Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 689 ggr
divansson
0

Vallack på utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hade tänkt att ha med min ponny på den "årliga" russutställningen här i dalarna, för att se hur han ser ut i deras ögon. Men förra året var det enn vallack bara, och den vart TOTALT utdömd tycker jag! min ponny ser ut som en hingst, fasst han är en vallack.. men går det att ha med en vallack på utställning i alla fall? liksom.. bara för "skojs" skull?

Tex. på bilden, kolla halsen.. nu har han blivit mer musklad på både bakre och främre motorn.. ;)  så han ser.. lite mer ut som en hingst endå. :P

LinnJ
0

Absolut! Även om din häst är valack så är det ju bra omdöme för både mamman och pappan om din häst får fina poäng. Eftersom jag har för mig att din häst är efter Jucent så kan jag säga att min valack som också är efter Jucent fick 40 p som tvååring. Men sen har det dalat, förra gången fick han 36 :P Men träna, träna träna! Det är viktigt att du får honom att skritta och trava klokt. Lycka Till!

AnnaLundin
0

Självklart kan du visa din valack på utställning! Att den valack du såg tidigare fick låga poäng berodde sannolikt inte på att han var just valack, utan det fanns förmodligen små detaljer som drog ner poängen.

Jag skulle dock vilja lägga till #1 att det är mer än att bara skritta och trava ordentligt. Att ställe upp ponnyn rätt, innebär inte bara att benen står rätt, utan att man faktiskt även där kan framhäva hästens bra sidor. Har hästen en väldigt bra halsansättning så ska man försöka få den att visa upp det också, genom att sträcka på halsen lite extra. Är hästen t.ex lite lång i bålen så bör den kanske inte ställas upp med bakbenen jättelångt bakom sig, så att dne ser ännu längr eut osv… Det är en konst att visa hästar!

Därför skulle jag råda dig att ta kontakt med nån erfaren uppfödare/utställare, helst i din egen ras men andra går bra också, som kan hjälpa dig att lära dig att framhäva just din ponnys förtjänster! För om man lyckas framhäva detta på ett bra sett så kan man "lura" domarens ögon att titta åp det som är fint och kanske litegrann bortse från det som är inte riktigt lika bra…

LYCKA TILL!

Miii4
0

Jag ställde ut min shettisvalack!
det gick SUPERBRA, han fick först silver, domarna var dock oense om han var guld eller silver. det var inga poäng den dagen. nästa gång fick han 39 p och vann sin klass och sist 40 poäng och guld.

Vi tränade inte så jättemycket, men fick väldigt BRA tips första gången vi övade av kunniga personer.
Men öva öva öva e det enda man kan göra.
Du som person också; det värmer verkligen att höra av domaren att man visat sin häst perfekt!

hannibal-roll
0

Jag har också tänkt visa min valack. Mest för att det är kul=) Som någon sagt tidigare, det gynnar ju hans föräldrar om han skulle få bra poäng.

Jag tycker att det är jätte svårt att själv bedömma sin häst. Självklart är min ponny världens finaste! så då är det alltid kul och nyttigt att höra vad andra tycker.

Kris_J
0

Jag tycker absolut, ska du visa din valack. Dels för at det är roligt att ha ett mål. Oavsett hur det går är det samma häst som du åkte dit med som du tar med hem. Det är med utställning lite som att rida dressyr. Säg att det tex inte blev som du förväntat dig. Åk hem och var kritisk försök färbättra och åk igen. Man kan förfina mycket som på sikt gör en och annan poäng. Domare dömer inte heller helt lika.

Lagom hull till kroppskonstitution, hur du får fram rörelserna, rätt verkad att ponnyn tycker det är roligt att visa upp sig mm är saker som har stor betydelse för hur hästen uppfattas vid bedömningstillfället. När du tränar är det bra att vara två eller ha en stor spegel. Detta för att hitta de rätta posistionerna. Höja sänka halsen, sträcka fram, rätt tempo i rörelserna. Sen får du inte glömma dig själv, prydlig och i rätt position i för hållande till häst och domare.

Mitt ena russ har i sin ungdom visats med 36 poäng, hon var då fruktansvärt fet (det ska mycket till för att jag tycker någon är fet, finns nog en och annan här som vet)hela hennes hållning var slö. Hon har senare visats i för henne perfekt hull och vaken utstrålning hon har då legat mellan 42-43p

Sen ska du visa honom för att ju fler avkommer efter en hingst eller ett sto som visas ju bredare underlag för avkommebedömning. Om din ponny har ett bra travrekord kan det inte komma modern till del om ponnyn inte är visad med minst 35 poäng vid lägst ett års ålder.Vill du veta mer kan du läsa regler i SH´s storeglemente gemensamma bestämmelser för Bla shetland, russ. Ju fler avkommor efter en hingst som visats ju bättre är det ju får att få en enhetlig bild av hans förärvning. Hur tråkigt det än låter, visar man inte avkommorna dras det ett lika med att dom är för dåliga. Även om det inte är så. Resonemanget är hade dom varit bra blev i alla fall några visade.

Veritas odium paretFörvånad

equuleus
0

Vart kan man söka efter propositioner för utställningar?

AnnaLundin
0

Rasföreningarna i första hand

www.shetlandsponny.se

www.gotlandsruss.se

Sen finns det på vissa platser i landet även utställningar som är för alla raser och arrangeras av lokala ponnyavelsföreningar.

Man kan också titta på www.spaf.info = ponnyavelsförbundet. Där brukar ALLA offociella utställningar finnas med i kalendern…

Kris_J
0

Svenska Russavelsföreningen www.gotlandsruss.se

Sveriges Shetlandssällskap www.shetlandsponny.se

Kris_J
0

#7 OJ! I samma stund vi agerade.

Men ska man ställa ut hos lokala ponnyföreningar bör man kontrollera så att utställningen är avelsvärderingsgrundande för att komma ponnyn eller föräldrarna till godo. De utställningarna är uppförda på SPAF`S lista

En annan sak man kan tänka på är om man har ett sto som man inte visat som treåring eller som då inte var så bra som hon kanske blivit när hon är lite äldre är att man kan höja stoets (Gäller även hingstar) Avelsvärde klass på egna meriter . Dvs om stoet har G eller GII kan hon bli berättigad till GI. Läs mer i storeglementet (hingstreglementet) på SH´s Hemsida

LinnJ
0

#2 Ja självklart skall man tänka på hur man ställer upp hästen! Väldigt viktigt. Men det jag kan säga att jag gjorde fel var att jag inte övade tillräckligt. Så i år skall jag träna ordentligt, för det finns inget bättre än när domaren ger en eloge till en själv för fin utställning!

rebeccajansson
0

Ja jag tycker att du ska ställa ut honom. Han har ju bara en såå fin pappa. Min vallack efter Juventus fick 39p och gick 2:a av 13st.

Nirwana
0

Vi har en shettis-valvck som vi ställt ut en hel del. Jätte-kul!! Han har blivit champion och fått 40 poäng flera gånger.

CarinaA
0

Ripadals Friggadör alias "Lillebror" blev championvalack -06 i Skåne !! Han var då 3 år, fick 40p o guld !!!