Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2033 ggr
amandahandersson
0

Klubbtävling Boden 11 mars

Ja, på söndag är det klubbtävling på Boden, det vill säja för NPTS medlemmar. Hade tänkt rapportera resultat och det hära..

Startlistorna kommer ut under lördagen, publicerar de här så fort jag fått tag på de =)

Propparna kan jag bjussa på i alla fall…

Prop 1.
Kat. A
1140 m voltstart
Grundlag 3.23 tillägg efter rekordhandicap.

Prop. 2
Kat. A
1640 m voltstart
Grundtid 3.23
20 m tillägg vv 2,5 sek bättre rekordtid.

Prop. 3
Kat. B
1640 m voltstart
Grundlag 2.36 tillägg efter rekordhandicap.

Prop. 4
Kat. B
2140 m voltstart
Grundtid 2.36
20 m tillägg vv 1,4 sek bättre rekordtid tom 2.15,0 därefter 20 m tillägg vv 1,2 sek bättre rekordtid.

amandahandersson
0

Och här kommer startlistorna!

Lopp 1, Kat.A
Grundlag 3.23, Tillägg enligt rekordhandicap
1140 m Voltstart1. Müsli - Pernilla Hietanen, 1140 :1
2. Bårarps Pinto Blaze - Marielle Sandqvist, 1260 :1
3. Mimmi Pihl - Sara Eriksson, 1280 :1
4. Olivia - Beatrice Utterström, 1320 :1
5. Jikas Sue Fia - Ellen Nyström, 1360 :1
6. Smevallens Eminent - Olivia Uggla, 1400 :1
7. Sindy O. - Frida Simonsson, :2
8. Norrskenets Hotrod - Marina Svensson, :3
9. Norrskenets Jupiter - Amandah Andersson, 1420 :1

Lopp 2, Kat.B
Grundlag 2.36, Tillägg enligt rekordhandicap
1640 m Voltstart
1. Pilgrim - Madeleine Johansson, 1640 :1
2. Yre - Linn Thrana, 1700 :1
3. Vinka - Matilda Lundström, :2
4. Zolero - Amandah Andersson, 1760 :1
5. Bert W - Frida Simonsson, 1880 :1
6. Risarvens Melker - Therese Hietanen, 2140 :1
7. Toker - Andreas Markström, 2180 :1

Lopp 3, Kat.A
Grundtid 3.23, 20 m tillägg vv 2,5 sek bättre rekordtid
1640 m Voltstart

OBS! Samtliga hästar framflyttade 140 meter!

1. Bårarps Pinto Blaze - Marielle Sandqvist, 1640 :1
2. Olivia - Linn Thrana, 1700 :1
3. Telia - Pernilla Hietanen, 1720 :1
4. Jikas Sue Fia - Alexandra Tenbäck, 1740 :1
5. Smevallens Eminent - Ellen Nyström, **1780 :1
**6. Norrskenets Hotrod - Marina Svensson, 1800 :1
7. Sindy O. - Frida Simonsson, :2
8. Norrskenets Jupiter - Amandah Andersson, 1820 :1

Lopp 4, Kat.B
Grundtid 2.36, 20 m tillägg vv 1,4 sek bättre rekordtid tom 2.15 därefter 20 m tillägg vv 1,2 sek bättre rekordtid
2140 m Voltstart
1. Pilgrim - Madeleine Johansson, **2140 :1
**2. Vinka - Matilda Lundström, 2200 :1
3. Yre - Linn Thrana, 2220 :1
4. Zolero - Amandah Andersson, 1760 :1
6. Risarvens Melker - Therese Hietanen, 2680 :1
7. Toker - Alexandra Tenbäck, **2720 :1
**8. Miltano - Jenny Nordström, 2820 :1

FridaSimonsson
0

Bert W är struken

amandahandersson
0

Jag såg också att Mimmi Pihl blitt struken.

