Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 2230 ggr
Polenta
0

Avkommor e.

Jag är lite nyfikna på hur avkommor efter dessa två kanonhingstar är att hantera, köra, psyke och mankhöjd? Visa gärna bilder och rekord med!

Micklas och Gumino är hingstarna vars avkommor de gäller, var nära att glömma de :)

Pondus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2008 fick jag ett hingst föl efter Gumino.

Han var mycket framåt, nyfiken och gick ifrån sin mamma på en gång. Hon hade fullt upp att hålla reda på honom….

Han var väldigt lätt lärd, jag tömkörde honom ensam redan när han var 7 månader. Jag sålde honom när han var 10 månader. Så jag vet inte hur det gick med resten av inkörningen.

Nu har jag bara haft en avkomma efter Gumino men jag gillade honom skarpt. På bilden är han ca 5 månader.

Polenta
0

#1 Det låter bra! Vet du hur det har gått nu med ev träning osv för travet?

Pondus
0

Jag har hört att han är så gott som helt inkörd, tror jag. Han har varit lite busig, men det hör väl till en del unghingstar. Men han har ett travsteg som heter duga och bör bli väldigt intressant att se nästa år!

Jag längtar sååå Skrattande.

Polenta
0

#3 åh det låter ju riktigt spännande! Du får gärna uppdatera tråden med bilder om du får tag i några :)

SLennartsson
0

Jag hade Tejas Morian.
Född 2006 och som var efter Micklas.

Morian var riktigt underbar, så lugn och snäll. Otroligt stabil. Trevlig på alla sätt och vis och mycket tacksam till allt. Lättlärd och ja, helt underbar!

Polenta
0

#5 Låter också riktigt bra! :) Mankhöjd på honom?

Inga fler som har/har haft Micklas/Gumino avkommor?

Erja
0

Hej,

vi har många av dom; ägar själv och har uppfött några.

Micklas avkommor är jätte trevliga, lätt lärda och arbetsvilliga. Vi har själv ett 4-åring sto som har inte startat (inte mycket tränat) men hoppas vi ses henne snart på banan! Hon är pigg, framåt men snäll som helst i allt. Älskar att jobba!

Sen har vi 2-åring e. Gumino, han är inkörd och han har liten mer temperament men på rätt sätt. Han är också arbetsvillig och framåt.

Hans helbror fick just 39 poäng i premieringen (bild).

Vi har också två st årsfölungar e. Gumino. Dom är sociala och trevliga och hoppas dom blir kanon bra tävlingsponnysar.

Polenta
0

#7 Låter även det riktigt bra! Vilken av Micklas och Gumino skulle du rekommendera till mitt sto? Hon är 122 cm hög, inte smäcker men inte för tung i kroppen heller. Hon har en hel del temperament, men är aldrig dum. Dock är hon lite lat och gör inte av med allt för mycket energi i onödan. Det jag skulle vilja ha i en avkomma efter henne är mer motor, helst rak benställning (Polenta är tåvid) och mer mankhöjd gärna runt 125-127 cm.

Bifogar en bild på mitt sto.

Erja
0

Ditt sto är inte så stor därför skulle jag rekommendera Gumino, om du vill mer mankhöjd. Med honom är det mer säkert att få den. Annars tycker jag att temperamentmässigt kunde båda passa bra. Lycka till med hingstvalning!

Polenta
0

#9 Tack så mkt för tips! :)