jag inte att vi slipper diverse företeelser som anges som orsaker varför att vi strävar mot ett annorlunda handicap system. Men visst jag ändrar min inställning den dagen jag är överbevisad.
Veritas odium paretFörvånad
#10 Det finns en avgörande skillnad. I lopp efter pengar får man tillägg efter hur hästen har placerat sig i tidigare starter oavsett tid i loppen. I rekordhandicap får du inte något exta tillägg om du vinner lopp när du inte behöver sänka rekordet och alltså inte riskera extra tillägg framöver.
#12 för att du skall kunna bli överbevisad så måste man ju köra lopp efter pengar.
Om man bara tänker på att fuska så spelar det ingen roll man kan fuska i pengalopp och fri handicap lopp också. Nej ha alla olika sorters handicap så alla hästar kan starta även gamla med kanske mycket pengar på sig men kanske inte så snabba rekord. De är bra läromästare men även gamla ponnier tycker det är kul att vinna någon gång.Om vi bara ska gå över till penninghandicap är väl risken för utslagning väldigt stor. När det sedan gäller reglerna tycker jag de är jättebra men förändringar måste göras i samförstånd med SPTF, STC, Ponnytravklubbarna och i förlängningen där oss medlemmar.
Till alla som propagerar för alla slags olika handicap i ponnytravet.
Grattis att ni äntligen vaknat för hittills har det varit enbart rekordhandicap som skulle gälla.
Hoppas bara att ni blir bönhörda så vi INTE kommer tillbaka till ENBART REKORDHANDICAP
Jag vill ha det som det är nu… 50/50. Penningproppar går att göra roligare, fri handicap är kul och för guds skull - rör inte vårat rekordhandicap!!!!!!!!!

#15 Inte för alla . Jag har varit för ett blandat system hela tiden.

#15 Vem är du?
Men ni, som klagar på att det finns folk som håller in sina hästar för att "vinna tid".
Då tycker jag lika gärna vi ska klaga på dom som startar sina hästar sparsamt - för att inte få för mycket pengar och därmed gynnas av penning!
Eller?
Snälla - vi kör för det är kul, inte för att hålla in hit och dit…
Tror ni en 10-åring tänker "Ajdå, nu leder jag med hundra meter. Då håller vi iiiin!" Hm…
Det är väl det som e lite problemet… En 10 åring gör troligen inte det, men det finns så många andra som gör det. Och så småning om blir 10 åringen tvungen att lära sig det med.
Jag tror (men vet inte) att det kan vara svårt att komma åt den sortens körning. men jag tror inte att man slipper det för att man tvingar oss att köra på bara pengar.
Jag röstar fortfarande på att det ska finnas valmöjligheter.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#20, precis som du tycker också jag att det ska finnas valmöjligheter. Vill man köra rekordhandicap med sin häst, ska man få göra det, vill man köra penninghandicap, ska man få göra det.
Vi kommer aldrig bli av med den körningen, och nu när penninghandicapet sätter fart tror jag många avsiktligt kommer starta mindre.
Jag personligen har aldrig hållt in en häst för att inte sänka för mycket. Och jag skulle aldrig göra det heller.
#13, ja då måste man köra lopp efter pengar.
Jag tror inte att endast penga hcp, är en lösning pga att det skiljer för mycket i tiderna på ponnyer. På stora hästar är det så få sekunders skillnad. Flera olika hcp alternativ borde vara mest gynnsamt för fler.
Men ska man köra lopp efter pengar måste man ha snäva intervall och stängt uppåt. Dom riktigt snabba loppen ska ju inte stängas uppåt. Men de flesta andra lopp.
Tyvärr förekom det "smygande" med hästar som gör 2.10 i auto och springer i volt-lopp på 2.30. Det är svårt att komma åt om man inte handikappar efter pengar men det har sin nackdel också. Jag tycker att man ska ha kvar 2006 regler och smyga in det nya efter hand. Jag förstår inte vad STC har för intresse av ponnytravet då de skiter fullständigt i att hjälpa till att marknandsföra oss. Hur ofta finns det inslag på Vinnare t.ex. när det har varit insprängda lopp? Har vi tur visar de de sista 50 metrarna. Nä, STC håll er på er kant och vi på vår så blir det bäst så. Dessutom tycker jag att vissa domartorn blundar för mkt för loppförseelser. I vissa fall bryr de sig inte ens om att kalla upp "syndaren" i tornet och talar om för dem att ni slipper straff men vi har ögonen på er i framtiden. Hur ska de annars lära sig???
#24 Bra att du tog upp bestraffningar.
Bestraffningar är till för att lära, rätt & fel. I de fall man väljer att inte tala med den man delar ut bestraffningen till kan man undra varför? Tidsbrist, vill inte ha en konfrontation eller bryr man sig inte? Oavsett bestraffning bör man ju i de flesta fall tala med den som bestraffs och förklar. Hur ska man annars veta att den som fått en bestraffning ser orsak och verkan.
Angående fenomenet med "smygkörning".
Vad är det egentligen? Är det att medvetet hålla in sin ponny över upploppet för att inte sänka ponnyns rekord? De kuskar som inte pressar sin ponny till max under hela loppet utan låter ponnyn vinna med en längd på ett rekord långt under det som ponnyn skulle kunna prestera som max. Är det smygkörning? Att nöja sig med en sämre tid men veta att ponnyn kommer att vinna nästa lopp och kanske nästa igen.
För min del handlar "smygkörningen" även om ponnyernas bästa. Reglementet säger, kör för bästa placering, inte kör så fort ponnyn orkar. STC har även en policy för god hästhållning som går i samma spår som djurskyddslagen, hästar får inte drivas över sin förmåga.
Så är det smygkörning att vara mån om att ponnyn ska göra fler bra lopp utan att behöva jaga hundradelar för att lyckas hänga med de övriga fältet? Eller är det bara de kuskar som kör så fort tygen håller första biten och skrittar i mål som "smygkör"?
"Smygkörning" relaterat till rekordhcp då? Ja då är det ingen skillnad på att "smygköra" hela loppet eller att bromsa sista 100 (mer en moralgrej än en skillnad för hcp systemet). Rekordhcp. är orättvist för man kan i allra högsta grad bestämma hur fort en ponny ska springa men hcp efter vunna pengar kommer sätta mer press på våra ponnyer att prestera max varje gång eftersom normen är snabbast vinner. Det görs ju i dagens läge ingen skillnad på hur mycket pengar man vinner relaterat till hur fort man sprang.
Vill vi likna varmblodstravet på det sättet att våra ponnyer sållas bort för de är för långsamma? Katastrof med detta elittänkande, ponnytravet måste få vara en sport för barn och ungdomar som utövas på fritiden. Vem ska annars hålla på?
#26 HURRA! Tack!
För nedanstående:
"För min del handlar "smygkörningen" även om ponnyernas bästa. Reglementet säger, kör för bästa placering, inte kör så fort ponnyn orkar. STC har även en policy för god hästhållning som går i samma spår som djurskyddslagen, hästar får inte drivas över sin förmåga."
Något att tänka på för dem som skriker smygkörning när inte ponnyn gå för fullt in i mål
En annan bra reflektion du gjorde var att att det inte görs någon skillnad på pengar i relation hur fort man springer.

