Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 2972 ggr
LinnJ
0

Ponnygalopp

Vart finns det tävlingar i ponnygalopp?

Här på Gotland så finns det ju ingenting sådant men jag tror mig veta många hästar som hade tyckt det var superskoj att tävla i galopp! Är det någon som varit med och tävlat?

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ridit ponnygalopp på både shettis å russ. Mitt russ Valter har även vunnit Galopp SM för russ.

Till nästa år så ska vi försöka anordna att ordentligt Russ SM i galopp där alla i hela landet får chans att vara med.

Under "länkar" på den här sidan hittar du massor med sidor om galoppsport för både fullblod och ponnyer.

www.malardalensponnygaloppklubb.com

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[cancan]
0

ja.. får hoppas det blir ett ordentligt russ SM.. de i skåneruss vill ju lägga det i samband med riksutställningen på tomelilla travbana.. Där kan bara gå 4 hästar i bredd.. så det lär ju inte sluta bra :S

Hade ju varit bättre o lägga det på en riktig galoppbana så alla får en ärlig chans..!

divansson
0

Nee.. man ja har tränat galopp.. ja skulle Älska å tävla i de! fasst de är ju en travare =(    villa ha en till ponny ;) haha

Teja-Bea
0

2# Nej det sla bli mer centralt. Och hellre på en travbana. Galoppbanorna är såå jäkla tunga!!

Men till nästa år pratade vi om att hålla försök/kval i hela sverige, helst anordnade av landes lokala russklubbar.

Och sedan en final i tex september någonstans lagon centralt. Typ Eskilstuna, Mantorp, stockholm, Åby nåt sånt.

jessssica
0

Skulle va skitkul me galopp, fast sm är ju inget ja vill va med i först direkt..måste börja lite smått först.

Hur är reglerna där?????

juliapettersson
0

Jag höll tidigare på med ponnygalopp. Tävlade A-ponny på Täby och Strömsholm. Jäkligt rolig sport ;)

Jagz
0

Jag höll också på med ponnygalopp innan det blev ponnytrav. Tävlade russgalopp på Täby! :) Det var riktigtt kul, tyvärr blev min ponny halt precis före SM, men men! Det är en härlig sport i alla fall! :)

Teja-Bea
0

#5. Vad syftar du på med regler?

Menar du åldrar och vikter? eller raser? eller distanser?

Fråga på bara! =)

jessssica
0

#8 ålder och vikt och om man måste kvala in nånstans?

Jag läste på den där hemsidan malardalensponnygaloppklubb där stod det max 14 för b-ponny och 12 eller nåt för a-ponny

Är reglerna alltid så eller kan det vara olika??

Teja-Bea
0

nej de åldersreglerna för ryttare gäller i hela landet. De har även viktgränser på max 40kg kat A. 35-55kg på kat B.

Det finns ingen åldersgräns för hästarna.

Du behöver inte kvala in någonstans. Men du skall vara medlem i en ryttarförening eller galoppklubb. Hästen skall ha ponnylicens (livstid) och ryttaren ska ha grönt kort.

Trollet
0

#10# Varför har dom lägre vikter än i montén det är ju samma hästar.

Kratern
0

#11 Galoppens vikter är mer i proportion till ponnyerna än vad monténs vikter är!!!

Trollet
0

Då kanske vikterna trots allt är ganska höga i monte´n som dom är.  Det är ju många som vill höja vikterna i monte???

Kratern
0

#13 Jo, men de som vill det är oftast inte hästkunniga eller ens djurvänner.

Varsågoda!!

Millaaann
0

Varför skulle dom som vill ha detta vara ohästkunniga?? det kanske är galoppsporten som är för mesiga istället?!!

Kratern
0

#15 Nu var det fråga om dom som ville höja viktgränserna. Som vanligt tolkar du som du vill.

Asagard
0

#0 Vet att shettisföreningen försökte ordna ponnygalopp en gång i tiden, men de fick nedslag från travklubben (de ville anordna galopp på travbanan). Vet också att det var tal om ponnygalopp på speedwaybanan, men jag minns inte om det blev något. Vet bara att det blev ett gubb och gumlopp där, vilket var mycket uppskattat.

