Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 6676 ggr
nemesis
0

Priser på russ

Tycker det är så synd man inte får skriva ut priser på ifokus… då hade man slippit svara såna PM som säjer "OJJJ VAD DYRT".. folk tror tydligen att hästarna ska vara nästintill gratis fast vissa är 2 år gamla och av toppstam. vart är russaveln på väg?folk måste börja ta mer betalt för sina russ för att inte förstöra russaveln.inte konstigt man inte vill hålla på längre.

är det inte bättre att avla mindre då eller behålla fölen längre, än att sälja årsfölen för 3000-4000

vad tycker ni ??

palomia
0

Jag håller helt med dig.Glad Och vi på gotland skall dessutom "konkurrera" med lojstapriserna vilket gör det näst intill omöjligt att kunna sälja årsföl vid den här tiden.

Att sätta ut priserna gör att bara dom som är intresserade hör av sig och man "slipper" mailkompisar som bara är nyfikna. Förstår inte varför prissättningen togs bort. Har även sålt hästar där köparna sagt att de som inte är prissatta ringer dom inte på eftersom det då lätt kan bli som TS skriver ; Oj va dyrt. Man vill ha något så när hum om vad prisläget är. Jag resonerar lika dant om jag vill köpa häst. De utan pris är ointressant.

Vi har själva en blivande 2-åring u.Mareld till salu med runt 1000 visningar på annonsen och x antal frågor om pris men hon är ännu kvar… Självklart "skänker" vi inte bort henne utan då behåller vi henne hellre själva. Men det funkar ju inte i längden det heller eftersom vi inte har någon egen kusk. Låna ut funkar inte heller om vi skall kunna avla för rätt vad det är kommer dom hem igen…

Ponnytravet var så mycket mer bara för några år sedan och utvecklingen ser inte speciellt positiv ut.

amandahandersson
0

"Några" russingar som är 1 år gamla, utan särskilt speciell stam men en bra travstam, som kostar över 30.000:- tycker jag faktiskt ÄR riktigt dyrt… Okej om de, i som #1 exempel, har en riktigt fin stam i form av en fin mamma, för en bra fäder har de fleeeesta unghästarna och det är ju mödrarna som lämnar färre och där med "unikare" avkommor (missförstå mig inte med det, klart är alla individer unika, men ett sto lämnar kanske lika många föl som vissa hingstar gör under ett år).

Men jag tycker det är konstigt att man fördubblar priset på fölet bara för pappans skull, fakta är flera andra jämnåriga föl har precis samma pappa och varför betala 15.000:- mer för något man kan

Att man inte är beredd att slänga upp 30.000:- för att göra hela jobbet själv med en ponny som man faktiskt inte har någon garanti för, kan jag förstå. Jag gav knappt 10.000:- för min ponny som 1-åring och han tillhör kulltoppen, men det var ju ingen garanti.

Däremot kan jag tycka att det är konstigt att folk inte betalar för för hästar som bevisligen fungerar, hästar som presterar på travbanan och som man vet är en riktig talang. När min ponny var ute till salu fick jag veta att han "max var värd 25.000:-" och då har han fin stam och svenska rekord i bagaget, och är bara 4 år gammal och hela livet framför sig.

Att en välmeriterad ponny kostar är ingenting konstigt tycker jag. Välmeriterade varmblod kostar också, självklart ska en ponny som har det lilla extra kosta mer.

Tusen
0

Tycker också det vore bra om man kunde sätta ut priset. Det underlättar för alla. Köparen vet om ponnyn passar plånboken och säljaren slipper en massa samtal/mail med skambud.

MagganS-B
0

Läs mitt svar på gotlandsruss.ifokus!

Ett tillägg bara…..Hur 17 skall folk få veta vad dom kostar om dom inte ens hör av sig utan bara sysslar med antaganden???????

