Avelsbedömning av varmblodshoingstar.
Ni som kan det här med varmblodsavel:
Det kommer att ske en avelsvärdering för varmblod på Sundbyholms travbana i början av november.
Jag undrar vad som avgör vilka hingstar som går igenom. Är det enbart resultat eller tittar man exteriört också? Det finns väl ingen rasstandard för varmblod eller gör de det?

http://www.asvt.se/page83340.php
Här hittar du svaret.
De gamla reglerna förstod jag men de nya…? Är förmodligen helt korkad så snälla hjälp mig förstå.
- Blir alltså ALLA visade hingstar godkända för avel oavsett stam, prestation och exteriör fråm och med 2010?
- Och vad menar de med följande rad? "Kassation av hingstar kan numera enbart ske av veterinära skäl."

Ja alla blir "godkända" så länge de uppfyller de veterinära kraven. De delas dock in i olika grupper efter resultaten, och fenomenet "betäcka med egen hingst" försvinner.
Tidigare har det iprincip endast varit prestationerna som avgjort om hingstarna gått igenom eller inte, oavsett hur många exteriöra avvikelser som fanns.
Själv tror Jag att detta kan bli kanon för svensk varmblodsavel, stoägarna får fler hingstar att välja på och de allra allra flesta hingstar som används är besiktigade. Och eftersom att anmälningsavgifterna och de andra kostnaderna för att visa fram en hingst är så pass höga är det ändå bara den "bättre" delen av hingstar som kommer fram till visning.
#3 VAd menas då med kassation?

Dom kasseras om de inte uppfyller de veterinära kraver, friröntgen bla..
OK!
Trodde nästan de stavat fel och menade kastration.
Konstigt ord! Kassation???!!!

Paragrafryttarna på ST gillar att uttrycka sig med gammelsvenska ;)
Jag tycker faktiskt att det är SKITBRA att så många hingstar som möjligt visas såhär.
Det gör att man som stoägare till varmblod kan hitta ngn lite billigare hingst att testa med, utan att behöva ha "egen hingst"