Millaaann
0

Jag tolkar som du skriver och inget annat…

Kratern
0

#18 Jaha, men då får du väl läsa bättre då för det var inte som din tolkning jag skrev.

Millaaann
0

Nähä så du skrev inte att travfolket som vill ha högre vikt i montén, är okunniga och icke djurvänner! Så läste jag det som iaf…Men det är ju du som är så HIMLA duktig och vet allt. URSÄKTA!

Vem är det egentligen som kan veta vad som är bäst och så för en ponny att bära…Jag tror ju knappast att det är du iaf!

Jag har inte skrivit att jag vill höja vikten eller ngt..kommenterade bara ditt inlägg!

_caroline_
0

jag tycker galoppens vikter är bra jag.

Kratern
0

#20 ja, du skrev att de som bestämmer inte är okunniga. Varför ändrar du ditt inlägg i efterhand kan man också undra?

Millaaann
0

Ja man kan ju undra vem som har en skruv lös..du är 40+ och beter dig som en omogen gammal * * * * * * *.

Kratern
0

#23 Ja, du har kanske större anledning att bete dig omoget?

Om du tittar igenom dina inlägg i andra trådar så förekommer mycket svordomar t.ex. DET kallar jag omoget.

VeronicaP
0

FAst är viktgränsen 40 kg utan utrustning eller 40 kg med utrustning , sen väger iof deras sadel och sådant inte så mycket..

Inom ridsporten var det 40 kg förr i allfall på Kat A men då var det utan utrustning… och man behövde inte väga in sig med väst och stövlar….

Millaaann
0

Men jag är inte närmare 50 iaf som vissa andra är! Oj oj oj…..jag har sett många kränkande kommentarer från dina inlägg i andra trådar, jag kränker inte andra iaf som du gör! Och ja jag ändrade det inlägget för att jag skrev bestämmer men menade vill! Och dom som VILL HA högre vikter i monté tycker inte jag verkar som okunniga och inte djurvänner!

Förresten; kan du leda mig till den tråden där jag svor? kan faktiskt inte hitta den och jag har letat igenom de 3 första sidorna med forum!

Teja-Bea
0

Det här börjar spåra ur…

Jag försöker svara lite grann på allas frågor och inlägg..

Viktgränserna i galoppen är anpassade efter en gren som kräver mer av hästen än vad traven gör. Här ska hästarna springa absolut så fort de kan, i den snabbaste gångart den kan i minst 600m (800-1200m för kat B) och i djup tung sand. Därav får inte ryttaren vara för tung. Dessutom är vikten 40kg anbassad för barn mellan 6-12 år. Montévikterna för kat A är för barn i åldrarna 8-15år. Det är ganska stor skillnad.

Skillnaden mellan kompetenskravet i galopp och monté är mycket stor. I galopp har du en träckare (ledare) som styr hästen till start. Under loppet ska ryttaren styra hästen åt rätt håll och sitta kvar. Vid mål tar någon emot hästen. Alltså behöver en galoppryttare inte vara speciellt ruttinerad. Bara trygg vid höga hastigheter!

I monté krävs att ryttaren klarar att defilera, göra provstart, checka upp, volta eller starta på annat sätt. Hålla hästen i trav, avancera för placeringar och inte bryta regler. Dessutom även kanske segerdefilera. Det är få ryttare under 12 år och under 35kg som har den kompetensen.

Galopp och monté är med andra ord två helt skilda sporter som inte med rättvisa bör jämföras med varandra.

Att säga att de som vill höja viktgränserna inom monté är okunniga på häst är en kommentar som är helt ute och cyklar!

Jag vet inte hur okunnig jag anses vara.. Men jag anser att mina 15 år bland hästar. uppfödning, träning, 500 körda lopp, 5 år bakom kulisserna, 6år med problemhästar, jobb med unghästar, skoning, tävling, träning och arrangemang inom Trav, monté, galopp, hoppning, dressyr, fälltävlan, horsemanship, körtävlan, precision, maraton, distans och horseshow…..

