Åldersgränser kuskar 2011
Är det någon som har koll på vad som beslutats (om något beslutats) angående åldersgränserna för kuskar 2011?
Diskussionen gick ju kring att ta bort prispengarna för kuskar 8-12 år och därav skulle åldersgränsen för att köra russ höjas till 13år.
Alltså; någon som vet hur framtiden ser ut med detta?
Hämvisa gärna till källa…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

sjukt om det vore så eftersom att du får köra storhästar redan det året du fyller 16….
Jag har läst någonstans att det ligger som förslag. Men har inte sett att det är något beslut taget på det. Just nu minns jag inte vart jag läste det.
Tycker att om det ska ske större förändringar så ska de aktiva få en ärlig chans att ta del av informationen om sådant i god tid. Ex att man går ut med det i början av året för att det sedan ska gälla från nästa år.
inte att det ska vara så luddigt som det ser ut nu. Man har ingen aning om man kan skaffa russ till 12 åringar eller ej. Får 10 åringar rida monté nästa år? hur kommer det här med att ta bort pengarna för 12 år och yngre se ut.
Nästa sesång är snart här. Och man vill kunna förbereda sig.
hoppas man får lite klarhet i det till rep mötet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det ska ju vara möte nu i stockholm ju den 20 och 21 kommer säkert info där till klubbarna .
tyvärr hinner ju våra representatner bara vara med halva dagen på söndan
#2 Det var sagt ifrån STC att prispengar till barn under tolv år inte skulle få delas ut redan 2010.
Men det förhandlades fram ett övergångsår för att alla skulle hinna acklimatisera sin verksamhet till denna nya regel som nu skulle börja gälla från 2011 ist.
Det var ju solklar information från STC redan för ett år sedan.
Mer information kommer med all säkerhet att delges kommande helg.
Hoppas att alla klubbar skickar representanter så de tar med korrekt information hem till sina klubbar och dess medlemmar.
#4 Jo men det vat jag. Det vet nog de flesta.
MEN Det man inte fått veta något om är om åldrarna ska ändras? ska de sänkas eller höjas, hur delas licenserna in? Får man bara köra russ från det man e 13? eller gäller 12 år fortfarande? Hur gör vi med russ loppen där 10-12 åringar kan vara med (montén)
Det är sånna frågor vi inte har riktigt tydliga svar på Tycker jag.
~ Anneli ~
Tycker pengarna borde tas bort helt och hållet från montéloppen. Så överdrivet många montélopp rids det faktiskt inte. Då slipper vi stänga ute 10, 11 och 12 åringar. För vi har ett stort problem med många för stora ryttare, tycker jag i alla fall.

Okej. Då får jag hålla mig till tåls tills efter repmötet.
Hoppas verkligen att någon kommer göra tydliga anteckningar och publicera dem här!!
#7 Ja för vad jag läste så var det ett förslag till sptf, men jag har inte sett något beslut… så vi får vänta och se.
~ Anneli ~
En sak som jag tycker skulle vara bra vore om man höjde kusk åldersgränsen för kat A till 18år. För att jag tror att det skulle vara räddningen för shettistravet. De som tar licens vid 12-13 års ålder och skaffar ofta ett russ för att det är nästan inte lönt att köpa en shettis som man kanske måste sälja så snart. Men höjer man åldersgränsen till 18år kanske man får fler shettisar som tävlar i Sverige.

#9 Det hoppas jag inte, vid 18 års ålder kan du köra stor häst, låt dem små barnen köra shettisar.
#6 Varför bara ta bort prispengar i montéloppen?Det ska vara lika för alla!
Antingen ska alla ha pengar eller så ska ingen ha det. . Är det prispengar i loppen och man kör för pengarnas skull -bra! Men ska pengarna bort någonstans så ska de bort för alla. Kallas inte sån´t här för åldersdiskriminering? Något som är förbjudet enligt lag i Sverige.

Kanske det endast skulle vara prispengar i storloppen?
#11 Det blir inte lika för alla om man får köra ponnytrav utan pengar med barn 12 år och yngre. 13 år och äldre får köra ponnytrav med pengar, vad e likheten där?
Så då kan vi ta bort pengarna för alla om det ska bli lika.
~ Anneli ~
#11 ska de bli lika för alla får du kanske ändra vad som står i lagboken. Du har ju åldersdiskriminering i så många fall inom oilka områden.
#12 Det är precis det jag menar. Antingen ska alla ha eller ingen. Oavsett ålder.
Som alla vet så håller jag ju med #14 helt och hållet i den här frågan.
Sen att ingen förstår vad som håller på att hända inom ponnytravet är ju bara att beklaga.
Vi får se hur länge det finns A-ponnyer kvar inom ponnytravet.
# 15 ett nytt möte är nära förestående och där kommer säkerligen en massa information. Hoppas nu ALLA klubbar sänt representanter för att lyssna - vara med och påverka!!!
# 15 det kommer med all säkerhet att finnas lika många kat.A ponnyer med som utan prispengar
! Det är mycket möjligt flera försvinner som vill-behöver ha prispengarna men med all säkerhet kommer nya kat.A ekipage in och fyller upp
!
STC loppen i år talar väl sitt tydliga språk…..???? Inte har de varit utan starter precis, trots att de loppen varit utan prispengar
!