PROS
0

håller med nemesis och palomia,

själv Slutar vi nog med med russavel,

MagganS-B
0

# 2 "Några russingar som är 1 år gamla, utan särskilt speciell stam men en bra travstam"

Jag skulle vilja att du utvecklar det lite…..alla russ har speciell stam, och är det bra travstam så är det väl bättre, eller?

Bra travstam är en merit, då vet man att hästen kan röra på sig och kan användas till någonting…..Dom flesta russ som travar kan också hoppa eller gå dressyr, bara dom får lära sig det…..och då är dom genast värda mycket mer!

nemesis
0

#2 gällande att där skulle finnas 1 åringar som kostade 30 000 kr. Det är endast ett fåtal som ligger i den prisklassen. Jag har då inte hittat många där. Och de få jag har hittat har varit efter antingen Sm vinnande föräldrar eller haft syskon som gått otroligt bra.. Du tror väl inte att ett helsyskon till din häst skulle kosta lika lite nu som när du köpte honom !!nu blir det ju inte fler syskon till honom men ändå.. Sen att du säger att folk sa att din häst skulle vara värd 25 000 kr när du skulle sälja honom stämmer inte då där var folk som bjöd 50-60 000 kr för honom.. sen om hästarna är värda det folk bjuder  eller inte är ju en annan sak..Flört

ryttarn
0

Att vi inte tillåter priser i hästannonser beror på en överenskommelse med gottlandsruss.ifokus, Under en period var det några uppfödare som "tvärdumpade" priserna på russ och vi vill helt enkelt inte att detta skall sprida sig och bli en prisstandard.

Det är då bättre, tycker jag, att priset diskuteras mellan säljare och en seriös köpare. Får man "idiotkommentarer" i PM om priset kan du räkna med att motsvarande "idiotkommentarer" annars skulle komma i tråden, vilket knappast är önskvärt.

Vilken utgångspris man skall lägga sig på när man säljer sitt russ är i grund och botten säljarens angelägenhet. Vad slutpriset blir är ju alltid en "förhandlingsfråga" mellan säljare och köpare. Många faktorer påverkar det, bland annat angelägenhetsgrad, stam, användningsområde, prestationer, stam, framtidsutsikter mm mm.

Personligen behåller jag helre en häst än säljer den till underpris. Hittills har jag alltid fått vad jag vill ha för de hästar jag sålt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Tyvärr är det inte bara russen som priserna sänks på även shetlandsponnyerna .

Där ser man ofta hur folk begär ett pris och sen inom 1 vecka kan ha prutat med sig själv i annonsen , det är skrämmande tycker jag.

Men när folk inte vill betla för vad de vill ha ja då vet jag knappt heller vad man ska göra.

Just nu har vi bara ett russ till slau 4 årigt diplomsto som tyvärr inte har gjort annat än fått föl men bra storlek mm men när de ska prutas alla reda på billigt pris(tycker jag det är i alla fall) då får den hellre gå kvar här.

Samma med shettisarna ..

Inna
0

Tillgång och efterfrågan är nog det som har den största betydelsen för prisbilden på ponnytravare oavsett om det är shettisar eller russ.

Skall vi kunna höja priserna så att uppfödarna får betalt vad det kostar att föda upp ponnyer så är det nog andra saker som skall till.

Hur kan vi öka efterfrågan?

Kan vi påverka reglerna så att fler kan köra ponnytrav  som ju är den största sporten för både russ och shettisar.

Kan vi höja åldersränserna på dom som kör?

Vi har idag stor konkurrens från stora travet där man får köra stor häst från 16 år.

amandahandersson
0

#6, jag skrev att man inte skulle missförstå mig och alla individer är givetvis unika. Men grejen är det att när det handlar om så pass unga hästar har man faktiskt ingen garanti. Ja visst, hästen kanske vinner SM, hoppar 1 meter och går LA i dressyr, eller så travar den nätt och jämt 2.20 som 5-åring. Nu behöver det ju inte vara bu eller bä, givetvis är det superbra med en 3-åring som kommer ut på banorna och kanske travar kring 2.20, en tid under 2.10 räknar jag som bra, men om man ska betala 30.000:- känns det ändå som om man behöver en liten form av garanti.

