Exem
Är det många som har ponnyer med exem?
Mina ponnyer(jag har haft tre stycken med exem) tycks reagera mest på solen inte bete eller insekter.dom har kliat svansen och manen .
Jag tycker inte att det finns några "medel" som fungerar särskilt bra.
I år ska jag börja täcka Pegasus med exem täcke redan i februari när vår solen börjar stråla,för att se om han får behålla sin man.
Är det någon som har några andra bra förslag??

Jag har använt exemtäcke och då har min ponny varken kliat av svansen eller manen(men pannluggen däremot). Sätter på täcket ganska sent när jag ser att hon börjat klia sig, i maj någon gång.

jodå varette har väll!
Monark har, men dyrlegen vår skal få han fin fra det!! hu kan fikse d

Mitt sto har det. Jag försöker hålla henne i hagar utan träd, låter henne stå inne mitt på dagen då det är som soligast och vid skymning. Eksemtäcke 24/7, mjukgörande salvor två gånger/dag (vanlig helosan) och tvätt 1 ggr/vecka med aloe vera schampo.

Fler och fler lär få.. eftersom det avlas på dessa hästar. Trist..
Vi hade ett sto som hade eksem, jag rekommenderar er som har det att inte avla på sådana hästar det kan vandra vidare via generna. Fast det känner ju många till. Vi smorde in vårat sto med Helsoan "gul" samt tjärsalva som fuktar och håller all ohyra borta. undvik att ha hästen i skogshagar elr liknande dom kan i värsta fall skrubba söner sig, och stora köttsår vill väl ingen ha….främst på sommaren? Har man några få trän i hagen så kan man ju linda för stammen med tex sopsäckar elr ngt liknande. Det underlättar mkt. Det är det enda råd jag kan ge.
Dom kommer inta att avelsgodkänna ston, hingstar som har det.
#10 Hingstar med eksem har varit kasserade/ej godkänts i många år… Ston med eksem däremot kan man stambokföra.
Vid de försök som SLU varit inblandade i, som refereras till i artikeln på shetlandsponny (länk ovan) har man konstaterat att det bästa sättet att slippa eksem är eksemtäcke + att man bör smörja med något mjukgörande. Enbart smörja är inte alls lika effektivt som att klä på eksemtäcke.
Det anses klarlagt att eksemet är orsakat av svidknott. Dels pga att dessa biter hästarna just i man och svans (ffa) och dels för att om det hade varit någon annan allergi eller annan insekt så hade problemen funnits på fler ställen på kroppen än bara man och svans.
Och, som någon skrev, man bör låta bli att avla på individer med eksem. Det är ärftligt, till viss del, men man har inte hittat någon enskild gen som orsakar det utan det är sannolikt flera samverkande gener.
Ämnet diskuterades flitigt på Hippocampusdagarna, som jag besökte på SLU i oktober…
Mitt förra sto, Garrilina, har knottallergi, hon har fått tre föl och ingen av dem kliar sig. Så det är inte alltid ärftligt.
Jag har en vagabond valack som kliar sig pga knotten. Men i sommar har han och Bonzon fått gå ute dygnet runt utan träd i sin hage och de har mått prima och han har verkligen vatt jättefin i man o svans iår :), när han har stått inne natten innan tävlingar så har han inte kliat sig.
Han har även eksem täcke på sig om han går inne på nätterna under sommaren..

#12. Det kan dyka upp i nästa generation.

Det är ärfligt och jag tycker inte heller att man ska avla på de stona eller hingstarna… Varför skapa problem ??

Mitt ena russ Gullett e: Julit har lite exem men inte så jätte mycket. skrubbar manen lite och i värsta fall svansen lite också. Odena som är hennes dotter har inte haft några känningar av exem som tur är…

Min häst Pinto har inte exem, men han har på sommaren, början till Man och Svans skorv…
mvh Marielle och Pinto

Min häst rixi har de. Även hennes mamma rosen hade eksem.! men jag var vid veterinären och gjorde ett prov på henne för hon såg bedrövlig ut efter 2 års betet.! det visade sig att hon var allergis mot allt möjligt, som Pållen, timotej som finns i hö o lite annat smått o gott! Jag har täcke på henne på sommaren så gott de går, och smörjer även in henne med matolja=) de är fett o bra..!