Skall vi ha ett bra, positivt ponnytrav framöver är det nog dags att vi vuxna slutar vara negativa utan anslå en positiv ton
! För nog är det så att ponnytrav skall vara kul
?
Sist men inte minst måste det nog vara en oerhörd lättnad för många arrangörsklubbar som nu får underlättning i kämpandet för att få tävlingsekonomin att gå ihop
! Prispengarna finns ju inte bara så där……….!!!
#16 Jag säger inte emot att man tar bort prispengarna, men då ska man göra det för alla.
En till sak som talar MOT kat A-ponnyernas framtid är ju pengahandicapen. Det GÅR INTE med kat. A
Och jag håller verkligen med dig. Ponnytrav ska vara KUL!
Det är det inte längre…
Det liknar för mycket stortravet.
jag tycker iallafall att man kan höja kusk åldern på kat. A till 16år :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#11, som sagt - för att vi har ett problem med för stora ryttare och det borde ren idioti då att stänga ut de som i regel är minst… Det vill säga, de som är 10-12 år.
Åldersdiskriminering kanske är någonting vi ska klämma på, när det gäller i överlag att ta bort prispengarna. Jag är mot det helt och hållet.
#17 är det en omöjlighet att lösa pengahandicapen i kat.A på så vis att även i de lopp utan prispengar så belastas ponnyn med poäng istället för pengar i motsvarande mängd som kronorna skulle varit?
Kalla det gärna låtsaspengar
!
Sen är det fritt fram för alla klubbar som tycker reglerna etc är för svåra/dåliga att följa att istället arrangera propaganda, inbjudnings eller klubbtävlingar. Där är det i stort sett fritt för klubben att anordna som de vill, dock utan prispengar.
Då kan även # 18 och likasinnade tillgodoses
!
Hej hopp alla i denna tråden….Har någon frågat BARNEN, kuskarna under 12 år vad de tycker???
Hur mkt ekonomiskt sinnade är de? (eller är det de vuxna som trycker på…?)
Min 13 åring drabbar det inte, men hon har aldrig brytt sig om prispengarna, utan plac. rosett el. pokal har varit det viktigaste!
Mina små 6 o 7 år ser fram emot att kanske vinna en rosett (vilket de har gjort i klubbtävlingar o MIX-trav tävlingar) och är överlyckliga när de lyckas…!
Så det här med prispengar till barn under 12 verkar mest vara en fråga för vuxna (som inte kör shettis) eller en rättvisefråga för andra(jantelagen…) ??
Glömde ju hela poängen med mitt inlägg…
Har nån hört en kusk under 12 år säga: nej, nu mina kära föräldrar vill jag att vi slutar med ponnytrav, om jag inte får några prispengar!??
För mig är det inte en fråga om annat än att det blir krångligt med olika regler för olika åldrar i samma kategori då man skriver proppar. Jag har egentligen alltid tyckt det varit tveksamt med pengapriser för barn och ungdommar. De ska tävla för att det är roligt, inget annat. Att det sedan alltid varit prispengar i ponnytravet är en annan sak.
Utan prispengar kan klubbarna kanske ha råd med fler tävlingar då det inte blir så dyrt.
Inom ridsporten (på lokal och regional nivå) är startavgiften mycket dyrare än inom ponnytravet, boxavgiften (om boxar alls finns att tillgå) är ofta runt 250 kr/dag och dessutom delas det ut färre priser och inga prispengar. Dessutom får de betala extra till veterinären som kollar hästen innan tävlingsstarten. Så säg inte att det är dyrt för ponnytravarna. Det är rätt stora kostnader även för ridfolk.
# 21 o 22 ……..
!
# 23 Håller fullständigt med dej att ponnytravet är en billig ponnysport om man jämför med ridsporten. När vi kom till ponnytravet efter att ha varit aktiva i dressyr, hopp o fälttävlan var det skönt med i stort sett inga utgifter, dessutom hade man stor chans att vinna en hel massa pengar om man blev placerad
!
Vi hade definitivt fortsatt med ponnytrav även om det inte funnits prispengar
!
Ja visst är det lätt att tycka ponnytrav är billigt och lätt när man har fleeeera banor inom 30 mils avstånd. Har du två banor inom den radien och snålt med ponnyer så du måste åka 60 mil för att tävla är det inte lika roligt. Jag stod över ett årgångslopp med en ponny som hade varit given segerkandidat pga avstånd och att det blivit för dyrt…..
Men det är ju iof inget problem för just ponnytravet, rent allmänt tror svenskar att Sverige slutar vid typ Sundsvall, MAX.
# 26 Ja, men så är det nog för oss alla! Vi avstod från både sprintermästaren i Halmstad, brizy cup final och derbyt pga avstånd! (då har vi ändå inte så långt som du…)
Vi tyckte att vi kunde åka på några fler tävlingar för dem pengarna i stället!
Sen finns det väl aldrig nån GIVEN segerkandidat i loppen, allt kan hända….!!!
Men om du räknar vad en tävling kostar inom ridsporten, som #23 skrev, så är det ju ändå billigt, sen kan man ju vara olyckligt lottad beroende på var i landet man bor….ALLT kostar ju mer i Norrland pga avstånd!
