Varnat FEL!
Jag tävlade på Åby i helgen och då fick jag en varning som jag verkligen inte skulle haft! Tyvärr fanns de inget nummer då man inte fick sett resultat listan försen man var på väg hem… Har ingen aning vem som har satt denna varning på mig i heller… Jag Körde Ljungens Tindra i Lopp 14 och då står det att jag fick bestraffningen 2 P för felaktigt bruk av körspö. Jag satt med pisken bakåt hela loppet och ändå fick jag denna varning! Använder man spö på den hästen så lär de bli ett galopp derby… Aldrig brukat körspö på henne så känns väldigt konstigt att jag fick den varningen! Har inte domarna koll eller??? En annan kusk i samma lopp sa sedan, Du har nog fått min varning som jag skulle fått… Väldigt dåligt gjort och kollat av domarna…
Så är det, tyvärr. Malena har också fått för olämplig drivning eller om det var hård drivning på Tejas Monita. Den hästen går inte att driva på något sätt alls. Varken med spö, töm eller röst. Alla som känner Monita och såg detta i resultatlistan asgarvade och undrade naturligtvis vad domarna tittade på. Men även om straffet inte är korrekt är det bara att tiga och ta det. Spelets regler.

Jo de e tråkigt att de händer, De ska inte få hända… Tänk så är man nära en avstägning och den varningen kan vara avgörande då är det väldigt surt om man blir avstängd när man inte ens var skyldig till den varningen… Jo men rätt ska vara rätt tycker jag :) Men inget att göra åt de nu mer än att hoppas att domarna blir mer noga att kolla!

#2 Malin du har inte hållt spöet fel då? tex snett utått eller nått för då kan man ju oxå få bestraffning.

Hahah nej Anne, De har jag inte gjort, De dem menade va att jag hade drivit hästen plus o B varning, samma de att de va inte jag som skulle ha den utan en annan. Men de ändrade dem aldrig.

Plus att jag hade sista hästen och jag störde ingen med spöet för jag kom bakifrån o var ute i spåren.

Om det är någon ordning alls på dommaren så skall hxn be kusken ta kontakt med måldommaren. En varning utan förklaring är bara dumt, skall det vara någon idé med en varning skall den även innehålla ett "pedagogiskt" moment, dvs att domaren förklarar för den felande kusken varför han eller hon får den varningen.
Detta är tyvärr något som flera domare struntar i.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag skulle absolut ta kontakt med den som var måldomare vid det aktuella tillfället. Varningar och avstängningar kan tas bort i efterhand!
#6 Fast på Åby vet jag flera kuskar som fick ringa upp just i pedagogiskt syfte. För att de skulle få veta att de gjort fel men fick ingen varning för det. Vet att det gick ut flera meddelande om kuskar som skulle ringa upp.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#0 #6 #8 Ja, just på Åby i Söndags var de VÄLDIGT PEDAGOGISKA!! verkar konstigt tycker jag, de bad ju flera kuskar ringa till måldomarnämden för mindre förseelser, utan att de fick varningar, bara förklarat för sig vad de gjort fel!! (superbra av domarna tycker jag!!) kanske du missade att ringa??

De kanske missade att ropa ut det med , det stod tex på resultat listan som vi fick med hem från Åby , där det tex stod att Ravelli krävdes omkval på hm han startade inte ens ;) men de hade de i alla fall rättat till på SPTFs resultat listor ..
Ja Malin jag såg att det var en annan kusk som skrev att du hade säkert fått hennes varining

#9 Dem Ropade inte upp mig plus jag är väldigt säker på att dem har satt fel på mig och en annan.
#7 Jag hade inte i heller nummer till dem och sen vet jag inte vem som var domare iheller så inte så lätt att kontakta dem nu efter… :/
#10 Ja dem verkade lite förvirrade om jag får säga de själv… Ja hon sa de och jag är säker på att dem satt fel… :)
Men men de e inget att göra nu, ville bara säga hur det var för det är inte så kul att få en varning när man inte ens gjort det och isf skulle dem ha tagit kontakt med mig för det var faktiskt en B Varning…
För många år sedan blev Malena avstängd för hennes ungponny bröt ut i ett lopp och störde ev en ponny i ett ganska glest lopp. Det var på Mantorp och inte ens då fick hon kontakta domarna i tornet. Vi viste inte ens om det förrän avstängningsmeddelandet från SPTF kom hem till oss. Vilken överraskning! Det visade sig sedan att den avstängningen fanns som anmärkning under ett annat lopp. Och på den tiden användes inte internet alls. Listorna fick man vänta på annars fick man inte reda på hur fort hästen sprang eller nå´t.
Tyvärr gjorde denna avstängning att hon inte kunde köra i EPS Tröst-SM som vi hade på den tiden. Det hade naturligtvis varit bra om hon hade fått prata med domarna för nu viste hon inte ens vad hon hade gjort för fel.

Hände mig på Kalmar förra året, ledde loppet med 20m tills min kompis gick om 800 kvar och la sig utvändigt. Då skojade jag och sa: nu kan du ju inte gå om och skrattade :) OCH det var enda gången jag ens öppnade munnen under loppet. Fick varning för oljud under lopp.
Känns som att vissa domare är väldigt oseriösa och bara skickar ut varningar. Alla borde bli kallade att ringa upp till tornet innan man får en varning.
I en del fall är det nog så att måldomarna är slarviga! Det rätta är att alltid vid större förseelse/avstängning/skarp varning m.m. kontakta vederbörande kusk för att få en förklaring. Att i efterhand få veta per brev att man är avstängd är absolut inte acceptabelt! Så länge jag var med i måldomarnämnden på ponnytävlingarna på Gotland så kontaktade alltid måldomaren kusken för att prata med henne/honom! Brukar ju gå att ringa i inskrivningen eller sekretariatet, numret bör väl också stå i progammet…..
Förseelser under loppet är bandomarnämndens sak, och där gäller det verkligen att ha ögonen på "sina" ekipage så det inte blir fel!
Skärpning!

#14 Förseelser under loppet ligger inte på bandomarnämnden, bara galopper…

Tjänstgörande fuktionärer skall alltid finnas med på resultatlistan för det lopp som körs först på dagen, på listorna från åbys tävlingar ligger det på listan för lopp 1. Kontakta klubben eller sekretariatet på Åby och be att få telefonnummer till måldomaren :)