åldersgräns
Är det bestämt att det blir 13års gräns på kuskar i kat b from nästa år !!

Vaa?
Det är något som jag också skulle vilja veta man vill kunna planera men nu har man inte fått en ärlig chans så jag har betäckt mitt ena sto för jag vågar inte chansa på om jag har kusk eller inte nästa år =(

Jag fattar inte?
Jag har hört att barn upp till tolv år inte får tävla om pengar nästa år och att åldersgränsen att få tävla b-ponny ska ändras till 13!!? Och jag undrar om fler hört något om det och vart man kan läsa om det någonstans!
Utdrag ur SPTF´s nya tävlingsstruktur:
Sammantaget har AU därför vid telefonmöte den 26 okt kommit fram till att föreslå styrelsen i SPTF, att ändringar i licensstrukturen endast innebär en justering av åldersgränser för kat B ponnyer (licenstyp C) till 13 år utifrån STC:s tidigare krav.
Så vad man kan utläsa av detta kommer kat B-kuskarnas åldersgräns att ändras till 13-25 år fr.o.m. nästa år.
Tolkar jag det rätt att det kommer vara pris pengar i shettisloppen om man endast har kat 3 kuskar i loppen?? Trodde de skulle ta bort pengarna helt i shettis loppen.. Kommer kännas surt orättvist för barnen att vissa får pengar och vissa inte. Och hur ska det fördelas i de olika spannen av ponnysar? Kommer det bli de i långsammaste" som kommer få ha de propparna utan pengar som det varit nu i ST loppen? Alltså att de propparna är öppna för endast 12 år och yngre? eller blir de öppna för alla? Känner att jag inte hänger med alls. Och är det här ett beslut? Eller en tanke??
Man kanske inte ska ska ffa något russ nu iaf…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#6 Det är nog upp till proppskrivarna hur man vill göra.
Fast kravet på att STC-loppen ska tillhöra de lägsta klasserna gälde bara förra året. Inte i år.
#7 Okej… Är det olika för olika klubbar då? För till våran klubb va det sagt att det skulle i första hand skrivas till de med lägst pengar/långsammaste rekordet. Enda skillnade var att förra året fick man låta kat A loppen starta gratis, det fick man inte iår.
~ Anneli ~

Om man skriver lopp för alla (som vanligt) i kat. A är det inga prispengar, men vill man dela ut prispengar kan man göra det med att skriva ut för kuskar med licens C.
#8 Ingen aning om vad ni fått för information men enligt det dokument som ligger på SPTF´s hemsida finns inga sådana direktiv. Dessutom kan du ju titta på andra klubbars proppar. Där ser du säkert att det varierar lite även om många fortfarande har STC-loppen i lägsta klassen. Förstår nte varför er klubb alltid får så konstig information. Vänder ni er till rätt person?
Men om det här är ett förslag från Au till styrelsen och styrelsen gör så som förslaget är, då kommer det bli 13 år för russ.
Men sen om det blir röstat via någon motion på förbunds stämman, så ändras det igen. Eller hur va det där, blir ändringen först nästkommande år då? Minns inte just nu. Någon som minns?
~ Anneli ~
Fast om man bara skriver ut proppar för licenstyp c för shettisarna, för att kunna behålla pengarna, blir det nog inga lopp- eller lopp med få startande- vilket inte blir ekonomiskt hållbart iaf, så resultatet blir ( tror jag ) att pengarna försvinner helt för shetlandsponnyerna
Anna Manberger, www.stuterila.se
#11 Beslut fattade på förbundsstämman börjar gälla 1 jan året efter. Så om det blir nytt beslut på förbundsstämman 2011, så gäller det från 1 jan 2012.
Vi vet alla att STC inte tillåter prispengar till 12 år och yngre. Om SPTF väljer att tillåta prispengar så kommer inte STC att ge något föreningsstöd alls. Det innebär att SPTF blir en halv miljon fattigare. Hur ska förbundet få fram dom pengarna?
Så det är ju rent korkat att skriva en motion för att förändra ett sånt beslut. Då hoppas jag att motionsskrivaren är beredd att hosta upp stålarna, eller fixa fram nya sponsorer med fet börs.
jag önskar att det vore så enkelt som att hosta upp 500.000:-…och glöm inte tidningen springspår som alla ÄLSKAR att läsa…den står ju nu STC så storsint för, MEN det handlar nog mest om tillgång till banor, gästboxar, sportsystem och på sikt personal..svårt att värdera i pengar.
eller…kanske att klubbarna väljer att skriva ut proppar för bara licenstyp c och då försvinner inte pengarna, utan shetlandsponnyerna istället, då kan ju vi aktiva med shetlandsponnyer köra låtsatslopp mellan koner och så på klubbdagar eller jippon istället…
sen är nästa steg är att höja åldern på russen till 16- då behövs ju inte ponnytravet alls! Då kan ju russkuskar köra inspränga penninghandikapplopp på vanliga " stortravdagar"
#13 Lika gärna som att man får vara 15 och köra shettis med pengar, eller 12 och köra utan så kan man vara 12 och köra russ lopp utan pengar eller 13 och köra dessa med pengar.
Som det är nu, om man skaffat sig ett russ till sin 11 åring för att den ska få tävla russet nästa år, ja då fick man inte det….Surt kan man tycka.
Så jag tycker inte det verkar korkat att skriva en motione om det för jag skulle tro att det finns flera 12 åringar som vill köra russ. Eller har jag fel?
~ Anneli ~
Min son fyller tolv nästa år och vi väntar på beslut så vi vet om det blir aktuellt med russ eller inte, surt att inte kunna planera
#16 Hur tycker du då SPTF ska få fram pengarna som behövs, hur ska klubbarna få fram pengar?
Man kan inte stoppa huvudet i sanden och låtstsa som om inget händer. Då står vi där utan allt verksamhetsstöd från STC. Och då kan vi verkligen snacka om att lägga ner ponnytravet.