#26 Du lyckades få ut det jag inte visste hur jag skulle skriva! Bra!
26+29, förväxlade er visst, ursäkta. Andrat.
Mycket bra skrivet #26!
Och om Stc nu tycker att vi "håller" in våra ponnyer… Kolla vissa storhästlopp! Leder man så överlägset - inte sitter man och driver på ända in i mål! Det är väll lika självklart som att ha sele på hästen!?

#31 När har Stc påstått att vi "håller" in våra ponnysar?
#32, menade inte att de påstått de, men om man läser vissa inlägg som folk från SPTFs styrelse och såväl David Crona från STC har jag uppfattat texten som att de skrivit att rekordhandicapet blir orättvist, eftersom "vi håller in våra ponnyer" osv. osv.
Och var jag förstått är det också den uppfattningen STC och SPTF har fått - vi håller in hästarna och därmed måste rekordhandicapet tas bort…
Däremot har dom missat hur ojämt penninghandicapet egentligen är, hur många som kommer sluta, hur sju helsikes tråkigt det kan bli (ursäkta uttrycket!)… Men allting för att förhindra inhållning av hästar…
Hittade en propp nu i vår som jag undrade om den skulle passa mina ponnyer, men nej när jag kollade upp ev motstånd. Inom 60 meter skulle spannet kunna vara 2.06-2.47, beroende på vilka som anmäler. Det lockar inte. Hade proppen haft stängt uppåt så kanske det skulle kännts meningsfullt att anmäla. Mina ponnyer har rekord 2.32 samt 2.24
Jag har studerat proppar till lite andra ponnyer i lägre klasser, det ser inte heller där speciellt lockande ut. Exemplena illustrerar ytterligheter, dvs om långsammaste och snabbaste ponny inom respektive prissumma anmäler. Det jag utgått från är de listor som ligger på SPTF http://www.sptf.nu/listor/Pengartidtot.pdf
Inom 60 meter kan det stå ponnyer som har rekord:
I propp högst 1000 kr 4.03-2.59. Min ponny har 3.14
1001-3790 kr 3.25-2.40. Min ponny har 3.11
4001-13000kr 3.10-2.30. Min ponny har 2.36
Det ska bli intressan att se dessa startlistor. Min menig är inte att förkasta dessa proppar. Endast belysa hur det kan se ut.

