Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 7551 ggr
Anders-Peter
0

Ang Straff!

Hej allihopa.

Ville bara kolla lite angående dopingfallet då jag har haft lite funderingar!

Är det verkligen så att tränaren embart blivit avstängd från att stå som tränare på hästarna och ingenting annat?

I sådant fall kan jag tycka att detta är mycket märkligt! Det ända straffet hon får är alltså att hon inte får stå på papprena i två år? Sen allt annat kan dom fortsätta med som vanligt?

Jag har absolut ingen aning om vem personerna är och det spelar ingen roll iheller, men rätt ska vara rätt.

Ingen annan som reagerat på detta?

Tusen
0

Så är det. Ibland ken det utdömmas böter men det händer sällan inom ponnytravet.

Inom stortravet gäller samma regler fast där blir böterna större om de utdöms några.

Anders-Peter
0

Men vad är det för straff?

Det ända personen i fråga blir avstängd från är att stå på papprena. ALLT annat är samma sak ju?

Varför är det olika hårt på olika människor? HUR kan man göra skillnad på människor och människor??

juliapettersson
0

Vad är det som är orättvist enligt dig? Hur skulle SPTF ha dömt?

StuteriSolo
0

Dopingfall döms ej av SPTF utan de tas upp och bedöms hos ST (STC)

Tusen
0

#2 Jag tror inte ST har dömt annat än efter reglerna. Det är nog ingen skillnad på vem det gäller. Tränare som är kuskar blir dock mer straffade just för att de också tävlar och även blir avstängda från det, men är man tränare så är det så här det döms.

Kontentan av detta är väl att man inte ska står som tränare om man vill tävla. Skrattande

ryttarn
0

#2 Hmm, då utgår du ju från att man kommer bryta så kraftigt mot reglerna så en avsängning är aktuell…. Känns som lite fel inställning :/

Finns ju ytterligare ett problem i detta. Om en ponnytravtränare även har licens för stortravet gäller, har jag för mig, avstängningen även där. Efterssom man kan köra ponny tills man är 25 skulle detta, åtminstone i teorin, kunna leda till att en avstängning i ponnytravet ger en kusklärling yrkesförbud för en förselse som för en annan enbart blir en pappersmarkering. Då kan man fundera lite över hur straff reglementet ser ut.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
0

#6 varför skulle man få yrkesförbud? Då måste man ha gjort något riktigt grovt fel

Men jag kan hålla med om att straffen faller olika ut beroende på hur och vad man har för licens.

Däremot brukar det vara någonform av böter och då går man ju efter hur stor vist summan är i det loppet man va med i , eller på hur mkt man kör in per år.. Och då drabbas ju ponnytravet rätt lindrigt iaf, då det inte är så stora pengar att tala om.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

#7 Efterssom om du får en avstängning i ponnytravet gäller den oxå i stortravet om jag inte missminner mig. Det gör att den teoretiska kusklärlingen inte får köra, vilket ju i princip blir ett yrkesförbud under avstängningstiden. Det var så jag menade….

Jerker Klang,

www.isil.se

Zetter
0

#8 det stämmer att man blir avstängd även i stortravet och vice versa.

MagganS-B
0

Varför börjar man om med en ny tråd som handlar om precis samma saker som den tråden som blev låst?????

blippochblipp
0

Kanske finns mer att säga? Glad

giffan
0

#8 fast det kan ju knappast kallas yrkesförbud, för man får ju fortfarande arbeta i stallet och vara med på tävlingarna. Inte så många lärlingar som kör så många lopp att de förlora stor inkomst.

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#12 Det var ett teoretiskt exempel. Du kan lika gärna ta ett annat exempel. Poängen är en milsvid skillnad i hur bestraffningen slår. Vad jag menar är att samma straff slår väldigt olika hårt mot olika individer beroende på  hur deras yrke ser ut, trots att straffsatsen är densamma. Man behöver inte peta i detaljer så att man missar poängen.

Jerker Klang,

www.isil.se

Anders-Peter
0

Ja jag tycker defenitivt att det finns mer att säga.

Denna avstängning drabbar ju ingen? Det är bara att skriva över hästarna på någon annan och sen fortsätta som vanligt?!

Om personen i fråga nu har ERKÄNT medveten doping och det ända hon blir avstängd från i två år är att stå på papprena, då börjar jag undra lite!

