Tystnaden fortsätter
Vad har hänt med det positiva dopingfallet i ponnytravet? Är det så "enkelt" att man ställer undan den dopade hästen och fortsätter som vanligt med sin tävlingsverksamhet?
Du får gärna PM:a mig om detta då jag inte hört ett knyst om något dopningsfall.
I SPTFs protokoll från 17/6 kan man läsa att Svensk Travsports ansvarsnämn ska komma med ett domslut. Samt att hästen måste uppvisa ett negativt dopningsprov innan den får starta igen.
Tror inte det är någon hyss hyss kring detta, utan SPTF vill att allt går rätt tillväga.
Tycker också att det verkar lite märkligt, för om jag inte minns fel så var det väl ett dopingfall för något år sedan där tränaren fick ett års avstängning trots att ponnyn inte ens var hennes?
Verkar nästan som att detta fall bara har sopats under mattan i jämförelse med den uppståndelsen som blev då? Eller har jag fel?

Finns redan en tråd om detta där även Arne Florqvist har svarat:
http://ponnytrav.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2decfb14-4702-4c07-8c3b-8237d5999cde
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
jag håller med……..
inget illa menat mot någon men den andra tränaren blev ju avstängd.. denna tränaren verkar få fortsätta tävla sina hästar.. varför är det så olika???? ska det inte hända någonting?

Den andra tränaren blev väl avstängd för att hon hade en häst på sin träningslista som hon egentligen inte hade i träning samt för dopingresultatet?
Det blir nog påföljder för denna tränaren med, men som #2 säger så väntar man på ett domslut som bestämter vilka påföljder det blir (avstängning, böter el annat).
Som #6 sa det beror bl.a på dopingresultet, dvs mängd, substans m.m. Följande finns att läsa på STC:s hemsida angående dopingdomar gällande kortisonfall(o det var kortison i det positiva ponnyfallet om jag inte har fel) som skedde tidigare i våras;
Beslut i cortisonfall i Ansvarsnämnden
100726 kl 13.23

Ansvarsnämnden för Svensk Travsport har dömt i tre cortisonfall.
Tränarna Patrick Wickman, Christian Lindhardt och Pär Mårtensson döms enligt tränaransvaret men Ansvarsnämnden friar dem från påföljd eftersom det bedöms som oskäligt.
Patrick Wickman, Bergsåker, tränar Son of Neo som lämnade positivt dopningsprov (betametason) i samband med en start på Bergsåker den 26 mars. Christian Lindhardt, proffstränare i danska Skive, tränar Navy som lämnade positivt prov (metylprednisolon) vid starten på Jägersro den 16 februari och Pär Mårtensson, B-tränare på Romme, ansvarar för Hibogubben som lämnade positivt dopningsprov (triamcinolonacetonid) vid starten på Romme den 23 april 2010.
Ansvarsnämnden motiverar sitt beslut med att det varit en vedertagen veterinärmedicinsk metod att behandla hästar med cortison sedan lång tid tillbaka. Antalet positiva dopningsprov innehållande cortison har inte heller utgjort något problem förrän under början av våren 2010, när flera positiva prover konstaterats i Norden och Frankrike.
Aktiva inom sporten har således kunnat förlita sig på de tidigare rekommenderade karenstiderna. Dopningslaboratoriernas analysmetoder har förfinats i år, vilket lett till att de nordiska travförbundens antidopningskommitté beslutat att ändra rekommenderade karenstider.
Ett grundläggande krav för rättssäkerhet är att en tränare kan förutse konsekvenserna av företagna behandlingar. I de aktuella fallen har det framkommit att hästarna varit positiv på cortison långt efter rekommenderade karenstider. Att utdöma påföljd skulle inge allvarliga betänkligheter från rättssäkerhetssynpunkt. Ansvarsnämnden finner således det oskäligt att utdöma påföljd.

Känns lite lurigt det här. Vi har fullt tränaransvar vilket innebär att jag som tränare är ansvarig för om det finns otilåtna substanser i dopingprovet. Samtidigt visar det sig att den karenstid som står i karenslistan och som rekomenderas av veterinärer för cortisonpreparat i led(minst 28 dygn) troligen inte är tillräcklig. Så även om man följer de karenstider som karenslistan inehåller kan man bli anklagad för doping av sin häst. Blir man fäld finner ändå ansvarsnämnden att det är oskäligt med en påföljd.
Detta innebär iof att den som "åkt fast" trots att man följt karenstiderna iof inte får någon påföljd men får ändå sin heder och sitt ryckte ifrågasatt. Personligen tycker jag detta är djupt otilfredställande.
Som tränare måste jag kunna lita på att de karenstider som står i karenslistan är tilltagen med tillräcklig marginal för att inga spår av läkemedlet skall finnas kvar i min häst när karenstiden löpt ut, allt annat urholkar förtroendet för antidopningskomitén. Som tränare har jag ju ingen möjlighet att själv ta prover och kontrolera min häst.
Läs mer om karenstider och dyligt här
Jerker Klang,
#8 Eller så får man välja att inte behandla med sådana preparat.
Va inne med en häst de ville ge cortison till, men vi avböjde då de inte kunde erbjuda ett prov för att se om hästen var ren. Det var några som fick det, men stc hade fyllt kvoten sa de då. Så vill man behandla med cortison så får man chansa…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Karenstiden för injektion i led med kortisonpreparat på 28 dagar är fullt tillräcklig om man går tillväga på korrekt sätt. De omtalade fallen som hade visat positiva dopingprov upp till 70 dagar efter behandling hade använt sig av 5-6 ggr mer kortison (ca 12m/led, i vanliga fall använder man ca 2ml/led) vid behandling. Då är det självklart att karenstiden blir förlängd!! Dels får hästen mer av den aktiva substansen i kroppen, och dels ökar risken för att den kommer på fel ställe(ex i ett bakknä i fettvävnad) där den kan lagras i lång tid och ge ett positivt dopingutslag.
Så det handlar inte om att chansa! Men man får ju hålla sig till rekommendationerna och rätt dosering för de preparat man använder för att kunna använda sig utav karenstiderna.
Dessutom i det aktuella fallet med ponnyn så var det inget preparat som man injicerar i en led.