Kanske ska förtydliga inom 60 meter, inget av dessa lopp har mer än 60 meters tillägg.
Om man kombinerade pengar med ålder/kön och tex en långsammaste eller snabbaste tid i samma propp, kanske man skulle kunna få jämnare lopp.
#37 Man kan få jämnare lopp med den kombinationen, men frågan är om man får ihop tillräckligt stora startfält då?
Jo, någon nämnde pengar i förhållande itll hur snabbt det går. Det är också en aspekt som jag har fört fram många gånger i tidigare diskussioner, att så som läget är just nu så "bestraffas" man lika hårt om man vinner ett noll-lopp på 3.22 eller ett snabblopp på 2.26 (på en vanlig tävlingsdag)… Och med bestraffas menar jag då att det är lika mycket mer pengar som läggs på prissumman. För den snabba ponnyn spelar det säkert inte så stor roll med 600 kr mer eller mindre, för den långsamma blir det förmodligen betydligt större skillnad.
#37 Äntligen verkar du ha fattat en avmöjligheterna med frihandicap.

BÅDE tid & Penga lopp, max 15lopp/dag oxh mer sponsorer :D joo, ja vet, men ja kan väl få fortsätta drömma i alla fall? ;) hehe
#37 Fri handicap så är inte heller detta allena saliggörande, eftersom det finns en massa villkor på det också. Inga halvrader, start inom 6 veckor före loppet ifråga osv. Det gör alltså att många ponnyer helt enkelt inte kan delta i dessa lopp heller. OM de inte tvingar ut sina ponnyer i lopp de är totalt chanslösa i ett antal gånger först
Det ENDA jag skulle kunna tänka mig att acceptera, OM vi nu inte får tillbaka rekordhandicapen, är att man får skriva ut proppar som förvisso handicapas efter pengar, MEN som stängs efter rekord… FÅR man det? Alltså t.ex
"för ponnyer med rekord sämre än 3.10 och med 2-5.000 kr"
#41 Bra förslag med stängningen, då finns det iaf en liten chans till jämnare lopp.
något som jag tycker att vi borde använda mer är rek.hcp med gottgörelse. Eftersom det är många kuskar som får ta över syskonens gamla ponnyer. Det kan vara vädigt svårt att som ny kusk köra lika fort med ponnyn som sina äldre syskon gjort. Annars borde det vara upp till klubbarna att bestämma hur deras proppar ska se ut. Om det finns alla olika hcp-system så är det ju upp till var och en att bestämma vad man vill anmäla till…
#42, jag håller med dig!
Det finns ju så många möjligheter med ALLA sätt, och för mig och många fler är faktiskt penning det ojämnaste.
Och precis som nummer #42 skriver, om det finns alla olika handicapsysten så är det upp till var och en att bestämma vad man vill anmäla till!
Det är inte tillåtet att kombinera rekord med pengar. Eller har du Trollet fakta för ditt påstående att det är möjligt? Lite trist när det skrivs påståenden som om dom vore väl förankrade. En propp som innehåller både pengar och tidshandicapning kommer inte att godkännas av SPTF i dagsläget.
#44 Jag anade att det var så… 
Men det vore ett alternativ som skulle ge de långsamma shettisarna full möjlighet att tävla, i någorlunda jämna lopp. För, som jag tjatat om många gånger förut, det är de långsamma shettisarna som lyckats streta ihop lite pengar genom lång och trogen tjänst och många hedersamma tredjeplatser, som är de största förlorarna på penninghandicapsystemet. Och som inte kommer kunna få några lopp att starta i vid fri handicap heller, om man inte får blanda in rekordet på något sätt.
#39 Avsåg inte fri handicap. Utan en tanke om specefik propp.
En till fundering angående pengahcp:
Är det inte så att all ponnysport på ridsidan är "befriad" från prispengar? Ett steg i rätt rikting menar det flesta som anser att det inte ska gå att tjäna pengar på barns fritidsintresse. Klok tanke…
Hur kan det då vara att STC/SPTF vill flytta fokus från snabbast tid gäller till att låta pengarna styra i vilket lopp en ponny hör hemma? Det går väl inte riktigt i samma tanke som att inte låta barn/ungdomar under 16 delta i ponnylopp med totospel. Men tjäna pengar på barns fritidsintresse går tydligen bra? Visst, det är inte några stora summor man vinner men det är ändå en drivkraft för många att hålla på.
En hel del aktiva är upprörda över viktgränserna i monté som orsakar viktfixering, hur är det med pengarna då? Är det sunt för barn och ungdomar att mäta sina framgångar i pengar?
Själv har jag alltid funnit det meningsfullt att kunna tävla mot sig själv, har jag inte varit först över mål har jag och ponnyn kanske presterat en bra tid och man har mycket att vara nöjd över trots att man inte vann.