Som sagt, ingenting gentemot personerna i fråga utan mer straffsystemen???

ryttarn
0

#10 Anledningen till att förra tråden blev låst är att den blev orimligt lång, hadde en missvisande rubrik och tenderade att diskutera person istället för sak. (btw så var det inte jag som stängde tråden utan en medarbetare). Vidare uppmanade Bea att fortsätta diskussionen i en ny tråd.

Så länge vi diskuterar sak och inte person så tycker jag att detta är en väldigt viktig diskusion. Skrivreglerna gäller givetvis lika i denna tråd som i andra.

Jerker Klang,

www.isil.se

Anders-Peter
0

# 15

Visst är det en viktig diskussion och sådant tycker jag att man måste ta upp utan att trådarna ska låsas.

Fallet förra året tillexempel. (Har ingen koll på vem de inblandade är, eller vad dom straffades för och det behöver jag inte heller ha) Tycker bara att en direkt avstängning på ett år och avstängning från att vistas på travbanan är ju ett "ordentligt" straff. Att bli avstängd från att stå på papprena är ett oerhört milt straff. SÄRSKILDT när man erkännt att man medvetet dopat ponnyn!

MagganS-B
0

Eftersom det är STC som dömer och inte vi, så tycker jag ändå att det är slutdiskuterat, ingen av oss som diskuterar kan ändå göra någonting åt det. Om man som privatperson tycker att något skall ändras vad det gäller straffreglerna så får man i så fall skriva en motion till SPTF som sedan bollar det vidare till STC. Jag jämför med vilket annat straff som helst, det finns regler att följa, dömt är dömt, man kan diskutera i oändlighet, men man kan i efterhand inte ändra på något. Kontentan av det hela är att det kostar en massa onödig energi! Den energin kan vi i stället lägga på att gemensamt försöka fortsätta att göra så att ponnytravet är en trivsam sport för alla!

VeronicaP
0

Var ju en på storhäst som blev avstängd på att beträda bana , det var väl en av de som hade användt grisfösare (tror jag det var)

# 0 Ja det var bara det straffet som blev.

Detta har ju fått mig att börja fundera på om jag skulle sätta mig som tränare på alla våra hästar till start .

Men visst har jag för mig att i det andra fallet även tränaren blev avstängd från SPTF i ett år eller ändrades det ? efter överklagan ?

Jag tycker det är svårt det här med dopingfall när de gäller ponnyer , för jag har tänkt många gånger när de gäller barn att de inte kan har koll på allt , tex de ger sin häst lite choklad eller knäckebröd med vallmo eller mera , det är ju ingen medveten doping utan något som de gör utan att tänka på det .

giffan
0

#18 Det var väll en person som fick det straffet ingen storhäst, fast det va kanske så du menade…?

Vidare så vet jag att det finns vuxna som spekulerar så, att man som vuxen står som tränare så kan barnet köra vidare vid ev straff…

Vidare så tycker  jag att man måste få diskutera saker även om man inte med själva diskutionen kan göra någon skillnad. Men man kan ju komma fram till saker som man vill föra vidare till ST och då behöver man inte alltid gå genom sptf som privatperson. Man kan bara skriva och berätta hur lite en sådan här dom slår ut på ponnytravet, då ST inte vet hur ponnytravet fungerar tydligen. I ett sånt här fall kanske man inte kan gå efter de regler som redan finns…

~ Anneli ~ 

Pontuzz
0

För dom som har varit med lite längre i ponnytravet är det väl ingen nyhet att man sätter upp en annan person än de som kör som tränare så att inte kuskarna i familjen blir drabbade om det händer en olycka. Det var mycket vanligt på 90 talet att man gjorde så men har minskat de senaste åren.

StuteriSolo
0

Att en annan person än den som kör hästen oftast är tränare kan ju ha praktiska skäl när man har många hästar och olika kuskar till dem. Plötsligt kan det bli så att man kör mot sin egentränade häst och då är det inte heller bra.

Tusen
0

#21 Just den regeln är väl rätt onödig inom ponnytravet då man inte har något spel på dem. Den regeln är väl till för spelarnas skull.Glad

ryttarn
0

#21 Precis av den anledningen har jag alltid stått som tränare på våra hästar. Jag har däremot varit noga med att enbart hästar som finns här hemma står på mig. Så när En av dötrarna plockade med sig två ponnyer 60 mil bort fick hon stå som tränare.

#22 Visst är den både onödig och tämligen korkad, men ändå är det så…..