Men om jag ska förtydliga mig: Var och varannan russing har bra travstam - det vill säga en pappa som travat fort och en mamma som startat på travet med hyfsade resultat (i vissa fall bättre, i vissa fall mindre bra) - och observera att detta endast är min syn på vad en travstam är och diskussioner om vad travstam är kan bli eeevigt långa, och jag är fullt medveten om att i stort sett ALLA har olika syn på vad det är. Att betala 30.000:- för en häst med en bra travstam kan verka onödigt, när du lika gärna kan få en med en stam där faderns och moderns prestationer väger lika med den "dyra" hästen i alla fall 10.000:- billigare…

#7, jag är mycket väl medveten att jag fick även bra bud för min ponny, det säger jag inte emot. MEN folk bjöd även 25.000:- och tyckte det var max.
Dock spelar mer än pengar roll för mig när det gäller just den ponnyn, och det är även vad jag tänkt när jag sålt mina andra ponnyer. De andra två sålde vi till kraftigt underpris (de är visserligen inga travstjärnor men var ändå inte fy skam), men för mig spelar "heder och ära" ingen roll i deras fall - bara de får de bra och får leva lyckliga liv, är jag nöjd.

Och säg inte vad ett helsyskon till honom skulle kosta… "Musses" travstam är riktigt fin, och ägarna till hans mamma tror jag knappt är medvetna om hur bra Musse är… Skulle inte förvåna mig om det blev ett skampris för ett helsyskon till honom. Och vad är det som garanterar att ett helsyskon till honom skulle ens vara i närheten av lika bra????

nemesis
0

#11 finns inget som garanterar att den skulle vara lika bra som musse var då han var  treåring. men jag vet att ett helsyskon till Razmus hade på hösten 2009 kostat betydligt mer än dem pengarna du gav för honom. Nu startade jag inte denna tråden för att allt skulle handla om honom…han är inte den enda i världen som vunnit kriteriet. finns väldigt många fina hästar!!

jag är den som hellre betalar mer för ett sto eller en hingst . de kan man använda i avel. en valack  går inte att avla så bra på..Flört

frågan var hur vi ska kunna få upp priserna på russen i sverige..?

höja ålder på russkuskarna så att det blir mer ungdom/vuxensport??

vem har sagt att ponnytrav endast måste vara en barnsport/ungdomssport?

shettisar för barnen och russen från 16-uppåt som varmbloden?

vad tycker ni?

Hannna
0

#11 Det finns väl ingenting som säger att en häst med superstam automatiskt blir en superhäst. Men kan man sin genetik förstår man ju att chanserna är mycket mycket större ifall man avlar på gener på båda sidor som har visat travtalang, det inte bara mamman och pappan som spelar roll, alla gener väger ju in i den individen som skapas.  Vi håller på med hästar, det finns inga garantier! Resonerar man som dig kan man ju skänka bort alla föl då det inte finns några garantier..de kanske inte alls är lämpade för det man vill syssla med eller blir skadade eller vad som. De som har bäst förutsättningar och störst sannolikhet att bli något bra, betalar man ju självklart mest för! Sedan är det en annan sak hur verkligheten blir.

ryttarn
0

#12 Just utvecklingen av ponnytravet är väldigt viktigt för oss som föder upp Russ, för precis som du säger, så är det vår största marknad.

För att pnnytravet skall växa tror jag att travklubbar, travskolor och travsälskapen måste börja arbeta mycket närmre varandra. Tyvärr funkar det inte så bra överallt. Men skall ponnytravet växa kan inte olika intressenter motarbeta varandra.