Kålmans Polartösen klira sig i man o svans, vet inte vad det är som gör det?! Men smörjer henne med svalkande salva iaf.

Tips till alla eksemhäst-ägare: Halva priset på eksemtäcken från Hööks! Dessutom har dom fullt dugliga flugtäcken på, tro det eller ej, RUSTA, för bara 299:-

Vår russ valack sanoy , född 1987 .. så är för gammal för trav … går ute på en privat ridskola , har har jätte jobbig solexem och asta - besökt vetr.MASSA gånger … Det är knapt något som har hjälp honom mot de , men nu på senare år så är den mykt bättre han går ute dynget runt … behöver knappt smörjas in längre , bara när knotten & det är som värst !

Om man besöker veterinär, kan man få någon utskriven medicin då? Vad för något?
Ni säger att man inte skall avla på individer med eksem, som f.ö. är en allergi. Hur ställer ni er då till att såna som har astma och allergi inte skall skaffa barn????? Nu tycker ni säkert att jag är gräslig, men jag gillar att provocera. Allergin kommer förmodligen efter ett extremt angrepp av knott, vilket kan ske under våren när det ännu är fuktigt i hagarna, d.v.s. jättebra förhållanden för knott. Jag har haft ett par ston med allergi, och har avlat på dom, INGEN har ärvt det! Får nu se om Lova klarar sommaren. Jag använder knottmedel på mina hästar ÄVEN om dom inte är allergiska, jag tycker att det är synd om dom om dom går på bete där det finns vattenhål, alltså kläckställen för mygg och knott!

rossi våran äldsta har exem men har vi täcke och smörjer henne varje daag så kliar hon sej inte..hon kliar sej när hon står inne men mest öron å lugg..dessuton har vi ringat in träden i henne hage så att hon ingt kan klia sej..
Föreställ dig att du har en väldans klåda. men du får absolut inte klia dig….. Hur snällt är det? Även om anlednigen är att inte förvärra din klåda.
Min lilla eksem ponny får allt gå i hagar med träd. Iförd eksemtäcke och sparsamt bete. In innan sollen börjar dala och inte ut för tidigt. Om han har träd i hagen och inte kliar sig då är allt bra. Mår han dåligt kliar han sig. Personligen tycker jag inte det är snällt att till varje pris hindra en häst från att klia sig. Man måste försöka undanröja orsakerna till klådan. Och göra allt för att lindra.
Veritas odium paretFörvånad

Har två russ Russi o Andy. Har haft dem i ägo 21 o 16 år nu. Har under den tiden hunnit provat det mesta. Smörjt med massor av dyra salvor, hafft täcken mm.
Men när Russi fick sitt föl, Moses -96 (har ej exem) byggde vi en utebox till han o hans kompis, där de fick bo vintern som åringar. Den boxen har hjälpt hästarna o deras exem, de står där inne typ hela dagarna för att komma undan värmen, den boxen och matolja + att hålla man o svans rena har vart det bästa för våra. De har inga täcken o de går i skogshage med lite bete. De kan nu bestämma själva när de vill gå in. Andy är inne typ gämt när det regnar,snöar,blåser o när det är varmt….han är en innehäst….älskar sin box.
Visst kliar de sig men inte mycket, inga sår, bara att manen blir lite tunnare.
#25 Håller med. Tänkte precis samma sak när jag läste inläggen.
Min ponny kliar sig inte om man inte slarvar. Han har jättelång och tjock man och pannlugg. Han klarar inte ett enda knott eller för mycket gräs och sol. Har provat alla möjliga och omöjliga kurer. Han fick eksem som ettåring han är nu tretton år. Det som vi gör nu har fungerat bäst. Eksemtäcke, och som jag skrev ovan om ut/in och bete. Samt Nylanders kräm eller Helosan ett par gånger i veckan. Det är mycket viktigt att huden är mjuk och smidig. Skulle det bli kris någon gång och han får klåda är min erfarenhet gällande denna ponny att jag hjälper honom bäst om jag spolar man och svansrot med kallt vatten innan jag smörjer. Han upsskattar faktiskt de kalla vattnet i ett sånt läge.
utpädd tjära är väldigt ba att andväna på exem.