Går det att identifiera vad det är som har gett dopingutslag?
Vi började prata om det, att man har ju ingen aning om vad ett tex. ett grannbarn stoppar i hästen, ÄVEN om man har sagt att dom inte får mata. Tex. vanligt knäckebröd (vilken sort det nu är..) kan ju ge utslag, och hur surt vore inte det 
har man behandlat en häst så ska man nog vänta med att starta den på ett tag. behöver ju inte ha så bråttom ut och starta med hästen då händer oftast sånt här .
#10 Den här veterinären sa iaf att i bak knän ger man högre dos en i andra leder, och de rekomenderade att man skulle vänta mer än 28 dagar, men att man iaf inte kunde vara säker.
Jag vågar inte chansa då iaf. Man kan behandla med annat.
~ Anneli ~

#13 Har du en inflamation i ett bakknä finns det inte mycket annat att behandla med än cortisonbaserade preparat, dvs om du vill ha någon effekt av behandlingen. Det gäller fö både människor och djur….
Vi gjorde för några år sedan precis som du rekomenderar, struntade i att behandla på ett vetenskapligt sätt, den hästen är idag triangelmärkt…
#10 Skönt att höra, men som Nationalteatern sjunger i en berömd sång; "Vem i hela världen, kan man lita på…."
Jerker Klang,
#14 Den blev behandlad men med ett annat preparat.
~ Anneli ~

#14 De går faktiskt att vila ut det , men de tar lååång tid(tog lång tid) , har haft en hopp ponny som fick vila 1 6 månader och sen sattes igång sakta men säkert , tror det tog mer än 1 år innan den kom ut på banan igen men iof så fick han aldrig tillbaka det
Men du måste ju kunna behandla med tuppcam ? för de har jag fått i mina knän när inte cortison hjälpte ;)
Är väl så nu med ponny att veterinärerna inte vill behandla ponnyer med cortison längre även pga fångrisken ? utan använder tuppcam direkt .
Den hästen jag nämde var ingen ponny, men karensen är ju densamma. Veterinären avrådde iaf att behandla med cortison om man va osäker, då det inte finns garantier för hur länge det sitter i.
~ Anneli ~

#16 Problemet med att vila ut en ledinflammation är att om hästen har smärtor av inflamationen, vilket oftast är fallet, avlastar den kroppen fel för att komma undan smärtan. Detta i sin tur kan leda till överbelastningar på andra delar av kroppen. Altså riskerar man att hamna i en ond cirkel.
Nu är jag varken veterinär eller human läkare så jag kan ha fel, men som jag fattat det så är tuppkam mer ett "glidmedel" för lederna, inte något som häver en inflamation orsakad av överbelastning. Däremot kan det kanske funka om anledningen är att mjukdelarna i leden är slitna och det är detta som orsakar inflamationen. Rätta mig gärna om jag har fel, men så har jag förstått det när jag diskuterat med veterinärer.
Jerker Klang,
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001384/01/EEF.pdf
Kanske kan vara intressant gällande tuppcam
Veritas odium paretFörvånad
#18, vi kanske ska hålla tråden vid ämnet det skapades för?
#10 tack för ett sakligt och kunnigt inlägg, precis så har situationen med positiva prov med kortison uppstått.
Ponnyn startade 13 maj, 26 juli hade Ansvarsnämnde möte, varför togs inte detta fall upp då? Undrar fortfarande hur det kan dröja en hel tävlingssäsong innan något beslut tas.

Eftersom det aktuella ärendet ligger hos STC för behandling så är det inget SPTF kan påverka.
Man ser att de ärenden de tog upp i juli var sådant som var från början av året, så gissningsvis kommer nyare ärenden upp på deras nästa möte. Allt ska väl vara klart innan de tar upp ärendet, med intervjuer och veterinärer och sådant förmodar jag. Det är väl bra att ponnytränare jämställs med tränare av stora hästar och får samma behandling.

#18 Man kan ju faktiskt ge dem smärtlindring i början om de har ont , så gör ju vi människor utan Cortison ;)
Kan iof också tycka att det har tagit lång tid för STC att behandla ärendet, nu är ju snart hela säsongen slut.
Förra gången gick det klart mycket snabbare ..
Men jag läste högre upp att ponnyn i sig ska lämna ett negativt C-prov men de har man inte läst någonstans om att den har gjort eller har jag missat det ?
Känner varken till ponnyn eller tränaren i det aktuella fallet, men jag tycker ändå det har tagit en förskräckligt lång tid. Då en EPS tränare blev avstängd för doping för ett par år sedan gick det betydligt snabbare. Är det skillnade på vem man är? Är det så att SPTF/STC behandlar människor olika? Är man på god fot eller viktig så behandlas man på ett mer generöst sätt än annars? Jag kan ibland faktiskt undra om det är så illa.

Eller så har de lärt sig av det förra fallet som kanske inte behandlades så bra ?
Blivit mer nogrannare mm
De är ju faktiskt STC/SPTF som får se till att de händer något kan ju inte heller vara roligt för den som måste väntat så länge också på att få besked i sitt fall..
#23 De båda fallen kan inte jämföras.
Det aktuella fallet innehöll små mängder kortison, och det du jämför med innehöll så stora mängder inflammationsdämpande att STC aldrig sett nåt liknande. Där konstaterades det att hästen fått stora mängder en kort tid innan start.
STCs lista över karenstider har inte stämt med kortison. Då de nya mätmetoderna är så fina och kan mäta så små mängder måste karenstiden ökas på. Det har STC själva gått ut med, och några tränare har också frikänts.
Att spekulerar i om SPTF/STC behandlar människor olika beroende på hur väl man känner som som sitter i styrelsen är rena förtalet och straffbart. Sånt ska man inte yttra om man inte har torrt på fötterna och kan bevisa det. Hur kul är det att sitta i en styrelse och bli anklagad, och dessutom på internet som sprids över hela värden.
#25Det var ingen anklagan, det var en fundering. Man måste väl få undra då det är en sån otroligt stor skillnad på behandlingstid. Oavsett om det är lite eller mycket kanske man kan ha samma behandlingstid. Eller???
Jag tror på vad #24 skrev.
#25 Nyfiken i en strut undrar var man kan hämta information om
att det aktuella fallet innehöll små mängder cortison ?