Varför är Bert strucken?? ;/

Jenniferohlson
0

Va roligtSkrattande Det här borde fler klubbar kunna göra, just för gemenskapens skull!

Lycka till!:)

amandahandersson
0

Jag kan rapportera kort medans jag väntar på fullständiga resultatlistor!

Lopp 1 vanns av Smevallens Eminent - Olivia Uggla, kort före Norrskenets Jupiter - Amandah Andersson.

Lopp 2 vanns av Vinka - Matilda Lundström, före Pilgrim - Madeleine Johansson.

Lopp 3 vanns av Norrskenets Jupiter - Amandah Andersson, med kort marginal före Jikas Sue-Fia - Olivia Uggla.

Lopp 4 vanns klart av Miltano - Jenny Nordström, som för övrigt gick 1 tiondel sämre än rekordet (rekordet är 1.51,?).

Jenniferohlson
0

Va roligt att det gick så bra! Grattis amandahSkrattande

Var det "bara" klubbtävlingarna eller hittade ni på någe mer?:)

casandra
0

#5, får man fråga hur det gick för dig & ditt russ? :)

amandahandersson
0

#7, kan svara kort att det gick åt h*lvete… Antingen är det brodd + snöbana som han inte gillar (för övrigt var det dålig bana - det märkes även när man körde shettis… Galopp hit och galopp dit^^), eller så är det något allmänt fel i skallen på hästen!
Det var it i Zolles lopp, och jag tror att tiden kanske inte var värsta skandalen, men hur han travade bak!
Han tränar jättefint, värmde jättefint och ja.. på banan faller allt!

Det var kval också, Kålkulla Advocat blev godkänd på 2.51 och Dagobert blev godkänd på 2.40. 

Jag är iaf kanonnöjd över Jupps, 2.44 gick han bägge loppen :) Jag skulle tro att han leder klubbligan nu med :D

Nitro
0

Va kul att Eminent vann! Va gick han? =) Ny kusk?

FridaSimonsson
0

Advocat skötte sig utmärkt, Dagobert fick bara lunka han ska ju hem till frida nu :)

sindy var kanon :D

Bert har feber

Kristina-
0

Starkt gjort av Miltano att gå endast en tiondel över rekorden trots den dåliga banan.

amandahandersson
0

TOTALA POÄNGSTÄLLNINGEN;
**1. Norrskenets Jupiter, 22 poäng
**2. Vinka, 20 poäng
3. Yre, 18 poäng
4. Jikas Sue-Fia, 18 poäng
5. Smevallens Eminent, 12 poäng
6. Miltano, 12 poäng
7. Norrskenets Hotrod, 11 poäng
8. Pilgrim, 10 poäng
8. Risarvarens Melker, 10 poäng
8. Toker, 10 poäng
11. Sindy O., 8 poäng
11. Bårarps Pinto Blaze, 8 poäng
13. Telia, 6 poäng
13. Zolero, 6 poäng
15. Müsli, 5 poäng

amandahandersson
0

Jag orkar inte sitta och skriva in resultaten, men bifogar resultatlistor och jag kan skriva segertiderna;

**Lopp 1;
Smevallens Eminent - Olivia Uggla, 2.46,6
**

**Lopp 2;
Vinka - Matilda Lundström, it
**

**Lopp 3;
Norrskenets Jupiter - Amandah Andersson, 2.44,8
**

Lopp 4; Miltano - Jenny Nordström, 1.51,7

amandahandersson
0

Personligen är jag som sagt skitnöjd över Juppe.. Jag hade inte änns tänkt anmäla - hästen HATAR nämligen tillägg!

Men fyfasen, han gick! ;) Trots dålig bana, lite galopp här och där, vinterpäls och tillägg! Jag är skitanöjd :D

Att vinna NPTS klubbliga har vart mitt mål enda sen 2004, och ja - för första gånger ser det faktiskt hyffsat lovande ut.

