Slagbom
Okey, vet inte hur vanligt det är med slagbom på ponnytrav men eftersom trav ifocus endast värkar vara för spel så vänder jag mig hit istället.
Köpte nämligen en sulky till mitt kallblod för ett tag sedan och fick med ett par slagbommar. Så skulle vilja veta vad dom är till för. Någon som vet?
Alltid Oavsett

Jag vet inte riktigt hur slagbommen som du fått ser ut men kan tänka mig att man sätter den mellan hästen och sig själv för att skydda kusken från sparkar, då tar "bommen" slagen istället och det blir inte lika lätt för hästen att träffa kusken. Med slagbommen så ser nog sulkyn mer ut som en liten sulkett!
Royal har ju uppfunnit en ny vagn som dom införskaffat slagbom på. Jag har själv provat köra i en sådan och tycker faktiskt att den är jätteskön!!!
Jag har en sparkbåge som jag kan sätta på min chevi sulky…
Har dock aldrig användt den..
#1 Är bommen som är fäst innan sitsen på din bild jag tänkte på :)
I övrigt är sulkyn "ren" från "extra delar", som denna då :)
Låter logiskt att det ska vara för att undvika sparkar. :) Kanske man borde kunnat lista ut själv egentligen om man tänker efter såhär i efterhand,
tack för svar :)
Alltid Oavsett
Min vagn skruvar man bara på bommen framför fotstöden.. Den är helt ''ren'' från andra saker precis som på bilden..
Okey, jo, finns väll olika modeller :)
Alltid Oavsett