#19 Mycket intresant läsning. Övergripande slutsatsen är väll dock att det finns mycket tecken men mycket mer forskning krävs innan man vet tillräckligt mycket för att vetenskapligt kunna hävda vilken av de beskrivna metoderna som är bäst…..
Jerker Klang,

Stc har ju inte gjort klart för stig h heller när bobtail gjorde ett positivt test.. han har inte fått sin dom ännu.. så de är inte bara ponnierna dom är sega med…
#29 Helt rätt.
Men jag får väl be om ursäkt för allt jag skrivit då jag "spytt galla" över SPTF/STC med mina frågor. Förlåt, förlåt. 
Sajtvärden får gärna ta bort mitt inlägg #23 eftersom det anses stötande.
#25 intressant, var hittar du den lagtexten att det är straffbart att granska en styrelses arbete? Straffbart? Du tar stora ord i din mun. Förtal? Läs på vad det innebär.
Alla styrelser är valda och arbetar utifrån ett förtroende, deras arbete ska kritiskt och sakligt granskas.
Att hela världen skulle vara intresserad av vad som skrivs på svenska på Ponnytrav i fokus är kanske att tillmäta sidan lite väl stor betydelse…..
I Sverige har vi en lag om yttrandefrihet som jag hoppas och tror de allra flesta är glada och stolta över. Att hota en människa för att h*n framför en åsikt man själv inte delar är illa, illa.
#30 tror i så fall det är annat inlägg som borde tas bort. 
Ny info finns nu på sptfs hemsida:
Nu har dom kommit. Finns att läsa i travronden. 2 års avstängning för Ritwa Elofsson då hon erkänt att hon medvetet dopat ponnyn för att få en bra tid.
Trist att sånt förekommer, och hoppas att det inte hör till vanligheten.

oj…
# Man blir SÅÅ ledsen…!
Det är ju en sport för barn och ungdomar!!!

# 34 Vad menar du med "för att få en bra tid???" Kan du utveckla det mer???
Har Ritwa ens sagt att hon har dopat hästen medvetet för att få en bra tid??? Vart får du all fakta ifrån egentligen!!!??? Skrev travronden verkligen så???

#37 Det står på SPTF sida .
Så här har de skrivit där
Dom har nu äntligen fallit gällande ponnyn Dynamit II. Ansvarige tränaren får licensen indragen under 2 års tid för att hon har startat ponnyn Dynamit II inom föreskriven karenstid efter behandling.
Det jag kan tyda där är ju att Dynamit har varit behandlad och startat alldels för tidigt efter Behandling
#37 Ja dom skrev så. Hon har erkänt att hon medvetet har startat under karenstiden för att "få en bra tid"

#39 Är det så och det står så och att hon är rätt citerad så är det väldigt tråkigt tycker jag.
Bra med hårda straff tycker jag, ponnytrav är en barn och ungdomssport då ska detta banne mig inte förekomma!
Kan inte låta bli att bli förbannad. 
Bra med långt straff, men vad händer sen? Barnen tar över träningen och….???

#42 Jag måste bara få fråga, vad menar du med "barnen tar över träningen och …?" Äre inte det som är meningen, att ponnyerna ska tränas av barnen och tävlas av dom? Eller är det alla föräldrar som sitter och tränar ponnyerna í landet och låter barnen enbart tävla? Jag hänger inte riktigt med i hur du menar … jag har ingen som helst aning om vem personen i fråga ang. detta dopingfall är.
För övrigt tycker jag att det är fruktansvärt att man dopar en häst avsiktligt för att få hästen att prestera bättre, och ännu värre är det att det förekommer inom ponnytravet! Domen tycker jag var mer än bara rätt, det är inte tillåtet och ska därefter straffas efter det.
#43 Tolkar det som om #42 menar att barnen får stå som tränare och ken tävla på som vanligt.

#44 Ah då hänger jag med :)
#40 Ja det står verkligen så i ronden. Sen får vi ju hoppas att det inte stämmer… Man ska inte lita på allt man läser.
~ Anneli ~
# 42 Om en pappa i familjen kör rattfull och får böter, indraget körkort och kanske fängelse så innebär det väl inte att hela familjen får samma straff, eller? I och för sig så har det hänt inom SPTF att en hel familj blev avstängd för mammans misstag (inte doping)…..så, vem vet? Barnen skall väl i alla fall inte bli lidande för vad mamman gjort, eller har vi arvssynd i det här landet?
#47 Jag tror att imångafall så tänker många att hästen kommer ju kunna starta vidare. Men det är ju faktiskt så att hästen har ju inte bett om att få bli dopad. Så det är egentligen inte mera än rätt att någon annan kan träna vidare hästen så den får starta.
Precis som i ditt exempel så straffas inte en hel familj för att en får indraget körkort.
Men man kan tycka att i ett sånthär fall där tränaren inte kör lopp eller något liknande så är två år indragen licens inget direkt straff. När man har gått över och blivit vuxen i ponnytravet ska man kunna bötfällas. För vad kommer det här straffet ha för känningar?
När en aktiv körsvenn inte får köra lopp på ett eller två år… då känner den av det straffet. Men här kommer allt flyta på som förut, förutom att den berördas namn inte kommer stå med i programmet.
~ Anneli ~

Nu är det som det är och man behöver inte spekulera vidare i fallet när dom kommit. Skulle någon av er själva velat att andra diskuterar vad som är sanning eller inte?? Ställ en direkt fråga till den det berör eller behåll för er själva.
Öppna en ny tråd och diskutera ytterligheter men inte specifika mål.
Oavsett vad som är sant o inte sant, så har nog hela den berördas familj drabbats ! Man vet att alla vet,var gång man vinner en seger så vet man att många tänker, är den ponnyn också dopad ! Var gång man kommer sist , tänker kanske folk ; hehe, hjälper inte att dopa hästarna ! Som #49 skrev ; Låt oss diskutera ytterligheter i en annan tråd, låt oss hålla nivån inom de gränser som ni hade velat ha det om ni själva var drabbade !!
Om man startar innan karrenstiden gått ut är det en medveten handling. Ibland kan man göra misstag. det är en viss skillnad. Sen är man väl ett föredömme för sina barn om man inte låter barnen själva står som tränare.
(Om du inte hindrar en berusad att köra bil är du medskylldig och kan också straffas)
# 51 I mitt "fall" så räknade jag inte med att familjen var med i bilen, så det behöver ci inte alls ta upp här!
Håller med Annika och Carina i vad dom skriver, att man inte skall hänga ut nån i den här tråden, men jag ser att i en del kommentarer så lyser rena skadeglädjen fram…..DEN KUNGLIGA SVENSKA AVUNDSJUKAN!
Tycker att tråden skall låsas!

#49 håller med.
#52, Jag är INTE avundsjuk? Är du? Det tror jag ingen är. Vem vill bli fälld för doping? Däremot blir man rädd över hur vuxna agerar.