Kristina-
0

Det var väldigt mycket oljud under loppen har jag hört !

juliapettersson
0

#15, tänkte samma sak när jag läste resultaten :P

Kris_J
0

Oj, vad Miltano gick långsamt tänkte jag, men sedan såg jag resultatlistan. Det var bättre.

Veritas odium paretFörvånad

amandahandersson
0

Det blev oljud, men vafan, första tävlingen! Ivriga kuskar, man vill vinna!

Miltano var grym idag - som vanligt ;)

FridaSimonsson
0

haha, amandah vi får bilda klubb ^^

amandahandersson
0

HAHA, ohja =) "vi som vägrar hålla käften och tänka efter" ;) x)

ryttarn
0

Va kull att smevallens eminent äntligen fick vinna ett lopp, det har han inte gjort på många år. Ett stort grattis till Olivia Uggla från tidigare fodervärdar. (hänger inte olivia här kan väll någon hällsa henne….)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

_JonnaRoos_
0

Tycker det är dåligt och rätt pinsamt att få 3 oljud av 3 möjliga lopp :/

PippiL
0

#22 Håller med, fruktansvärt pinsamt.

Varför låter ni så mycket? Har ni tänkt på era kamrater på banan, ni kanske skrämmer deras hästar i galopp? Fast det kanske är det ni vill Fundersam

amandahandersson
0

Jag skämms utav helvete för det, och när det gällde Zoleros lopp så var det mer en kurva då jag röck tussarna (han var ju dövad…).

Det är skillnad mellan STÖRANDE oljud, och oljud. Jag och en klunga till lät ganska glatt, men när man kör förbi de som faktiskt är tyststa är man automasiskt tyst.

Sen körde jag faktiskt två upploppskamper, ska inte skylla på det - men då lät både jag och den andra kusken ganska glatt.

Självklart tar man åt sig av varningarna, och ser till att de blir bättre till nästa gång. Klubbtävling är klubbtävling - det blir lite hårdare så man vet vad man ska tänka på hur man ska göra när det blir allvar. 

Jag skulle aldrig någonsin förstöra för någon annan med flit, sådant finns inte i min värld. Folk som för sånt med vilja borde stängas av LÄNGE! Hoppas du är medveten om det, PippiL.

PippiL
0

#24 Det är klart att jag är medveten om sånt. Men det ser inte bra ut på en resultatlista där det finns fyra lopp, och en kusk har startat i tre och på samtliga får varningar för oljud. Inget illa ment, men du förstår säkert att jag reagerar.

PippiL
0

Jag var in på eran hemsida, i gästboken, och såg en pixbox som innehöll bilder från tävlingsdagen. Det ser ut som om ni hade en härlig vinterdag Skrattande Blir lite avundsjuk. Vill också tävla….

VeronicaP
0

#24 Även om du inte menar att stör med ditt oljud så kan jag lova att det finns hästar som blir väldigt störd av ditt oljud, vi har tex en som vi dövar men kanändå blir störd av vissa personer som har en förmåga att föra oljud under loppen. Är ju så att ens egen häst kanske blir *döv* pga man *gapar* och håller i så att det ändå inte hjälper och nästa gång behöver man *gapa* ännu mer.

Vad jag inte förstår varför döva en häst om du ändå själv för oljud på den sen Fundersam

Jag tycker det är skitbra om de blir hårdare på det…

PippiL
0

#27 Det är väl ändå till #24 amandah_ du vänder dig, och inte till mig? Flört

Jag håller med dig.Skrattande

VeronicaP
0

#28 Ja det var det *ler* men har ändrat det nu Flört

PippiL
0

#29 Oljud är faktiskt rätt störande. Jag körde en häst till en annan en gång. Den hästen var inte van varken pisk eller skrik. Han fick först en pisk över mulen så han hoppade, strax före mål kom en kusk upp på sidan som skrek, så han hoppade igen. Skit pisst jag vart då Skrikandes Jag tycker det är okamratligt. Vinn gärna över mig, men gör det på ett schysst sätt. Så känner iaf ja

