Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 3262 ggr
Dolores
0

Ungdomstinget 20 november

Vilka kommer att vara huvudfrågorna i år tror ni ?

Kan och får dagens ponnykusksar chansen att påverka framtiden för ponnytravet ?

Mille
0

Jag tror att kvaltiderna, montéreglerna och åldersgränserna iom prispengarna kommer vara heta frågor.

VeronicaP
0

Amanda och Emilia ska åka upp här i från HPTS lite synd bara att de bara kan vara med till middag på söndagens möte då flyget annars går alldeles för sent hem för dem :( Deras flyg går hem lite efter 2 på söndagen och de får tom flyga till ängelholm för hem till Halmstad gick inga flyg :(.

Tror precis som # 2

VeronicaP
0

#0 Det är väl meningen att det är dagens ponnykuskar och ungdomar som ska ta över och styra sen i framtiden och för mig är det självklart att de ska kunna vara med och påverka. Vi skickar inga andra upp till söndagens möte mer än Amanda och Emilia de är unga men de är ju ungdomarna som ska ta över i klubben i framtiden(hoppas ju jag i alla fall ) Oskyldig

amandahandersson
0

Jag hoppas att åldersgränser/prispengar diskuteras..

Veronica-I
0

Jag håller med inlägg nr 1, tror att detta kommer att diskuteras, förhoppningsvis får vi bra svar på alla frågor :)

Kajhugo
0

Varför är kvaltiderna en het fråga?

Mille
0

#6 Enligt de nya reglerna är kvaltiderna (för kat B) 2.55 för treårångar och ostartade, 2.45 för 4åringar och 2.35 för 5åringar och äldre. Det innebär alltså att en startad häst som får omkval eller har uppehåll från tävlingarna kan behöva kvala under sitt rekord för att få tväla igen.

Mille
0

Tidigare har det varit en tid för alla, alternativt en lägsta tid och rekord +15 sekunder för snabbare.

Kajhugo
0

Men 2.35 för en som är 5 år eller äldre kan inte vara omöjligt… om den tävlat tidigare, några krav måste man väl kunna ställa på ponnier som ska tävla. Jag ser inte problematiken.

VeronicaP
0

#9 Jag har inte något i mot kvaltiderna faktiskt

Zetter
0

Håller med #10 de är bra som de är.

emmau
0

#3 Håller helt med dig, det är ungdomarna som skall åka upp och hoppas verkligen att man lyssnar på dem, det är ungdomarna som är framtiden och skall föra ponnytravet vidare.

MagganS-B
0

# 9 10 11, Håller med om kvaltiderna! Tyvärr är ju inte alla russ "programmerade" för att tävla i trav, och lite krav måste man ha!

savrarpstuteri
0

JVP skickar 4 personer till denna helg.
Det är vuxna och ungdomar blandat med förhoppning att intresse för att lyssna-förstå-ta med sej hem till klubben, samt att påverka framtida beslut -förändringar osv…. skall spridas bland JVP:s medlemmar Glad!

GhandiM
0

Är det någon som har sett ett program för Ungdomstinget? Glad

VeronicaP
0

#15 nej har inte fått något program .

fick ju först till söndagen men de var ju helt fel , det nya ligger ute på SPTF , men som sagt tyvärr kan inte våra stanna kvar längre till middag pga flyget

Pontuzz
0

Jo det finns anledning att diskutera kvalgränserna

Inte för att kvaltiderna är för låga utan för principen.

Om vi tar kat-B så skall ostartade och 3-åringar gå 2.55

tidigare startade 4-årinar 2.45 och äldre startade 2.35.

Om vi då tänker oss att vi har en ponny som startat som 3-åring och fick ett rekord på 2.50,0 eftersom den ponnyn inte var mogen att tävla vidare ställdes den av och som 5-åring kvalar den på nytt. Den skall då gå 2.35 eller snabbare vilket inte alls är orimligt.

När den sen startar kan den gå ut i ett lopp med grundtid 2.50 och stå på samma start som 3-åringen som bara behöver kvala på 2.55.  Här lurar vi ju de som kommer med sina unghästar som lagom har klarat kvalgränsen att dom har en chans i ett sånt lopp.

