Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 378 ggr
xerxes
0

kvala i monte??

Måste man kvala i monte?? eller är det borttaget?

amandahandersson
0

Jag har för mig att det är borttaget.

JennyBrunzell
0

jag har också för mig det.

muskot
0

japp det är borttaget

thilda-
0

jaha.. så man kan typ köra med sulky i lopp i valiga fall åsså sen då man ser ett bra monte lop så är de bara o starta?? :D:D

Superman
0

Behövs inte.

ryttarn
0

#4 Japp, har sina för och nackdelar….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
0

Själv tycker jag att montékval ändå var onödigt…

ryttarn
0

#7 Håller inte med, att en häst går i vagn betyder inte självklart att den fungerar under sadel. Ingen stor fråga direkt men jag ser det inte som självklart att den skulle bort….

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

#8, fast fungerar en häst framför vagn ska det mycket till för att den inte ska funka under sadel, det är min erfarenhet i alla fall. Och då startar man inte.

equuleus
0

#8 Håller fullständigt med dig.

PippiL
0

Skulle inte hästen fungera under sadel, och man är så "tokig" att man startar ändå, finns ju risken för att man blir ålagd omkval pga. oregerlighet. Är det någon som är villig att ta en sådan risk…… skulle inte tro det.
Startar man i monté så har man nog också en häst som är hanterbar under sadel. Skrattande

Alltså är min åsikt, bra att kval för monté försvann.

Nitro
0

#11 Håller med dej.

Kratern
0

#11 Tänk på att OM man är så "tokig" att man startar ändå så utsätter man ju andra för risker också. Tycker nog att det kunde varit kvar jag.

PippiL
0

#13 Har man en sån häst så märks det redan i defilering och provstart. Och blir redan där bortplockad. Olycksrisker är det hela tiden med hästar som är ett flyktdjur. Även den säkraste kan hitta på tokigheter.

Att man skulle komma ut till start med en sådan häst kan inte vara stor procentuell risk för.

Kvalet säger egentligen inte så mycket överhuvudtaget. För hur många kval körs inte med ensamma hästar? Hur vet vi då att dom kan starta i en volt med 4 till och 2 springspårshäster, eller gå i täta fält osv?

Krävs montékval pga av det du säger, så borde sulky kval med minst 5 hästar i startvolten också krävas. För där ska du hålla reda på både häst och vagn.

giffan
0

Men hur ligger det till nu? visst måste man rida upp för monté licens för ryttaren?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

#15 Ja, om man tagit licens 2005(?) eller senare måste man rida upp för monté licens. Äldre licenser har automatiskt "inbyggd" montébehörighet.

#11, 12 0 14 Med det ressonemanget behövs ju inget kval i vagn heller, kuskarna är ju så kloka att dom inte tar ut hästar som inte är klara….Hemlis

Jerker Klang,

www.isil.se

thilda-
0

fan va bra att dom har tagit bort kvalen!! :D