Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3769 ggr
[SPTS-Martin]
0

Info Solvalla - SPTS 9 okt

Vi har ikväll haft anmälningar till Solvalla och haft ett ganska bra tryck på anmälningar. Vilket är väldigt kul!

Inga proppar blir inställda som det ser ut just nu! Men däremot så var det väldigt bra anmält i prop 11 så den kommer att delas på och köras som två lopp.

Solvallaseriens final kommer att köras med fullt fält, alltså 12 hästar. Det var 3 anmälda för mycket för det loppet och dessa tre är således bortplockade. Varför just dessa tre sållades bort beror på att de inte varit med i något försök hittills och då det blev fullt lopp så har de då missat chansen då de med förtur har tagit sin chans.

Listorna kommer att förhoppningsvis bli klara under sena måndags eftermiddagen. Ha tålamod.

Kval kat.a kommer att köras efter lopp 6

Kval kat.b kommer att käras efter lopp 8

Första start kl 12.00

Efter avslutande tävlingar så kommer det att hållas inofficiella Gum och gubb-lopp, anmälan sker på inskrivningen, så glöm inte att be pensionärerna damma av sina hjälmar och dressar och visa hur bra det egentligen var förr i tiden!

//Martin

Jennie_A
0

Var det de tre främsta i varje Solvallaserie lopp som hade förtur? Jag förstod inte texten i proppen (det står bara "tre" nämligen)? Det var ju kul att de tre främsta anmälde i sånt fall!

haerrdin
0

Det står inget i proppen om att de som startat i försöken har förtur vid anmälan till finalen. Det går inte att hitta på regler i efterhand. De tre första i varje försök har förtur vid anmälan, därefter gäller (eftersom inget annat står i proppen) poäng.

Teja-Bea
0

#2 Det var 4 försök och 3 från varje lopp har förtur. Har man aldrig deltagit i ett försök så har man således inget företräde

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tusen
0

Kul att ni fått så mänga anmälningar. Denna gånng följer även jag med och hoppas på att få köra ett Gubb- och Gumlopp. Jag har, för första gången på nästan 12 år, fått äran att låna en av Malenas hästar till detta. Hoppas nu att det blir av bara. (Jag är en usel kusk så det är inga som helst svårigheter att slå mig i vilket fallSkrattande

StuteriLA
0

Jag hoppas också få låna nån av barnens ponnyer och köra, vore jättekul

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

haerrdin
0

Detta står att läsa på arrangerande klubbs egen hemsida:

Solvalla-serien 2010

Fyra stycken försök kommer att ske under året.

De tre BÄSTA från varje försök har företräde att anmäla till finalen i oktober. Finalen sker med voltstart och över 1640m.

15 Maj: Grundlag 2.08,0 - rekordhandicap

20 Juni: Grundlag 2.04,0 - rekordhandicap

14 augusti: Grundlag 1.56,0 - rekordhandicap

18 september: Grundlag 2.00,0 - rekordhandicap

9 oktober - FINAL: Grundlag 2.06,0 - intervallhandicap 20m / 1,8sek

ahlblom
0

Bara dom tre första från varje försök har företräde vid anmälan.

Så om någon kvalificerad ej anmäler så blir det förtur till den häst med flest poäng!

Jennie_A
0

Solvalla-serie finalen borde då bestå av: Giganten, Marianne, Solos Merkurius, Tycho, Tejas Monique, Mr After Eight, Dars Golf, Celtic, Lilla Du, Hults Plexus, Grann & Maxxum, då de är de tre främsta i varje försök…

Malu
0

Jag hade gärna kört gum o gubb lopp också om någon vill låna ut sin häst…de som vi ska ha med ska gå två lopp vardera så får inte starta mera..

Malliiz
0

Prop 3 inställt-tråkigt!!!!!!! Rynkar på näsan

[SPTS-Martin]
0

Det var en del som hade missat proppkorrigeringen på förbundets hemsida och även på vår hemsida, så propp 3 har blivit inställd, men de flesta som vi fick tag i valde att flytta till propp 1. Så det blir väldigt fina lopp på lördag!

Gällande propp 11, så delas den upp i två lopp.

Eftersom flera av hästarna har flyttats från propp 3 till 1 så kommer vi att kanske behöva flytta kvalen, men det vet jag när jag ser alla listor framför mig! Så alla hästar får minst 1 timmes vila mellan loppen då det är ganska många dubbelanmälda.

Gällande Solvallaserien så har vi valt att gå ut med att visa de tre första från varje försök och dessutom har vi visat vilka nästföljande reserver som följer, men självklart så följer det i fallande skala vilka som är reserver, då självklart de som försökt att kvala in till finalen har förtur före de som inte ens velat gå ut i försöken bara för att komma med i finalen!

Detta är självklart inte ett bra sätt att försöka anmäla till finalen. Så nu är det bara hästar med i finalen som har varit med i försöken. Som har kämpat hela året för att vara med!

Listorna kommer att bli klara under eftermiddagen. Så ha tålamod!