Å andra sidan har ju de i skåne fördelar med sin närhet till kontinenten, och en del andra har närmare till Norge o Finland, med andra regler än vi har i Sverige!
Har många vänner i övertorneå som tycker att vi har så nära o bra till allt!! sjukvård mm, men det kan ju knappast motivera prispengar till barn under 12 år!?
#27, vet inte vart i Sverige ni befinner er, ser på din sida att ni hör till Vaggeryds travet.
Ser på en karta att det är dryga 30 mil till Jägersro (om jag inte missförstår?) och vet du vad, bodensarnas näst närmsta grannbana har 30 mil (vi har två banor på 30 mils avstånd) och det är bara åka och se glad ut om man vill köra mer än 5 lopp per år (eller något lopp överhuvudtaget, min ponny gick inte ett enda lopp på hemmabanan nu i år). 60 mil enkel vägs resa är vanliga resor för oss, i alla fall för mig, jag åker och tävlar för jag VILL tävla och för jag har en så pass fin ponny som behöver möta motstånd.
150 mil enkel väg, är vad vi har till Jägersro. Tänk hur långt det är, om du tycker 30 mil är långt.
Så "om det är så för oss alla" vet jag inte. Det är ju en sakfråga, tycker man 30 mil är långt så gör man, men det som en äkta norrbottning måste jag säga - man är vek om man klagar på 30 mil, det åker man ju på en morgon!
Tänk om prispengar är nödvändigt för oss här uppe för att faktiskt få en slant till bensinen? 600 kronor för en vinst är ganska fina prispengar. Visst, vi kan ju låta bli att tävla, vi kan ju sluta med ponnytrav, men det om något är ju faktiskt riktigt orättvist.
Men det kanske är någonting som inte söderlänningar bryr sig om, ni gör ju också långa resor = det är lika för alla ju!…. (Fast era långa resor är 30 mil, våra är dubbelt-trippelt så långa…..).
#28 Ni har väl ridhästar i Norrland också? De får ju inga prispengar och de får ju också åka långt eller?
Det hålls faktiskt rätt mycket hopp/dressyr tävlingar i vår omnejd (Norrbotten). Det finns så mkt fler ridklubbar runt omkring än vad de finns travbanor. Så jag tycker inte riktigt att det går att jämnföra .. ;-s
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Hur långt eller kort man har att resa tycker jag inte ska motivera att ha kvar pengarna. För tänk om man nu åker 30 mil eller 150 mil och tror att man ska vinna loppet, men man kör galopp eller helt enkelt en bättre häst vinner. Vem ska då betala resan? Tyvärr bor vi olika och har olika förutsättningar för resor.
Vi har där vi bor nära till många banor, men av ekonomiska skäl åker vi inte till alla banor. Oavsett hur mkt prispengar det skulle bli i loppen. För jag vet att vi inte vinner de lopp vi ställer upp i! Däremot skulle jag hellre se att vi kunde åka flera gånger till de banor vi åker till så att vi kunde tävla mera. För hur det än är så kan vi bara köra ett visst antal lopp per år då vi inte har råd att åka så långt.
Och om barn inte kan tävla ponnytrav utan att vinna pengar… vad tävlar man då för?
Sen kan jag hålla med om att prispengarna i loppen är jätte bra som extra tillskott till resa mm. Men jag hoppas verkligen att det kommer bli något annat som gör att man kan känna att man får något extra för en vinst. Bara rosetter kommer kännas lite naket tycker jag. Men det där är ju en vanesak oxå.
Om det aldrig hade varit prispengar skulle ju inte ens diskutionen finnas. Och om det var tvärt om, att kravet skulle vara att vi måste tävla om pengar… hur många skulle protestera då?
Men jag ser dt så här, nu är det här det somgäller. Då får vi göra det bästa av det! Gå å sura ihop för en sånhär sak hjälper knappast sporten framåt. Och att diskutera något som är så klart att det blir så här tjänar inte mkt till.
jag vill bara veta hur det är tänkt med åldrarna. Kommer man få rida monte kat B när man är 10 år nästa år eller inte? Kommer det få vara prispengar i shettis loppen om man bara skriver för 13-15 åriga kuskar (villket jag tror kommer bli rätt svårt att få ihop lopp till) Får man köra B ponny när man är 12?
Det går ju att köra lopp där 12 åriga kuskar får vara med,men då utan prispengar. Och sen kanman ju stänga 12 åriga kuskar i de loppen man har prispengar i (om man vill)
Eller varför inte köra ponnytravet helt utan prispengar?!
Egentligen skulle alla klubbar verkligen tänka igenom hur de vill ha det, ta med det till rep mötet och lägga fram sina förslag. Eller att alla klubbar skickade in sina förslag före rep mötet. Nu är det ju lite ont om tid för det kan jag tro… Men något svar måste ju komma fram snart.
~ Anneli ~
#31 Vet du! Jag frågade i somras om vi fick köra kat B lopp utan prispengar och att dessa ändå skulle räknas som officiella lopp där tider och placeringar skulle räknas. Vet du vad!!! Det ville de inte ens svara på. Trots att jag upprepade frågan så fick jag aldrig något svar. Underligt.