Nitro
0

Tycker man behöver låta rätt så mycket för att få en varning för oljud.
Skulle inte ha nån röst kvar om jag lyckades få det i tre lopp på samma dag.

juliapettersson
0

Det här med oljud under lopp. Vissa kuskar resonerar tydligen att man kan gapa och hålla på, om man inte är vid sidan av en klunga som är tyst. Fattar ni inte att det hörs ändå? Finns inget värre när man har en dövad häst som man försöker hålla lugn så gott man kan, och så hör man hur några gapar bakom en…

Det är utmärkt att vissa banor blivit hårdare på oljud, för man får ju faktiskt inte skrika på sin häst hur som helst.

Trav_
0

#24 haha lite roligt att läsa det du skriver amanda. då du säger att du kör förbi sånna som är tyst och då är du själv tyst. Själv så kan jag inte hålla med dej om det. På Bergsåker i oktober gick du och jag från samma volt. Min häst hoppar direkt för att du börjar gapa på din direkt " KOm igen då zolero". För övrigt så är min häst travsäker från start men ljud är hon känslig för. Så jag tycker att alla ska tänka på hur dom driver/eller gapar åt sina hästar då det är väldigt störande i loppen att höra..

amandahandersson
0

Jag är medveten om mina oljud, och jag ska försöka bättra dom. Det var extremt i söndags, jag var nog mest pepp av alla - tyvärr.

När Jupps vann satt jag dock tyst halva loppet (hade ingen som helst fokus på loppet pga. en viss sak, men det säjer jag inte här och nu).

Jag tycker att det är bra att jag får mina varningar, hur ska man annars lära sig? Och jag tar ju dom på klubbtävlingarna, inte på riktiga tävlingar.

Ang. en annan sak om oljud under lopp.. Mycket spelar roll VAD man säjer. Så länge man peppar och hejar på sin häst så får man lindrigare varningar, men en gång sa en kompis till mig "FAAAAN" när hon blev diskad (som var det enda hon sa under loppet) och fick SKARP varning för oljud under lopp.

#33, din häst blev diskad i loppet, och ingen blir diskad efter en galopp.

amandahandersson
0

Glömde fylla i..

Jo PippiL, det var en jättehärlig tävlingsdag =) Alla hästar har inte vaknat upp ur vintervilan ännu, men härligt var det ändå! :) Plusgrader och strålande sol :D

Ogge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med Glad var toppenväder. körde inte själv Sindy O utan Frida Simonsson körde henne… och hon gick jättebra andra loppet Flört Fotot är taget av Bea från Lule…

amandahandersson
0

På tal om bilder..

Här är en på Norrskenets Jupiter - jag och Jikas Sue-Fia - Olivia Uggla, upploppskamp i dagens 3e lopp där JUpiter gick segrande ur striden!

Bilden är tagen av Beatrice Utterström.

amandahandersson
0

Norrskenets Jupiter in action!

©Beatrice Utterström.

amandahandersson
0

NPTS russtjärna, Miltano!

©Beatrice Utterström.

equuleus
0

Vad läcker Miltano är  =)

Som ett mini-varmblod =)

amandahandersson
0

Jo, Miltano är verkligen grym =) Fast om jag inte minns fel är han ganska liten? I mankhöjd alltså. Fast jag kan ha fel.

Vinka
0

#41 Amandah, du har rätt Mille är ganska liten, men så otroligt grymt bra :D

amandahandersson
0

Jag minns när jag tog licensen, då tog Erik också licens och hade med sig Mille ^^ Jag trodde han var shettis, innan jag upptäckte hur sjukt snabb han var! Han var ju 2.00-häst redan då, och det var -02 jag tog licensen ;) Men som sagt - han är NPTS stolthet kanske man kan säja? ;) Iaf en av dom, Toker och Edgar är ju också minst sagt hyggliga hästar ^^

FridaSimonsson
0

Kvalade Kålkulla å han var så jävla fin : ))