Jag tror inte det reella straffet är det som tar mest i detta samanhang. För rent praktiskt har det ju, som #42 skriver, ingen praktisk betydelse om det är en månad eller livstids avstängning, även om jag rent personligen tycker att SPTF/ST skulle markera stenhårt mot medveten doping och stänga av på livstid. Men det handlar som sagt då bara om en markering av hur allvarligt man ser på detta.
Det stora straffet får nog hela kretsen runt hästen bära och det är skammen av att blivit tagen som fuskare. Det är nog inte en etikett som tvättas bort i första taget utan det är något dom lär få dras med resten av sin ponnykariär.
Sedan vill jag påpeka för #52 mfl att jag ser inte detta som att hänga ut någon. Vem som blivit dömd i detta samanhang är officielt och inte någon spekulation, alltså låser jag inte tråden av den anledningen.
Jerker Klang,

#55 Håller med.
Förstår inte vad ni menar "svensk avundsjuka", doping är förbjudit och det finns regler att följa, gör man inte det ska man dömas. Straffet i detta fall betyder egentligen ingenting, då det bara är att sätta en annan familjemedlem som tränare. Det verkar som många sitter och försvarar doping vilket jag inte fattar??. fel är ju fel, så kvittar det väl vem det är som gjort det!?
# 55 strålande bra inlägg
!
Medveten doping måste ju straffas hårdare än så här. det är en barn/ungdoms sport och att en vuxen människa dopat sin häst medvetet är inte acceptabelt.

#55 Bra inlägg
Sen kan ju jag bara tänka på hur det var när det var en annan som åkte fast för doping för något år sedan , då diskuterades det villt och då var de ingen som skrev att det inte fick diskuteras mm
tycker inte att man ska göra skillnad på fall till fall
Kan inte någon som har tillgång till hela artikeln som presenterades i går i Travronden lägga ut hela texten här?
Jag har den tyvärr inte, har bara fått den uppläst för mej.

#60 Precis min tanke , allra best om de gå att scanna in den .
#60 Den 13 maj startade ponnytravaren Dynamit II på Vaggeryd och slutade oplacerad. Efter loppet togs ett dopingprov på hästen, som visade förekomst av den inflammationshämmande kortikosteroiden dexametason. Substansen finns i en rad läkemedel avsedda för häst, samtliga belagda med 14 dagars karenstid. Hästens tränare Ritwa C Elofsson har förnekat otillåten medicinering med dexametason, men erkände att hon låtit behandla Dynamit II med Adequanin och hyaluronsyrapreparatet HY-50 den 3 maj - ledbehandlingar med 14 dagars karens. Behandlingar som även styrktes av veterinärjournaler. Elofsson uppgav för ansvarsnänmnden att hon sedan medvetet startat Dynamit II i loppet den 13 maj, alltså inom karenstiden, "för att få en bra tid", trots att hon kände till behandlingarna den 3 maj.
Ansvarsnämnden anser att Elofsson gjort sig skyldig till ett uppsåtligt brott mot tävlingsreglementet och dömer henne till två års licensindragning.
Skriver Martin Källberg på Travronden
# 62 Tack
!

#62 Tack
Vad i alla fall jag kan tolka ur texten, är att Ritwa C Elofsson INTE gett hästen behandling så att Dynamit II ska få en bättre tid. Däremot har hästen behandlats för någonting och loppet som hästen skulle ut var ett måste - som bekant stod Elitloppet inför dörren och Dynamit II var helt enkelt tvungen att prestera en bra tid för att komma med i loppet - det är ett uttagningslopp, hade hästen stått över loppet hade den kanske inte blivit inbjuden? Sen "struntade" (eller chansade på att det inte skulle komma något dopingstest…) man väl mest troligen i att hästen fortfarande stod under karenstid, loppet var ett "måste" lopp och man behövde helt enkelt gå ut i loppet (= han behövde få en bra tid, för att komma med/prestera i Elitloppet). Till Elitloppet hade ju karenstiden gått ut.
Förmodligen har Ritwa C Elofsson förklarat att "hästen var tvungen att prestera en bra tid" och de var tvugna att starta (kan tänkas att hästen behövde ett snabbt lopp i kroppen innan det prestigefyllda Elitloppet också), sen är ju journalister duktiga på att vinkla saker och som sagt - allt man läser tolkas ju också olika.
Detta är endast mina spekulationer, och jag tycker att "hon dopade hästen för att han skulle gå fortare" är en feltolkning. Att Dynamit II presterar utan otillåtna preparat vet vi.
Detta gör det ju givetvis inte tillåtet på något sätt och ja, hon startade hästen även fast hon visste att han skulle fastna i ett ev. dopingtest. Självklart ska hon ha sitt straff för detta.
Måste också påpeka… Ingenting handlar ju om avundsjuka i detta fall, som vissa ovanstående skribenter. Doping är ju doping, så är det, och detta är också officiella "handlingar".
Som vanligt så läser vissa mellan raderna och tror att jag försvarar doping…. Aldrig i livet! Kanske jag också läste mellan raderna att nån var avundsjuka på Elofssons framgångar…..Dom ÄR duktiga, dessutom är jag INTE avundsjuk heller…..Tycker däremot väldigt synd om barnen som blir lidande!
#55 detta är ur tråd…men jag måste få fråga vad ni fick för straff när ni tävlade ett högdräktigt russ sto? som fölade några veckor efter hon startat? du är snabb på att döma andra….
Frågor till Marcus Johansson som skrivit ett inlägg på sptks hemsida………..
När man läser ditt inlägg så känns det som om du tycker att små, små mängder av ett preparat som är "oklart" hur ponnyn fått i sej inte är nåt att bry sej om???
Om ponnyn ej "fastnat" i dopingkontrollen pga detta "oklara" hade kanske inte den andra behandlingen som tränaren enligt Travronden erkänt uppdagats.
Oavsett vilket otillåtet preparat som funnits i ponnyn är det väl oförsvarligt att låta sin ponny starta inom ramen av föreskriven karenstid???
"Läser" jag ditt inlägg fel……!?
mvh
Annette
Tycker att doping är riktigt osportsligt och riktigt, riktigt tråkigt.. Detta som hänt tycker jag är sorgligt :( Även om man inte mena att det skulle vara för bättre prestation eller något annat!

