TRAV = FEL???
Någon skickade denna länk (djurens rätt) till mig och när jag gick in och läste där kände jag mig verkligen som en hemsk människa… Är trav verkligen så fel som de får det att låta? 
Skickade in en fråga till dem om vad de egentligen ville uppnå med att skriva detta, var det att få kuskar att sluta med trav och att trav ska läggas ner eller vad? även om någon i deras "hästgrupp" (de som svarar och argumenterar emot frågor kring trav och galopp) om de hade någon som upplevt travsporten utan kritiskt öga, och upplevt det härliga som vi gjort. Men jag har inte fått svar än.
Fast nu tror jag att de mest menar stortrav och inte ponnytrav, men antar att några ponnytravkuskar kommer att gå över till storhäst någon gång…
Well, well…
Tack tycker ni? Har Djurens rätt tagit det till en extremnivå eller har de rätt i vad de skriver??
Jag är själv inte sådär jätteinsatt i varmblodstrav (som jag antar att länken syftar på). Det är mycket fakta i det dom skriver så det är nog inte överdriven information men man kanske inte skall påstå att alla som håller på med travsport använder sina hästar i enbart "penningsyfte" och är helt hjärtlösa. Många älskar sina hästar och är väldigt nogranna med skötsel mm. Men visst förekommer det vanvård och många varmblod slutar nog som vandringspokaler eller går till slakt för att dom inte tjänar/springer tillräkligt bra. Det är jättesynd för många av dom säkerligen goa, härliga och har säkert mer att ge även om dom kanske inte duger till just trav. Det är ju trots allt en väldigt liten procent som blir riktig bra av alla travhästar som föds.
Min gammelmormor som älskar hästar väldigt mycket var i sin ungdom inne på en travbana, efter ett par lopp så satte hon sig gråtandes i bilen och körde därifrån. Hon sa att hon aldrig mer ville se trav igen. Det var det värsta hon hade sett, tyckte att kuskarna var alldeles för hårda och slog fram hästarna i loppen.
Vill man lägga fram något negativt så är det ju klart enklare om man e negativ till det när man skriver.
Det finns bak och fram sidor inom alla sporter och grenar. Inte minst inom gymnastik å fotboll eller ja vilken sport som man nu vill granska. (tänker på de stackars barnen från kina som tränarna står på)
Sen är det ju bra inom travsporten att vi har ett reglemang som är hårt som måste följas. (har tydligen inte kinesisk gymnastik)
men inte tycker jag det är mycket att man räknat ut att 8 hästar dog under ett år. alltså hur många dör inte av svält för att det finns dem som inte tar hand om sina djur? Det är nog många flera än 8 på ett år. Och till saken hör ju att de 8 som dött under lopp inte varit sjuka på något sätt. Så kan det ju hända med människor med som får infarkt eller liknande.
Nä man kan inte bara läsa från ena sidan, den andra måste få ställa upp och kunna försvara sig.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Djurens rätt är en organisation jag inte har speciellt mycket förtroende för. En organisation som stöder att man tar död på tusentalls minkar på ett grymt och plågsamt sätt har inget mandat från mig att yttra sig i djurfrågor……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 3 Instämmer helt!
Dom flesta travhästar sköts som små barn, det är ju jätteviktigt att djuren mår bra eftersom dom skall prestera. Jag tycker heller inte att det är fel att avliva en individ som på något sätt inte håller måttet, det är mycket bättre än att det blir en "vandringspokal"! Min åsikt!
#4 håller med dig! :)
Jag ger tyvärr inte heller mycket för den organisationen. Det har visat sig tidigare, som #3 skriver, att det sitter folk som har för dåliga kunskaper och som tror sig veta…
Alla sporter, även humanidrotten, kan ge skador. Så vill man plocka fram det negativa så finns det säkert en del. MEN det finns mycket mycket mycket mer positivt.
När man skriver en fakta artikel eller svar, som detta då ska vara, så kan man inte skriva om vad man känner eller tycker. Då ska man hålla sig till fakta. Vilket inte görs i svaret på STCs svar.