//SPTS-Martin

haerrdin
0

#11 Hur i hela friden kan ni godtyckligt plocka in hästar efter eget bevåg. De tre bästa från varje försök har förtur - inga andra. Har inte de tre första från de fyra försöken anmält så skall ni fylla på med de hästar som har anmält och har flest poäng, inte de som ni i SPTS tycker skall var med. Ren skandal om ni inte följer era egna förutsättningar. Sorgligt SPTS!

Tusen
0

#12 Ska man bry sig om vad du tycker om du inte ens vill stå för vem du är?Obestämd

Oavsett vad som är rätt eller fel (i detta fall), bör man väl kunna stå för sina åsikter eller…???

palomia
0

Tycker inte det är märkligt att de som deltagit i försöken har företräde eftersom en final brukar föregås av just uttagningar… Jag har nog tolkat det att de 3 första och därefter poäng inbördes de andra deltagarna i försöken.

ahlblom
0

Det spelar ingen roll vem som tycker vad. SPTS har i detta fall gott emot sin egen grundpropp!

Jag skulle utan problem kunna stå för det som #12 skrivit då jag själv anmält en häst till finalen utan att ha startat i ett försök. (kom ej med dock)

Ska bli så skönt att gå vidare med stortravet..!!

Mvh,

Jonas Ahlblom

haerrdin
0

#14 Det tycker inte jag heller - om det hade stått så i förutsättningarna för Solvalla-serien, men det gjorde inte det. Se #6

#13 Du missar själva poängen. Om du vet vem jag är eller inte har inte med saken att göra.

MattiasG
0

Startlistorna finns på sptf,s hemsida www.sptf.nu

ahlblom
0

5 hästar från försöket den 18 september är med i Solvallaserien.

Var det inte 3 hästar från varje försök som har företräde?

Jag börjar bli förvirrad, blir det inte inofficiellt lopp nu?

Tusen
0

#15 och #16 Helt rätt,det har inte med saken att göra men som jag skrev så är det inte det jag är ute efter.

"Oavsett vad som är rätt eller fel (i detta fall), bör man väl kunna stå för sina åsikter eller…???"

Detta var exakt vad jag skrev. Jag lägger mig inte i själva sakfrågan i denna diskussion. Jag tycker bara att man ska kunna står för sina inlägg.Flört

jagheterjosefine
0

jag tyckte jag läste nånstans i proppen att de 3 först från varje försök har företräde sen dom som vart med i försöken! men kan ha fel..

Carpedium
0

Tråkigt att vi inte blev uppringda av SPTS om vi ville ha med Iva i annat lopp när hon nu inte kom med i Solvallaserien, detta skulle ju bli Jonas och Ivas sista start  då Jonas faller för åldersstrecket !Rynkar på näsan

iiirma
0

Jag tolkade det så att Solvalla-seriens final var först och främst till för de 3 första från varje försök. Om någon av dessa inte anmält fick reserverna förtur i turordning (vad har annars reserverna för fördel?). Endast 3 från varje försök har förtur. Därefter fritt för övriga att anmäla enligt vanligt poängsystem.

Jag anmälde inte Hults Plexus bara för att jag var upptagen med annat. Annars hade vi kommit!

Teja-Bea
0

#21 Tyvärr står det i propparna att man själv ansvarar för att kontrollera om man kommit med i det lopp man anmält…

Teja-Bea
0

haerrdin och ahlblom

Jag tycker detta känns som paragafrytteri från eran sida. Kanske inte orden var de allderles mest korrekt utfromade i proppen.

Men är det inte en självklarhet att en final ska bestå av deltagare från försöken?!

Tänk er Elitloppsdagen då en häst som inte deltagit i försöken står med i finalen bara för att den har mera startpoäng än någon annan?!!

Jättetråkigt att Iva och Jonas inte kom med, jag kör själv mitt livs sista ponnydag denna dag. Men snälla, se till sammanhanget!!

GhandiM
0

#21 Synd att ni själva gjort bort er. Skyll inte på SPTS. Ni har själva möjlighet att anmäla till reservpropp, ifall ni inte skulle ha kommit med i 1:a hands valet.

Tycker också det är helt naturligt att om det har funnits försökslopp till en final, så är det dom hästarna som ska fylla finalen.

ahlblom
0

Ingen här verkar ju fatta, orginalproppen på SPTS hemsida säger något helt annat.

Dom tre första i varje försök har förtur vid anmälan, därefter är det fritt att anmäla för övriga.

I efterhand är nu detta ändrat så att 3 från varje försök har förtur, som sen blev fem hästar från senaste försöket..

Gjort bort sig eller inte, jag bryr mig inte om min häst ej kom med eller inte. Men jag tycker det kan vara en snäll tjänst av SPTS att ringa upp ägaren/tränaren och fråga ifall en annan proposition kan vara aktuell?  Nu anmälde vi inte till en reservpropp eftersom jag ränknade iskallt med att komma med i 2.06.

Jag menar, Hults Plexus, Giganten, Lilla du med flera skulle ju inte starta..

Varför ens jämföra med Elitloppet? Den proppen utformar sig som ett inbjudningslopp..

Carpedium
0

# 21 Jag vet det Bea, att man själv har ansvar, men det hade varit en fin gest från SPTS att ringa , det har gjorts förr och dom ringde upp andra som inte tagit sitt ansvar och kollat proppändringarna på SPTFS sida och erbjöd andra proppar.