#59 Fallet för några år sedan hade en historia för sig och dom har kommit i båda fallen.
Det som blir trist att läsa är att även om tränaren nu blivit dömd är att många tycker att det skulle varit ett "hårdare" straff!? Varför?? I ett sådant resonemang är man ju redan dömd på förhand och vem ger en rätt att vara den som dömmer andra…? Skall man då aldrig vara betrodd igen??
Har varit ganska många "hårda" debatter senaste tiden om beslut som inte gillats av alla (monte' t.e.x) och verkat tillåtas att respektlöst uttrycka sig avseende andras åsikter. Men blir man själv utsatt så är tongångarna genast en annan. Lite mer ödmjukhet hade inte varit fel.
Vart tog det gemytliga ponnytravet vägen???
Kan tillägga att jag inte påstår mig känna den dopingdömda personligen men tycker att det är beklagligt och önskar ingen annan att bli "påhoppad" heller.

#68 Förutom att det du skriver inte är korrekt, så är det tämligen off toppik och är både spekulativt och förolämpande. Men för att inte du skall fortsätta sprida osaningar kan jag redogöra för vad som hände.
En häst vi hade på foder för tävling visade sig vara tjuvbetäckt innan hon kom till oss. Givetvis vetrinärundersöktes hon när hon kom till oss samt, av olika anledningar, flera gånger den sommaren. Ingen misstänkte att hon var dräktig. Hon startade sista gången det året 18/7 och hon fölade den 21/9, dvs drygt två månader senare, inte ett par veckor som du skriver.
Ja, det är otilåtet att starta en häst som är så långt gången i dräktigheten, men den stora skillnaden i detta samanhang var att ingen hade en aning om att hon var dräktig. Ingen överhuvudtaget misstänkte något förrän fölet stod på backen.Att gämföra det med att medvetet strunta i karensreglerna är ganska magstarkt.
Det jag skriver i 55 är att man skall markera hårdare mot medvetet åsidosättande av regler.
Nej, tränaren i samanhanget fick inget straff för detta. Men vad det har med hur dopingbrott skall bestraffas har jag lite svårt att förstå.
Sedan uppmanar jag dig till att tala om vem du är istället för att fegt gömma dig bakom en pseudonym.
Jerker Klang,
# 66 finns INGA "MÅSTE" lopp för en häst som står under behandling av en el annan orsak (oavsett om elitloppet står för dörren….) då får man acceptera att det blir inget elitlopp i år!
Jag tycker dessutom att när en vuxen människa MEDVETET startar en ponny (i en barn och ungdomssport!) som man vet är behandlad/dopad då säger den personen per automatik:
1. Jag är omdömeslös
2. Jag är inte beredd att hålla mig till sportens regler
Har man då visat detta tycker jag personligen att det ska vara livstids avstängning.
Det är ju inte ett misstag som skett, utan man har klart och tydligt visat att: Jag följer inte gällande regler!!
Jag tycker fortfarande att två års avstängning för en vuxen som endast tränar är ett otroligt milt straff. Det är inget som märkbart kommer att kännas. Det som kommer att kännas är väll allt prat runt omkring mm, men det blir det ju i sånna här fall hur som helst.
Det dopingfallet som var uppe för ett tag senast. Där handlade det om aktiva körsvenner i ponnytravet, då känns ett avstängnings straff hårdare tycker jag.
Men som sagt, stänga av en vuxen som inte kör lopp, det blir inget märkbart straff.
Och det här skriver jag inte i avundsjuka eller något åt det hållet. För jag är faktiskt inte avundsjuk på någon..
~ Anneli ~

#74 Varför skall man då straffas hårdare för att man inte är en aktiv kusk tycker du ???
Skulle då Stig H och Hultman få ett hårdare straff än t.ex Kolgini och Svanstedt??

Det finns ju en anledning till att karenstiden finns. Det är ju för hästen bästa, att inte förvärra skadan den har. Har själv behandlat en häst för hovledsproblem och han var inte frisk efter karenstidens 14 dagar. Utan han skulle ta det lugnt i minst en månad. När man arbetar med levande varelser blir det inte alltid som man planerat. Det är ju bättre att låta skadan läka och ha en häst som kan starta i många år, istället för att stressa en skadad häst för ett speciellt lopp? då är man ju självisk!
# 76 bra inlägg
!
En frisk ponny, körd av kusk som INTE spöar/rycker i mun etc……är väl den bästa förutsättning för ett trevligt ponnytravtävlande man kan tänka sej
?
När vi ändå pratar om doping så undrar jag hur många det är som är medvetna om att en laser- och/eller akupunkturbehandling faktiskt oxå har karens? Om jag minns rätt så är det 48 timmar karens dvs 4 dygn.
Jag vet att det finns hästar som behandlas närmare än så innan ett lopp… Hur snällt är det mot hästen? inte ett dugg anser jag!
Jag skulle aldrig behandla min häst med laser- och/eller akupunkturbehandling närmare än 48 timmar.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#73, har jag påstått att det finns ett måste? Skrev jag att det var okej?
Det jag skrev, var endast mina spekulationer och min tolkning av artikeln. Inte mina personliga åsikter, som representerar vad jag skulle göra i ett sådant fall. Jag citerar mig själv:
"Detta gör det ju givetvis inte tillåtet på något sätt och ja, hon startade hästen även fast hon visste att han skulle fastna i ett ev. dopingtest. Självklart ska hon ha sitt straff för detta."
Vet någon vad Christophe Gallier fick för straff, efter att ha åkt fast för doping på Jag De Bellouet vid seger i både Prix D'Amerique och Elitloppet, några världens mest prestigefyllda lopp där det rör sig om miljoner?
Tänk efter på detta, och fundera på om 2 års straff verkligen är "milt".

