SPTF:s.........
Domarråd, ungdomsting, representanskapsmöte….
Nyss hemkommen från en mycket trevlig ponnytravshelg i Stockholm där ovanstående haft möte/sammankomster.
Vi var fyra st från JVP som närvarade och alla var mycket glada och entusiastiska efter denna helg
!
Vi hade även trevligt resesällskap av representanten från TIRK !
Ett strålande TACK
!!! till alla er i SPTF:s styrelse som anordnat ännu en helg för klubbarna i landet där massor av information och annat delgavs .
Hoppas det är fler än vi i JVP som uppskattar allt arbete ni lägger ner för att det skall bli så bra som möjligt för ponnytravet
!
Hoppas vi ses snart igen…….
!
För oss alla andra , som inte var där , vad blev beslutat?
Vad är det för nytt inför 2011?
Anna Manberger, www.stuterila.se

Det tas inga beslut på rep.skapet, domarråd, ungdomsting och rep.skapsmöte är endast rådgivande, beslut tas på årsttämman.
ST kom och informerade om hur samarbetet fortskrider, det diskuterades montéregler, ungdomarna har valt två representanter som ska vara adjungerade vid SPTF:s fysiska styrelsemöten, reglementsändringar presenterades(det var inte så mycket som gäller ponnytravet där)
Representant från Springspår var där och frågade efter förslag om vad som ska finnas i tidningen och efterlyste bilder. Det kom många bra uppslag redan på mötet, så vi ser fram emot en läsvärd tidning!

#1 Vet att det var ett förslag på monté vikter på russ ryttarna som jag hörde att en hel del blev irriterade på.
Det visades filmer från en del lopp, blan derbyt och kriteriet .
Jag vänter på spänning om att få höra mer från mötena där uppe har ju fått en del info från dottern bla
Ungdomstinget var jätte intressant där var en kiropraktor som var och pratade , som i alla fall dottern tyckte var extremt intressant.

Jag vill gärna höra mer
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Förslag på monté vikt var 55 kg och ålder max 20 år om jag är rätt informerad,
Det komiska i det tycker ju jag att det bara är 10 kg mer än vad en shettis får bära :D
Verka inte alls tagit in det här om att det är längden som är de värsta problemet.

#5 Dags att lägga ner ponnymontén……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#6 ja går det igenom så , men jag förstod också på att det blev himla liv och att ungdomstinget hade diskuterat detta och röstat emot det

# 6 & 7 Fungera väl jättebra att sätta upp shettisryttarna på russen också.
Inom galoppen har de samma viktgräns för späda B-ponnysar av welshtyp. Dessutom väger man utan hjälm och skyddsväst i galoppen.Det är något jag tycker att ponnytravet ska ta efter. Det är bra om det rids med ordentliga hjälmar och västar då jag sett alltför många som tummar på säkerheten för att klara vikten. Mest shettisryttare, faktiskt.

Vad blev det för beslut om kvaltiderna??
# 5 låter väldigt inte klokt om jag får tycka!! min dotter är 158 cm & inte knubbig på något vis, sitter jättesnyggt på sitt russ!! (mkh 127 cm, och dottern väger 53 kg) tog dessutom montélicens i våras just för att kunna rida sitt robusta sto!!!
Ska bara småbarn få rida russ?!, eller en normalstor 13:åring??? I så fall håller jag med #6 helt & hållet!!!!
Det framkom fler förslag, tex på vikt 60kg o oförändrad åldersgräns.
Alla förslag kommer nu under hösten att bearbetas inför kommande säsong
!
#12 Puuuuh….!!!
av 5# inlägg att döma så lät det ju som att det var enda förslag och nästan bestämt!
klart man blir Iskall, men jag borde ha lärt mig att lyssna en gång till först!
#13 Du kan nog inte pusta ut riktigt än då det även finns förslag på att montéåldern skall sänkas till 14 år precis som ridsporten. Men som sagt inget är beslutat ännu. Det finns en mängd olika förslag kring montén.
310 kvalgränserna har jag inte hört något om men alla har ju rätt att lägga in en motion om allt man vill ha ändrat på. Beslut tas ju på årsmötet.

Hoppas verkligen inte åldern sänks till 14 år! Tycker att ponnytravet och montén har varit så bra då man kan fortsätta att tävla ponnyn när man blivit för gammal för ridsporten!
Jag tycker itne de borde sänka russvikten (montén) till 60 kg heller. Ett russ klarar ju utan problem att bära 65 kg. Håller med någon annan tidigare, att det är längden som är värre!!
Och gillar itne heller att de vill sänka åldern :p Är ju illa nog för våra små ponnier =)
# skönt att pusta ut lite…. det ligger ju tydligen fler förslag!!! Jag tolkade det som att det bara fanns ETT förslag! 