Fast jag tycker att man behöver inte köpa russ till en 12 åring , det blir klart tuffare att köra och hårdare lopp, det är stor skillnad att köra shettis och russ.
Låt barnen köra shettis så länge de kan för de lär sig otroligt mycket genom att köra dem , ibland får man inte låta pengarna styra , kanske hellre tävla lite mindre eller på banaorna som ligger lite närmare mm
#18 tjaa, man kan ju göra som förr. Innan STC blanda sig i. Ponnytravet fick låna banor, man fixade sponsorer, sålde lotter, hade läger och kurser, precis som man gör idag. Man gör anmälningar och listor manuellt, som man också gjorde förr. Det kanske inte blir bättre, men det går.

#20 Med tanke på hur svårt det är att få folk att hjälpa till med det minsta lilla så känns det knappast som ett seriöst allternativ….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#18 Nu fårstår jag inte vad sptf skulle förlora så mycket pengar på att låta 12 åringar få köra russ eller inte.
#19 Man kanske inte slutar med shettis bara för att man får köra russ, men man kanske vill kombinera russ/shettis så länge man kan det. Och om man kör russ och är 12 så får man ju såklart inte tävla om pengar så mitt argument har inget med det att göra. Utan det är en övergångs sak just nu, när man kanske skaffat russ och sen fick man inte tävla det. Det är det som känns så hopplöst när man inte kan planera framåt. Hade man fått veta direkt i början av året att de skulle ändras så kunde man vänta med att köpa nya hästar.
~ Anneli ~
#21 Det gick ju förr.

#23 Fast det verka svårare att få folk att hjälpa till nu för tiden
#22 Man kan låta 12 åringar köra russ, men då får ingen prispengar och det skulle bli livat.
#23 Vilken utopi att tro att vi skulle gå tillbaka till gamla systemet. Vem ska sitta och bokföra allt, för vi har ju inte ens ett eget sportsystem? Hur mycket feldistanseringar och tvångsstrykningar hade vi inte förr? Vill vi tillbaka till det?
Det klagas massor över att vi inte kan få samma service med internet som stora travet har. Där man kan se resultat direkt, hitta ponnyer, vad dom har för rekord, prispengar osv. Och du tycker vi ska gå tillbaka till det gamla…. 
#25 Förr då det blev feldistanseringar flyttade man bara hästen. Inget konstigt med det.
Sen är det väl så att om STC kräver vissa saker av ponnytravet vill man väl få något tillbaka. Jag säger inte att det var bättre förr men det gick.
Om det är så att man verkligen skulle vilja bryta med STC så går det. Nu när internet finns. Det gjorde det ju inte förr och ändå fungerade det.
Hur blir det med monté ryttarna, jag har en tjej som är 11 år som vill/ska börja tävla i monté nästa år (på russ) Kommer hon få tävla med dom eller måste hon vara 13 år för att rida också?