Jag tycker det är bättre att hästarna används. Dom tränas och tävlas, får vara med. Jag ser dagligen många ridhästar och ridponnyer som står i sina hagar, dag ut och dag in, fetare och fetare, används knappt eller inget. Kan stå där endast som sällskap. Knappast en roligare tillvaro. Flera drabbas av fång, för dom inte får tillräckligt med motion i förhållande till foder. Något som inte finns inom travsporten (stor häst).
Jag kan inte så mkt om denna organisation, men det känns lite överdrivet.
Det är säkert lika många dödsfall i dom andra grenarna, bara det att trav och galopp är mycket mer officielt jämnfört med andra grenar.
Jag tänker inte försvara "Djurens Rätt", men tycker ändå att var och en ska ta sig en funderare hur det skulle se ut om det inte var så mycket pengar inblandat i trav (och galopp)?
Vad tror ni..? Skulle "värdet" på hästen se annorlunda ut då? Skulle man slakta bort de som inte "håller måttet" då?
Skulle man "spara" hästarna så att de håller hela "tävlingslivet" ut eller skulle man köra sönder dem och köpa ny efter något år (som man gör nu)?
#8 Naturligtvis skulle det se annorulunda ut. Vi skulle definitivt inte ha samma fina avel som vi har idag. Vi skulle ha mycket mindre hästar och hästägare.
Jag håller inte med dig om att man kör sönder alla hästarna idag.
#9 Nog är det väl få 12 åriga stortravare på banorna. Medans det finns n hel del ponnytravare vid den åldern som fortfarande gör bra ifrån sig på banorna.Det finns nog en förklaring till det också.
#9 Vad är det som är så "fint" med dagens avel?
Menar du att det som avlas fram springer snabbare eller att de är snyggare att se på = hållbarare?
Exteriör hänger nämligen ihop med hållbarhet.

#11 Vill nog påstå att avel med inriktning extriör och hållbarhet står högt på priolistan idag för både kall o varmblod. En god extriör hänger nämligen inte bara ihop med hållbarhet utan även förmågan att effektivt springa fort.
Jerker Klang,
#12 Konstigt då att de inte håller lika länge som de gjorde för 20-30 år sedan…

#13 har du någon fakta som du bygger det på?
Jerker Klang,
#14 Har du någon fakta som du bygger ditt påstående i #12?
Nej, jag har bara mitt eget iakttagande som referens. Ingen statistik, men det går säkert att få fram om du inte själv gjort samma iakttagande som jag har gjort.

#15 Ja, genom att diskutera saken med större uppfödare och seriösa unghästtränare ger vid handen att dom är mycket medvetna om kopplingen extriör-hållbarhet-prestation. Samt att jag tagit del av delar av den undervisning som ges till hippologstudenterna på Wången…..
Efterssom jag inte var det minsta intreserad av travet för 30 år sedan (ägnade mig åt segling på den tiden) kan jag inte jämföra det med dagens förhållanden. Det var därför jag undrade om du hade något att bygga ditt tyckande på.
Jerker Klang,
#16 Jadå, jag var involverad i travet för 30 år sedan då vi själva hade travhästar då samt att min "kompis" pappa var travtränare. Något mer du vill veta ang. min erfarenhet av trav?

#16 Det var inte det jag frågade efter……
Jerker Klang,
#12, det är väl så att de farter som dom sprang för 20-30 år sedan inte är i närheten av vad dom är idag. Det ställs högre krav idag på en häst för att komma upp i eliten, och för att göra det krävs träning och oftast en god stam!
De som har vunnit bla. Elitloppet, Hambletonian Oaks m.m har inte haft stam som man aldrig har hört talas om. Precis som #9 skrev, om det inte vore för prispengarna som erbjuds skulle vi inte betäcka med en hingst som det kostar 150.000 kr + moms att betäcka med.. Säger inte att alla travhästar med elitstam blir elit hästar heller..
Men dom som föder upp hästar idag är extremt noga med att hingsten ska väga upp stoets eventuella svagheter, samt att de gör allt för att få rättställda avkommor.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#10 Det är klart att det tunnas ut ju högre upp i ålder man kommer. Men det behöver inte betyda att dom är sönder körda. Varmblodsston får ex. endast tävla till dom är 10 år.