#17 Det var det förslaget som tydligen var det som diskuterades mest och tycker inte heller att varken vikt eller ålder ska ändras däremot sätta in längd på ryttarna efter hästens storlek , tror tom att på ungdosmtinget satte de hästens höjs + något kommer inte ihåg vad de var man skulle plussa med
För sänker man på russen som faktiskt kan vara 23 cm högre än högsta shettis så borde man ju sänka på shettisarna med som är mycket mindre.
Amanda är inte heller lång men skulle inte heller klara viktgränsen med all utrustning och det tycker jag är skrämmande , sen finns det då ryttare som kanske är en bra bit längre som klarar viktgränsen men är för långa
Förstår faktistk inte hur de skulle bli bättre överhuvudtaget för de kan ju ändå bli problem då det är längden som är det störande momentet och som har gjort att ryttare har fått startförbud
Jag tycker absolut att man ska jämföra ponnymonté med ponnygalopp när det gäller vikt, längd och ålder.
Om inte barnen klarar av sina ponnyer så är det barnen som ska lära sig rida först och främst. Klarar barn av sina ponnyer i ponnygalopp bör de även klara av sina ponnyer i monté.

Låter som att det vore läge för ett klargörande för att minska spekulationerna:
SPTFs styrelse har (på något outgrundligt vis) kommit fram till ett förslag på en regeländring som går ut på att sänka åldern för monté kat B till 20 år och maxvikten till 55 kg.
Detta förslag presenterades för ungdomarna på lördagen och representantskapsmötet på söndagen, utrymme för diskussion gavs vid båda tillfällena (vid dessa diskussioner framfördes åsikter och nya förslag från klubbarnas representanter.)
Vad som händer nu är ’’SPTFs demokrati’’, de fattar ett beslut om vilka regler som skall gälla. Dessa regler kommer att gälla år 2011, men kan ändras till tävlingssäsongen 2012 (via motioner till förbundsstämman osv.).
# 20 då får vi ju hoppas att de "tänker till"! Jag kan liksom inte se att man skulle komma till rätta med problemet på det viset!??
Jag menar, du kan ju vara proportionerlig fast du har fyllt 24 ?
Inte många "normalbyggda" tonåringar kommer att klara 55 kg MED utrustning!
Då kanske man stimulerar anorexiutveckling i stället? (det finns ju redan många som inte äter för att klara vikten vid invägningen)och det är ju just i puberteten (som tjejerna får former och lägger på sig några kilon) som risken för ätstörningar är påtaglig!!
INTE BRA!!
Då kommer dessutom montén bli väldigt begränsad och därmed ännu färre lopp än det är idagsläget, eftersom de som ska klara vikt OCH ålder förmodligen kommer vara barn i 10-12 års åldern (om man inte är väldigt liten, och späd till växten…men det kan man ju inte utgå ifrån att det stora flertalet är!)
Snälla tänk till ordentligt!!

#20 tack för ditt klargörande

#21 Anorexiutvecklingen är inget som jag upplevts tagits på allvar i denna diskussionen under de åren det diskuterats viktsgränser. Jätte bra att fler tar i diskussionen.
Jag har hört flera skrämmande historiser i år med Barn som sprungit på rakbanor för att gå ned i vikt för invägning, som klippt sönder utrustning för att klara vikten och barn som inte ätit på hela dagen inför montélopp.
Jag blir livrädd när jag hör att sånt här försiggår på travbanorna med barn som rider shettisar.

Jag har under hösten fått uppfattningen om att det var ryttaras längd som vart ett "problem" inom ponnymontén. (i SPTF's ögon)
Jag förstår inte hur en åldersgräns på 20 (än mindre 14!!) och en viktgräns på 55-60kg ska kunna avhjälpa det problemet?!
Kanske ovannämnda idé om ponnyns mankhöjd +Xcm är något att tillämmpa? Det borde inte vara speciellt svårt att mäta ryttarna samtidigt som de vägs. Och ponnyernas mätintyg finns ju redan i systemet…
# 24 Jag håller med dig! Det var ju längden som utlöste hela diskussionen och att många ekipage är oproportioneliga!
Med detta förslaget kommer man ju ingen vart med DET problemet!
Då kan du ju vara 19 år, lång och smal och "slinka igenom" och diskussionen om längd osv fortgår….
så blev det ett "status Quo" i stället, inget förändrades i sak, utan bara nya regler!
vad är vitsen???

jag vet massor som rider monte och dom väger utan utrustning 50-55 och de kommer ju inte finnas någon kvar om man sänker ner till att man max får väga 55 vet inte direkt någon utrustning som bara (väger 5-1 kg kan ju ha fel)
Kommer dom som är elva nu få köra kat B nästa år eller måste dom vänta till nästa år igen, när dom är tretton.
//mi
Hur blev det med mätningarna 2011? Måste man in till ATG klinikerna eller?
#28 Ja, mätningen måste ske på en ATG-klinik med en godkänd mätman.. Iaf vad jag har fått berättat för mig!

