Mätning 2011
Vad är det för regler som gäller vid mätning nästa år nu egentligen? Får ponnyerna endast mätas på ATG klinikerna? Eller hur ligger det till?
Ponny ansluten till Svenska Ridsportförbundet får endast mätas på ATG klinik och detta ska bokas via TBD (Tävlingsdatabasen).
Vad som gäller för ponny ansluten till SPTF är inte ännu fastställt.
Mvh Christina
Hoppas vid min gud att ponnytravet inte ska bli lika krångliga som ridsportförbundet. Förstår verkligen inte varför de tror att det kommer att bli mer korrekt mätt då.
# 2 Inte jag heller…..Krångel-Sverige, mer bestämmelser och mer papper!
Men om man har en ponny som är tänkt ska tävla i ex. hoppning.. Måste man då mäta på en Atg-klinik för att mätintyget ska gälla även på ridtävlingar..?

Haha de gotlänningar som behöver mäta kommer inte få starta då eftersom vi för dagen inte ens har någon öppen ATG klinik!!
#4 Jajjamensan. Så är det sagt. Men jag tror (för så har det varit i år) att om du mätt på ATG-klinik så gäller den mätningen även för ponnytravet. Så vill man använda sin ponny till mer än trav så blir det till att ta sig till en ATG-klinik i fortsättningen. Och dessa finns det ju så gott om ute i landet (Drypande ironi)
#5 Ja stackare er gotlänninngar om det kommer att krävas inom ponnytravet också. Och alla norrlänningar som ändå har långt till allt. De får åka ännu mer.
Känns ju väldigt miljövänligt,eller….

#6 Fast här i norrland har iprincip varje bana en ATG klinik ;)
#7 Så bra för här nere är det INTE så. Vi bor precis brevid Sundbyholms travbana men vad jag har hört så är det ingen ATG-klinik där. Inte ens Solvalla verkar ha någon.
När jag har letat efter ATG-kliniker har jag bara hittat 7 stycken. I Umeå, Kalmar, Täby, Östersund, Örebro, Dannero och Solänget.
#8 Gävle har en ATG klinik

Har inte Åby ATG klinik också ? Vi har ju ingen här.
Jag hoppas verkligen inte travet hoppar på ridsportens tramsiga regler, de skulle ju inte bli dyrare heller hette det hm jag hört att en del har betalat närmare 1000 kr för en ponny ..
#8 karlstad har väl en atg klinik
Det enda jag vet att de är få och de jag har hittat är de jag skrev om tidigare. Men det lär väl bli någon lista på var alla ATG-kliniker finns ute i landet om nu detta kommer att li ett krav för ponnytravarna också.
Skulle tro att det blir dyrare med själva mätningen också.
#7 Skellefteå har ingen ATG klinik, norr om Boden finns ingen ATG klinik. Så avstånden mellan klinikerna är långa även här.
Det finns totalt 22 kliniker i Sverige. Inte mycket, och många lär få åka långt för att mäta.

http://demo.alizonweb.se/wp-content/uploads/2010/05/kliniker_matning.pdf
Info från hemsidan ATG -Kliniker , godkända stationer samt mätmän mm..
Jag får det bara till 19 ställen på denna lista.
Jaja, så blir det när dom som tror dom vet bäst får bestämma…….vad jag vet så är det ingen av ponnytravets mätmän som släppt nån jäkel över bron (alltså fuskat med mätningen!)…..
#15 Ja där ser man, inte ens alla kliniker är anslutna.

Om min häst är mätt som 4åring (dock inte på atg-klinik) till 125,0 så behöver hon enligt travet inte mätas om förrän som 8åring, gäller detsamma om hon ska tävla hopp el dressyr?
//Mickan

Alla ponnyer som mätter förra året innan 1 april (tror jag det var) gäller mätningen även inom ridsporten
#18 Ja

#19 Tackar för svaret, toppenskönt då kan medryttarna fortsätta skutta runt på ridbanan också ;)
//Mickan