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 23 Den var inte korkad förut när vi hade ständig toto på russen på Gotland. Den var heller inte korkad när STC kom på att man kunde köra totolopp i övriga Sverige heller, men då bara från 16 år! Det är ju bara ett par år sen…..regeln ligger kvar. Håller med om att vissa delar i TR och Tillämpningar skulle revideras!

Tusen
0

#24 Nog var den korkad förrut också. För till skillnad mot stortravskuskar vill väll t.ex syskon alltid slå varandra i lopp. Skrattande Oavsett vilken häst de kör eller rider. Det är min erfarenhet i alla fall. Har inte mött ett enda syskonpar som inte har en inbördes tävlan sinsemellan om de startar i samma lopp. det är ju inte särskillt stora pengar det tävlas om heller.Flört

ryttarn
0

#25 Precis, inte sjutton skulle någon av mina ungar vika ner sig. Däremot kan dom vara lika glada för den andres seger när dom väl kommit över mållinjen, men fram tills dess finns det ingen pardon. Mina ungar har vid några tillfällen kommit etta och tvåa så jag vet hur het den striden kan vara…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Zetter
0

#25, 26 känner så väl igen detGlad

savrarpstuteri
0

# 25 har du inte…………!!!???

Jag är övertygad om att jag mer än en gång sett "syskon-nervikelse" och där bakom anat "beordrat" sådant!?

Undrar om jag nu blir kapad längs fotknölarna eller halsen……..Obestämd!?

giffan
0

#28 Håller med dig fullt. Eller när man sätter syskon att sänka rekord för att den andre ska kunna köra i ett visst lopp…

~ Anneli ~ 

Miii4
0

Självklart ville man vara före syrran! ;)

savrarpstuteri
0

# 30………..Glad bra inställning……Glad!

Tusen
0

#28 Nej, faktisk. Har aldrig träffat på det.

#28 Det är väl inte samma sak ändå? Att köra varandras hästar mot varandra eller sänka ett rekord på den familjens häst?

Om det nu skulle vara så (vilket jag har mycket svårt att tro) att ett syskon som låter sin syster eller bror vinna ett lopp genom att själv ta andra platsen så är det ju ingen som förlorar på det, eller? Man har ju innan loppet gjort ett val av körsven till sina hästar och skillnaden är ju ingen om man i stället skulle ha mamma uppsatt som tränare. Jag förstår verkligen inte vad ni menar.Obestämd

savrarpstuteri
0

# 32 Men hallååååå……visst "tjänar" en av "familjens" ponnyer på att i statistiken få fler bra placeringar…..!?

Vem som är tränare är väl ointressant? och inget jag heller tidigare påstått!?

ryttarn
0

#33 Diskusionen runt detta gällde ju just huruvida regeln att inte få tävla mot egentränad häst har rellevans i ponnytrav.

Sedan kan det vara lämpligt att hålla en anständig ton i diskusionen, tack.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Det är väldigt få syskon tror i alla fall jag som skulle skänka bort en placering åt den andra Amanda skulle aldrig göra det i alla fall :D

Skulle iof aldrig jag göra heller :P

Tusen
0

Jag kan ta ett litet exempel som inträffade i våras.
Två syskon kör varsin ponny i samma lopp. Mamma står som tränare. Det ena syskonet leder större delen av loppet (och är dessutom en mycket duktig och rutinerad kusk som vunnit massor) På upploppet kommer lillsyskonet upp brevid och lyckas pressa sig förbi de sista metrarna in i mål. Nog trodde jag att det större syskonet kanske "lät" lillsyskonet vinna för att vara lite snäll..men NEJ! Det större syskonet var jättearg direkt efter loppet och förlusten (trots alla vinster tidigare). Naturligtvis gick ilskan snabbt över och det större syskonet grattulerade stolt sitt lillasyskon efter loppet.

Inte hade det spelat någon roll om de hade stått som tränare på dessa hästar, kört varandras eller som det nu var i detta fall, mamma står som tränare.

Vi ska inte misstro våra barn.

ryttarn
0

Glömmer aldrig förra året när mina två åldsta döttrar fajtades som illrar hela upploppet efter det att den yngre av dom hämtat in 100 meters tillägg, där var det strid på kniven och det skillde en dm i mål. Äldsta dottern, som van, sa efteråt att det var vinna eller försvinna som gällde. Hon körde nämligen en ganska lättgaloperad häst. Helre galoppdiskad än att vika ner sig…..