Älsk gubben min ;**

Sindy var bra nu blire 29e ^^

skatan
0

Ja det var jätte fint väder i Boden på klubbtävlingarna. Var själv bara publik men dessa oljud hörs j-ligt tydligt över hela banan och vem rösterna tillhör går inte att ta miste på. Snälla tjejer sluta gapa mså slipper ni sätta proppar i öronen på era hästar, även andra slipper ha det när dom ska starta mot er. Ni är duktiga utan att skrika på dom , dom slutar snart att lyssna om dom inte redan gjort det. Det blir som med barn/ungar dom får selektiv hörsel alltså hör det dom vill.

Trav_
0

#34 ja hon blev diskad i loppet. Men det handlar om att hon aldrig tar ett felsteg i starten, hon flög direkt när hon hörde dej!! Sedan under loppet så kan det alltid komma galopper men nu är det så att jag aldrig kört en startgalopp med henne för hon tsicker i trav direkt när man vänder upp henne men ej denna gång!! Om jag säger såhär i andra loppet vet ej om vi gick ifrån samma då men det var iaf flera spår mellan oss då gick hon iväg som en klocka!!

Men tänk er för bara vad gäller ljud. Det är inte bara jag som blir irriterad det är flera andra!

amandahandersson
0

#45, Jo visst "Skatan", men jag vill väldigt gärna veta vem du är. Din åsikt är såklart accepterad, men om man gömmer sig bakom ett falskt namn? Jag tycker man ska stå för sina åsikter! (det är inte första gången du yttrar dig).

skatan
0

Har ingen betydelse vem jag är, jag är inte ensam om att vara anonym på detta forum. Tänk nu bara Amandah på att det inte är bra att dra på sig så många oljud på vanliga tävlingar, du stör andra hästar plus att din häst slutar lyssna. Jag vill inte dig eller någon annan kusk något ont, bara ge er ett förhoppningsvis bra råd. Ha en bra tävlings säsong jag återkommer som anonym med fler inlägg om något annat

FridaSimonsson
0

HAHAH

men snälla lilla skatan, HÄSTAR älskar att bli peppade varför ett sånt här jävla tjat om en klubbtävling?

De är bra att man hejjar på sina ponnyer , hellre använda rösten än pisken så sluta nu förfan klaga på Amandah!

Advocat springer inte en meter utan att man berömmer honom, däremot i kvalet kunde jag vinkla bak pisken för då räckte min röst, å jag fick ingen varning så varför klaga ?

prova köra Zolero/Juppe och Advocat själv då, jag lovar dom går inte en meter!

jag är på din sida amandah eftersom jag vet hur mkt mer dina hästar kämpar.

: ))

skatan
0

HaHa lilla vän det var inte bara Amandah som fick bestraffningar för att hon förde oljud under loppet; det fick även du i första loppet du körde Sindy O .sen även i andra som du körde samma häst. Så vad snackar du för skit att du inte fick för något, nej just det du fick ingen bestraffning för otillåten drivning eller överdriven användning av körspö. Var det det du menade

juliapettersson
0

#49, du verkar ju vara helt ute och cykla om du anser att störande oljud är samma sak som "peppning".

"Det är bra att använda rösten istället för spö", jag håller absolut inte med dig. Bättre att ge hästen ett rapp istället för att sitta och gorma hela loppet och störa resten av ekipagen, som dessutom ej är tillåtet!

Om inte hästen går en meter utan att man skriker på den kanske inte hästen vill tävla…?

Kratern
0

Om man fått flera varningar för störande oljud, varför tar man inte lärdom?

Sluta skrika åt era hästar, om inte annat så för era medtävlares skull.