#29, du kanske inte ska göra dig lustig över saker du inte är påläst om. Som #30 finns det så många fler ridklubbar, inom 10 mils radie har vi Boden, Luleå, Älvsbyn, Kalix, Haparanda, Piteå… Det är en hel del. Inom 30 mil finns det ÄNNU fler, många ryttare tävlar endast inom länet och tävlar mycket då. Inom 10 mils radie har vi ju bara en travbana. Så där har du nog svaret på utbredningen….
#31, jag måste ställa dig frågan… Är det något fel att köra och träna för att vinna?
Jag är 18 år gammal, lagligt sätt är jag inget barn längre. Visst, jag kanske är ungdom, men inte barn. Många som kör ponnytrav är äldre än mig, och när man är över 20 tycker jag att man knappt räknas som ungdom, 24-25-åringar ser då jag definitivt inte som ungdomar. Nej, jag håller inte på med ponnytrav för pengarnas skull, mina föräldrar är närmast bankrutta när det gäller hästkontot just nu… MEN jag kör då f*n inte ponnytrav för att lalla runt och "vara jääääättenöjd med en 5:e plats".
Jag har full respekt för de som kör ponnytrav för att det är kul. Men vi måste också vara medvetna om att många ponnykuskar och tränare faktiskt satsar ordentligt, och är riktigt skickliga på det de gör. Många satsar för att vinna. Och är det något fel att vilja vinna? Så mycket tid som jag (och som jag vet att även många andra gör) lägger ner för detta ponnytrav på träning och bara tankegångar kring hästarna (hur man ska lägga upp träningen, balanser, foderstat…), inte gör jag det för att komma 4:a i massa lopp!
NEJ jag förväntar mig att min ponny presterar, visst, ibland går det åt helvete och sånt är spelets regler, men jag strävar alltid efter att bli bättre och lyckas. Och jag vet att många delar min ideologi.
För att kunna satsa med min ponny krävs det att vi åker 60 mil, och jag förväntar mig att min ponny faktiskt presterar i de loppen han förväntas att göra det (och ja, vi har blivit diskade, vi blev diskade 1:a i Derbyt så jag är mycket väl medveten om att sådant kan hända!!!!), och det trillar in lite bensinpengar. Det är mina föräldrar och morföräldrar otroligt tacksamma över.
Ett ponnytrav för ALLA pratar många om - men ska vi då stänga ute de som faktiskt satsar och VILL vinna?
alltså.. blir nästan lite frustrerad när jag läser att ni jämför ponnytravet med ridsporten.. det är då inte billigare att hålla på med ponnytravet.. hur många ridklubbar finns det här i sverige? och hur många ponnytravklubbar? Hur långt är det till närmsta ridklubb från dig? och hur långt är det till närmsta ponnytravbana från dig? Skiljer lite så att säga…
Här kring mantorp behöver man bara resa, vi säger drygt 30 min (vreta, mantorp, rappestad, heda, linköpingfälrittklubb, boxholm, mjölby och några till) för att komma till en HEL DEL olika ridklubbar där det anordnas ridtävlingar..
Inom ponnytravet måste vi ju oftast resa i timmar för att komma till närmsta bana.. Det finns så mycket mer tävlingstillfällen inom ridsporten än vad det gör inom ponnytravsporten… och jag tror att i längde är ponnytravet dyrare än vad ridsporten är oavsett om vi har prispengar.. Jag menar, alla placerar sig inte och får en peng, då blir det minst lika dyrt som ridsporten…
Jag tycker prispengarna bör vara kvar! Och att det ang. åldern ska fortsätta som det vart.. Varför ändra för? Tycker det är löjligt. Punkt slut.
#35 Håller med dig till 100!
#20 problemet är inte HUR de ska handicapas, problemet är att det inte går (som i stortravet) att få ponnyer med samma "tider" i samma volt.
Och som vi ju faktiskt sett under året så har det inte varit så mycket starter i pengahandicap-loppen.
Att handicapa med "låtsaspengar" ser jag inte heller som en lösning för att kunna diskriminera.
Sen ska det inte behöva ordnas extra "travdagar" i för att lösa problemen för de diskriminerade heller.
Att kalla det för att klubbarna tycker att det är för krångliga regler är ju bara ett bevis på att det kanske ÄR det.
Jag ställer frågan igen….
VARFÖR SKA INTE ALLA INOM PONNYTRAVET FÅ TÄVLA PÅ LIKA VILLKOR?
Antingen ta bort ALLA prispengar eller så ska ALLA få prispengar.
Som vi nämnt förut så går det att ordna med resebidrag istället.
OM MAN VILL!!

Så här är det i det riktiga livet allt är inte rättvist där och allt är inte lika mm är så himla trött på att allt ska vara lika för alla och för annars är de orättvist och diskrimenering mm
Är väl inget att tjafsa om nu innan någon vet vad som händer och i verkliga livet så får ungdomar sämre lön än vuxna bla bättre att gapa där 
#38 Eftersom ponnytravet ska var en barn/ungdomssport så bör det väl vara ganska relevant med rättvisor där. Tycker du inte det?
Bara för att det finns många ridklubbar i närheten behöver inte det betyda att det blir så många fler tävlingar för den egna hästen.Vi har en travbana i stan med 5 tävlingsdagar varje år med lopp i alla möjliga klasser. Vi har två ridklubbar i stan och trots det har vaje ridskola inte mer än två tävlingsdagar vardera per år. En i dressyr och en i hoppning. Ridhästar tävlar dessutom oftast endast i en av grenarna. Och tävlingarna ligger på olika nivåer vilket gör att alla inte kan vara med. Att hoppa en clear round kallar inte jag för mer tävling än provlopp och träningstävlingar. T.o.m bygdetrav har högre tävlingssstatus.