Jag säger inte att det inte finns skador inom travet, likväl som inom annan sport. Men att travet skulle vara näst intill djurplågeri håller jag inte med om.
#11 Jag menar att aveln idag är mer inriktad på god extriör som ger hållbara individer inom travet. För jag pratar avel inom travet, inte inom någon annan hästsport.
Jag vet massor av hästar som slutat tävla i yngre år (6-8 år) men det beror inte på att dom är sönderkörda. Det beror på att dom är för långsamma eller inte har rätt vilja och då säljs dom. Och det är väl inte så konstigt, för vill man hålla på med tävling så då vill man ju ha nåt som springer också. Om jag inte är tävlingsintresserad så kan jag ju hålla på med skogsritter istället.
#20 Då måste jag precis som Ryttarn fråga dig vad du bygger detta påstående på?
"Jag menar att aveln idag är mer inriktad på god extriör som ger hållbara individer inom travet"
Alltså vad grundar du påståendet att man IDAG skulle avla annorlunda än vad man gjorde för 20-30 år sedan.
Den enda skillnaden är att hästarna springer fortare.
För 20-30 år sedan skulle en hingst godkännas för avel (genomgå en exteriörbedömning). Idag "godkänns" de på prestation och stam.
Att dagens hästar har en helt annan aktion i sitt steg är helt klart, men om det skulle vara mer "hållbart" är mycket, mycket tveksamt.
#20 Och sen sa du det själv… Det är inte ditt hästintresse som gör att du tävlar en viss häst. Det är pengarna. Hästarna är bara ett verktyg för at du ska kunna hålla på med ditt "tävlingsintresse".
Eftersom stortravet nästan enbart kör med penninghandicap så blir det väl också så att har en häst vunnit ett eller ett par lopp med mycket pengar i så får den svårare att vinna nästa (eller placera sig). Detta gör ju också att många fina travare slaktas för de kan helt enkelt inte mäta sig emot nykomlingar som går snabbt ner i tider men med lite pengar på sig. Kanske man inom stortravet skulle våga sig på fler av andra typer då det gäller proppskrivning. Kanske ta efetr ponnytravet som omväxling.

Det är löjligt att påstå att man inte inom stortravet skulle tävla för pengar, utan prispengarna där skulle inte folk ha råd att hålla på i den skala som görs idag. Sen när det gäller att "ta" bort hästar som inte kan springa fort tycker jag det är helt ok med den erfarenheten jag haft när det gäller att sälja dom vidare eller låna ut dom, folk tar oftast inte hand ordentligt om "gamla travare". Jag har fått avliva efter utlåning då hästen kommit hem jätte tunn och inte mått bra.

#22 Om dom slaktas vet jag inte, även om det förekommer. Många fina travare som inte presterar tillräckligt bli ridhästar. Finns tom en förening för "ridtravare". Har dessutom stött på en hel del fd travare som turhästar vilket är mycket välkommet bland oss som inte väger som en liten fjäril….. :D
Sedan kan man väll sticka ut hakan lite och fundera över varför det skulle vara "värre" att slakta några hästar än de kor, får och grisar som vi slaktar i stora mängder. Hästkött är ett alldeles utmärkt livsmedel……
Jerker Klang,
#25 Nog slaktas det en hel del travare som inte håller måttet. Men det är inte slakten i sig som jag tycker är fel utan varför de slaktas. Att skänka bort en travare eller slakta den spelar i denna diskusion ingen större roll eftersom det jag är ute efter handlar mer om varför så många försvinner från travet i "förtid".
De håller inte måttet helt enkelt. Och då tycker jag personligen att man kanske ska se över propparna istället för att slakta/sälja billigt/skänka bort dessa hästar.
Jag tror att många gärna skulle ha fort att tävla med sina äldre hästar om de bara fanns proppar som var skrivna så de hade en chans i loppen. Nu blir det ofta så att dessa prövas i monté istället, som en sista utväg, och det gynnar definitivt inte montén.