#25, visst kan det låta grymt att inte låta hästen klia sig. Men som i min ponnys fall; hon kliar sig tills huden blir totalt förstörd och blodet rinner. Ändå ifrån öronen, hela mankammen och svansroten. När öppna såren bildas, kommer det in smuts och kåda i såren, som sedan ger en svår inflammation. Jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag utsatte min häst för detta helvete! Håller jag henne borta från träd och knott, så brukar inte dessa "attacker" heller uppstå, utan hon kliar sönder sig när hon väl har börjat klia mot träd och täcket går sönder.
Hon får hon klia sig när hon kommer in i boxen om dagarna, men boxväggarna är "lindrigare" än trädstammarna.
I dessa fall tycker jag det är grymt (djurplågeri?) att låta sin häst klia sig!

Tina har exem.. vilket är ganska jobbigt men man måste tänka på hästens bästa! Jag smörjer ín henne nästan varje dag (nylanders hästkräm det ända som funkat på henne) och hon går med täcke dygnet runt även i stallet då det kan komma in knott… När jag duschar henne så maserar jag in tjärshampo vilket faktiskt funkar bra:p Man måste även tänka på att inte ha hästen i hage med mycket träd (speciellt björkar) el. buskar, och mot eftermiddagen så lär man ta in så att hästen inte ska behöva lida av all knott o andra ohyror……. Jag måste även tillägga att under år 2006 har Tina haft fång och har inte ätit något gräs iöverhuvutaget och hennes allergi har varit väldigt bra under sommaren med tanke på att under den här sommaren har jag knappt behövt smort in henne.!
Min ponny har för det mesta även eksemtäcket på i stallet den jobbiga årstiden också. Såvida jag inte vet att alla knott är borta/döda. Har sjläv väldigt ont av knott, så det är bara att gå ut så vet jag.
Jag hävdar att det är grymt att ta bort det man kan klia sig på. Man ska inrikta sig på att få hästen klådfri.
Jag minimerar hans betande. Inte ute i solen utan täcke. Inga knott. Detta är de tre samverkande faktorer jag vet han inte mår bra av. Viss kan han vara i solen kortare stunder, när man kör tex. Men har vi varit och startat på någon ponnybana en solig dag, får han stå täckt vid uppbindningen. Annars börjar han klia sig.
Det minimerade betet innebär att han får hö flera gånger dag under betesperioden även om han går i gräshage. Han äter för det mesta sitt hö i hagen, verkar som han förstår sitt eget bästa.
Han går och ställer sig vid grinden vid den tid han ska in. Skulle man missa tiden börjar han springa eller rulla sig.
Skulle jag slarva kliar han sig sönder och samman. Har haft honom utlånad till personer som inte följt mina råd. Bland annat en gång till en före detta kompis. Då har den stackars ponnyn varit slaktfärdig. Hela huvudet, panluggen, manen,ryggen, sidor, under magen samt svansrot helt sårigt svullet blodigt och vätskande. Han var helt hysterisk av klåda. Lämnad ute på natten med heltäckand exemtäcke i hage. Dessa sår hade han tillfogat sig med sina hovar och tänder samt hasat och rullat sig på marken. Helt för jävligt. Människan han var hos hade gått och lagt sig när jag fann honom. Hon kunde inte ens prata med mig utan tyckte jag kunde han gå där till nästa morgon så skulle de komma och lämna tillbaka honom till mig! Han fick komma med mig hem på stört. De tog ett bra tag att få honom fin igen. När hon ringde mig påföljande dag var henne förklaring att hon tyckte jag var sjåpig med honom och att hon trodde det skulle gå bra!!!!!!!!!!!!! Stackars min oskyldiga ponny som fick lida för att hon var lat.
Flera här har ju sett Alex och kan säkert vittna om att han har väldigt mycket och långt tagel. Trots sitt eksem.
Hade jag inte kunnat hjälpa honom till ett någorlunda normalt hästliv hade jag tagit bort honom.
Mitt ena russ har det. Jag har verkligen provat allt man kan tänka sig. Bl.a. solkräm, kortison, schampo, örter mm mm. men det enda som har fungerat och det har fungerat väldigt bra, det är soltäcke. finns att köpa på Boett.se Lycka till…