#40, här uppe är det då vara gott om tävlingar för ridhästarna. Så i detta fall var din jämförelse rent av tokig. Sen hur det ser ut i med tävlingar än ponnytravarna, vilket var din grund fråga, eller hur?
Hallå allihop! tråden handlade om åldersgränserna och hur det ska bli i framtiden!!
INGEN tänker ta bort några prispengar för kuskar över 12 år (alltså de flesta som uttalat sig i denna tråd…!)
ST har som villkor för fortsatt stöd till ponnytravet begärt att pengarna till kuskar UNDER 12 år ska bort, och så är BESLUTAT!Ingen idé att fortsätta den diskussionen, se framåt i stället, nya möjligheter!!
Det kommer enbart drabba oss som har barn under 12 år.
Jag tror inte det blir några problem med detta, möjligtvis lite "barnsjukdomar", tills alla ute i klubbarna är inkörda på det nya systemet.
Jag är dessutom helt övertygad om att hjälp med proppskrivningar, regler, handikapp mm kommer utarbetas av SPTF!!
Det är alltid spännande med utveckling, och det är nog DET ponnytravet behöver (mer än prispengar till kuskar under 12 år)
Det finns säkert en plan för hur det nya systemet ska fungera…tror ni inte det?

#39 ungdomar är i olika åldrar och de måste lära sig att allt är inte lika för alla , för då klarar de inte av om de går dåligt heller ??? Det är upp till oss föräldrar att förklara varför det är så , barn och ungdomar får ju förhoppningsvis olika stora vecko/månadspengar med ( fast de kanske också är orättvist)
Sen tycker jag det är tjafs om saker som man inte vet något om ännu och de som tjafsar mest är vuxna och inte ungdomarna 
Man kan inte få allt att gå ihop så det blir rättvist för ALLA.. För någon blir det bra och för någon blir det mindre bra..Så har det alltid varit, så är det och så kommer det alltid att vara.. Så det där tjaffset om rättvist hit och rättvist dit - löjligt!
Tycker ändå inte man ska ta bort prispengar för någon ålder och det kommer jag alltid att tycka!
#42 Utveckling? På vilket sätt är det en utcveckling?
Jag tycker snarare att det är en avveckling av ponnytravare kat.A.
Jag är som alla vet ingen förespråkare av prispengar, men däremot ser jag kanske mer än vad andra ser i detta som kallas "utveckling".
Att kalla detta för utveckling måste vara ett uttalande av en som INTE har några kat. A ponnyer och inga barn i "kat. A-ålder".
Men för att återgå till TS fråga.
Eftersom detta med prispengarna riktas till att fråntas de som kör kat.A kommer med all sannolikhet åldern för kat. B att ändras. Tro mig…. De vill ju ha bort A-ponnyerna.
Hur många som är med i denna diskussion har A-ponnyer?
# 45 Utveckling kallas det som förändras på ena eller andra sättet! det finns positiv utveckling, och negativ utveckling, men utveckling är det likaväl!!!
Sen väljer du själv om du ser det positivt el. negativt!
Jag har 3 st barn i kat A!! 2 st är under 12 år! (6 o 7 år gamla) OCH 2 st Kat A ponnys och fler lär det bli innan alla tre barnen kör Kat B!
Förstår fortfarande inte problemet? Vad ska ta död på Kat A? Att åldergränserna ändras el. att prispengarna under 12 år tas bort?
För oss kommer det inte göra nån större skillnad (även fast våra ponnyer sprungit in ca 6000 i år) Det är ju en BONUS och inget man kan räkna med….! I bland går det bra i bland går det sämre, men jag kan ju inte BUDGETERA barnens tävlande efter prispengar!
Särskilt inte de första åren mellan 8-12 år, då vet ju alla som har barn hur det är med både rutin, kunskap och humör som växlar med årstiderna, dagarna el timmarna!!
Ett bra forum om man har frågor är Frågor och svar på SPTF:s hemsida. Ställ din fråga så får du svar efter ett par dagar direkt av SPTF. Då slipper man en massa onödigt spekulerande och eskalerande av åsikter.
#34 Har jag sagt att det är fel att träna och tävla för att vinna?? Mina barn kör ut i sina lopp varje gång och vill vinna. Sen att de inte gör det är ju en annan sak.
En annan sak är ju oxå att om man har begränsad ekonomi så kan man inte välja sina proppar man anmäler till. Man kanske rent av får se om man har en propp man kan vara med i för att få chansen att tävla. Och det är inte samma sak att ha en propp man kan vara med i som att ha en propp där man står bra till…
~ Anneli ~
Tycker inte att pengarna ska bort, MEN anser att ponnytrav för dom flesta är en "hobbysport" och du ser ingen annan "hobbysport som delar ut prispengar eller?
En startavgift inom dressyren tex som jag tävlar ligger på mellan 150-250kr per start, dessutom tar dom ca 250kr för boxavfgift..