# 21 Ingen varmblodig travarhingst godkänns bara på stam och prestation! Dom kollas mycket noga veterinärt för att se om dom har svagheter som kan påverka blivande avkommor, precis som i all annan hästavel. Den svenska varmblodiga travhästen ser helt annorlunda ut i dag än vad den gjorde för 40-45 år sen, dessutom är den lika hållbar, det var bara det att då fanns inte dom hårda dopingbestämmelserna som är i dag, man smorde med lite hokus-pokus, sen gick det ett tag igen…….vet jag med bestämdhet, var med då också + har jobbat på apotek i 42 år!
#25 Jag äter också hästkött. Det är inte det frågan gällde eller hur…?
Precis som #26 säger… Det är anledningen till varför de slaktas som är det som är stötande.
Personligen är jag helt emot att man använder hästar (eller andra djur) som verktyg för att kunna utöva sitt tävlingsintresse.
Nej…och det har väl dom flesta förstått … jag tycker inte om "stortrav" och vill heller inte att ponnytravet ska bli så..
Att ha en häst och tycka om den samtidigt som man kan ha roligt tillsammans (tävla) är en helt annan sak. I alla fall för mig.
Vem har en travhäst för att den/de tycker om hästen ifråga? En travhäst har man för att det ev. går att göra pengar på den.
Undantag finns alltid så ni behöver inte "bombardera" med exempel på det.
#27 Veterinärt ja… men ingen exteriörbedömning. Det var det vi pratade om.
En av de största anledningar till att travare tas från travet tidigt är att de är på tok för stressade, och ingen orkar lägga ner någon större tid på dem. Alltså, hästarna är hetsiga framför vagn eller helt enkelt inte får till det i loppen - galopperar eller liknande.
Har själv två kompisar som jag inte annat kan göra än att ge dem en stor eloge för att dom har tagit sig an hästar som ingen annan vill ha, hästar som andra sa "är det inte bara slå ihjäl den där lusen".
Bland annat Frida Simonsson här på iFokus som har ett 6 årigt varmblodssto vid namn Akta - all tid som hon lagt ner har gett resultat.
#28 Jag tror att om man hade chansen att få fortsätta tävla med sin varmblodstravare (med ndra proppar än idag) så är jag övertygad att fler skulle behålla sina hästar just för att de älskar sina hästar. Tyvärr är det för mycket pengar som står på spel så många har inget annat val än att låta hästen sluta tävla trots att hästen fortfarande är fräch och vill springa. Det är inte kul att komma sist jämt, inte ens för hästen. (Om den nu kommer med i loppen över huvud taget)
#28, det där var nästan elakt sagt tycker jag.
klart att även dom som har stora travare älskar dem precis lika mycket som vi älskar våra ponnyer. eller, kan säga de flesta i alla fall - finns ju även dom som bara ser dom som maskiner.
Bara för skojs skull skulle jag vilja veta vilka proffstränare som älskar sina hästar?
#30 Det beror på att man inte behöver lägga ner tid på att köra in ett verktyg… En häst man tycker om lägger man ner tid på.

Jag vill uppmana vissa debatörer i denna tråd att tagga ner argumentationen. Finns ingen anledning att vara spydig och insinuant mot andra debatörer. Blir det inte bättring stängs tråden.
Jerker Klang,
det är ju i första hand hästskötarna som tar hand om hästarna, proffstränarna lägger ju upp ett schema som dom följer.
och så vitt jag vet så lever de flesta hästskötare för sitt jobb ..
travsporten tar upp så stor del i mitt liv, eller.. den är allt i mitt liv.
de hästar jag tar hand om älskar jag precis lika mycket som mina egna.

Ja, vad ska man säga? Gillar inte djurens rätt först och främst!
#28 I det proffsstall jag jobbade nyligen (drygt 2 år med ca 120 häst) stötte jag jag nog aldrig på någon ägare som inte hade sina hästar som sina ögonstenar. Vissa startade på och blir inga märkvärdiga tävlinghästar, men ägarna kom likväl och gosade med dom flera gånger i månaden. De hästar som inte klarade av träningen av olika skäl såldes som rid/promenadhästar med bra resultat!
