Hjälp!!
Vi har en 4årig shettis valack som inte är startad han kördes in i höstas och har innan dess bara gått som sällskapshäst.han har ett kanonsteg och kan verkligen trava när han vill och det är det som är problemet ofta så illnitar han bara och växer fast i marken.Det spelar ingen roll vad man gör.Vad skulle ni gör?
Köra tillsammans med någon annan så han lär sig att tävla. ALDRIG försöka slå fram honom med pisken, då blir han bara less…….Han skall tycka det är kul!

Så gjorde min treåring också men då lät jag henne stå stilla en stund sen smackade jag på henne. Om hon stod stilla så väntade jag ett tag till. Helt plötsligt så slutade hon och sprang hela tiden. Att ha tålamod är vitkigt. Att piska, skrika och slå hästen kommer inte att göra det bättre.

Så där har min ponny också gjort för många år sedan, men då räckte det med att jag tog ganska mycket i vänster tömmen så han blev liksom tvungen att ta en steg åt sidan. och sen gick han frammåt.
Prova att rygga honom. Ofta tycker dom det är jobbigare än att gå framåt så då brukar det vara lättare att få dom på andra tankar (framåt alltså). Eller be honom ta ett steg åt sidan som #3 föreslog. Var listig och ligg ett steg före hästen hel tiden
vad har du för utrustning på den??
jag hade en som hatade helstängt och höll på sådär så fort han fick helstängt på sig.
kör med häst framför i början sen träna på att köra i ledningen och sen att bli omkörd och håll på sådär till det går.

håll en låång pinne med en morot framför näsan? ;) nej.. mn jag tycker att det som #4 sa verkar smart..
Han går med vanligt huvudlag,ute i skogen går det kanonbra men på rundbanan är det stopp men jag ska prova att vänta ut honom och testa att backa honom:Tack för alla förslag