Så ska man starta 2 klasser och ha box går det på mellan 600-700 per häst/ tävlings tillfälle och man har chans att bli placerad och få en rosett och kanske en plakett, på ca 15 startande får 4 pris(och inte som inom travet 7 i det fallet) .. Om jag vill starta kanske 1-2 gånger i månaden får jag åka ganska långt.. som en annan sa tex ridklubben närmast oss har ca 1-2 tävlingar per år..
Så att säga att ridsporten är billigare än travsporten är bara snack…
Allt inom hästsporten är dyrt, men de visste man väl redan innan man började?
Sen tycker jag att det är en stor bonus att kunna få en "resepeng" och hoppas det kommer vara kvar!

#47 Bra idé!
Detta finns att läsa på www.SPTF.nu --> frågor & svar
_Fråga: Undrar hur det gått med förslaget om att höja åldersgränsen på B-ponny till 13 år? Jag har en son som är 11 år, blir 12 nästa år, och han vill gärna köra B-ponny då…..
_
Svar: SPTF väntar på ST:s förslag till lösning på projektet, det ska komma ett förslag som ska presenteras på rep.skapet 21/11. Då inget är klart ännu kan det bli så att vi får ännu ett övergångsår 2011 om vi har tur.
Frågad: 2010-10-23
Besvarad: 2010-10-25
#50 Där ser man…
T.om i svaret från SPTF står det "om vi har tur" 
Då är det ju inte så positivt då kanske…

#51 man kan ju tycka att SPTF ska stå opartiska i sina svar. Antingen menar dom "om din son har tur" eller så kanske de också står tveksamma till denna förändring..!!
Vem vet?! 
#41 Förstår inte vad du menar men saken är den att vi alla har ett val. Utefter ens förutsättningar gör man dessa val.
#53, nej du, alla har inte ett val. Det är inte JAG som har valt att bo i Boden om du tror det.
Mina förutsättningar att tävla på elitnivå är de bästa. Jag har en av landets förmodligen mest talangfulla ponnyer. Men mtt val blev att sälja honom för att det helt enkelt är ohållbart att ha en riktigt bra ponnytravare här uppe. Jag kan omöjligt själv flytta söderut, gå i skola, bo själv och ha häst för 1.050:- i månaden…. Nu blev han kvar för hans hälsa och välmående går före ALLT, men är inte det orättvist om något - att jag måste sälja min älskade ponny för hans karriärs bästas skull?
Hur rättvist är detta? Och vilka förutsättningar har jag att välja efter? Jo, att åka 60 mil och tävla. Pengarna behövs, särskilt nu också när jag ska börja bekosta resorna själva. Jag jobbar nästan varje lördag och söndag 10-18 på ett gatukök för att kunna bekosta resorna i sommar, ett klirr i kassan på 600-800 per seger kommer vara hur dyrtbart som helst.
Det du säger är ju rakt ut att vi kan välja att hålla på med ponnytrav eller inte, och ja, visst kan vi göra det. Men ska inte vi få ha fina hästar här uppe? Varför ska inte vi få tävla? Ett ponnytrav för alla - söder om Sundsvall….
#54 Samma problem som du har med ponnytravet har t.ex längdskidåkare här nere söder om Sundsvall. Gissa om de får resa! Och de har inga prispengar och knappt några träningsmöjligheter ens.
Det jag reagerade på var att du tyckte (#6) att man kunde ta bort prispengarna i montén också. Det skulle ju i så fall innebära att det enbart är kuskar som kör kat B som skulle få prispengar. Hur rätttvist är det? Tycker faktiskt du har en rätt egoistisk syn på detta. Bara för att du är över 12 år och inte tävlar i monté. Ska prispengarna bort så ska de bort för alla. Ser ingen rättvisa i ditt resonemang. Det finns väl montéryttare där du bor och även barn under 13 år. Det är väl lika dyrt för dem att åka på tävlingar eller hur?
(PS. Sen behöver du inte skriva med fet stil till mig hela tiden. Jag klarar av att läsa normal text liksom alla andra här på sidan)
Jag tror inte åldersgränserna ändras. Däremot tror jag att licenstyperna ändras. Sen kommer det att ligga på klubbarna att välja om dom vill skriva ut kat B. lopp med kuskar 12 år och uppåt och utan prispengar, eller från 13 år och uppåt med prispengar 
Glömde skriva att då kan klubbarna också skriva ut kat. A lopp för kuskar mellan 13-15 år med prispengar eller för alla upp till 15 år utan prispengar osv
#55, otroligt sorgligt för längdskidåkarna, men nu handlar ju inte debatten om det, eller hur?
Jag tycker vi ska behålla prispengarna för ALLA ponnyer, både kat.A och kat.B, från 8-25 år, som vi alltid haft. Det är min grundåsikt. Sen om nu STC absolut vill ha bort prispengarna för kat.A verkar det ju som att vi inte kan göra någonting. Vad jag tycker om STC:s våldtäkt av ponnytravet är ju en annan femma…
Anledningen till att jag tycker pengarna ska bort för montéhästarna är att vi har ett problem med för stora ryttare på kat.B-ponnyerna och då kan man ju inte stänga ute de minsta ryttarna (och ja, nu skriver jag med fet text för att du inte verkar ha förstått mitt grundresonemang som jag poängterat flera gånger). På ren svenska: Rå-j*vla-korkat att stänga ute majoriteten ryttarna som faktiskt är i rätt storlek. 10-11 åringar kan skaffa bra rutin och vara perfekta ryttare som 14-15 åringar då man också kan hålla storleken.