Dessutom har jag aldrig varit med om bättre inkörda varmblod! Men vem vet, jag kanske hade en väldig tur med vart jag jobbade..
#33 Du har din åsikt om sporten och det är ingen idé att diskutera med dig om det.
Frågan i tråden var om travsporten är skadligt för hästar.
Min uppfattning är nej det är den inte.

Jag tycker att det är rent jävla skitsnack och blir upprörd när jag läser det! Folk som inte vet hur det är ska inget säga. Det finns sannerligen hästar som har det riktigt dåligt runt om i landet, men jag har den filosofin att en häst som presterar - den mår bra.
Premieloppen är ju bara en bonus för hästägare och uppfödare och visst är det en rolig grej att fixa. Men en häst som inte är mogen för det ska givetvis inte pressas för att klara det, de sätter sig troligast mest bara i skallen på hästen vilket inte heller är bra. Jag hoppas och tror att vi har rätt så vettiga tränare runt om i landet (både amatörer och proffs) som inser vart gränsen går. Att en 2 åring inte klarat sin premie kan bero på en hel drös med grejer som man inte ska stirra sig blind på, det innebär verkligen inte att en häst inte kommer bli en bra tävlngshäst pga att den inte har gått premie.
Jag tycker att dom borde ta reda på mer fakta innan dom öppnar käften, varför åker dom inte och besöker olika tränare runt om i landet och kollar hur dessa hästar har det? Åk till de stora tränarna och amatörer runt om i landet. Visserligen får de flesta hästar i proffsträning inte vara ute så länge på dagarna, men dessa sköts av skötare som har arbetstider.
Jag måste bara göra ett inlägg till…..
Är det inte mer synd om dom stackars feta djur som går i sina hagar och som ingen bryr sig om? Man ser dom dagligen och bara i hagen, aldrig utanför, under ryttare, eller att någon pysslar med dom. Jag har också sett hästar som jag vet inte används gå med täcke nu när det är 8-9 grader varmt, men i våras när det var kallt på natten hade dom inget täcke…..varför? Alla skräckexempel på dålig hovvård som jag sett under alla mina år med russ och hästar…..fy f-n! Travarna har det bra jämförelsevis!
#39 Kan inte annat än att hålla med dig!
~ Anneli ~
Fördomar är tecken på okunnighet!_
Gäller även i dessa sammanhang._
#39 Ja, pest eller kolera… 

Det är klart att professionella travtränares mål med sin rörelse är att tjäna pengar. Det är ju deras yrke som de ska livnära sig på. Och ja, travare är en form av "förbrukningsvara" många gånger. Men det betyder ju inte automatiskt att de far illa. Tvärtom. Travtränare satsar sina pengar på sin rörelse i form av stallar, gårdar, tävlingsbanor, hästlastbilar, bra personal osv. allt för att hästarna ska få de allra bästa möjliga förutsättningarna till att kunna bli bra tävlingshästar. Finns det inga prispengar, kommer hästantalet minska drastiskt, och vi kommer få arbetslösa veterinärer..
Så länge vi har med djur att göra så "utnyttjar" vi dom på ett eller annat sätt för att vi ska ha nöje utav det. Mat, kläder, sällskapsdjur, tävlingsdjur, you name it. Det är inget som djuren valt själva. Vi får ju bara försöka se till att de har ett drägligt liv vad vi nu än väljer att använda dom till. Och i Sverige har vi en fin och bra travsport som jag tycker man kan vara stolt över! Sen finns det alltid massvis med saker som kan förbättras.

#43 Mycket bra skrivet Hanna.
Jerker Klang,
anledningen till att hästar är mer skadade nu än för 30 år sen är ganska lätt att lista ut.. Dom är 10 gånger bättre idag än för 30 år sen.. dom vann elitloppet på tider som kallblod travar idag, man har mer kunskap idag om träning och fodring, samt avel.. naturligtvis är det ju även för att en del hästar bli lite för tufft pressade som leder till mer skador.. även ponnysporten går ju framåt, kan ju bara gissa på att antalet skadade ponnyer kommer vara fler om 10 år än va det va för 10 år sen.. Gäller ju alla sporter, ju mer man pressar sig själv ju större risk för skador.