#28 Mätningen behöver inte ske på Atg klinik men nytt är att man måste ha två mätmän vid alla mätningar.

kvaltiderna???
# 30 puuuuh! verkar som det är många olika bud… även i samma familj!
Nu tar jag ett djupt andetag och ser fram mot vårat höstmöte i JVP på Lördag, där ska vi säkert få mesta möjliga info om vad som är på gång, vi hade ju 4 st representanter med, fördelat på ungdomsting OCH rep.skap!!
Dessutom brukar de vara duktiga på att återge vad som SAGTS, vad som FÖRESLAGITS och vad som är BESLUTAT!!
Tydligen tror de att en 20 åring är kortare än en 24 åring. De vet tydligen inte att de flesta tjejer slutar växa innan de börjar gymnasiet. Att det sedan sitter 15 åringar som är 175 cm långa på våra russ bryr de sig tydligen inte om. Längden har tydligen inte någon betydelse längre fastän det var orsaken till att Malena blev avstängd. 2012 har hon slutat med ponnytrav.
#27 Förslaget ligger på att man ska vara 13 när man kör kat B
#28 Som #30 skriver matning till travet får ske hemma, men man måste ha två mätmänn samtidigt + veterinär. Och ska ponnyn användas både till ridning och trav så behövs ju mätning på atg klinik. Så det där beror lite på vad man ska ha hästen till. Sen kommer det inte heta slut mätning, utan sista obligatoriska mätning för att man inte ska kunna neka en kontrollmätning om det skulle bli aktuellt.
#31 Kvaltiderna ligger kvar så som de är nu
Sen pratades det lite om problem med samarbete mellan ponnytrav klubbarna och travskolorna. Hur man skulle kunna göra något åt det. Förslag på att SPTF kunde fixa ett möte med travskolorna så att vi kan arbeta med varnadra på ett bättre sätt.
Det pratades lite om nya reglemets ändringar. Men dessa kommer ju att stå i Tr Men de som rörde ponnytravet mest är att om man har ledhjälp i volten så får ledaren följa med längre. Och sen va det ansökan om dispens för att köra ex större lopp om man är avstängd så får man inte det om man är avstängd för drivning. Och att dommarna ska bli "hårdare" på drivningarna.
Lista på godkända dommare kommer läggas ut på SPTFs hemsida.
En ny säkerhets väst visades under ungdomms tinget. Och det kommer tas fram ett prisförslag om man köper den som licensierad i SPTF Men inga priser fanns för närvarande, det skulle kollas upp.
Sen pratade man på UT om internett sajterna att det förekommer mobbing…
ST informerade om en helmassa som jag kan tycka inte hade så mkt med ponnytravet att göra. Hur det är att äga häst mm…
men Abenius Var fortfarande mkt tydlig i att inga prispengar till barn (12 år och yngre)
2011 kommer vara ett implementerings år där ST och sällskapen övertar tävlingsadministration.
ST kommer under 2011 Rekrytera Ponnysportchefer. Exakt hur det skulle se ut fick vi inget jätte bra svar på. Men att det skulle bli någon mera på kansliet förstog jag det som iaf.
Och ST kommer bekosta regelverket…
Det var lite av våran klubbs anteckningar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#34 Tack Anneli för innformationen. Övriga som var med kan väll fylla på om det är ytterligare punkter som togs upp.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vad sas om lägsta ålder på monteryttarna kat B?
#34 Det var beslutat att det skulle bli 13 år för kat. B
Svensk Travsport kommer att anställa EN ponnysportchef i projekform under ett år. Sen utvärdera och därefter ta beslut om hur tjänsten ska se ut framöver.
/Christina
Perfekt med mätning på just ATGklinik, då måste jag alltså upp på fastlandet för att mäta, eftersom ATG-kliniken här har lagt ner
. Eller är det "bara" klinik som gäller? (Hjälper iofs inte heller då det inte finns någon hästklinik på Gotland för tillfället)

#38 Fast ska du *bara* tävla på trav så behövde de ju inte vara på klinik
#39 Jo, fast tanken var mest att tävla "vanlig" körning, men ändå tävla lite trav… Var mest en reflektion över ett ganska irriterande beslut öht 
#40 Fast i det här fallet så är det SPTF vi ska tacka att vi överhuvudtaget får mäta travar ponnysarna hemma, för det är ridsporten som har dragit igång klinikmätningarna.
~ Anneli ~

För att rida monté kat B är det 10 år som är lägsta ålder även i förslaget.
Tidigare åldergränser för monté var 8-12 år för kat. A och 10-18 för kat. B
37# Så jag som fyller 13 2011 får tävla russ då?
#43 Ja det får du :)
#44 Så allt är redan beslutat nu då inför nästa år?
#45 Nej det är ju bara förslag just nu. Men jag tror inte att det i något förslag finns antydan på att man inte skulle få köra Kat B när man är 13.
~ Anneli ~
Det fanns förslag för montén som inte var klara.
Men däremot så svarade Arne att ålder för att köra kat. B var klart, 13 år kommer att gälla.
#47 Japp, och därmed kan inte borttagningen av prispengarna gälla kat B.
Är det tydligt nog att man vill ha bort kat. A eller…?
Och att det dessutom ska bli på blodigt allvar för kat. B…