Jag tror att tanken varit god med olika kvalgränser för olika åldrar men det förutsätter ju att vi har tillräckligt många 3-åringar så att vi skulle kunna köra lopp enbart för exvis 3-åringar men det har vi ju inte. Totalt har vi ju ca 50 st 3-åringar som startat i hela landet.

Jag tycker att vi skall ha en kvaltid för varje kategori  2.35 för Kat-B  och 3.30 för Kat-A då får vi ponnyer som är förberedda för att tävla och som det står i SPTFs stadgar vi tar långsiktigt tillvara de ur ponnytravsynpunkt intressanta ponnyerna

Kajhugo
0

#17 Det problemet har väl alltid funnits, jag kan ju kvala en ostartad häst på låt säga 2.50 fast den med lätthet kan gå 2.25. Sedan startar jag givetvis i ett 0-lopp och sätter mig tillrätta i ledningen och kör bara så fort som jag behöver, antingen 2.48 eller 2.25. Och det är ju inte säkert att det räcker med 2.25 det kan ju finnas de som går ändå fortare så trots allt så kan man ju bara förbereda sin häst på bästa sätt inför start och göra sitt bästa den dagen.

HagalyckansCornelius
0

Tycker att 2.35 är för tufft och jag hoppas att dom ändrar till det som var förut sitt rekord +15 sekunder

amandahandersson
0

#17, realistiskt - hur många lopp ser ut så? Alla 0-lopp är ju vidöppna, tror ingen seriöst tror att man vinner på 2.50 utan en jävla massa tur. Kan låta grymt, men det är ju sanningen.

Om vi stoppar en kvaltid på 2.35 för 3-åringar tror jag vi kommer få se sönderpressade och sönderkörda unghästar. En 3-åring har nämligen tränat så jäkla mycket mindre än vad en 5-åring som det exemplet som #17 nämner. Att 5-åringen är snabbare är bara logiskt. Visst, 5-åringen kanske vinner det loppet över 3-åringen som kvalat på 2.50. Men 3-åringen utvecklas ju? Alla hästar går inte 2.30 direkt, vissa behöver några starter.

Min egna ponny kvalade på 2.12 när han var 3 år och jag kan då säga att han var relativt unik med det. Jag tycker hetsen med att köra in och träna unghästar är nog som den är. Om vi inte vill att vårt ponnytrav ska börja likna amerikanskt trav ska vi ha den här låga kvalgränsen för 3-åringar. Så enkelt är det.
Och de hästar som går fort som unghästar - det är skitkul, vissa är talanger, så enkelt är det med det.

Zetter
0

Tycker det finns viktigare saker att ta upp än kval-tiderna. Hur drivningar och felaktiga nedtagningar ska kunna minskas och stävjas.

VeronicaP
0

#21 Håller med :D

Kajhugo
0

#21 håller med. Felaktiga nedtagningar och drivning tycker jag är något som bör lyftas och jobbas med. En felaktig nedtagning drabbar oftast de andra i loppet och har man otur kan man få en hästrädd häst på köpet.

Winner04
0

#21 Håller med!! Tycker det har varit på tok för mycket sånt iår o dessutom har jag aldrig sett så hemska drivningar som det vart iår..

isa98
0

Tyvärr så verkar det vara olika åsikt i domartornen om vad felaktig nedtagning och felaktig drivning är. Jag för inte statistik men jag har inte sett särskilt många av dessa förséelser i resultatlistan. Har också även sett en banor som inte bryr sig och tyvärr även sett banor där man undrat vad de har sett den hårda drivningen.

Riktigt ofog är också detta skrikandet och vrålandet, här måste klubbarna informera sina funktionärer, t.ex. huvudstarter och ekipagekontrollant  att även de är skyldiga att rapportera till domartornet.

Men detta är väl vad man kommer att ta upp på domarkonferansen antar jag. Blir kanske en annan tråd av det.

Kajhugo
0

Jag hoppas att propparna kommer att diskuteras samt anmälningssätt…….  Jag hoppas på internetanmälan likt stortravet.