Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 2192 ggr
_JonnaRoos_
0

Avmaskning

När avmaskar ni? och med vilket medel/mot vad?

divansson
0

vi avmaskar alla ästarna varannan månad.. två olika avmaskningsmedel, alltså varannan gång. kommer inte ihåg vad de heter då..

AnnaLundin
0

Jag avmaskar så sällan som möjligt.

Bästa sättet att veta om man alls behöver avmaska är att ta ett träckprov och se hur mkt mask hästen ifråga har. Sköter man sina beten ordentligt (mockning, ansa rator, sam- eller växelbete med får el nöt etc) så kan man faktiskt slippa avmaska helt. Och fördelen med det är att ju mindre ALLA avmaskar, desto större chans att maskarna låter bli att utveckla resistens mot de verksamma ämnena i maksmedlen.

juliapettersson
0

#1, oj, vad ofta! Vet ni att hästarna har mask när ni avmaskar?

hannibal-roll
0

Beror lite på vad träckproven visar. Brukar bli innan betessläpp iaf, 1-3 gånger till under betessäsongen och en gång i oktober mot styngflugan.

amandahandersson
0

Jag vet inte vilket medel vi har… Men det brukar bli på vårkanten, och sen på hösten, två gånger per år vill säja.

VeronicaP
0

Unghästar i jan-februari.

Sen avmaskas de innan betessläpp och sen följer jag rutinerna för det avmaskningsmedlet jag använder det året. gör sista avmaskningen innan de går över i vinter hage.

Tänk på att ni ska hålla er till samma avmaskningsmedel hela året helst i 2 år för att maskarna inte ska bli resistenta mot avmaskningsmedel..

JohannaDyneborg
0

På våren innan dom går i sommarhage å sen på hösten innan dom går tillbaka på vinterhage.

PippiL
0

#1 Det tycker jag är allt för ofta. Vissa avmaskningsmedel är det karens på.

Vi avmaskar 2 veckor innan dom släpps på bete. Och när dom tas från bete. Så två gånger/år med olika medel (får olika sorters maskar, på hösten har vi nåt som även tar styngflugelarver).

VeronicaP
0

#8 Tror faktiskt att det 96 timmar på alla avmasknings medel.

Sen ska man inte köra med olika medel samma år pga att maskarna har större chans att bli resestenta då

ryttarn
0

#9 Det är snarare så att man SKA använda olika medel för att förhindra resistens, det är vad jag öärt mig iaf….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Brotorp
0

Jag maskar med nåt mot bandmask innan betet. Unghästarna får någon gång till under betet. de fixar hon som dom går hos så ja vet inte rutinerna på de. o så maskar ja me normektin i okt-nov.

VeronicaP
0

#10 Tyvärr har du fel , skiftar man medel för ofta så blir de resistenta.

Då vi har varit på en del föreläsningar just om avmaskning ,med SVA, de som gör avmaskningmedlena säger precis samma sak och de rekommenderar varandras medel.

hannibal-roll
0

#10 Man ska använda olika medel men man ska inte byta för ofta. Man bör ha samma preparat ett år eller två.

Parasiterna anpassar sig fort till den miljö dom lever i. Om man använder tre-fyra olika preparat samma år så har parasiterna anpassat sig till detta. Om man istället väntar tills de är maximalt anpassade till ett visst preparat och sedan byter precis innan de börjar bilda resistens så tar man död på nästan alla. Det finns ju alltid någon som överlever eftersom de hela tiden kommer tillbaka. Cool

Något att tänka på: avmaskningsmedel kan ha olika namn men samma verksamma ämne. Fråga vet. eller apoteket så man verkligen får en annan sort.

På grund av risken för resitens hos parasiterna bör man ju använda så lite avmaskningsmedel som möjligt. Det är viktigt att man håller skilda sommar och vinterhagar, mockar hagarna, putsar rator, skurar stallarna varje år, avmaskar alla hästar i stallet samtidigt och att man tar ett träckprov så man verkligen vet vilka parasiter man har.

RacingLover
0

Mars-April, mitt i sommaren och i oktober-november. Alltså 3 ggr om året.

divansson
0

#3 + #8 jo ja vet.. karensen har vi inga problem med alls. Sen har det gått bra på det viset och våra hästar har alldrig hafft mask, sen verkar det fungera också.. och nix, vi vet inte att hästarna har maskar är vi avmaskar, utan vi håller i avmaskningen sådär hela tiden så att det alldrig hinner komma maskar..

divansson
0

#12 men avmaskar med olika medel för olika maskar.. det är därför de flesta avmaskar med olika medel.. :P

casandra
0

Avmaskar två-tre gånger om året, om det nu inte skulle behövas oftare av någon orsak. Men p.g.a tjaffs med en delägare här så har vi haft olika medel varje gång. Jag har trott att man ska ha samma i ett eller två år, medans han anser att man ska byta varje gång. Eftersom han är vuxen och jag ungdom, så blev det självklart som han sa. Men vad jag läst här, är det jag som har rätt ändå?

VeronicaP
0

#17 Ja du har rätt , tycker faktiskt att travklubbarna skulle försöka ordna en föreläsare om dett eller om ni har möjlighet gå på en föreläsning om det , ibland brukar ju hästavelsföreningar ha sådana, här hos oss har det varit distriktsvetrinärerna som har anordnat det.

AnnaLundin
0

#18 BRA förslag!

*klurar lite* Varför inte göra ett samarrangemang ponnytravklubben och ponnyavelsföreningen? (finns här) Det ska jag nog ta tag i! :D

Miii4
0

#18 - vi HAR en föreläsningsserie, nystartad, i halmstad. Men det va ingen som gav förslag på föreläsningar. Men det hade vi kunnat fixa om folk vill ha det!

[jenny-]
0

Avmaskar innan betet och efter och ibland kan det bli någon gång mer under året, men 2-3 ggr per år är väl en sammanfattning. Tyckar inte att man ska avmaska för ofta, men det e min åsikt och det finns säkert andra som tycker tvärtom eller någonting mittimellan.

Brukar använda Ivomec och Pfyrantel (vet inte hur det stavas) och varva lite så det inte alltid blir samma. Men sen finns det ju disskusioner om det med tex. att man ska använda samma tre ggr i rad och sen byta, eller alltid ha olika osv. Där delar sig nästan allas åsikter. :)

Ha de gött :)

VeronicaP
0

#20 Tänkte jag ju inte på då *S* du vet man kommer på saker efterhand Mia ju *ler*

DubbelE
0

vi skickar treck prov, men vi fick avmaska rocky precis efter att han kom för blodmask :S.. men dom andra tror jag inte vi har behövt avmaska sedan i våras, vi skickar in sånhär "hittamasken" en gång i kvartalet o dom analyserar o mejlar resultat o fall dom rekomenderar avmaskning o så. jätte behändigt.

LindaBlomberg
0

Avmaskar innan dom skickas ut på bete i maj ngn gång sedan när dom komme rhem i oktober november. MNen bäst hade varit att skicka in träckprov som man kan köpa på apoteket eftersom det onte är några nya maskmedel på gång så dom inte blir resistenta menar jag…