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

Jag tycker att det är okej att ha den regeln iaf. För man ska iaf lära sig den tills man kommer till storhäst.

Ibland retar jag mig på alla inom ponnytravet som tycker att alla regler är löjliga och onödiga. De finns antagligen av en anledning och det är bara att följa.

Visst att det kan finnas vissa regler som inte fyller den stora funktionen… men det är väll bara att gilla läget och följa dem.

(eller ta upp det på års stämman som motion)

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#38 Kanske inte alla som har tänkt köra stortrav heller ;)

ryttarn
0

#38 Av mina fyra ungar, som alla kör eller kört ponnytrav, är det bara en som fortsätter på stor häst. Tror det är en ganska vanlig fördelning, en av fyra.

Sedan tycker jag inte man skall ha regler som inte fyller något syfte. I alla andra sporter har man regler utifrån den klassen man är i. 10 åriga fotbollsspelare spelar inte efter samma regler som seniorer. Så varför skall man ha en massa "bra å ha" regler? Om man fortsätter med stor häst får man väll lära sig några regler till, är väll inte konstigare för en travkusk än för en fotbollsspelare?

En stor kritik mot ponnytravet är ju att reglementet är krångligt. Se då till att plocka bort alla regler som inte fyller någon praktisk funktion innom ponnytravet. Jag tror det skulle kunna förenkla reglementet ganska mycket.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#40 Tänk. det var så vi hade "på den gamla goda tiden". Ett ponnyreglemente där regler som inte fylde någon funktion var borttagna eller omarbetade för att passa barnen. Skrattande

Men usch, fy mig! Inte får man väl säga att något var bra förr i tiden. Det gynnar inte utvecklingen (läs:avvecklingen) inom ponnytravet.Flört Ha-ha!

juliapettersson
0

#41, Skrattande

ryttarn
0

#41 Varför göra något enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat Förvånad

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 41 SkrattandeFlört

Kratern
0

#41 Flört

savrarpstuteri
0

# 34 Ursäkta om jag använt fel tonval.

# 36 Självklart skall vi inte misstro "våra" barn, det är väl till största delen för dem vi lägger så mycket arbete o energi för att få vårt "älskade" ponnytrav till stånd Glad?

Men visst måste man få ta upp att problemet finns med styrda kuskar (oavsett tränare) som kör ponnyn efter order från annan (ofta vuxen) och därmed låter tex ett syskon vinna!?

I den här tråden verkar det finnas flera vars barn har friheten att köra efter den egna bästa förmågan, störtbra Glad! Hoppas på ett ponnytrav där ALLA kuskar får/kan/vill ha det Glad!

Tusen
0

#46 OM det ni finns ponnykuskar vars föräldrar styr över vem som ska vinna eller inte så förstår jag inte på vilket vis dagens regler hindrar dem. Ifall mamma står som tränare eller om barnen kör varandras ponnyer har väl ingen betydelse i detta fall. Snälla, förklara! Jag förstår verkligen inte. Om föräldern står som tränare, kör ungarna annorlunda då?

Kratern
0

Problemet är (som jag då ständigt får upprepa) att ponnytravet har blivit på alldeles för "blodigt allvar".

ryttarn
0

#48 Precis som det mesta i samhället. Men det är klart att det till viss del blir på blodigt allvar när man under en säsong kanske lägger ut uppemot 100.000:-.

Sedan är det ju så att i början, när man inte kört så mycket, är det kul bara att köra häst. När man däremot gjort några 100 starter, lägger ner all sin fritid på träning osv så är det klart att det blir större allvar.

Idealet vore ju om man kunde ha olika klasser ungefär som i hoppningen. Men det är ponnytravet tyvärr alldeles för litet för. För att kunna ha det så krävs det nog minst en tredubbling av antalet aktiva kuskar.

Ett enklare och smidigare reglemente, än vad det är nu, för byggdetrav/propagandatrav kanske skulle kunna vara en lösning…..

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

Börjar visst spåra ut lite till lite OT i förhållande till trådens ursprungliga ämne i den här tråden nu…..

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

# 47 jag syftar på att loppet är "uppgjort" i förväg.

Låt oss säga att ett syskonpar (tex) går ut i lopp, en kör ponny Y o en ponny X.
Av en eller flera anledningar (avelsvärde, championpoäng etc……) anses det av högsta värde att ponny Y vinner . Ponny X får en kanondag och gör en hejdundrande insats i loppet men körs inte för fullt hela loppet igenom för ponny Y skulle ju vinna….!!!

