Okoncentrerad
Mitt femåriga russ har enligt mig bara blivit mer och mer okoncentrerad ju äldre hon blivit. Hon tycker att ALLT runt omkring är så mycket mer intressant i stället för att koncentrera sig på att springa framåt. Detta börjar bli mycket frustrerande eftersom hon mest springer och tittar bak på mig, hon har till och med gått omkull eftersom hon inte håller reda på benen. Hon är absolut inte så på banan och hon är likadan hemma även om jag kör med sällskap. Jag tränar inte med något hjälpmedel som helstängt el liknande eftersom jag strävar efter att mina hästar skall kunna springa utan sådant, men det är kanske något hon behöver ändå? Jag tror hon är lika frusterad som jag eftersom det finns så mycket fint att se på som jag inte tillåter henne att titta på. Vad tycker ni?
Jag hade nog testat helstängt/trekvartsstängt…även om man inte vill att sina hästar ska gå med en massa saker på så kanske det är det enda som hjälper..eftersom hon även gör så med sällskap..
jag hade med testat helstängt eller nåt liknande vissa hästar behöver extra utustning för att funka.

jag skulle också testat stängt huvudlag,

#4 det står i texten att han är absolut inte så på banan. Då ligger det nog inte i att hon tycker det är tråkigt.

#5 okej sorry jag missade det!
Har du provat att köra mkt tempo växlingar? Kör du alltid samma väg?
Men jag tycker inte det är fel att använda sig av hjälpmedel. Speciellt inte när det är som det verkar i ditt fall. Din häst låter det som går "ren" annars, och du behöver möjligen bara använda hjälpmedel en kortare period.
Tussar i öronen kan faktiskt oxå hjälpa för okonsentrerade hästar som kan bli mera lyhörda på kusken/ryttaren.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Prova att köra mycket "dressyr" ! Om du har tillgång till en större yta är det ett jättebra sätt att variera träningen på. Kör mycket volter, serpentiner, vad som helst som gör att hästen måste koncentrera sig!