Men vad vet jag.. Jag vill ju höja viktgränserna…

Teja-Bea
0

Det blev ett lååångt inlägg…!

Millaaann
0

Långt men bra :)!

Kratern
0

#27 Du kanske tycker att det känns lång tid med 15 år bland hästar,men det är det inte.

#26 Jag är lika nära 50 som du är nära 14. Vilket passar ditt betéende.

Millaaann
0

Äsch lägg av! Du kan ju inget om ponnytrav, håll dig till det du kan istället. Jag har nog t o m hållt på längre med ponnytrav än vad du har gjort.

Och om man har hållt på i 15 år med hästar, som Bea gjort, så lär man ju inte vara okunnig med hästar! Men du förstår väl inte det, eller??

primusa
0

#alla, frågan är fortfarande inte besvarad.

Vart finns det tävlingar i ponnygalopp?

Vänligen svara, ni som vet! Och inga hänvisningar till konstiga länkar.

juliapettersson
0

Som Bea skrev så är det stooor skillnad på monté och galopp! Som träckare blir man helt slut av att gå de 400m ut till shettisarnas start, och alltså krävs det mycket mer av hästarna för att kunna springa. Sen så väger utrustningen verkligen noll! Min sadel jag hade på "den tiden" vägde 1 kg komplett om inte mindre, vi behövde inte ha säkerthetsstigbyglar utan jag hade aluminium som vägde noll, dressen var utav siden, nummerlappen var utav tyg, osv. Utrustningen vägde med andra ord nästan ingenting mot vad den gör i montén!

Det är väldigt lätt att börja med galopp mot vad det är i trav! Man behövde bara köpa sin licens så var det klart! (Dom krävde inte ens grönt kort, det var en rekomendation). Sen så kunde man ringa dagen innan loppet och säga att man ville vara med ungefär, haha.

Ponnygalopp finns på Täby, Strömsholm, Jägersro och Göteborg har väl en bana…

Kratern
0

#26 jag har sett många kränkande kommentarer från dina inlägg i andra trådar, jag kränker inte andra iaf som du gör!

#31 Du kan ju inget om ponnytrav, håll dig till det du kan istället.

Måste skratta…det tog inte många rader innan du bevisade motsatsen till inlägget du gjorde innan.

juliapettersson
0

#34 jag förstår inte varför du ens fortsätter att "diskutera"…?

Kratern
0

#35 För att vissa inte går att diskutera med menar du…?

Millaaann
0

MOGET!

Skriv igen när du kan bevisa att du kan ngt då! För hittills har du bara bevisat åt motsatta håll!

juliapettersson
0

#36 du skriver att hon är omogen men du bara fortsätter ju att svara?

Teja-Bea
0

Camilla och Inger… 

Snacka om att kasta sand på varandra.

Den jag anser är mest mogen i den här disskussionen är den som påvisar vuxet beteende och lägger ner tjafset!

En kommentar kommer upp i huvet…

"Det va faktiskt hon som börja´! Sådeesåå"!

Kratern
0

#38 Nu var det ju Millaaann som började kalla mig omogen så jag hänger bara på, men jag lovar jag ska lägga ner nu. Det var ju inte så svårt att reta upp Millaaann den här gången heller. Skrattande

Teja-Bea
0

Men tydligen ett sant nöje….. *sucka*

Milla
0

#32 ponnygalopp finns på jägersro i malmö och på täby i stockholm, sen finns det en bana i göteborg också.Det är tyvärr bara på dessa stora banor som man har ponnygalopp. Men för att få 100% rätt svar så gå in på http://www.skanskaponnygaloppen.com/

Där kan du sen kolla runt lite och få mer information. Ponnygalopp är en himla rolig sport.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

#0 om ni är några stycken som är intresserade av ponnygalopp på gotland så samla ihop er och ta kontakt med andra ponnygaloppklubbar och få lite tips på hur ni ska gå tillväga, så kan ni kanske få tillgång till travbanan och träna där och sen även kanske ha några lopp.