Sen att tränare och deras skötare inte skulle bry sig om sina hästar är ju bara bulls*it! Travhästar i proffs träning får nog mer ompyssling och omsorg än vad dom flesta hästarna får.
Sen är jag helt emot 2 årings starter, då många hästar som itne e mogna pressas för att klara premie, du ser knapot nån häst som vunnit uppfödningslöpningen som sedan har blivit nått, endast ett fåtal!
Till alla er som har åsikter angående sambandet mellan extriör-hållbarhet-prestation!
Jag kan varmt rekomendera en föreläsning av Anders Järnerot på ASVT. Han tar upp alla dessa parametrar och hur Svensk Avel ser på dessa faktorer.
Den dagen jag verkligen inte kan ha kvar min älskade ponny så kommer jag faktiskt bli en av dom som slaktar sin häst tyvärr..
Just av den anledningen är att jag är lite egoist och är rädd för att hon blir en "vandringspokal" och som bara får flytta runt eller bara gå i hagen och bli tjock och fet… Och luddan är en ponny som älskar att träna och hon skulle inte må bra av att bara gå i en hage och skräpa, hon vill träna.
Och då har jag valt det mest humanaste mot henne att ta bort henne då den dagen kommer och jag har redan bestämt mig för det och jag kommer aldrig att ändra mig. men jag hoppas innerligt att jag slipper det och att hon ist får somna in av sig själv i hagen el dyligt men det beror på hälsan.

#47 Du har inte funderat på att möjligheten att någon av dessa fina russuppfödare som finns runt om i landet kanske vill ha henne att ta föl på? :)

Jag måste få säga att jag inte alls håller med er som skrivit i tråden om hur hemskt det är för en häst som inte har en sysselsättning. Vad sjutton är det för hemskt med det? Så länge en häst har tillgång till stor hage med hästkompis så lider den inte. Klart att en häst mår bra av att användas, men att den skulle lida av att inte blir riden är nog något vi människor har hittat på.
Sen tycker jag inte att man ska vara rädd för att sälja hästen som barnponny eller något annat än just tävlingshäst. Har själv sålt mitt russto efter avslutad karriär till en småbarnsfamilj där hon har det toppen och är väldigt omtyckt. Ridna russ har gott rykte och det ringde folk varje dag när jag hade henne utannonserad på Hästnet.
//Ägare till en häst som inte mår dåligt av livet som sällskapshäst!
#48, ja jag har tänkt på saken men det kommer inte på fråga.. ponnyn lämnar inte min ägo :)
och jag kommer att iaf ta 1 föl på henne.. för att kolla vad hon tycker om det
Jag blir så trött på Djurens rätt rent ut sagt, som alltid kommer dragandes med massor utav okunskap. För några år sen kom en fram till mig på stan och skulle proppsa på mej massor "hemska fakta om travet", och när jag sa att jag själv höll på med trav och sa att det inte alls var så som hon sa hade hon inga vettiga argumentationer kvar.
Det kommer alltid finnas de människor som inte bryr sej om sina hästar och pressar dem alldeles för hårt för egen vinning, men det är inget specifikt för travet. Det finns alltid sådana fall i all hästsport.
Jag har ingen större egen erfarenhet av hur länge hästar i proffsträning får vara ute på dagarna mer än hos Per Lennartsson där jag jobbade. De är iaf ute ett antal timmar om dagen och när de är inne får de massvis med uppmärksamhet från skötaren. Man ser verkligen på hästarna att de mår toppen!
Från kompisar som håller på med ridhästar och jobbat hos proffs har jag däremot fått höra att hästarna aldrig får gå i hage, då de kan skada sej. Kanske bara är ett undantag dock, jag vet inte!
Och skulle vi (pappa är amatörtränare) hålla på med travet enbart för pengarnas skull skulle vi ha slutat för ex antal år sen. Jag vet inte hur mycket pengar vi har gått back för att vi håller på med dessa travhästar :)
Om man jämför travhästar och ridskolehästar. Så kan jag säga att travhästar har det grymt bra. Ridskolehästar går flera lektioner om dagen och det är alltid folk nära dom, går ute korta tider i hagen och får mindre mat än vad en travhäst får.