Samtidigt, tror jag, vi måste hitta en enkel och billig ingångsnivå för dom som är intreserade att tävla med ponny. Förr kunde man starta sin ponny på bygdetraven utan att man behövde license, det var så vi och många andra kom in på ponnytravet. Idag finns inte denna enkla ingångsnivå kvar vilket oxå visar sig i sämre rekryteringssifror. Glädjande är dock att antalet nya licenser har ökat i år gämfört med förra året, men det var å andra sidan från en kattastroflåg nivå…..

Jag ser inte att ungdomslicenserna (från 16 år) på stora travet är något större hot då det är förhållandevis få som tar ut licens och ännu färre som kommer till start. Man upptäcker snart att det är väldigt mycket dyrare att tävla och hålla en stor häst än vad det är med ponnyer.

Det är först när efterfrågan är större än tillgången som vi kan få anständigt betalt för våra ponnyer.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#14 Problemet som jag ser det med ungdomslicenserna är att det är "reklamungdomarna" som plockar ut den licensen och ja dom försvinner eftersom dom har ett helt annat intresse och uppbackning hemifrån. De senaste åren är det "välstammade" framgångsrika  ungdomar som försvunnit och kommer göra även framöver. Det tror jag bidrar till att nyrekryteringen blir sämre. Alla vill ju ha någon att se upp till.

amandahandersson
0

#12, det har jag inte menat heller, har endast använd honom som ett exempel, samt tagit upp "skräckexempel".

#13, har inte heller påstått det, utan jag vet att mer än stam ligger bakom en bra häst.

---
Jag tycker flera russuppfödare är värda en stor eloge som bryr sig så pass mycket om aveln och jag hoppas ni fortsätter. Sen att det är svårt att sälja häst för bra priser nu beror helt enkelt som #14 är inne - tillgången är för liten. Några "chockhöjningar" eller "att vägra sälja" hjälps inte, detta är ett biologisk kretslopp som vi inte kan ro för. Ponnytravet minskar också, och givetvis försäljningen med de. "Babyboomen" i början av 90-talet börjar försvinna från ponnytravet, barnkullarna blir mindre och mindre och hur russen påverkas av eventuell uppskjuten åldersgräns (ryktas om att den ska skjutas upp till 13 år pga prispengar), är ju en fråga…

Jag personligen tror att ett stort lyft för aveln skulle vara att avelshingstar som det avlas mycket på, men som inte är startade, kom ut och fick visa sig lite på travbanorna. Det finns många fina avkommor till dem, men jag tror folk är allmänt "fegare" att köpa en ostammad häst än en välstammad. Många (obsevera många men inte alla) som söker en unghäst kollar på hur föräldrarna presterat på travbanan, det är ren fakta. I överlag är det nog tränare med "några år på nacken" som införskaffar en unghäst, jag tvivlar på att det är vad de flesta föräldrarna tänker köpa som första ponny åt sin lilla dotter.

Då jag kommer att lämna ponnytravet snart lär jag inte vara så insatt i hur russaveln artar sig, men givetvis hoppas man ju på det bästa… I överlag är russ fantastiska individer och de blir vad man gör dem till! När kuskantalet ökar kommer även marknaden att göra det, håll ut….

GhandiM
0

Jag tycker också det är synd att det inte finna priser i annonserna här. Tittar numera inte ens på dom. Läser endast hästannonser på blocket och hästnet. Jag vill veta innan första kontakten vad priset är. Tycker inte det är kul att ringa på en häst, och sen visar det sig att det är så långt från min prisbild så man känner sig dum.

Skulle jag annonser ut en häst, så inte skulle jag göra det här.

Skulle inte heller betal över 25000 för en vallack. Och då får det vara kriterievinnare eller inte. Blir han skadad, vilket snabbt händer, så har jag inte som helst användning för han. Är det däremot en hingst eller ett sto, jag då kan jag tänka mig öka priset. Men inte skulle jag ge nå 50-60 000 för en travponny. Då köper jag en stor travare för det priset. En som kan gå ut i lopp med iaf 15000-20000 kr i första pris. Man får en jätte fin bloding, och chansen att den tjänar ett par hundra tusen är iaf större än en ponny.