Jag tycker faktiskt att ST skulle kunna vara mer tillmötesgående och tillåta prispengar åtminstone till 12-åringar så man slipper ändra åldern på russkuskar. Blir det inte tillräckligt invecklat att försöka lösa problemen med shettiskuskarnas åldrar gentemot prispengar? Det är ju inte så att ponnykuskarna står på kö direkt och värre kommer det att bli…
Själv har jag varit aktiv inom ponnytravet både som kusk/tränare/ägare/uppfödare men kommer troligen inte lotsa mina barn till travet och allt vad det innebär. Ser inte det mödan värt tyvär. Trist eftersom jag själv har haft så mycket glädje av den annars så roliga sporten.Förstår inteSTC's ovilja av att lyssna på dom aktiva vad som är gångbart utan kör någon slags utpressning. En tvåvägskommunikation hade varit att föredra…
#25 Inte enligt det förslag som ligger nu. Då får man inte köra russ förrens man är 13. Konstigt att inte flera reagerar på att st ska få oss att ändra så mkt.
Alltså jag vill ju att det ska gå framår i sport sytemet, men jag vill ju att så många som möjligt ska kunna fortsätta med sin hobby med.
Varför inte lägga fram saker tidigare så de aktiva har en chans att hänga med. Ett häst köp kan vara en långtids plan. Man kanske inte köper en två åring nu om barnet inte får köra nästa år, då kanske man köper en 1 åring eller vill vänta. Den planeringen man inte får nu, kan ställa till med mycket.
~ Anneli ~
Jag menar inte att jag personligen vill få bort prispengar eller ändra åldersgränser. Men detta är INGEN nyhet. Under iaf ett par års tid har STC, eller ST som det heter nu, ställt kravet. Och SPTF har fått några övergångsår för att hitta lösningar.
Att komma nu, knappt 3 månader före genomförande, och säga att man inget vet. Då påstår jag att då har man inte velat veta. Eller så har man en dålig klubbstyrelse, som inte meddelar sina medlemmar vad SPTF kommer fram till, vilka beslut som är fattade, eller vilka planerade beslut som ligger på bordet.
Jag tror det är lätt för alla att "inte orka", "ha så mycket annat" mm att skylla på, vill att några andra styr skutan, men alla vill att den styrs åt "rätt" håll, "mitt håll". Det är lättare att kasta skit och gnälla på andra, än att hjälpa till och kanske vara den som får ta emot skiten. Men det fungerar inte. Man måste engagera sig, ta tag i problemen, komma med förslag till lösningar, nya förslag, hjälpa till med genomförandet av lösningarna.
#30 Visst är det så.
#30 Tror ingen har missat vad som pågår mellan st och sptf…
Alla är nog mkt medvetna om att det blir inga prispengar till barn under 12 år. Men för den sakens skull måste man väll inte ändra åldersgränsen utan förvarning, eller hur? Hur blir det med montén för russ? Ingen som vet det heller ännu. Och då handlar det inte om att inte ha tid eller tro att någon annan ska ta tag i sakerna, det handlar om dålig information ut till klubbarna tycker jag.
Och jag förstår fortfarande inte varför de mindre barnen ska kunna acceptera att det blir prispengar i vissa lopp men russ kuskarna kan inte det… konstig jag trodde man blev klokare och förståndigare med åldern.
Eller varför inte ändra ålder på shettiskuskarna då? man får köra tills man är max 12 sen blir det russ… ingen övergång eller så, bara pang på.. nä, jag tycker nog inte att allt är så genomtänkt inte. Men man kanske får ett svar på rep mötet…
~ Anneli ~
#32 Enligt det förslag som utarbetats Är montéåldern fortfarande 10 -25 år. Det som begränsar är pengarna så vill man ha med de yngre ryttarna fär proppskrivarna skriva ut en montépropo utan prispengar.
Här kan du läsa mer om de olika licanstyperna som är föreslagna.