Jag kan säga att jag är ytterst noggran i min skötsel av eksem-ponnyn, och tar hand om henne på ungefär det sättet som du beskriver. Håller henne alltid ren, täcket rent, ALLTID täcke, täcke inne osv.
Men får hon gå utan träd från början så hon aldrig hinner klia upp sår, så blir eksemen mycket bättre och hon kan bli som en frisk häst. Det är som jag skrev tidigare, när hon väl börjat klia upp sig som hon bara fortsätter att rulla, springa omkring och må dåligt. Då märks det även i boxen, hon kan inte stå still och bara ska klia klia klia… Detta märks inte av om hon inte fått chansen att klia sig på träd. Då kliar hon inte heller ens i boxen.
#34 I somras satte jag Arnold i en hage utan träd så att han inte kunde klia sig, samt att han fick gå ute dygnet runt. Han va jättefin hela sommaren, även då jag tog in honom kvällen innan tävling så kliade han sig inte. Jag tycker inte att det är djurplågeri, dom känner inte behovet av att klia ifall det inte finns ngt att klia sig emot. och man vill ju bara hästen det bästa, det är djurplågeri om dom kliar sönder sig och man har gjort allt som man kunnat. Jag har även eksemtäcke på honom på sommaren, ifall det inte regnar..ibland har han gått utan. Han har inte varit såhär fin på flera år. Och jag kan inte se att han lider iaf utav att inte få klia sig.

Marstall har ett tillskottsfoder som ska vara bra för exem. Isi-mix heter det. Har aldrig prövat det så jag tyvärr inte säga om det hjälper. www.marstall.de
#34-35 Jag tänkte också som ni förut. Det är ju så att börjar det klia och man kliar tillbaks så blir det en ond cirkel. Men jag har tänkt om. Jag vill att min ponny ska kunna klia sig om det kliar, då har jag full peljl om han börjar. Då får jag ändra någonting så att han inte har klåda. Finns det inga träd kan det ta längre tid att uppmärksamma problem. Lite Knasigt att förklara det här utan att bli missförstådd.
Millan om det kliar och det inte finns något att klia sig emot finns det ju hovar eller att rulla sig att ta till. Eller se till att kompisen i hagen hjälper till. Så jag tror nog att om Arnold mått dåligt hade han kliat sig ändå utan träd.
Denna somar har ju varit bra ur eksem synpunkt då det inte funnits så mycket knott och grästillgången varait något sämre pga torka.
Jag tror att det fungerar lite olika med olika ponnyer hur man ska göra för att få dem att må bra. Men trots det utifrån erfarenheterna med min egen ponny beror det på den som behandlar ponnyns problem hur bra han blir. Hemma mår han jättebra, där han är nu kan dom sköta honom riktigt. Men han har varit på olika ställen. När jag varit med och dom haft honom ett tag brukar jag be att få vara med när han behandlas med salva. I samtliga fall har dom varit aldeles för sparsamma. Det går åt mycket salva per gång men i gengäld behöver han inte smörjas så ofta om man använder rikligt. En annan sak dom fuskat med är att smörja under magen i virvlarna och vid naveln.
Okey, jovisst. De kan ju alltid hitta andra sätt, och vi bor precis vid en sjö så här kryllar det av mygg och knott. Men även om han har sin kompis att klia sig med så blir det inte sådana sår som om dom skulle klia sig mot ett träd. Klart att det är olika på olika hästar.