Det är då det jag har sätt på ridhusen här och på travet. Som att jag har varit ridtjej och såg hur hästarna for illa av det.
Travhästar får bara tävla tills de är 15 och sen kanske de får dö eller blir såld som gårshäst och på ridskoler får hästarna gå tills dom dör. Tänk dig om du ska jobba jämt och ständigt och sen när du är gammal måste dö på jobbet, det skulle inte jag tycka var så roligt, men så är det för många ridskolehästar.
Direkt om det är något med våra travhästar kollar vi upp dom. Det görs inte lika ofta inom ridsporten. (Nog kan man rida en häst som har ont i ryggen).
Jag slutade med ridning när jag såg hur hästarna mådde. Det var en fröjd för mig att se hur mycket bättre travet var.
Det här är skrivet utifrån mina egna erfarenheter.
#52 Att klanka ner på annan verksamhet gör inte sin egen bättre.
Jag håller inte alls med om din beskrivning av ridskolehästar. Precis som all verksamhet med hästar finns det bra och dåliga exempel, även inom travet. Det flesta ridskolor jag varit på genom åren har skött sina hästar på ett utmärkt sätt och då hästarna börjat bli för gamla har även dessa sålts till någon som haft dem tills de slutat sina dagar. De har fått gå som privathästar på ålderns höst och då blivit underbara läromästare för unga ryttare. En del avlivas även på ridskolor (precis som travare också gör). Och det finns precis som vanligt olika skäl till det. Ridskoleansvariga är inga monster de heller.
Även ridfolk är väldigt noga med sina hästar. Visst kollas de upp lika mycket som en travhäst. Du kan fråga vilken veterinär du vill om det.
Samma diskusion som du för nu mot ridhästar, exakt samma har ridfolk mot travfolk.
INGEN, absolut ingen, vill ha en sjuk häst. Det är inte sporten som avgör om hästen mår bra eller dåligt, det är personerna som handhar hästarna.
Det är min erfarenhet.
PS Djurens rätt är säkert bra för att uppmärksamma felaktig behandling av djur men tyvärr går de ofta till överdrift och tar till osanningar och vrider till sanningar.
# 49 Jag drar inte alla över en kam, men om du sett såna vanvårdade "lyckliga" hästar som går i en stor hage jämt, så skulle du nog tänka en eller två gånger…..Jag har haft det på nära håll!
Jag är inte ett dugg insatt i trav, så tänker inte säga något om det. Däremor tycker jag synd om de travarna som har så enormt mycket utrustning på sig…
#52 - håller absolut inte med om det du skrev om ridskolorna. Visst finns det skräckexempel, men jag tror att rätt många ridskolehästar lever ett bra liv. På ridskolan där jag rider går det ute dygnet runt, året runt med en lighall att gå in i, de står uppbundna i spiltor 3 timmar 4 dagar i veckan under de timmar ridskolan pågår. Inget spring i stallet, eftersom att dom endast är i närheten av människor under ridskoletimmarna. Går max 2 lektioner/2 timmar under en ridskoledag. Ca två dagar i veckan går dom på turridning. Fri tillgång på hö. Lite tvärtemot din beskrivning av ridskolehästar…
Det finns nog inga hästar som är så påpassade av veterinär som just travhästen. Men överhuvudtaget så är ju hästar i lektionsverksamhet påpassade. En ridhäst granskas ju dagligen av personal och kurselever samt föräldrar.
Det finns nog fler hästar som står i privata stall som far illa.
jag tycker då att så länge man inte plågar djuret eller att djuret far illa på något sätt - så kan man fortsätta med det man håller på med. finns så mycket skit som folk hittar på med djuren, och man blir ju förbannad ..
är ju dessutom på tal om att ta bort spöet/piskan från hästsporten läste jag i travronden.
detta är om något hemskt och otroligt elakt mot djuren.
länk.
#57 Jag hoppas innerligt att spöet INTE tas bort. Utan spö kan det hända riktigt farliga saker. Att man kör utan spö i Norge tycker jag är rent utsagt livsfarligt.