Dessutom tycker jag personligen att det börjar på att hagla lite väl mycket svordomar även här på forumet från ett par tjejer.

amandahandersson
0

"Skatan", jag tycker absolut att du ska presentera dig! Självklart accepterar jag din åsikt, vem du än är. Jag accepterar allas åsikter - och hoppas även att folk accepterar min! Jag tycker att det är fegt att hålla på och gömma sig bakom ett falskt namn.

nger, jag kan meddela att jag tar lärdom, det har jag skrivit i tidigare inlägg också. Man lär sig av sina misstag heter det!

Kratern
0

#53 Men, Amanda…om du tar lärdom, varför fortsätter du då att skrika?

amandahandersson
0

#54, jag har inte kört några fler lopp efter det, så du vet knappast hur det blir nästa gång jag kör.

skatan
0

Skatan tänker inte presentera sig för vem jag än är så spelar det ingen roll. Huvudsaken att ni tar lärdom av att domarna dömer er för att ni skriker så blir allt bra

amandahandersson
0

#56, för mig spelar det roll! Jag brukar vanligtvis tycka det är en fördel att veta vem man diskuterar och pratar med.

amandahandersson
0

Jag har dock vissa aningar om vem du är, "skatan". Jag vet att du håller till nära Boden, och du har uttalat dig förrut om Bodenhästar. Varför inte stå för sina åsikter?

Millaaann
0

Jag vet också hur det är när man har kuskar omkring sig som skriker, särskilt om man har en häst som redan är väldigt peppad och som man knappt får säga ett ljud till..och hästen galopperar pga andra som skriker och har sig.

Jag har två som man bara typ kan smacka lite på eller sitta helt tyst och låta hästarna köra sitt rejs…även om man är peppad inför årsdebuten så kan man faktiskt hålla en lagom ton, om man måste skrika på sin häst så får man nog ta till ngt annat sätt för att få hästen framåt..man stör oftast både sin egna häst och andras och så blir man bara irriterad på dem som skriker i loppen.

FridaSimonsson
0

Hmm, låt mig se, skatan jo visst jag fick med Sindy O ? men har hon helt plötsligt bytt namn till Kålkulla Advocat, nja, skulle inte tro de, så ta nu dej i kragen och berätta för oss vem du är din lilla tönt.

VeronicaP
0

hm nu tycker jag tonen börja bli lite otrevlig , tänk på erat språk flickor …

MaritaM
0

hEJ ALLA TJEJER NU TYCKER JAG ATT NI BÖRJAR VARA LITE LARVIGA. Om det nu finns någon som vill vara anonym så förstår jag dom/de för Fridas uttalande om att någon är en liten tönt säger väl allt, vem tusan vill uppge sitt namn om man blir påhoppad för att man tycker att det är störande med era drivningar med era röster under loppen. Jag kan hålla med om att det är störande för ni hörs konstant under loppen. Så tjejer ta lärdom det är ju inte bara kuskar här uppe som tycker att hästarna blir störda när man konstant driver sina hästar med rösten. Sen fattar inte jag vart du fick det ifrån om Kålkulla Advokat honom har "Skatan" inte ens nämnt utan det var du som tog upp hans namn vad menar du då med det.

amandahandersson
0

#62, men Marita, jag har inte "hoppat på" "skatan" på något sätt. Och jag vill väldigt gärna veta vem det är jag diskuterar med.

MaritaM
0

aaaaaHej  Amandah förlåt om du trodde jag menade dig , så var det inte. Kolla vad Frida skrev så fattar du vad jag menar. Inte kul med sånt ordval eller ?

FridaSimonsson
0

Men snälla lilla marita ?

vem tror du att du är just nu ?
skatan hoppade på mig innan jag kallade henne tönt , sen hejjar jag på min häst hur jävla mkt jag vill å du ska inte bry dig !

mina hästar springer ju iaf.

AnnaLundin
0

NU anser jag att det är färdigtjafsat i detta ämne!

Och Ni är flera som behöver vårda ert språk mer om ni vill fortsätta skriva här! Läs igenom skrivreglernaen gång till och begrunda. De som inte skärper sig kommer få skrivförbud här…

Inlägget är låst för nya kommentarer