Lycka till!

primusa
0

#42 Tack för ett svar som håller sig till tråden.

Jagz
0

Mäldardalens ponnygaloppklubbs hemsida: www.malardalenspgk.com . Det var klubben jag tävlade för när jag höll på. Där finns lite information om ponnygaloppen. Då ordnades det russlopp på Täby galopp, men inte nu längre, vad jag vet. Det är, som några har sagt, stor skillnad mellan de två sporterna. Det var lite kul att man kunde anmäla sig dagen innan, efteranmäla till SM, mm. Dock gällde det Russ, och det var intes å många startande, men ändå.

Jagz
0

Shettisen på första sidan med orange nosludd är ju dessutom ponnytravare! =)

thilda-
0

Om man vill rida c eller d ponny.. hur mkt måste man väga o lång?

Teja-Bea
0

#47. För C-ponny 10 - 18 år. Vikt 40 - 60 kg.

För D-ponny Ryttare 12 - 18 år.Vikt 45 - 68 kg

Längden ska som vanligt vara harmonisk

Asagard
0

#43 Jättebra idé, MEN, tyvärr går nog inte travet med på det. De har redan sagt nej förr och jag tror tyvärr inte att de ändrar sig. :-(

Apus
0

Hur kommer det sig att Inger_Torgersson jämt ska börja ett "bråk"..Fundersam

Finns det inte några bygdetrav ir annat man kan starta ponnygalopp i där det räcker med en travlicens för att starta. Det ända jag vet är på Norber g en gång sista maj men skulle vara kul me dlite fler.

Milla
0

#49 det var ju himla synd för annars hade det ju kunnat gå att samköra med travet. Men vill dom nu inte så är det ju inte mycket ni kan göra åt det.

LindaBlomberg
0

HAde varit kul om vi hade russgalopp här nere på Gotland för ibland känns det som om man skall gå över tilld en sporten istället för trav…

juliapettersson
0

#52, det enda negativa med galoppen då, är dett dom inte har någon handicap över huvud taget, haha. Alltså kunde långsammaste hästen möta SM-vinnaren i samma lopp.

Det är kanske nästa steg i ponnytravet, slopa handicapen totalt? Räcka ut tungan

snabbe-abbe
0

Skulle vilja tävla i ponnygallopp jag också…så Himla kulGlad

FridaSimonsson
0

jag har aldrig tävlat ^^

men ridit hemma, :D

Charlotte_
0

Någon som vet vart man kan få tag på gammla resultat från galopp SM för shettisar? Min shettis ska tydligen ha varit 2:a där innan hon omskolades till travare, skulle vara kul å veta om det stämmer.

LinnJ
0

#49 Men däremot så finns det andra ställen man kan gallopera på. Någonstans på denna ö så måste det finnas antingen en rakbana eller en bredare längre väg. Jag hade iaf tyckt det skulle vart skit skoj eftersom man som Linda sa förut har funderat på att gå över till galopp sporten :D

ozzkan
0

Jag har tävlat ponnygalopp en gång, med Rebecca Dalhéns shettis BLIZZARD. Ja tror han gick 1.38, första gången jag red. De va fränt. Vi vann. De va ett klubblopp i Värmland men ändå.

divansson
0

jag tävlade i galopp en gång.. :P men det var som nån "galoppdag" nåra mil härifrån.. så ingen riktig galoppbana ;) men jag skulle inte ha nått imot att tävla i det iaf ;)

Reva
0

Jag skulle absolut tävla i galopp istället för trav, trav är kul på sätt o vis men galopp är ju mycket roligare! tycker både jag o russet.Jag är 14 i år så jag skulle nog inte hinna tävla nånting med russet, man ska ju ha licens och så :/ bor ju på gotland där det inte finns nånting Ledsen 

Trååååkigt ..!

FridaSimonsson
0

hur gammal är du inger ? :P