Tusen
0

#17 Pengar är inte allt. Vi har aldrig tävlat för pengar. Vi har t.o.m avstått från många lopp genom åren där vi haft "segerchans" just för att prispengarna varit för höga. Drabbar ponnyn till nästa  penninglopp.

I övrigt kan jag nog hålla med dig.

MagganS-B
0

# 17 Som svar på ditt inlägg om priser i annonser….. Även om det står ett pris i en annons så kanske priset går att diskutera, har du aldrig prövat det? Vi är många som hellre ser att hästen får det bra och prutar nån tusenlapp, eller som jag gör, betalar transporten till fastlandet. Om man inte frågar så kan man ju sitta där i sitt hörn och vänta på den där ponnyn som kostar 3000,-! Jag har sett så många ungdomar under alla år som kört med hästar som absolut inte lämpat sig för trav, dom har kommit utom pengar eller varit diskade nästan jämt, även om ungarna har varit jätteduktiga. Tänk om mamma eller pappa lagt nån tusenlapp till och köpt en häst som i alla fall på papperet hade stor chans att bli nånting, då hade ungen haft mycket roligare…..

Kima
0

Oj, fast så kan man ju inte resonera? Avstå från lopp, speciellt mästerskapslopp för att man kanske vinner och står då sämre i pengaloppen? Mästerskaps lopp är ju prestigefyllt bara att få vara med i och ännu hellre när man har segerchans?

Detta visar väl ganska tydligt att pengaloppen inte kommer ta bort att man inte "kör för bästa placering", tvärtom.. istället startar man inte.

Tusen
0

#20 Det finns väl andra lopp med stora prispengar som inte är Mästerskap. Många insprängda lopp har ju förhöjd prissumma.

Men om man inte startar är det väl inte något reglmentsbrott. Startar man kör man väl för bästa placering. Annars startar man väl inte.

[Hasseshusse]
0

Tycker det är löjligt att höra att en jättefin o välstammad unghäst skulle va för dyr om uppfödaren begär att få tillbaka 25000 så det går jämnt upp med vad den kostat att föda upp den när den sen får åka i ny släp för kanske 80000 o ha en ny modern quickhitch vagn för kanske 12-15000 hängande där bak o en massa utrustning som de köper nytt hela tiden o hänger på dem o det behövs eller ej… sen ska ungdomarna ha en färdigsydd tävlingsdress för 4-5000 som de växer ur varannat år o en lackad hjälm för 3000 :-. Nä vi måste lära oss ta betalt för hästarna för de är värda mer o inköpskostnaden är den lilla kostnaden när det gäller hästägande. Som det är nu kan man köpa en unghäst, testa om den duger till travet o om den inte gör det sälja den dyrare som ridhäst.

Tusen
0

#22 Det kostar nog lika mycket att föda upp vilket russ de än må vara. Skillnaden i språngavgift är marginell.

[Hasseshusse]
0

#23 Nä, det är en väldig skillnad om man åker ett par mil o betäcker med vilken som helst eller man är målmedvetan o åker till den man verkligen vill som är 60mil bort o den ska stå uppstallad till den är ultraljudad på 40 dygn o kostar 3ggr så mkt o språngavgift plus alla uppstallningsavg o transporter o de åren man gör så o det inte blir något föl blir väldigt dyra o de pengarna får man inte tillbaka på nästa avkomma, kostar lätt 6-7000 även om där inte blir nåt föl.

Sen är det ju inte billigt att skaffa ett bra avelssto om man jämför med att skaffa ett billigt russto för några tusen o avla på…

Kima
0

Självklart, men vilka lopp ska man starta i då? Bara för att man inte vill ha för mycket pengar på sig?