#85 För Elitloppet fick han böta 100 000kr, vet ej vad han fick för straff i Frankrike för det i PDA, oftast har det lite mildare regler där. I alla fall betydligt hårdare jämfört med ett straff som är helt verkningslöst i praktiken. Och då kunde man inte bevisa att han medvetet dopat sin häst. Lutfi Kolgjini fick också sin dom nu samtidigt då han också åkt fast i ett dopingtest, han friades helt utan någon påföljd alls. Anledningen? Den otillåtna substansen som man hittade i hästen hittades i en växt som växer i hagar på hans gård. Alltså, det är MYCKET stor skillnad på vad straffet blir om man gjort något medvetet eller ej.
När Jag de Bellouet testades positivt efter segern i Prix d‘Amerique var det en foderfirma som hade levererat vitaminer som innehöll ett förbjudet preparat.
Inget straff för tränaren.
Efter avslöjandet i Elitloppet dömdes tränaren till 100 000 kronor i böter.
Dessutom kan påpekas att Stefan Hultman fick 3.000 euro (c:a 30.000 kronor) i böter när Jocose fälldes för dopning efter vinsten i Europaderbyt.
De som led i dessa fall var självfallet hästägarna, som blev av med miljoner i prispengar.
#75 Det jag menar är att det inte märks så mkt för den som får två års avstägning. Om man som förälder skulle få det, så skulle barnen stå som tränare och man kunde tävla vidare precis som före dopingen… Alltså märker man inte av det.
Det går lixom inte att jämnföra det här med stortravet för en tränare inom stortravet förlorar inkomst på att vara avstängd… Det gör inte en ponny mamma…
Självklart så står man där med skammen… men det är iaf inte kännbart på så sätt.
När man bötfäller kuskar/tränare inom stortravet så räknar man väll på inkörda pengar, hur stor vinst det var i aktuellt lopp samt hur mkt man kör…
Men hellst så önskade jag ju att sånt här inte hände så vi ens behövde diskutera det…
~ Anneli ~
# 84 citerar dig själv enl första stycket ditt inlägg: loppet var ett "måste" lopp, och man behövde helt enkelt gå ut i loppet.
JA, så har du påstått!, sen om det är dina egna tankar, eller du har försökt att tänka åt någon annan är upp till dig, men så har du skrivit!
enligt min åsikt är det bara enormt osportsligt.. hade inte spelat mig någon roll om det var Ritwa eller min bästa vän - rätt ska vara rätt, och tycker inte annat än att hon förtjänar sitt straff!
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#85, vet precis vad Christophe Gallier fick i straff efter Elitloppet (och antog att flera stycken vet det) och jag tycker det faktiskt är milt, i tanke på hur mycket Elitloppet faktiskt rör sig om. Bötesbeloppet var ju knappt 10% av prissumman…
#87, nu blev jag nyfiken. Hade fodertillverkaren av misstag fått i det otillåtna preparatet eller hade de alltid haft det? Av ren nyfikenhet jag frågar, var så länge sen nu så jag har faktiskt glömt bort.
#89, jag vet vad jag skrev MEN jag skrev i vinkel på hur jag trodde tränaren hade tänkt. Det var liksom ett konstaterande, ett försök att se hur tränaren hade tänkt då jag faktiskt inte tror att preparatet gavs i syfte för att Dynamit II skulle pressa ner tiden två sekunder (eller liknande) i just det loppet. Så om du tror det är så jag tycker, har du faktiskt feltolkat texten. Inlägget i sin helhet talar ju om mina spekulationer?**
Det finns måste lopp**, men har man behandlat hästen innan har den ju förmodligen varit skadad, och har karensen inte gått, kan man inte starta. Klart det är hemskt, men så är det med hästar… Och åter igen - påpekar också längst ner att jag inte tycker det är okej.
Vad i alla fall jag kan tolka ur texten, är att Ritwa C Elofsson INTE gett hästen behandling så att Dynamit II ska få en bättre tid
Så skrev du i inledningen….resten kan jag hålla med om att du "vinklade"………
Ett synnerligen "virrigt" inlägg du gjorde i # 66, märkligt att sajtvärden inte haft någon/några invändningar mot dina spekulationer…..!?
# 83 Ja och elbehandling har också karens. Dessa behandlingar är dock svåra att bevisa.

#83 det ´borde alla veta om man läser reglerna .
Jag tycker faktistk att det är skillnad på om man startar medvetet inom en karens tid eller om det sker omedvetet.
Vad jag menar är ju faktiskt att hästar kan få i sig saker som i *Luddes* fall och då är de ju omedvetet och då ska de inte heller vara straff tycker jag.
Var för rätt många år sedan om som det var ett pelleterat foder här i Sverige som hade fått Kakao i fodret när det tillverkades , det var ju några hästar som *åkte* dit på det men då fodret testades så framkom det att de var därifrån de kom.
Själv tycker jag det är lite lurigt med allt som folk slänger ur bilarna och som hamnar i hagen , ölburka, läskburkar mcdonalds kartonger mm , sen vet man aldrig vad folk matar ens hästar med när de *bara ska klappa dem*
Innan när jag bara höll på med ridsport tänkte jag inte så mycket på det men nu är man ju jäkligt noga med allt sådan , vad man ger hästen , tvättar , ha koll på sprutar , avmaskning mm allt måste planeras.
Tycker tex de är lurigt det här med helosan sol går det att använda på hästarna eller inte , vissa hästar behöver ju solskydd mm
ursäkta att jag kom lite ur spår ;)
# 93 Det är inte bara kakao som ger utslag på doping, rörflen, som kan finnas på vallar i närheten av våtmarker ger också utslag, hästarna älskar det eftersom det är grovt och tydligen smakar gott. En tränare på Gotland var ute för det…..
Tänk så snabbt mitt lilla inlägg #64 togs bort ! tydligen skillnad på folk o fä på den sajten ! Vissa får man prata om o kritisera, vissa får man INTE prata om
!!
Ha en bra dag i det rättvisa Sverige, ett land där yttrandefriheten regerar ! mvh Carina Andersson,Genarp,Skåne,SVERIGE

#92, vadå virrigt? Jag förstår precis vad Amandah menar och jag tänkte samma sak när jag läste.
Texten är vinklad så att man ska läsa "Jag dopade hästen för jag ville att han skulle springa fortare". Vilket man direkt reagerar på!
Egentligen har hon förmodligen sagt att "hästen var tvungen att starta för att få en tid till Elitloppet".
Vilket INTE rättfärdigar det omtalade, men det är ju inte lika makabert som texten vill få det att låta som…
#95 Vad skrev du?
#97 hehe, kan jag ju inte skriva, då "försvinner" ju inlägget bort IGEN
!
#98 Prova… Kanske "förfina" det lite…
#92, jag skrev ändå inte att jag tyckte det var OK, eller hur? Vilket #73 verkar tro. Hur man tolkar texter är yttest individuellt. Mitt inlägg var min tolkning, och hur du tolkar min text är upp till dig. Och varför ska sajtvärden ha speciella invändningar på mitt inlägg? Det är en öppen diskussion i ett offentligt fall, varför skulle mina spekulationer vara felaktiga? Jag hävdar att journalisten framfört Ritwa C Elofssons åsikt på ett fel sätt, som många journalister gör!
#96 har precis förstått min poäng med texten.
Och nej, jag tror inte Ritwa C Elofsson dopade Dynamit II för att han skulle pressa rekordet, utan för att han behövde en bra tid för att delta i Elitloppet. Men jag säger inte att det är okej.