Hoppas jag förtydligat Glad!?
OBS att detta var ett exempel!

# 40,41 o 49

Bättre förr?
Var det inte så att tävlingsreglementet i ponnytrav var till största delen likt stortravets och att man därför i början på 2000talet övergick till att ha samma reglemente för både stora och små (vilket ansågs som förenklande istf två reglementen)? För att passa till ponnytrav finns ju tillämpningsanvisnigarna också.
Rätta mej gärna om jag minns fel!

Sen efterlyser ni och flera andra "enklare reglemente", "olika klasser", osv…………
10 åriga fotbollsspelare spelar inte efter samma regler som seniorer, skrivs det i #40 nä men i ponnytravet körs det lika för 8åring som 15 lr 25åring.
I fjol gjordes ett stort arbete med en ny tävlingsstruktur som hade uppfyllt alla dessa önskningar med råge dessutom, samtidigt som även eliten hade sporrats ytterligare.
Det röstades ner med ett rungande NEJ, man ville inte ha någon förändring utan det skulle vara som det varit. Här slogs klubbarnas (inte alla) representanter för att få behålla tävlingsstrukturen som den var.
Då blev det så……
Jag tror nog att man kan väcka "liv" i den tävlingsstrukturen igen om så önskas.
De/den som vill förstå hur man skulle använt den kommer att hitta mängder med fördelar för att utöva ponnytrav på olika nivåer för kuskarna och stor valfrihet för klubbarna att bjuda ut lämpliga tävlingar efter var o ens behov/önskemål.
Allt detta finns inom Tävlingsstrukturen i Projekt 2010->

Pontuzz
0

#51 Heja Sävrarp!

Det är många bra förslag från SPTFs styrelse som genom åren blivit nedröstade av förbundsstämmor. Så skyll inte på SPTFs styrelse i alla lägen, för förbundsstämmorna har schabblat till mycket genom åren.

Det har funnits många förslag på att låta barn tävla på barns vis och de som vill tävla på elitnivå få göra det på elitnivå. Men alla sådana förslag har alltid röstats ned för att alla skall tävla på samma villkor.

ryttarn
0

#51 Absolut, det fanns många bra idéer i det förslaget. Jag tror problemet egentligen var två. Dels blev det lite för plottrigt, men framförallt blev det ett pedagogiskt problem. Många hängde upp sig på en enda sak, mixtrav, och förkastade därmed hela förslaget, vilket var mycket synd.

Ponnytravet, precis som dom flesta organisationer, skyr förändringar. För att få till en så stor förändring, som det förslaget innebar, krävs nog en bättre och smartare förankring i organisationen. Det gäller att få klubbarna att känna att det är från deras håll som förslagen kommer.

#52 Precis som du skriver har det kommit många bra förslag från SPTFs styrelse som blivit nedröstade på förbumdsstämman. Kanske det borde mana till eftertanke. Som jag upplever det har det blivit väldigt mycket "vi och dom" mellan styrelse och klubbar, istället för ett "vi tillsammans". Jag vill inte spekulera i orsakerna till detta men det är, tror jag, något som kan bli ett mycket stort problem i arbetet med att implementera "projekt 2010->".

Jerker Klang,

www.isil.se

Kratern
0

#49 När man nått till den nivån att man tycker det ska vara mer allvar (och gjort över 100 starter) KAN det ju vara så att man också har åldern inne för att gå över till stor häst.

Jag menar om man nu vill ha mer allvar i sporten….Flört

ryttarn
0

#54 Nej, man kan vara väldigt långt från den åldern. Dessutom är det en helt annan sak med stortravet både vad gäller kostnader, utrymmen mm mm. Vilket jag vet av mycket aktuell erfarenhet…..

Jag vet att du anser att man skall sluta tävla ponnytrav när man är 16, men jag tror du är ganska ensam om den åsikten….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#51 OM nu loppet är uppgjort i förväg: Varför är regeln att man inte får byta häst med sitt syskon om man kan ha mamma som tränare istället och byta hästear hur som helst mellan varandra. Det gör väl ingen skillnad? Det är den frågan jag ställer. (Det är nog JAG som är otydlig när jag frågar)

Försöker förklara vad jag menar. Om ungarna tränar varsin häst men sen vill köra varandras i ett lopp är detta inte tillåtet. Men om mamma står som tränare är det tillåtet. I praktiken är det ju ingen skillnad.