Det jag menar är att det är samma tänk som att sitta och hålla igen på upploppet. Reglementsbrott eller inte, tänk så hade alla kört så?

Själv har jag en ponny med drygt 30.000 på sig och 1.59 i rekord, alltså nästintill omöjligt att starta i pengalopp med honom men han får fortfarande många bra rekordhandikapp lopp.

Det jag menar är att jag tycker inte man kan välja bort lopp för att det är "för mycket" prispengar..

Tusen
0

#25 Man kan starta i lopp med 5-600 kr i första pris och skippa lopp med förstapris på 1500-5000kr.

Visst kan man välja bort lopp. Du är ju inte tvungen att starta i lopp med mycket pengar i loppet precis som man inte måste starta i lopp med autostart för att hästarna oftast springer fortare i autoloppen osv. Det är ett val man gör precis som andra väljer att inte starta i lopp med lite eller inga pengar. Även inom stortravet är det ju olika vinstsummor och man väljer vilket lopp man vill starta i.Flört

Att inte köra för fullt om man leder stort är inte samma sak som att ta en sämre placering av någon orsak. Lite olika saker faktiskt.

Fast nu har vi spårat ut helt. Vi återvänder till tråden tycker jag.

GhandiM
0

#19 Själklart kan jag diskutera priset. Ser jag en ponny för 35000 kr som är intressant, men jag är bara beredd att ge 28000 kr, så kan jag ringa.

Men det finns ponnyer som är prissatt så då ringer jag dom. Ids inte kolla annonser som är "ofullständiga" dvs. utan pris.

Jag förväntar mig inte 3000 kr som prissättning.

ryttarn
0

#22 Kan bara hålla med dig. Sedan kan man ju alltid fundera över vad som är välstammat. Men som du skriver i #24 att om man har grundläggande idéer med sin avel så kostar det och skall kostnaderna täckas så borde ett föl kosta minst 25.000:-.

Med dagens prisbild är det ekonomiskt vansinne att överhuvudtaget födda upp russ- Så det är inte så konstigt att betäckningssifrorna sjunker….. Tur att vi är några dårar som ändå håller på.

Skall väll tilläga att jag är öppen för att återinföra priser i annonserna här men vill synkronisera med gotlandsruss iFokus då samma diskusion pågår där.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 28 Nej, jag vill INTE ha priset i annonserna, eftersom jag säljer med "magkänslan" och med mening att hästen skall ha det bra och kunna få visa det bästa den kan. Sätter jag då ut ett pris så tänker folk "fy 17 va dyrt" och ids inte ens ringa……

GhandiM
0

#29 Det är ok om inte du vill lägga in pris i dina annonser. Men det kan väl ändå få vara valfritt.

StuteriTrot
0

#22, 24 ! Mycket bra skrivet! Hästköpet är verkligen den lilla kostnaden i sammanhanget och ändå uppmärksammas den så mycket och vi uppfödare förväntas sponsra marknaden med att föda upp välstammade russ som vi inte får igen pengarna för. Desstom ska man tänka på allt jobb och tid det tar innan hästen säljs. Som #28 sa så är det tur att vi ändå är några dårar som håller påGlad. Frågan är hur länge…..

MagganS-B
0

# 31 Bra skrivet!

NovaRoll
0

Självklart tar man betalt om man har unik stam….ingen diskution där !!

MagganS-B
0

Man håller ju delvis på med russavel för att bevara en unik ras också, inte bara för att det är kul med trav…..När det gäller en utrotningshotad ras så får man tänka lite bredare, även om den stora sporten för russen är ponnytrav! Inte för att det skall påverka priset, bara en lite påminnelse……

Inna
0

Hur gör vi för att öka efterfrågan och ha en möjlighet att få bättre betalt för våra russ?