Några av våra russ och en av våra arabhästar har knotteksem.
Då vårat första russ som vi köpte 94 hade eksem har vi sedan dess provat det mesta, olika salvor, nylander, aloevera och olika knotmedel, och olika täcken. Det som har fungerat bäst för våra hästar är att tvättas en gång i veckan med aloevera shampo, och sen när de har torkat smörja in de med Ekholmsolja. Ekholmsoljan är den salva som fungerat bäst och går lätt in i huden utan att det blir för mycket kladd. På arabhästen har detta räckt och hon har knappt kliat sig. På russen som ofta kliar sig lite mer har vi även täcken från Boett. Vi tycker de har bäst passform och så är lagningen grattis. Det vi har märkt är att vårat första russ som nu är 15 år får lindrigare och lindirgare symptom för varje år.
Alla våra russ vi köpt har kommit från Gotland antigen som föl på hösten eller som unghästar. Av de första fyra vi köpte utvecklade tre eksem. När vi sedan köpt hästar från Gotland har vi på våren varit noga med att skydda de mot knotten med Ekholms olja och efter det har vi inga av våra hästar utvecklat eksem. En liten fundering är om det är som för islandshästarna att de hästar som kommer från Gotland lättare utvecklar eksem då de inte har så mycket knott på Gotland och om man ger de hästarna en chans att utveckla ett försvar mot knott, att de då kanske inte utvecklar eksem? Tror ni det kan stämma?

Min ponny kommer från gotland, köpte han därifrån som treåring och han har inte exem.

Jag menar inte att alla hästar från Gotland utvecklar eksem, vi har flera gotlandsfödda russ som inte har eksem. Funderingen är om gotlandsfödda russ har lättare att utveckla eksem är de som är födda på fastlandet. Några av de hästar som nämns tidigare i tråden och har eksem kommer från Gotland.

min nu 3 åring, har världens exem o kliar sig blodig i man, svans och huvud. vi köpte honom i oktober o då trodde vi det bara var knottexem (eller sk. solexem), när det vart sådär varmt o så igen o knott o mygg o annat kraffs vaknade igen… men det har itne gått över :S så nu ska han få äta kortison o så för att få ner allergin o sen ska vi prova oss fram vad det är han inte tål..

Till hästar som inte har så kraftig exem kan man prova nylanders hästkräm de gör att de kliar mindre:) men funkar inte så bra på dom med väldigt mkt exem..

#37, I get your point och håller med. Men just i min ponnys fall, börjar man med att låta henne gå i hage med träd och hon börjar klia, och SEDAN flyttar henne till en utan, då vill hon såklart fortsätta och kliar sig på andra sätt (rullar ex.).
Men håller man henne borta från träd redan från början, utvecklar hon inte dessa symptom och vill inte klia sig på andra sätt heller. Så för min del är det enda sättet om jag vill slippa en söndertrasad, blodig ponny som inte mår bra.
#43 Nylanders funkar jättebra på min ponny med kraftig eksem. Fast det går åt väldigt mycket salva. Sen gäller det gäller ju att miska exponeringen för allt dom inte tål.
#42 Det finns ju en hel del gräs och flygfän ännu, med denna konstiga vinter. Beroende på vad du bor. Jag tycker synd om dig och din ponny. Hoppas du hittar lösningen på problemet.

Vi har en maskin som kan behandla i prencip vad som helst, även exem.
#39 Mitt russ är fött på fastlandet men bor nu på gotland. Han har exem, lindrig men ändå… Vet inte riktigt om det stämmer det där men jag har oxå hört att exem hästar mår bättre här för att knotten "blåser bort" eller hur det nu var… Men som sagt, mitt russ kliar sig iaf :3
#46 vad är det för mirakel maskin då?
# 39
FEL FEL! Russen från Gotland har inte mer allergi än andra russ…..kan det vara så att där du bor finns det någon sjö eller sankmark i närheten? Här på Gotland blåser der nästan jämt, och där det blåser finns inga mygg och knott. Det är i soluppgång och -nedgång när det är stilla och varmt som dom kommer, är det då lite fuktigt i luften så är det deras favoritväder! Förebygg med Switch, det hjälper!

Jag provade förra sommaren medlet PROB och det verkar fungera. Jag hittade det dock långt in på eksemsäsongen så det är först i år jag kommer att se om det verkligen har effekt. Har även bytt ditt speciellt foder, trots att jag annars är helt emot "konstlat" foder. En sak är i alla fall säker, man känner sig totalt maktlös av det förb…. eksem, man lider enormt med sin häst.
min kompis har en shettis med eksem och det är så synd om han på sommrarna