Så kalla mig egoistisk eller vad du vill, men min grundåsikt är ju ändå att pengarna ska vara kvar för alla. Hur egoistiskt är det? Men du verkar ju ha svårigheter att förstå att det bor svenska medborgare söder om Stockholm, ärligt talat. Och det är ju lätt för dig att säga "vi tävlar med olika förutsättningar och man gör val", du bor ju inte 100 mil från alla storlopp och gissar på att du tycker 30 mil är en suuuuperlång resa.
Kan ju tala om för dig att jag har 2 småsystrar under 12 år. De hade gärna börjat köra, om nu inte ponnytravet är påväg utför. Därför gör de inte det. Och där kan vi ju prata om "val och förutsättningar", mina föräldrar vill helst inte att de kör för de ser ju hur det är nu, och det skulle ju knappast blivit bätttre.
Ps. Nej, jag rider inte monté för jag är 18 år och för stor. Fast jag klarar viktgränsen med 10 kilos marginal. Ds.
#58 Jag förstår, men det en skillnad mellan att förstå vad du menar och att vi har olika åsikter. Att alla inte tycker som du måste du kunna acceptera.
#59, du total ignorerar mitt grundargument till inga prispengar i montén och lägger det på helt andra banor, och verkar tro att det är enbart för att jag inte bryr mig om montén alls jag inte tycker det ska vara pengar i det. Som sagt, jag tycker det är för stora ryttare. Och vad det gäller prispengar för 10-12 åringar verkar det ju inte vara något att diskutera. Jag önskar verkligen att det borde det men eftersom så många inom ponnytravet är beredda att ge upp den frågan så är det ju ingen idé. Därför blir montén ett problem.
#56 Tror du själv att det kommer att bli många lopp för kuskar under 12 år?
Ärligt….
#61 Jag skrev bara vad jag tror kommer hända med åldersgränserna. Då får klubbarna själva möjlighet att skriva ut lopp till de kuskar man har. Jag tror det är en bra lösning.
#62 Jag vet vad du skrev…
Jag frågar vad du tror.
#63 Jag tror det är en bra lösning. Det innebär att jag tror att klubbarna skriver ut lopp som passar sina kuskar. Om det då blir flest för kuskar över eller under 12 år beror ju på underlaget. Jag förutsätter att klubbarna vill skriva lopp så att alla deras medlemmar kan starta.
#64 Jag förstår.
Det betyder i verkligheten att om min (och de 4-5 närmaste klubbarna) har en minioritet av kuskar under 12 år så blir det inga lopp för kuskar under 12 år i vår region.
Smart!!!
#10 varför ska man inte höja till 18år? I Finland får man det och de börjar ju tävla med storhästar vid 15-16 års ålder. Det kan bli räddningen för Kat A. I så fall kan man tävla mycket längre med Kat A.
#62 Jag tycker det känns som ett feg drag att lägga över problemet på klubbarna att man kan skriva propparna si eller så.
~ Anneli ~
#65 Varför skulle det bli det? Det kanske inte blir flera lopp varje heldag, men jag förstår inte varför det inte alls skulle bli.
Du är ju bara negativ!
#68 Du ska tänka på att det gäller att dessa kuskar har ponnysar som hänger med varandra oxå… och absolut ingen stor diff på ostartad eller en snabb ponny..
~ Anneli ~

Varförr börja ändra på en massa grejjer som fungerade toppen för 10år sedan, tråkigt att allt inom ponnytravet blivit så hysteriskt…
Prispengar borde finnas kvar oavsett ålder på kuskarna, så föräldrarna kan se det som ett litet resebidrag, menar det e inte hundratusentals kronor vi pratar om utan någon/några hundralappar som ändå sällan täcker bensin o startavgifter…
Så min fråga är varför börja ändra en massa som skapar en massa konflikter på detta viset?
#67 Fegt….!!!???
Att klubbarna får frihet att skriva proppar utefter vilka kuskar de har måste väl vara en förmån
?
#71 Nu tror jag du missuppfattade hur jag menade.
jag menar att man lägger över problemet på klubbarna hur man ska lösa det på bästa sätt.
Absolut är jag för att klubbarna ska ha fria händer i proppskrivandet. MEN ett svårlöst problem är ju hur man gör med de kuskar som är 8-12 år och som inga pengar får i loppen, men 13-15 åringarna får pengar… Och hur man ska dela in dessa i propparna då de har olika hästar. Vi kan ju knappast kräva att alla ska ha lika snabba hästar påden ålder kusken är lixom. Det är där jag tycker att problemet läggs på klubbarna som ev får ställa in ännu mera lopp.
Enklast är ju med klara regler vad som gäller i åldrarna och med pengarna.
~ Anneli ~

#66 Jag tycker att ponnytravet är en barn och ungdomssport och jag tycker att man som äldre kan ägna sig åt större hästar. Att som 18 åring tävla shettis mot 8-åringar tycker inte jag är rättvist. Allt har sin tid.