På nåt sätt måste vi  få fler att intressera sig för ponnytrav eftersom det är där som vi har en möjlighet. Inom ridningen har vi mycket större konkurrens av andra raser men inom travet är russet outstanding.  Vikt och storlek på kusk har minimal betydelse inom travet jämfört med ridning är det där vi borde ändra reglerna så att fler kan vara med. Se hur reglerna är i Finland.

DubbelE
0

Ärligt talat så köper jag hellre en häst med "dålig" pappa och undan jätte snäll o trevligt sto för ett par kronor mer än "superhingst" och med mor som har hjärnan upp-o-ner men trots detta gått bra på travet.  Men det är ju bara vad jag tycker. Jag föredrar en trevlig individ som travar lite sagtare än att nästan få ett finger avhugget eller två, lårkakor och knäckta revben. Men nu säger jag inte att hästar med "super föräldrar" har lynningsfel, det förekommer överallt oavsett hur föräldrarna gått på travet. Men det att jag värdesätter en trevlig, snäll och rakställd individ före en knepig, elak häst som springer som sjutton och är vacker som få.

Kuli
0

#36 Finns det sådana russ till salu? "superhingst" och med mor som har hjärnan upp-o-ner men trots detta gått bra på travet.

[cancan]
0

#37 Jag tolkade mer inlägget som att man kan få en lika fin ponny med ''dålig'' stam som en med superföräldrar till ett betydligt billigare pris..

nemesis
0

#36 Konstigt resonemang i mina ögon. vilka ston är det som gått bra på travet men har huvudet upp och ner?? oftast är tävlingshästarna så välhanterade att det är inget att behöva oroa sig för.förstår inte vilka ston du har mött??hade varit väldigt kul att veta vilka ston som har huvudet upp och ner…..!!!  Av alla hästar som vi har haft i träning så har de med så kallade "tävlingsföräldrar" haft mycket bättre sätt och inställning än de med  "icke" tävlingsföräldrar.

JAG tycker att de avelsston och avelshingstar som bevisat genom prestationer och nedärvning att deras avkommor SKA kosta betydligt mer än en häst efter hingst och undan sto som aldrig lämnat något eller presterat något..

DubbelE
0

#39 "Men nu säger jag inte att hästar med "super föräldrar" har lynningsfel, det förekommer överallt oavsett hur föräldrarna gått på travet." Jag skrev ner mina åsikter, tankar och tyckande. Jag resonerar väl väldigt konstigt då, men det kan jag bjuda på. Jag har träffat många tävlings ston oavsett ras, tävlings inriktning osv. Jag säger inte att alla hästar är dumma i huvet och har lynningsfel. Långt ifrån! Majoriteten av alla hästar är trevliga, snälla, ärliga osv osv (kan hålla på i evighet) speciellt russ. Och jag skrev inte huvet upp o ner, utan hjärnan. om huvudet satt upp och ner på en häst skulle den troligen inte överlevt många timmar efter födsel. Och jag menade inte ordagrant hjärnan upp o ner utan att hästen beter sig extremt vimsigt, fladdrigt och allmänt jävligt otrevligt.  Men jag kan även säga att jag fullkomligen älskade mitt gamla tävlings sto Cocotte (ras welsh sektion C e:Krut) som hade väldigt konstiga och otrevliga saker för sig. så om henne kan jag säga att hon hade hjärnan upp-o-ner. men hon var en jävel på o hoppa för det och var med i SM flertalet gånger.

låt oss säga att Usain Bolt och florence Griffith-Joyner får en avkomma, betyder det då att den avkomman kommer springa världsrekord?

Men jag vet inte, jag resonerar väl konstigt.

rolsson
0

# 40. Till det sista du skrev. Det kan man ju inte garantera men avkomman får troligtvis jättebra förutsättningar.

# 39. Håller med dej, konstigt resonemang.

ryttarn
0

Uppmanar er att hålla en anständig ton i tråden. Ingen tjänar på att man idiotförklarar någon annan. Vi har rätt att ha olika åsikter, respektera det tack.