Inom klassisk körning används dessutom spöet som en ersättnig av skänklarna. Däremot bör felaktigt och överdrivet bruk av spö (i alla dicipliner) straffas riktigt hårt. Doch bör man innan bestraffningen alltid prata med kusken/ryttaren om varför denne gjorde på det viset. Det KAN ju finnsa orsaker till vaför man tar till spöet.
#58 Håller med helt och hållet. :)
Läste också att det är möjligt att körspöet försvinner. TOTALT LIVSFARLIGT!
Den dagen någon förklarar för mig hur man får ett varmblod på 600-800 kilo i rätt spår om den bryter ut på snabbast sätt, annat än att peta till den lite med spöet på "rätt sida" om rumpan, så kanske jag kan ta diskussionen… Samma med ponnyer som bryter, bästa sättet att få de på rakt spår är att peta till med spöet. Det handlar inte om att slå hästen, utan om att korrigera den.
Sen är det mildare att peta till med spöet, än att slita hästen i munnen. Och ja, tar vi bort spöet lär de redan mycket avskydda skriken öka.
..Och så mycket smällande med tömmarna det kommer att bli.
Ja kolla på de som kör utan spö… Inte är det snyggare drivningar där inte.
Men om kuskarna kunde hålla sig till att bara använda spöet till att korrigera, då skulle vi inte ens ha den här diskussionen.
Men att få det att låta som det kommer bli livsfarligt utan spö, det köper jag inte riktigt.
~ Anneli ~
#62 Men hur gör du om en häst tvärnitar i en klunga t.ex? Om en häst gör det kan man bli totalt överkörd av bakomvarande. Det tycker i alla fall jag är livsfarligt. Ett snabbt spörapp får hästen på andra tankar som då förhoppningsvis rör sig framåt.
#63 Jo sant. Om man hinner reagera så…
Och nu händer iaf inte sånt så ofta att man kan motivera spökörning med det tycker jag.
Hur som helst så tror inte jag man kommer undan problemet med drivningarna för att man tar bort spöna. Jag tor bara att det "ser" bättre ut för de som sitter hemma och tycker synd om travarna som drivs fram av spö för att människan ska tjäna pengar. Det är nog det det hela handlar om.
Om drivningarna ska bli som i Norge så förespråkar jag absolut inte spölös körning… men jag gillar inte vissa drivningar här i sverige för den delen heller.
~ Anneli ~
#64 Hur ofta det händer kan jag naturligtvis inte uttala mig om, men då det hänt min ena dotter två-tre gånger med olika hästar och det hände på kriteriet i år, för en annan kusk och häst, så tror jag inte att det är direkt ovanligt. Inte alltid det medför livsfara men skulle kunna, om det var en trång situation. Ibland får man ta till "våld" för att förebygga också. Så att det inte händer i en pressad situation.
#65 Jo jag förstår hur du menar. Men jag känner mig kluven i den här frågan.
Egentligen tycker jag att man borde kunna köra helt utan spö. Men så som du säger, ibland kan det behövas för att reda upp andra saker med att man har ett spö. (tycker bara att det argumentet lät lite våldsamt att det skulle bli så farligt att köra utan spö, för händer det sånna olyckor utan spö ligger det andra fel i tror jag. På alla dessa år vi hållit på med trav har ett spö onte behövds för att reda någon sådan situation iaf)
och inte mins så tror jag inte man kommer undan fula drivningar för att man förbjuder spön! Snarare tvärt om, det kommer bli värre.
Och sen tycker jag att ska travet ta bort spöna så ska även galoppen och ridningen och vanliga klassiska körningen göra det med. Det kan ju knappast vara bättre att vara galopphäst och få smaka på de spöna… eller en dressyrhäst som tränas under spö..
Jag tycker man helt enkelt borde bli tuffare i all form av drivning!
~ Anneli ~
Eller så gör man så att den som får ett x antal bestraffningar för att ha gjort fula drivningar med spöt så får man inte använda det under en viss tid, och när den tiden går ut och man får använda spöt igen och gör samma grej igen så blir man avstängd för x:antal dagar/veckor/månad eller år eller vad man nu väljer för missbruk av körspö