Ber om att debatörerna skärper sig i denna tråd. Följ skrivreglerna!!!!!!
Jerker Klang,

Pressa rekordet - få en bra tid? Jag ser inte riktigt skillnaden. Får man en bra tid pressar man nog sitt rekord eller är i närheten av det..
Värt att notera är ju att det preparatet (adequanin och tuppkam) som ponnyn ifråga var behandlad med syns inte ens på ett dopingprov. Det preparatet som man fann i dopingprovet var kortisonpreparatet Dexamethasone som ju inte används till ledbehandling. Så egentligen blev tränaren fälld för något annat än det man fann i det positiva dopingprovet. Eller eventuellt fälld för båda sakerna. Bara det är väl anmärkningsvärt, att man under utredningen kommer fram till fler oriktiga saker.

#105 Håller med dig

#94 Ja och det är väl sådant som oroar en lite , likadant nypon faktiskt då det växer i vilt i hagar mm . Något jag faktiskt har funderat på hur de ska kunna påvisa om de hittas i ett prov,
Eg inte alls konstigt att man är nervös vid dopinkontroll även om man vet att man inte har gjort något som ska kunna ge utslag 
#72 jag har också funderingar angående det fallet med fölningen. jag drabbades av exakt samma sak och fick enormt hårt straff och alla hennes resultat under det året blev hon fråntagen. varför är det sån skillnad nu????känns orättvist..
" Må den som är utan skuld kasta den första stenen"

Ja jag tycker oxå det är konstigt att man får så olika straff fast det har hänt exakt samma sak! Min syster fick extremt hårt straff medans andra som har råkat ut för samma sak inte får något alls o kommer väldigt lindrigt undan! Varför ska det vara en sådan skillnad ? Tycker det är helt obegripligt…

Men hur är det nu då om man blir av med sin licens i 2 år , får man då fortsätta värma hästar åt andra på en tävlingsdag ?
Träna hästar på banorna mm
#69 Ser att du inte fått svar på din fråga från Marcus eller har du fått det via PM?

#110 Jag vet inte om Jerker har fått något straff eller ej eller ens om det kom fram det året att hästen fölade till SPTF , det är sådant som kan göra skillnad också om allt kommer fram eller ej. I erat fall så kom det fram dit och då självklart blir det straff direkt, för visst fölade hon rätt snart efter segern på gentlemanna dagen (jag kommer inte ihåg riktigt hur de var , mitt minne vettu
)
#112 ska inte göra någon skillnad på dessa på händelserna. då det var förbjudet att starta och om det var 5,6 eller 8 veckor efter sista starten ska inte ha någon betydelse. jag fick mitt straff och tycker att alla ska behandlas lika.

#112 Fölningen är rapporterad och avkomman registrerad i både stambok och hos SPTF.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#113 Jag har helt missat att ni haft en märr som fått föl i tävlingskondition, när var det och vad fick du för straff om man får fråga? Konstigt om det är olika regler beroende på vem personen i fråga är!

#113&114 ja de tycker jag med men jag menar i erat fall så tror jag att någon har rapporterat till SPTF om att eran häst har fölat så tätt in på segern tex då gentlemanna dagen och kanske i Jerkers fall att ingen har *skvallrat* till SPTF om att den hästen har tävlat och fölat så tätt inpå , för jag tror faktiskt inte om jag ska vara ärlig at SPTF har sådan full koll på alla ponnyer när de tävlar och *råka* föla samma år.
#116 vi rapporterade direkt upp då det var vår skyldighet.
#115 det var 2006 och hästen hette Dalsgård Diana. vi skulle låna henne den säsongen.
avstängning så att nästan 2 säsonger förstördes och böter plus att hennes resultat fråntogs .
#117 Jag vet fler som inte fått något straff alls….
Förklaringen från SPTF:s sida var att ägaren/tränaren inte visste att stoet var dräktigt. Klen ursäkt, men bra att veta…
#119 DET VISSTE INTE VI HELLER SÅKLART. ingen alls anade nåt varken ägaren eller vi eller omgivningen. jag mådde psykiskt dåligt efter detta.
. man kände sig helt värdelös.
ja jag vet också fler som inte fått straff…..

Nej, tränaren i detta fall(som BTW inte var jag) fick inget straff och som Bea skriver i #112 rapporterades det till såväl SPTF som SvRAF. Efterssom det var en tjuvbetäckning var det ju ganska många procedurer med bla DNA test för att säkerställa faderskapet då det teoretiskt skulle kunna vara en annan än den vi trodde.
Mig veterligen fick inte heller de andra(vet om minst två till) som samma år råkade ut för liknande fall något straff heller. Kanske helt enkelt så att man ändrat praxis sedan 2006.
Att resonera som så att "efterssom jag blev straffad skall alla andra efter mig oxå bli det" känns som lite underligt. Hade det varit samma år hade jag kunnat hålla med men både regler(dock inte i detta fall) och praxis (som tex skillnad mellan medvetet och omedvetet) ändras från år till år och bedömningar är säkerligen även beroende på vilka personer som sitter i styrelse och ansvarsnämnd.
Jerker Klang,
#121 Det fall jag syftar på var i alla fall 2009.