Jerker Klang,

www.isil.se

nemesis
0

#42 vem har idiot förklarat vem??tycker du överdriver ibland . man måste få ha olika åsikter och tycka att olikas resonemang är olika, underliga eller vad som utan att bli anklagad för att idiotförklara någon.

PromiseMinanMorfeus
0

#36 kan du nämna ett enda ponnytrav sto som beter sig så som du har beskrivit dem ???

VeronicaP
0

#44 Jag vet hästar som är efter meriterade föräldrar som är snälla nu men som absolut inte var några barn hästar från början och det har ju fått mig att tänka efter mer en en gång och har gjort att jag beslutat att inte betäcka med en hingst tex

nemesis
0

Beror mycket på vad hästarna har haft för uppväxt också. och vart de hamnar.. har flera hästar som är syskon och som varit helt olika beroende på vem som har haft dem innan . hästar i stressade miljöer blir stressade! allt är inte hästens fel hur den blir. det kan vara omgivningen som får en häst att antingen bli lugn och trygg eller nervig och stressad.

VeronicaP
0

Fast dessa jag har träffat på har varit hos olika uppfödare , hem men samma pappa och det gör att jag inte använder den hingsten, det är ju faktiskt så att vissa hästar lämnar *vassare* temprament och humör och då tycker jag att de är jäkligt noga att man ser till att den man betäcker med är *lugnare* i sitt temprament för mig är det viktigt att det är barnhästar även om man inte ska lämna de själva från början  med dem.

nemesis
0

347 jo klart det finns såna hingstar också. tur där då finns mycket avelshingstar att välja på.

VeronicaP
0

#48 Precis för i slutändan så är de viktigaste att det är barn och ungdoms ponnyer och hingsten och stoet kompletterar varandra bra så de blir en härlig individ Skrattande

[cancan]
0

Vi har fött upp ett par avkommor…  Avkommorna har blivit behandlade likvärdigt dvs med daglig hantering, miljö och inkörning etc…

Men temperamenten har blivit helt olika på dessa.. Några har varit betydligt ''vassare'' i temperamentet än andra..  Så nog spelar det in med hingsten(även stoet) också och inte bara omgivningen o  dylikt…

nemesis
0

#50 jag skrev ju att det beror MYCKET på det men självklart inte allt. jag talar av egen erfarenhet. vad ni har för erfarenheter kan ju inte jag veta..

MagganS-B
0

Hur kan man veta i förväg att hingsten och stoet "komletterar" varandra? Även om man har flera helsyskon, vilket jag haft flera gånger, så är det inte alls säkert att temperamentet är detsamma på alla även om alla är lika hanterade från början!

En sak till, ett russ som man upplever som "vass" kan vara en jättefin barnhäst, har jag också haft exempel på!

Avel är nästintill ett spel på lotteri! Du vet vad du satsar, men inte vad du vinner! Det enda jag själv vet är att om man betäcker det bästa med det bästa så blir det i 95% bra hästar! Med mina mått mätt, och då menar jag inga 45-poängare, utan hästar som är trevliga och korrekta och som rör sig som jag vill att dom skall göra!

Tusen
0

Är det inte så att det bästa är beroende av vad man tycker är bra? Vissa tycker att föräldrar som springer fort är bra, andra tycker att om de är snälla är det bra, en tredje tycker att en riktigt snygg exteriör är bra osv.
Vad som är bra är nog det som man önskar att avkomman ska bli. Ibland har man turen att få allt i samma häst men det finns inga garantier för något. För varför skulle hästar vara mer olika än vi människor? Två snälla människor får inte garanterat ett snällt barn.Flört Två OS-medaljörer i skidor får inte garanterat ett barn som vinner OS när den blir äldre. Men chanserna ökar men det finns alltid undantag.

Alla gör nog vad de kan för att få den avkomma man helst av allt vill ha, det är bara målen som skiftar.