Ex1 A tränar häst a, B tränar häst b. I loppet kör kusk A häst b och kusk B kör häst a. Detta är tillåtet då mamma står som tränare men om de har satt upp sig själva som tränare är det INTE tillåtet. Det är detta jag inte förstår vad det gör för skillnad. Resultatet lär ju bli detsamma oavsett vem som står som tränare.
Inom stortravet förstår jag att det gör skillnad då man räknar tränarsegrar och tränarna får betalt. Men barn inom samma familj? Inte rimligt tycker jag.

(Jag upprepar mig hela tiden men kanske det går fram i någon förlklaring vad jag menar.SkämsGlad)

GhandiM
0

#56 Det är klart man kan göra så och då kan ju ungarna köra vilken häst dom vill osv.

Enda skillnaden är väl att SPTF får in en tränarlicens extra, samt att föräldern måste skriva prov.

Tusen
0

#57 Ja, fast visst är det synd att man måste "ljuga" för att få köra vilken häst som helst inom familjen.Flört

amandahandersson
0

#54, eller så har man fått fram en riktigt fin häst och nått upp på en nivå där det inte känns som någon lek längre? Och man behöver inte ha åldern för att köra storhäst för det, finns väl många duktiga ponnykuskar med finfina hästar som är under 16 år…

Och ja, som du gärna påpekar, det är ju inte storhästar vi håller på med och bara för att man har en fin häst (som i storhäst världen skulle kunna försörja sin ägare/tränare) och vill tävla på allvar, betyder det inte att man har mer pengar än de som bara kör för att ha kul och tycker det passar att låta ponnyn stå på bal och köra 2 km 2 ggr/veckan. Håller helt med #55, storhästtrav kostar betydligt pengar och de som vill ha allvar är inte automatiskt snorrika. Även fast du kanske tror det.

Att vara duktig ponnytränare är en konst i sig, ponnyer är ju i överlag ofta svårare att köra än många storhästar. Ponnytravet ska väl vara till för ALLA - inte bara för dem som vill leka!!!

savrarpstuteri
0

#53 Just Mix Trav var nog en av stötestenarna som många inte ens ville  försöka att förstå fördelarna med.

En underbar form för många nya inte minst. Även många som redan tävlar i ponnytrav startar mer än gärna även i Mix trav. Det hade varit ett utmärkt sätt för klubbar o skolor att börja samarbeta och lätt för elever/medlemmar att känna sej hemma på båda ställena.

På rep,skapet hördes några upprörda röster om travskolor som "inte gör som vi vill"…..!?
Är man så säker på att travskolorna "vet vad klubbarna vill"…? Och vet klubbarna vad skolorna vill…..?

Ett förslag jag gärna ger till alla ponnytravklubbar som inte redan har samarbete med travskolor är , gör ett informationshäfte med det viktigaste om/från er klubb , vad ni gör, hur man blir medlem etc…….allt bör vara skrivet i vänlig inbjudande ton Glad!

Ta sen kontakt med "er" travskola och be att få komma och prata för klubben och dess verksamhet. Som tack för att skolan ställer upp är det kanske lämpligt att på något vis "återgälda" genom att erbjuda klubbens hjälp i nåt? Mix Trav tex…..Glad!?
Gemensamt göra en tävling travskola mot ponnytravklubb i Mix Trav….det skulle nog bli en riktig höjdare…..Glad!!!

ryttarn
0

#60 Du pekar ganska tydligt på ett problem i ditt inlägg. "många inte ens ville försöka förstå". Det är precis detta jag menar med pedagogiskt och kommunikativt problem inom ponnytravet.

Som jag sagt tidigare så tycker jag det finns mycket som var bra i förslaget men man hade dels aldeles för bråttom och dels lyckades man inte förankra förslaget.

En sådan stor omorganisation av tävlingsstrukturen kräver att man har ganska lång tid på sig så att "tjalle tvärvigg" får en chans att vänja sig.

Känns ett förslag pådyvlat uppifrån blir det alltid ett automatiskt nej. Sedan må det vara omorganisationer på arbetsplatser eller omorganisation av ponnytravets tävlingsstruktur, människan fungerar på samma sätt…..

Jerker Klang,

www.isil.se