Håller med #71 
Men nu är det ingen idé att hetsa upp sig och diskutera detta. För det är ingen som sagt att det ska bli så. Det var bara jag som trodde att det kunde vara en lösning, som jag tycker skulle vara bra.
Vi får vänta till söndag så kommer ju svaret på frågan 
#73 Fast ponnytrav är ju så mycket billigare än stortrav. Kanske man kan göra lopp för 8-12 år utan pengar och 13-18 med pengar för kat A-ponnysar. Då slipper ju 8-åringarna möta 18 åringar och endast möta 12-åringar som äldst.
Sen tävlas det ju i klassisk körning i alla åldrar. Och det går ju bra.

#75 Jag sa bara min åsikt som ett svar på en fråga i ett tidigare inlägg. Jag vidhåller att ponnytrav är för barn, vill man kan man fortsätta träna sina ponnier och låta andra köra, det har vi gjort med vårat russ, innan sonen fyllde kat B, och vi funderar på att behålla shettisen och låta någon anna tävla när sonen växer ur honom.
Jag ser ponnytravet som en bra inkörsport till stortravet och som jag sa tidigare jag tycker att allt har sin tid.
Ang kostnaden så är det många som har flera ponnier och har man flera ponnier så borde man kunna byta ut dessa mot 1 varmblod om man är intresserad, det är klart att det kostar lite mer men så är det jumed barn också, små barn är billigare att ha en större…. oavsett intresse…
I dem flesta sporter så blir våra barn, juniorer eller tom seniorer vid 16 - 18års ålder, och i de flesta sporter tävlar man mot jämnåriga +/- 1-2 år. Tom i golf för yngre barn och ungdomar tävlar man i åldersklasser trots ett väl utarbetat handikappsystem om amn nu inte spelar scratchtävlingar och vill man kan man möta äldre om man spelar vanliga handikapptävlingar. Detta är mina åsikter och jag tror inte att alla delar dessa och det är okej, jag respekterar det och hoppas att andra respekterar mina åsikter.

#75, varför är ponnytrav mkt billigare än stortravet menar du? tkr det lönar sig mer med att ha en stor travare iaf

# 77 Håller med.
#76 Det var vara en idé. Alla får ju tycka vad dom vill.
Jag kan ju bara tala för oss och jag tycker att det är mycket svårare att ha en stor travare av flera anledningar. Den ena är att de kostar så mycket mer iinköp förutom underhåll, det andra är att tävlingar blir så mycket dyrare, speciellt om man råkar ut för någon bestraffning (tjuvstart eller fel dress eller något så simpelt), dessutom tävlar de kortare tid på banan och det är svårar att komma med i lopp. Just nu har vi två varmblod som vi lånar och ett kallblod och då de har dåligt med poäng så kan de inte starta. Det känns rätt trist. Nu kör äldsta dottern sitt sitta år i ponnytravet nästa år pga åldern men att köpa ett varnblod att tävla med kommer hon/vi aldrig ha råd med. Vi är tacksamma för att hon har fått tävla ponnytrav i så passs många år ändå.
(Förlåt för att jag spårade ur helt i denna tråd)
#79 Även det där är ju en vanesak tror jag. Själv är jag så van att har man dåligt med poäng så kommer man inte med, så har det ju alltid varit…
Så har jag en bekant som skaffat storhäst efter att ha kört ponnytrav. De tyckte det va heltokigt med startpoängen när de kom på att man faktiskt inte kan välja vart man startar. (lite så är det ju i ponnytravet med om man inte kommer med, för man är ju van att alla kommer med)
Böterna får man ju försöka undvika 
Men annars håller jag med, det känns iaf lättare med ponnytrav på så sätt. Men när man fått in vanan med stortravarna så flyter det ju bara på.
(ber oxå om ursäkt för att jag fortsatte att spåra ur)
~ Anneli ~
#80 Men varför ska man då ha en travare om man aldrig kommer med i lopp?
#81 Jo man kommer ju med så småning om, i p21 och i B-lopp, eller så hoppas man på turen att få komma med…
Och sen är väll vi som håller på med hästar lite överlag tokiga i huvet på ett udda underbart sätt antar jag 
~ Anneli ~
#80 Ponnytravet ska absolut inte vara så!
Om man som vuxen inte kommer med i ett lopp med sitt varmblod tycker jag är en HELT annan sak än om ett barn inte kan tävla på t.ex sin hemmabana bara för att det inte finns några lopp.
Att propparna stämmer dåligt ibland kanske inte är så mycket att göra åt, men när barnen blir HELT utestängda då är något fel…
#68 Ja, jag är MYCKET negativ till det somliga kallar utveckling…
Jag ser inget positivt i det som nu sker inom ponnytravet faktiskt.
Då kanske många tänker…. Ja, men sluta med ponnytrav då.
Ja, helt sant och många med mig. Där har vi problemet…
#82 Jag håller inte med och tycker du har en konstig inställning till detta
Men du får ju tycka vad du vill men att ha en dyr travare som inte får starta är iinget som faller mig i smaken i alla fall. Då gör vi något annat i stället.

Börjar nog bli dax att stänga denna tråd. Diskusionerna är knappast konstruktiva och mest bara spekulationer. Dessutom tycker jag att vissa debatörer gott kan tagga ner sitt språkbruk ordentligt.
Mao så låser jag denna tråd nu
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss