Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 4306 ggr
Polenta
2010-10-11 23:15
0

Fundering

I början av denna säsong sa jag att om inte Polenta travade bra i första loppet hon gjorde, skulle jag låta henne sluta tävla på travet för gott. Dock gjorde hon ett jättebra lopp och sänkte rekordet till 12,7 och travade jättebra. Säsongen har fortsatt bra och hon har nu ett rekord på 09,5.

Jag funderar dock på hur jag ska göra med henne nästa säsong, jag är jättesugen på att tävla en säsong till med henne nu när hon har varit så bra, samt vill jag ta ett föl på henne. MEN jag vill gärna inte lämna henne ifrån mig under en längre tid då hon blir nervös vid transportering samt att jag är lite nojig att hon ska "glömma bort" mig eller tro att jag har övergett henne.

Hingstar jag har funderat på är Micklas, Gumino främst. Men även sneglat lite på Tyson då han är den ende som erbjuder transportsperma, med honom skulle jag slippa transportera henne så långt och bara åka med henne vid inseminationer eller kanske rentav lämna henne på stuteriet (vi har ett stuteri ca 20-25 minuter från stallet) tills hon är klar att tas hem igen, skulle då kunna besöka henne regelbundet då så hon inte känner sig "övergiven" då jag även har en gammal passhäst som bor i närheten av stuteriet.

Min idé just nu är att så snart som möjligt kolla upp henne för att se att allt står bra till med henne efter denna säsong och uteefter det ta beslut om det blir tävling eller ej nästa säsong.

Är allt OK, överväger jag på att tävla henne. Funderar dock på att försöka kombinera tävling eller bara tävla henne de 2 första månaderna av säsongen och sedan skicka iväg henne på betäckning.

Hon har tidigare haft ett föl som 3 åring (nu 15 år). Betäcktes 2007 med Micky men fick aldrig något föl, detta tror jag beror på att hon nästan nyss hade flyttat från Nordvik där hon bott i 5 år (?) till min kompis som köpte henne, en vecka senare tog jag hem henne till mig på foder och inte allt för lång tid efter detta åkte hon till hingsten ca 30 min hemifrån och betäcktes.

Har ni några andra förslag på hur jag ska göra? Både angående betäckning och tävling? Om jag kan kombinera detta på något vis?

Tusen
2010-10-11 23:25
0

Om hästen är fräsch och du vill tävla så kan du ju kombinera båda sakrna. Börja med att tävla henne, betäck henne någon gång under sommaren och fortsätt tävla tills hon gått 4 månader i sin dräktighet. Så kan och får man göra.

Våra ston har tävlat hela säsongen trots att de varit på betäckning. Har man bra koll på stoets brundt är hon bara borta i en vecka. Sen kan man ta hem henne och fortsätta och träna och tävla. Kollar man om hon har tagit sig är allt frid och fröjd, annars får man åka tillbaka till hingsten vid nästa brunst.

Men på en månad hinner stoet med 2 brunster så vill man att hon ska stå kvar över en brunst så tar det ju ändå inte hela säsongen.

Sen vet jag inte om du kan låta henne insiminras i vilket stuteri som helst. Jag tror man har rätt hårda krav på var man får göra det. Fast jag är inte säker.

Polenta
2010-10-11 23:57
0

#1 Dock har jag ett problem. Det är ganska långt Sundsvall-Stockholm och hon tycke inte om att åka transport, blir väldigt nervös och till råga på detta är hon inte lätt att lasta.

Känns som att det kan bli dyrt att åka mllan Stockholm om hon inte skulle ta sig, hennes brunst är inte så lätt att se heller så det bästa vore nästan egentligen att hon fick stå hos hingsten tills hon är kollad och "klar". Men då blir det ju inte mkt tävling heller.

Det stuteri jag pratar om har inseminering iaf på stora pållar och jag vet ett russ som har kollat dräktigheten där, så jag förstår inte varför man inte skulle kunna inseminera russ där? Men jag ska helt klart kolla upp detta! :)

Tusen
2010-10-12 00:00
0

#2 Fast om hon kollas efter 15 dagar så kan du ju ta hem henne inom en månad om hoon skulle visa sig vara dräktig.

Hon kankse inte behöver hela sommaren på sig att bli dräktig. Säsongen är lång numera.Glad

ValentinoRossi
2010-10-12 00:05
0

Om hon är nervös att transportera, så kanske de inte är så bra att åka iväg och tävla när hon är dräktig iaf…Jag skulle tävla lite på våren och sen skicka henne på betäckning, då kan du ju välja vilken hingst du vill:)

Polenta
2010-10-12 00:52
0

#3 Jo .. det är ju iofs sant. Angående hur lång tid hon behöver ha på sig vet jag ju inte, iom att hon inte tog sig då förra gången, detta tror jag ju dock beror pga stress och att hon inte hade "landat" ännu hos mig.

#4 Nej jag tror inte heller att det är så bra .. hon är inte så stressad över själva tävlandet utan mer över transporteringen.

En idé kanske kan vara att tävla henne slutet på april till slutet på maj, drygt en månad och ett fåtal tävlingar. Hon skickas sedan iväg till hingsten och är där tills hon är konstaterat dräktig (kan detta ta 1 månad?). Hon kommer sedan hem och tävlar de 3 sista månaderna av tävlingssäsongen om hon klarar det. Jag fick en fundering, hon kanske lugnar ner sig då hon har lite hormoner som styr i kroppen eller så kanske hon blir en ragata och mer stressad än vad hon är?

Är det efter 30:e dräktighetsdygnet som det är "säkert" att stoet inte gör sig av med fölet (kommer ej ihåg vad de heter :$)?

MagganS-B
2010-10-12 00:58
0

# 5 Angående att stoet resorberar fostret eller kastar, så finns det ingen tidsgräns, utan det kan gå galet vilken tid som helst under dräktigheten…..Jag föreslår att läser en artikel på gotlandsruss.ifokus som just handlar om brunster, betäckningar och fölning, där får du en del svar på dina frågor!

Lycka till med Polenta!

giffan
2010-10-12 11:13
0

Tycker det är svårt att råda någon annan om hur man ska göra i det här läget. Det finns många som kombinerar betäckning och tävlande. Jag personligen skulle inte göra det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
2010-10-12 14:59
0

#7 Av vilken anledning skulle du inte kombinera? Hästen är ju inte direkt sjuk för att den är dräktig.

palomia
2010-10-12 16:00
0

Jag skulle inte heller kombinera avel/tävling p.g.a att båda sliter på kroppen och det är en omställning för hästen att bli dräktig. Häst i tävlingskondition kan vara svårare att få dräktig och har man väl fått dom dräktiga så utsätter man dom ju faktiskt för en risk iom tävling. Det finns också dom som klarar både och utan några påvisbara bekymmer.

steilinger
2010-10-12 16:28
0

Vi har ett sto vi inte fått dräktig när hon tävlar och blir stressad av att åka transport långt. det vill  säga två sommrar som tävlingshäst och en sommar med föl bredvid.Men däremot när vi åkt till närmsta hingst och bara ridits lite lugnare hemma. Då har vi fått tre föl av henne :). Det kan ju finnas annan orsak. Till henne har vi också funderat på insiminering skulle vara bra. För att det ska stå en snabb godkänd hingst i granngården kan vi nog sluta hoppas på, efter elva år.

Tusen
2010-10-12 17:03
0

Har också hört att ston i tävlingskondition inte tar sig lika lätt men samtidigt tycker jag det är konstigt för ett foster på några millimeter kan knappast vara slitsamt att bära på. Måste vara olika från sto till sto. Vissa ston blir ju t.o.m. bättre då de är dräktiga och i vissa länder klassas dräktighet som doping.

Vi människor är ju också olika. De flesta av oss kan fortsätta med de vanliga sysslorna trots att man är gravid, i alla fall i början av graviditeten. Andra kan tävla på elitnivåända in i de sista och ytterligare andra sjukskrivs ju redan i månad 2-3Glad.

Polenta
2010-10-12 21:12
0

#6 Tack ska kolla lite där :)

#7 Jag överväger på att inte göra det, då det känns som att hon kan vara lite för stressad och på tårna för att inte klara av att tävla dräktig, funderar då på att låta betäcka henne lite senare men då kommer hon vara i tävlingsform.

giffan
2010-10-13 10:56
0

#8 Av samma anledning som i inlägg#9

Om jag fick ett sto i tävlingskondis dräktig så vore det bortkastat med tid och pengar på att hon skulle kasta för att jag tävlade. Nu kan de ju klart kasta iallafall, men om man inte tränar och tävlar och utsätter dem för de riskerna så har man ju minimerat det iaf.

Vet oxå att vissa ston tänder till och går som bara den när de är dräktiga. Men vågar man chansa?

Köra/rida hemma som motion tror jag däremot endast är bra för dräktiga ston.

~ Anneli ~ 

Tusen
2010-10-13 17:59
0

Jag undrar om detta finns någon forskning på elle rom det är en gammal hörsägen. Precis som du beskriver så kan de ju kaska i alla fall och om det nu i vissa länder anses vara doping att tävla med dräktiga djur så verkar det lite underligt. Vad är det i tävlingsmomentet som gör att de har större benägenhet att kasta än i andra fall? Fostret är ju så litet att det knappast kan vara tungt. Att stress utlöser kastning har jag också hört men trots det transporteras ju hästar land och rike kring för att insemineras eller betäckas. Jag har hört alla dessa argument men aldrig fått något mer än "jag har hört..", " jag vet en som.." eller " jag har varit med om en gång…". Alltså finns det någon forskning på detta?

Jag menar man försöker väl leva som vanligt i början av varje dräktighet/graviditet?

giffan
2010-10-13 18:26
0

#14 Jo sant, men ioch med att du transporterar och tävlar så utsätter man ju hästen för onödig stress, och risken för smittor ökar ju markant.

Jag skulle absolut kunna fortsätta att tävla min häst om jag inte la ner så mycket pengar som det är att bli med föl. Det kostar ju en heldel.

Säg att jag hade hingsten hemma och kunde betäcka som man ville, då skulle jag nog se det lite annorlunda.

Nu menar jag  ju inte att det är okej att betäcka stoet kastar, betäcka igen och att stoet kastar. Absolut inte så. Men då är man inte i samma sitts iaf. För det är så mkt planering med att skicka sto på betäckning och sen träna mm utan att det blir något.

Det finns ju inga garantier annars heller.. men det är så jag känner.

Jag är heller inte så mycket för att åka mellan och betäcka. Då ställer jag hellre stoet kvar tills hon är konstaterad dräktig. Om jag inte har riktigt nära såklart. Och sen vill jag inte blanda tävlingshästar med fölston.

Fast som du säger, finns det ingen forskning om det här så kanske det är en myt man borde slå hål på?

~ Anneli ~ 

ryttarn
2010-10-13 18:49
0

Vi betäckte våran Troll Twix förra året och fortsatte tävla henne den tillåtna tiden ut. Under denna period sänkte hon sitt rekord och tog flera vinster och framsjutna placeringar. Twixan mådde som en drottning och tränade och tävlade lika possitivt som vanligt. Den 30 maj föddes Isilon Almathea, Ett piggt och glatt stoföl som utvecklas kanonbra. Har inte varit det minsta problem över huvud taget.

Jag har inte sett några som helst problem med att kombinera och kommer säkerligen göra det igen.

MEn varje häst är ju en egen individ. Nu är TT inte det minsta stressad av sig. Så att hon skulle kasta/absorbera av den anledningen såg jag som en mycket liten risk. Att hon var vältränad och fortsatte tävla och träna tror jag snarare var possitivt för hennes del. En vältränad kropp glarar en dräktighet mycket bättre än en otränad, vilket fö även gäller för människor.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2010-10-13 21:32
0

Vi har också haft ston som både varit betäckta/dräktiga och tävlat, inga problem. Man slutar ju inte jobba fast man är gravid om man inte är riktigt sjuk eller?

Tusen
2010-10-13 21:40
0

#17 Så resonerar vi också.

Både Tejas Monita och Madicken Engström var i tävlingsform både under betäckningen och då de var dräktiga. Båda blev dräktiga direkt (Monita på ett enda språng) och både dräktighet och fölning gick galant.Skrattande

Polenta
2010-10-14 00:36
0

#16 #17 #18 Jag önskar så gärna att det skulle fungera på Polenta med. En tanke slog mig nu, att om jag slutar att tävla henne nu och helt plötsligt börjar att transportera henne igen tror jag att hon skulle bli mer nervös än om hon skulle transporteras regelbundet till tävlingar osv och sedan till en hingst och bli kvar där ett tag.

giffan
2010-10-14 10:31
0

#19 I slut ändan är det bara du själv som kan avgöra hur du vill göra.

Båda sätten fungerar ju. Och inget är säkrare än det andra heller egentligen. Sen är det nog bara mag känslan som styr.

~ Anneli ~ 

Polenta
2010-10-14 14:03
0

#20 Nej du har helt rätt i det du säger. Jag ska ta och fundera lite nu över vintern och se vad jag kommer fram till.