Tack till er "rättvisemänniskor" som anmält till SPTF att dom missat Zorres dräktighet, trots anmälan om det.
Det värmer att det finns människor av den fega kalibern som inte först tar kontakt med oss innan man tar kontakt med SPTF och påpekar att dom missat detta.
När ni ändå håller på kan ni väll fortsätta med övriga fall oxå……
Jerker Klang,
#123 Nu förstår jag ingenting…. Hur kan det helt plötsligt vara missat?
Om tränaren inte fick något straff så måste det väl ha kommit ett meddelande om detta?
#123 Det är väl det ponnytravet går ut på…?
Att barn (och vuxna) ska ha så mycket sraff som möjligt… (observera min ironi)
#123 kan inte mer än säga SUCK… Känns jävligt trist att det även inom ponnytravet finns folk som håller på sådär =( Inom hundvärlden anmäler man folk både hit och dit…
*kram till dig Jerker*
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#121 förklara för mig då varför ni och de andra med fölningar under tävlingssäsongen kom undan helt och jag fick så hårt straff. jag bryr mig inte om det är ni eller någon annan som råkade ut för det det enda jag ifrågasatte är varför jag blev den enda som straffades. förstår att reglerna kan ändras men inte så här pass mycket väl? ingen kan ju egentligen ha skulden om man inte har en aning att stoet var draktigt. jag tycker lika synd om er som det var med mig. hade du varit i min sits så hade väl du också ifrågasatt varför du blev så hårt straffad och inte de andra.
#126 Tyvärr så finns det folk inom ponnytravet som lägger all sin energi på att försöka förstöra för andra genom att anmäla, snoka och gör sina antaganden
, helt sjukligt enligt min mening.
#123 du skrev tack till er rättvismänniskor. inte för det är jag som anmält men om jag inte minns fel så skriv du tidigare i inlägg #55 denna tråden så här:
"även om jag rent personligen tycker att SPTF/ST skulle markera stenhårt mot medveten doping och stänga av på livstid. Men det handlar som sagt då bara om en markering av hur allvarligt man ser på detta.
Det stora straffet får nog hela kretsen runt hästen bära och det är skammen av att blivit tagen som fuskare. Det är nog inte en etikett som tvättas bort i första taget utan det är något dom lär få dras med resten av sin ponnykariär."
har du överhuvudtaget hört med de inblandade om det som skrevs i Travronden är rätt?? är det bara vissa som vet att journalister vrider det hur dem vill??? hur känns det för deras barn tror du att de ska behöva "bära" skammen så som du skriver. dåligt skrivet av en Sajtvärd som inte har ett dugg aning om det fallet.
alla folk tror ju vad de läser nu förtiden tydligen.
efter att ritwa tävlat och tränat i 30 år och lämnat hur många dopingprov som helst efter massa lopp så tror alla på fullaste allvar att detta är medvetet.???
men nu vet ju Ritwa vilka som är riktiga vänner eller inte.!!!!!!!
#128 exakt det är vad hela denna tråden handlat om!!!
# 111 Nej jag har inte fått något svar.

#129 Fast han skrev också att det är skillnad på medveten och inte medveten och ja jag tror på det de skrev i tidningen om att hon startade hästen tidigare då det även står på SPTFs sida och de borde inte ljuga eller?
#127 ok, det tycker jag var bra gjort av er att anmäla det själva :D, har inte haft koll på det heller då jag vet att hästar kan vara tjuvbetäcka och föla så där hipp som happ utan att ägare vetat om det , så för mig är de inte lika allvarligt faktiskt då hästar som skulle ha ont av att röra sig som dräktig aldrig skulle springa fort självmant ;) så de går inte att jämföra tycker jag med att starta häst medvetet med doping för tidig karens mm
Ingen som vet hur det är med frågan jag ställde längre upp ?Lägger den här med .
*
Men hur är det nu då om man blir av med sin licens i 2 år , får man då fortsätta värma hästar åt andra på en tävlingsdag ?
Träna hästar på banorna mm *

#130 ok

Sen så måste jag påpeka att man faktiskt kan gilla människor men ändå tycka att de ha gjort fel .

#129 Du säger: "har du överhuvudtaget hört med de inblandade om det som skrevs i Travronden är rätt??"
Jerkers ord "även om jag rent personligen tycker att SPTF/ST skulle markera stenhårt mot medveten doping och stänga av på livstid. Men det handlar som sagt då bara om en markering av hur allvarligt man ser på detta."
Vad som är skrivet i Travronden vet vi inte om det är sanning eller överdrift. Eller om målet var att "nu ska vi behandla och starta samtidigt" vet vi heller inget om.
Men, det är fakta att den dömde i detta fall medvetet startat hästen under innevarande karenstid. Mao en medveten handling.
#131 nej man får inte värma eller köra häst på banan då det krävs licens för det.

#135 ok då blir de ju ett straff för den som fått domen .
#134 det är det med:
Det stora straffet får nog hela kretsen runt hästen bära och det är skammen av att blivit tagen som fuskare. Det är nog inte en etikett som tvättas bort i första taget utan det är något dom lär få dras med resten av sin ponnykariär."
som jag stör mig på…
# 132 glömde………dock ändrades inlägget på SPTK:s hemsida efter min fråga…….!?

#138 ok, var kanske ditt inlägg som påverkade ??
# 139 jag tolkar det så!
Men det är nog endast "ändraren" som kan svara på det…..!?

#140 yapp

#137 Vad är det som stör dig i det påståendet?
Jag ka garantera dig att det är så som han skriver "Det är nog inte en etikett som tvättas bort i första taget utan det är något dom lär få dras med resten av sin ponnykariär."
Skyldig eller oskyldig så har ponnytravvärlden redan dömt dig! =(
Trots att jag dömdes efter Det strikta tränaransvaret, ej medveten handling, så viskas det fortfarande - många år senare - och blickarna säger "hon som dopade" och "den dopade hästen"
Fuskare eller inte fuskare! Stämpeln försvinner inte!! =(
#142 vilka dem??det är EN person isåfall inte "dem".. jag ser då ingen stämpel på Ritwa då hon är samma duktiga och trevliga person ändå.
så löjligt med stämpel dit och hit. jag har då aldrig sett dig Bea på det viset.jag har aldrig hört att du skulle ha den stämpeln.
Nu tycker jag att det börjar bli lite pajkastning…

Tack för ditt stöd Annika och jag vet att du står över sånt agerande och skitsnack. Men tyvärr finns det andra, många andra, som sjunker lägre än så.
Med "dom" menar Jerker nog resten av familjen, speciellt barnen som tävlar.
Det var jag som blev dömd. Men ägaren till hästen, min familj, till och med stuteriet har fått sin beskärda del av snacket ändå…
Jag hoppas verkligen att Ritwas barn slipper höra sånt!!!
# 144 hur menar du?
det allra bästa hade varit om denna tråden låstes!!
Tycker inte att tråden ska låsas! Tycker att det e bra att man ska kunna diskutera och debattera om ämnet.. Men kanske i en lite snälla ton…

#146 Jo du har rätt… Den börjar dessutom bli väldigt lång och denna diskussion verkar inte komma längre.
SPTF har publicerat sitt straff.
Artikel finns i Travronden.
Jag hoppas att alla i Ponnyravvärlden skiljer på sak och person.
Om någon önskar kommentera detta, eller övriga fall så kan nya trådar skapas.
Minns att hålla er till skrivreglerna bara. Läs gärna igenom dem en gång till =)
#147 Nu riktar jag ingen kritik till någon utan det var rent allmänt.. så ingen misstolkar!